Főoldal Autóteszt Opel Opel Insignia Sports Tourer Cosmo 1.6 CDTI ecoFLEX – a takarékosság...

[TESZT] Opel Insignia Sports Tourer Cosmo 1.6 CDTI ecoFLEX – a takarékosság mintaképe

Lehet közhelyszerű az állítás egyesek szerint, de tény: léteznek még azért olyan dízelek, amelyekkel maratoni távokat lehet leküzdeni. Persze jónéhányan inkább szkeptikus rábólogatásokkal veszik ezt a fordulatot, bár a jelenlegi alacsony üzemanyag árak is a kibővített hatótávok mellett szólnak. Az Opel Insignia Sports Tourer 1.6 literes közös nyomócsöves turbódízel erőforrással pedig pontosan ilyen.

opel-insignia-sports-tourer-1-6-cdti-ecoflex-teszt-autoaddikt-005

Nagybetűs spórolós, a takarékosság mintaképe, és még sorolhatnánk, de nem tesszük, ne fulladjon unalomba jelen írásunk. Elég az hozzá, hogy az újdonságnak számító szentgotthárdi öngyulladós Suttogó jelenleg igen magasra teszi a lécet, legalábbis, ami a hatékonyságot jelenti egy autó esetében. Nem beszélve arról, hogy családi megközelítésről szól a fáma, tehát a középkategória szegmensében kell mélyre ásnunk ahhoz, hogy hasonló vetélytársat találjunk. Megállapítható, hogy nem egyszerű a feladat.

Úton-útfélen: jól jött a több, mint 3000 kilométer

Bevett szokásunk szerint Németországig autóztunk az Opel Insignia Sports Tourer tesztautóval. Hogy miért? Elsősorban kifejezetten szeretünk az Opel modelljeivel külföldre menni, ugyanis azokkal a variánsokkal, amelyekkel eddig megtettük a több ezer kilométeres útszakaszokat, sosem volt probléma. Nyilván műszakilag nem, miért is lenne pár ezer kilométerrel az órában; a komfortráta viszont igenis relevanciát élvez  ilyen esetekben.

opel-insignia-sports-tourer-1-6-cdti-ecoflex-teszt-autoaddikt-022

Nem beszélve arról, hogy többedmagunkkal utazunk ilyenkor, csomagok, minden felfedezhető az útirepertoárban. Insignia, Meriva, sőt, még Corsa is szerepel a palettán, s előzetes terveink szerint fog is még jópár. Az Opel, mint Magyarország jelenlegi elsőszámú autóértékesítője nyilván kiváltságos helyzetben van e téren is, ugyanis számos vásárló választja a márka különféle variációit, és nagyon valószínű, hogy külföldre is utazik családostul több ízben majd az autó életciklusa folyamán.

opel-insignia-sports-tourer-1-6-cdti-ecoflex-teszt-autoaddikt-003

A tesztelt Opel Insignia Sports Tourer legfőbb újdonsága az 1.6 literes CDTI Suttogó dízel, erről részletesebben majd a cikk vége felé. Mivel idestova kilencedik éve fut az Insignia első szériája, ezért a korábbi facelift mellett csak igen aprócska változtatások történtek az autó karosszériaelemein illetve belső terén, de ezeket a részleteket már több ízben taglaltuk. Személyes kedvencünk az Opel Insignia Sports Tourer, tehát a kombi verzió: bár belső férőhely- és a raktér kihasználtsága tekintetében talán lehetne optimálisabb a helyzet, a forma, a szellemiség és az anyagminőség is kárpótól, csak hogy néhányat említsünk.

opel-insignia-sports-tourer-1-6-cdti-ecoflex-teszt-autoaddikt-001

Elég az hozzá, hogy ismét beirányoztuk tehát a bajor régiót, a szokásos kisebb és nagyobb kitérőkkel megspékelve. Oda-vissza három felnőtt utassal, beleértve a sofőrt is, valamint hozzávetőlegesen 30 kilogramm csomaggal. Nem titkolt szándékunk volt bebizonyítani, hogy egy tankkal hozható a fedélzeti computer által megállapított cirka 1400 kilométeres hatótávolság.

