Legrégebbi, globális autókölcsönző partnere jubileuma előtt tisztelgett a Ford Magyarország a Hertz Autókölcsönző 100. születésnapja alkalmából rendezett sajtótájékoztatón.
„A Hertz és Ford Motor Company története az elmúlt 100 esztendőben számos ponton kapcsolódott egymáshoz, ezért az egész évben tartó jubileumi év méltó lezárásaként most a Ford is tiszteleg nagy múltú üzleti partnere születésnapja előtt” – mondta el Györke Orsolya, a Ford Magyarország PR igazgatója.
„A világ számtalan olyan újítást köszönhet közvetett módon ennek a két amerikai óriás vállalatnak, melyek meghatározóak voltak a XX. század gazdasági fellendülésében. Valójában azt is mondhatjuk, hogy a XX. században előbb vagy utóbb minden vállalkozás megállt volna, vagy létre sem jönnek, ha nem kezdődik el az autómobilok sorozatgyártása és az autókölcsönzés, bérautó szolgáltatás” – mondta el Oltyán Mihály, a Hertz Autókölcsönző cégvezetője. „Külön érdekesség, hogy mindkét vállalatban a kezdetekkor magyar származású fiatalemberek játszottak kulcsszerepet” – tette hozzá büszkén a cégvezető.
Száz éve, 1918-ban alapította meg Chicagoban a mára a világ vezető autókölcsönzőjévé vált vállalatát John D. Hertz (Herz Sándor), felvidéki magyar származású vállalkozó. A kezdetben taxi szolgáltatással foglalkozó vállalkozás, amely fő megkülönböztető jegyei, az egyenruhát viselő gépkocsivezetők, a naponta takarított és viteldíj készülékkel ellátott sárga-fekete színűre festett autók hamarosan a tisztaság, minőség és a megbízhatóság jelképévé válnak. A jól szervezett Yellow Cab, a sárga taxi pedig még ma is fogalom az Egyesült Államokban.
Egy másik híres magyar származású emigráns ebben az időben szintén a XX. század történelmének megváltoztatásán dolgozik Detroitban. 1908 októberében a Ford Motor Company szerelőcsarnokból első alkalommal kigördült Ford T-modell, a világ első népautója, melyből az 1923-ban bevezetett szalagszerű szereléssel és gyártással évtizedek alatt több mint 15 millió „Bádog Böske” készült, ahogy akkor becézték a készült gépkocsit. Az 1989-ben az Évszázad Autójának választott Ford T- Model-t a XX. század legjelentősebb technikai újításaként tartják számon, nem véletlenül.
Hertz 1923-ban társult a chicagói Rent a Ford vállalkozásba mely sofőr nélküli bérautó szolgáltatást működtetett kezdetben 12 darab Ford T-Model-lel, mely 1923-ra már 600 gépkocsit tartalmazó flottával évi egymillió dollár jövedelmet ért el. 1923-ban Chicago-ban Walter Jacobs és John D. Hertz, egyesítik taxi- és bérautó vállalkozásukat, a Hertz Autókölcsönző pedig lassan fogalommá válik, autóflottájuk pedig túlnyomó részben megbízható, strapabíró, könnyen kezelhető, és olcsó Ford T-Model-ekből állt.
Ennek a két híres magyarnak John D. Hertznek és Galamb Józsefnek a világ számtalan olyan újítást köszönhet közvetett módon, melyek meghatározóak voltak a XX. század gazdasági fellendülésében. A Fordnak köszönhetjük a könnyen kezelhető, megbízható és alacsony árú autómobilok tömeges megjelenését, Hertznek pedig többek között az autókölcsönző és taxi üzlet megalapításán kívül, a Rail&Drive, később a Fly&Drive programok bevezetését, sőt például olyan találmányokat, mint az először 1926-ban alkalmazott Hertz „National Credential Card”-ot, ami a későbbi hitelkártyák őse volt. E két amerikai óriásvállalat működése tette lehetővé a XX. század első felében a turizmus iparág kiépülését és felvirágzását
A Hertz és a Ford élete a vállalat 100 éves fennállása alatt többször is egymásba fonódott.
1925-re létrejött a keleti parttól a nyugati partig terjedő autókölcsönző hálózat, a képviseleteken bárhol le lehet adni a kibérelt gépkocsit. Megszokottá válik a Rent is Here, Leave it There. A folyamatosan fejlődő vállalkozásnak egyre több gépkocsira van szüksége. Az autópiacon nagy vásárlóként lépnek fel, komoly gyártási kapacitásokat kötnek le, igényeikkel pedig hozzájárulnak a technikai fejlődéshez. Hertz-ék találták ki az automata ablaktörlőt, a közlekedési lámpával ellátott útkereszteződéseket és a forgalombiztonsági okból fehérre festett autókerekeket is, mely igényeket a Ford Motor Company, mint egyik legfontosabb partner is igyekezett kielégíteni.
