A Volkswagen Csoport teljes gőzzel halad az egyéni mobilitás rendszerének alapvető átalakításával és az elektromos hajtások szisztematikus kidolgozásával.
A konszern – a korábban tervbe vett 50 helyett – közel 70 új elektromos modell bevezetését tervezi a következő tíz évben. Ennek eredményeképpen a konszern elektromos platformjára épülő járművek várható száma 15 millióról 22 millióra emelkedik majd a következő évtizedben. A szén-dioxid semleges egyensúlyhoz vezető úton igen fontos mérföldkő az elektromos mobilitás bővítése. A Volkswagen egy átfogó szénmentesítési programot indított, amely tisztán szén-dioxid semleges egyensúly megteremtését tűzte ki célul 2050-re minden területre vonatkozóan, a flottáktól kezdve a gyártáson át az adminisztrációig.
A Volkswagen ennek megfelelően maximálisan elkötelezett a párizsi klímaegyezmény céljai iránt.
Dr. Herbert Diess, a Volkswagen márka vezérigazgatója: „A Volkswagen felelősséget vállal a jövő kulcsfontosságú irányzatait illetően, különösen a klímavédelem kapcsán. A párizsi klímaegyezmény céljai mércéül szolgálnak számunkra. Az elkövetkező években lépésről lépésre közelítjük a gyártást és az értéklánc további állomásait a szén-dioxid semlegesség felé. Ezzel járulunk hozzá a globális felmelegedés megállításához. A Volkswagen azon dolgozik, hogy az elkövetkező években emberek milliói számára biztosítsa az egyéni mobilitás lehetőségét, mégpedig biztonságosabb, tisztább és hálózatba kapcsolt módon. Ahhoz, hogy az elektromos offenzívához szükséges beruházásokat vállalni tudjuk, tovább kell javítanunk a hatékonyságunkat és a teljesítményünket minden területen.”
A Volkswagen Csoport minden területen meghatározta azokat a mérföldköveket, amelyeket a 2050-re tervezett teljes szénmentesítéshez vezető úton az elkövetkező években teljesíteni kell. Az intézkedések három alapelvet követnek: először is a hatékony és fenntartható szén-dioxid csökkentés elvét, másodszor pedig az energiaellátás terén a megújuló energiaforrások előnyben részesítésének elvét. Harmadik alapelvként pedig az így megmaradó és nem kiváltható károsanyag-kibocsátás kompenzálásának elvét követi a vállalatcsoport. Ahhoz, hogy a járművek teljes életciklusának szén-dioxid egyenlege javuljon, a Volkswagen már – többek között – a beszállítói láncnál változtatásokat kezdeményezett. Egy ezzel kapcsolatos részletes ütemterv kidolgozása jelenleg is folyik. Az acél és alumínium beszállítás területén pedig kifejezetten komoly lehetőségek rejlenek.
A cél, hogy 2025-ig a teljes járműflotta szénlábnyoma 30 százalékkal csökkenjen a teljes életciklusra vetítve a 2015-ös értékekhez képest. A Volkswagen ezért a járműkínálat elektromos alapokra helyezésén dolgozik, amely kapcsán – kizárólag ezen a területen – több, mint 30 milliárd eurót invesztál 2023-ig. A konszern kínálatában az elektromos járművek aránya 2030-ra legalább 40 százalékra emelkedik majd. Az elektromos járművek új generációjának első képviselői már az idén gyártásba kerülnek: az Audi e-tron1 után érkezik a Porsche Taycan2. Mindkét modellre már 20 000 foglalás érkezett. A Volkswagen ID. felfutásával pedig az elektromos járművek megérkeznek a legkeresettebb szegmensekbe is. Szintén az első hullámban érkezik az ID. CROZZ2, a SEAT el-born2, a ŠKODA Vision E2, az ID. BUZZ2 és az ID. VIZZION2 is.
Az elektromos offenzíva során a vállalat stratégiai akkumulátorszállítóként az LG Chem, a SKI, a CATL és a Samsung beszállítói szakértelmére építhet. Az egyre növekvő keresletet figyelembe véve a Volkswagen megvizsgálja annak a lehetőségét is, hogy közreműködjön az európai akkumulátorgyártásban. Még távolabbra tekintve szintén óriási potenciál rejlik a szilárdtest-akkumulátorokban. A cél az, hogy a vállalat partnerével, a QuantumScape-el együttműködésben elindulhasson az ezzel a technológiával készült akkumulátorok ipari szintű gyártása.
Ezzel egyidőben az egyes termelési helyszínek szén-dioxid kibocsátását 2025-re 50 százalékkal csökkentik a 2010-es szinthez képest. A wolfsburgi erőmű szénről gázra történő átállása évente 1,5 millió tonna szén-dioxiddal mérsékli a károsanyag-kibocsátást 2023-tól kezdődően. Az Audi gyártási tevékenysége a brüsszeli üzemben például teljesen szén-dioxid semleges módon történik. A zwickaui gyár pedig nem csupán a moduláris elektromos platform (Modulare Elektrifizierungsbaukasten, MEB) gyártásának legfőbb helyszíne lesz, de az itt készülő ID. modell is lényegében szén-dioxid semlegesen jut el az ügyfelekhez.
A Volkswagen elektromos offenzívájának középpontjában a moduláris elektromos platform (Modulare Elektrifizierungsbaukasten, MEB) áll. Az elektromos mobilitással összefüggő költségek jelentősen csökkenthetők a különböző partneri együttműködések által, amelyek lehetővé teszik a moduláris elektromos platform széles körben való alkalmazását és ezzel együtt a méretgazdaságossági szempontok érvényesülését is. Így az egyéni mobilitás megfizethetővé és alkalmazhatóvá válik a többség számára is. Ilyen partneri együttműködésre példa a közelmúltban, a Genfi Nemzetközi Autószalonon bejelentett kooperáció az Aachen-i székhelyű e.GO Mobile AG vállalattal.
Az elektromos mobilitás további népszerűsítéséért 2020-ig 400 gyorstöltő állomást helyez üzembe a vállalat Európa legforgalmasabb közútjai és autópályái mentén az IONITY keretében együttműködő ipari partnereivel. Ezek közül 100 töltőállomást Németországban telepítenek majd, így 120 kilométerenként rendelkezésre áll majd egy töltési lehetőség. A Volkswagen új leányvállalata, az Elli (Electric Life) otthoni töltésre szolgáló, zöld árammal működő fali töltőket is kínál majd, egyelőre először Németországban. Ezen kívül 3 500 töltőpontot hoz létre a vállalat az összes termelési helyszín dolgozói parkolóiban illetve töltési lehetőséget biztosít majd az egyes kereskedésekben is.