800 kilométer első körben

opel-insignia-sports-tourer-1-6-cdti-ecoflex-teszt-autoaddikt-002Indulás után felvetettük, hogy kezdjünk Ausztria egyik legnyugatibb részében, ami már szinte Svájc, de oda most ne menjünk át, inkább a következő alkalommal. Egyhuzamban letoltunk körülbelül 800 kilométert úgy, kétszeri megállással pihenőhelyeken, 130 kilométeres átlagtempóval, természetesen autópályán. Volt ebben sok tempomat is, bár jobban szeretjük a „manuális” vezetést, annak minden előnyével és hátrányával is. Fogyasztás tekintetében sikerült hoznunk a beirányzott 5.2 liter/100 kilométeres átlagot, ami ekkora kaszninál, három emberrel igencsak a pozitív irányt képviseli. ECO üzemmód be, vállalva, hogy az Opel Insignia Sports Tourer menettulajdonságai visszafogottabb képet mutatnak, lomhább gázreakciókkal, nehézkesebb gyorsulással. Viszont minél előbb kell rakni a hatodik fokozatot, hogy az egyébként tág intervallumokban kiautózható áttételezés kifejtse áldásos ténykedését.

opel-insignia-sports-tourer-1-6-cdti-ecoflex-teszt-autoaddikt-004Miután átértünk a német határon, magunk mögött hagyva Ausztriát, rögvest meglovagoltuk a korlátozásmentes szakaszok minden pozitívumát. Itt el is felejtettük az ECO opciót, mindent a teljesítményre hangolva következett a SPORT mód, és teljesen egyenes, nem emelkedő, nem lejtő útvonalon elkezdtük szorongatni a hajtásláncot. Érzésre nem is kellett nagyon szorongatni, ideális nyomatékgörbéjének köszönhetően még megvártuk, míg a fokozatok ereje teljükben teljesítettek, nem leszabályozásig, úgy 4-4300 percenkénti fordulatszámig (a leszabályozás 4500 környékén jön a gyári adatok szerint), majd hagytuk, hogy hatodikban elérje a végsebességet. Ideális helyszíneken ideális körülmények közt tehát sikerült a végéig unszolni az Opel Insignia Sports Tourer-t, bár a gyárilag megállapított 210 kilométer/órát 3 kilométerrel felül is múltuk. Hangsúlyozva azt, hogy három személlyel, megpakolva autóztunk. Az átlagfogyasztás így, nagyjából 40 kilométerre 8.9 literrel zárt, ami szintén nem égbeszökő eredmény.

opel-insignia-sports-tourer-1-6-cdti-ecoflex-teszt-autoaddikt-006

Nem szabad figyelmen kívül hagynunk, hogy a perfekt hatótávhoz nagy mértékben szükséges az Opel Insignia Sports Tourer 70 liter összkapacitású üzemanyagtankja is. Bár ha kisebb, mondjuk 60 literes lenne, még akkor is bőven 1000 kilométer feletti lehetőségekkel számolhatnánk. Mindenestre bízunk benne, hogy a nemsoká érkező Insignia-megújulás nem hoz magával több downsizinget, főként nem e téren.

Kényelem, bő helykínálat, gazdaságosság. Lehet-e másmilyen egy ideális családi autó?

Tehát ismét eldőlt, hogy az Opel Insignia, azon belül is az Opel Insignia Sports Tourer igazi családi túraautó. De mindehhez kellemes beltér is tartozik?

opel-insignia-sports-tourer-1-6-cdti-ecoflex-teszt-autoaddikt-017

A kérdés jogos, s ismét azt kell kijelentenünk: igen, hosszabb táv megtétele után is kipihenten száll ki az ember, legalábbis, ami nem szellemi, hanem fizikai fáradtságot (vagy inkább fittséget) jelent. Az első ülések nagyvonalú hellyel szolgálnak, ülő- és hátfelületek révén, igaz, a lábterek korlátozottak a kissé széles középkonzoli kialakítás miatt. Ez nem zavaró, kiváltképp, ha nem vagyunk 190 centi feletti testmagassággal és az ehhez tartozó alkattal felruházva.

opel-insignia-sports-tourer-1-6-cdti-ecoflex-teszt-autoaddikt-014

Hátul is kellemes a helyzet, de úgy, ha mondjuk négyen utazunk (felnőtt). Három gyerek hátul-kombó is működhet jól, vagy esetleg két felnőtt-egy gyerek verzió is elfogadható lehet. A kiránduláshoz 540 literes csomagtartót mellékelt a gyártó, ami első blikkre talán kisebbnek tűnhet, mint amekkora valójában, de aztán a pakolásnál mindezt elfelejtjük.

opel-insignia-sports-tourer-1-6-cdti-ecoflex-teszt-autoaddikt-015Itt tennénk is egy rövid kitérőt: miután lezongoráztuk a németországi túrázást, amelyet 3100 kilométerrel zártunk, kipróbáltuk, hogy egy kisebb költözést hogy lehet kivitelezni, ha a főszerepet az Opel Insignia Sports Tourer kapja. Költözés alatt itt alapvetően csak néhány közepes és nagyobb méretű, jól megpakolt kartondobozt kell érteni, 160 kilométeres távolságra szállítva: az alaphangon 540 literes rakfelületet kibővítettük, a 60:40 arányban dönthető üléseket előrehajtottuk, és máris 1530 litert kaptunk végeredményként (gyári adat). Lehet, valamivel kevesebb volt ez a kapacitás, mivel az első ülések helykínálatán nem spóroltunk, sőt, az utasülést még az átlagosnál jobban is hátratoltunk. A végeredmény igazán lenyűgöző lett, az Opel Insignia Sports Tourer gyomra csak nyelte a pakkokat, úgyhogy a végén még fért is (volna) néhány extra adag hátra.

Made in Szentgotthárd: elegendő az 1.6 literes blokk még ebbe a karosszériába is

A Opel Insignia Sports Tourer szíve egy 1598 köbcentiméter összlökettérfogatú, 136 lóerős CDTI turbódízel. A maximum teljesítményleadás 3500, míg a 320 Newtonméteres nyomatékcsúcs 2000 percenkénti fordulatszámon érkezik.

opel-insignia-sports-tourer-1-6-cdti-ecoflex-teszt-autoaddikt-018

Ha az ecoFLEX Start/Stop automatikát bekapcsoljuk (ECO), érezhető a visszafogottabb viselkedés, ilyenkor az autó hajlamos a lefulladásokra indulások alkalmával, ha nem figyelünk; ez igaz alapvetően azokra az esetekre, amikor hirtelen elánnal akarunk elstartolni. Ilyenkor hagyatkozzunk inkább a normál módozatokra (TOUR vagy SPORT is), de azt sem szabad számításon kívül hagyni, hogy az egyébként dinamikus és bőven elegendő teljesítmény ellenére 1.6 literes motorról beszélünk, a gyári üres tömeg pedig 1590 kilogramm.

opel-insignia-sports-tourer-1-6-cdti-ecoflex-teszt-autoaddikt-019

Úttartás: kiváló, még magasabb sebességtartományokban is. Az Opel Insignia Sports Tourer igazi autópályázásra termett autó, sokoldalúsága itt is jól tükröződik – oldaldőlés, alul- és felülkormányozottság-mentesen teljesített, a klasszikus elöl MacPherson, hátul Multilink felfüggesztéseket segítségül hívva. Jól hangolt, A jól hangolt, közepesen kemény futómű pedig minden környezetben kitűnően teljesített, a 18-as kerekek talán visszavettek egy kicsit a menetkomfortból, de mindenképp ajánlatos ahhoz meglétük, hogy az Opel Insignia Sports Tourer a maximumot hozhassa ki magából. Külsőleg is.

opel-insignia-sports-tourer-1-6-cdti-ecoflex-teszt-autoaddikt-009

A cikkben bemutatott tesztautó magas felszereltségének köszönhetően közel 12 millió forintos árcédulát kapott, míg az alapár 8 200 000 forint.

opel-insignia-sports-tourer-1-6-cdti-ecoflex-teszt-autoaddikt-020

2015 Opel Insignia Sports Tourer 1.6 CDTI ecoFLEX specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű 4 hengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1598 cm³

Maximális teljesítmény: 136 LE @ 3500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 320 Nm @ 2000  ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4913 mm

Szélesség: 1858 mm

Magasság: 1514 mm

Tengelytáv: 2737 mm

Első gumik mérete: 245/45 R18

Hátsó gumik mérete: 245/45 R18

Tömeg, üresen: 1590 kg

Megengedett össztömeg: 2300 kg

Csomagtartó mérete: 540 liter, 1530 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 70 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 210 km/h (gyári), 212 km/h (saját mérés)

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 10.9 s (gyári), 9.7 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 5.2 l/100 km

Országúti: 3.6 l/100 km

Vegyes: 4.7 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 4.7 l/100km

Országúti: 3.6 l/100km

Vegyes: 4.0 l/100km

CO2 kibocsátás: 107 g/km

Bővebb információ az Opel hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSGigabyte, SonyEpson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft., Nike
Utómunka hardver: Acer, ASUS, Gigabyte