Az 1908 októberében bemutatott, és 1927-ig gyártott T-Ford modell Otto-rendszerű négyhengeres motorjának legnagyobb teljesítménye 15 kW, legnagyobb sebessége 65 km/h volt. A Galamb tervezte bolygóműrendszerű sebességváltó működtetése két lábpedállal, szalagfékekkel és több lemezes tengelykapcsolóval történt. A T-Model a 30-as évekre az USA-ban valódi népautóvá vált, összesen 15 millió db készült belőle. Fejlesztésében számos magyar mérnök vett részt, Galamb József mellett Farkas Jenő, Kaltenberger Gyula és Balogh Károly is. A Hertz flotta autóit a bérlők kényelme érdekében önindító motorral szerelték, megszűnt a „főtengely-hosszabbító” indítókar használata.
A század elején csak kiváltságosok számára elérhető, luxuscikknek számító autó a Henry Ford által feltalált sorozatgyártásnak és a bérleti lehetőségek elterjedésének – melyben úttörő szerepet töltött be a Hertz – köszönhetően közhasználatú közlekedési eszközzé vált az USA-ban.
1958-ban az Egyesült Államokban a Hertz elkölt több mint 60 millió Dollárt, és ebben az évben vásárol közel 18 ezer gépkocsit, a Ford-on kívül a Cadillac, Buick, Oldsmobile és Chevrolet márkákat szerepelteti flottájában. Öt év múlva 1963-ban bérautó kínálata 85 ezer gépkocsit számlál.
Ebben az évben a Hertz vásárol autóflottájába ezer darab nagy teljesítményű izomautót, a legendává vált Mustang Shelby GT 350-es gépkocsit. E az 1000 autó alkotta a korabeli „Adrenalin Fleet”-et (Rent-A-Racer program). A közlekedési eszközök és az automobilizmus – valamint kapcsolódó szolgáltatások, mint autókölcsönzés – rohamos fejlődése, a légiforgalom széleskörű elterjedése, a szállodaépítkezések szerte a világon jótékony hatást gyakoroltak a turizmus fejlődésére. A legnagyobb forgalomnövekedés jellemzően észak-dél irányban bonyolódott, vagyis a hűvösebb régióktól a „melegebb éghajlatra” irányult. A legnagyobb vakációs vonzerő a 3S volt (Sea, Sun, Sand, vagyis tenger, napfény, homok). Folyamatosan nőtt a szabadidős célú autóbérlés jelentősége is.
A Ford Mustang Shelby GT 350 sikerére nyomán még több Ford performance típusú special edition Hertz flotta debütált az évek során például Európában a Fiesta ST 200 lóerős változatából.
Fennállása során a Ford és a Hertz többször összekapcsolta reklámtevékenységét is. Egy 1965-ös sajtóközlemény szerint a két cég között megkötött megállapodás értelmében a Ford a termékeit, míg a Hertz a szolgáltatásait fogja ajánlani egy nagyszabású közös kampány során.
1978-ban hazatér a Hertz is, sárga-fekete matricás bérautók jelennek meg Budapest utcáin. A magyar Hertz-et jellemzően egy szocialista, állami nagyvállalat, a FŐTAXI képviseli, a kor lehetőségeinek megfelelően, hatalmas Zsiguli flottát üzemeltet. Természetesen vannak „nyugati gépkocsik” is (elsősorban Ford, Opel, Volkswagen, típusok), azokat azonban „deviza-kitermelési kötelezettség” terheli, belföldiek csak különleges esetben (pl. magánszemélynek esküvő, vállalatnak külföldi partner érkezése jelent különleges esetet) bérelhetik.
1983-ban a Hertz Európa-szerte elsőként biztosít gyerekülést az általa kölcsönzött bérautókba. Létrehozza továbbá a „Free Zone” rendszert, melynek tagjainál szabadon, minden kötöttség nélkül át lehet venni és vissza lehet adni a bérautókat. Bérgépkocsik korlátlan, szabad áramlása a tagországok között, határok és kötöttségek nélkül, „Európa egysége” a Hertznél már ekkor megvalósul. 1984-ben a Hertz az USA-ban bemutatja számítógépes útvonaltervező technológiáját. Telefonkészülékkel felszerelt bérautói már ekkor elérhetők Európa több nagyvárosában.
1987-ben New Jersey állam-beli Park Ridge-ben megnyílik a Hertz társaság új világ-központja és a Ford Motor Company is Hertz tulajdonrészt vásárol. Megalakul a Park Ridge Corporation, melynek tulajdonosai a Hertz és a Ford felsővezetésének tagjai. 1994-ben a Hertz a Ford Motor Company 100 százalékos tulajdonában lévő leányvállalattá válik. A Hertz ekkor a világ legnagyobb autókölcsönzője, a világ 143 országában, 6500 helyszínen működő társaság. Ezt követően a Hertz 3 éven keresztül rekord profitot realizálva őrizte meg piacvezető szerepét. 1997 óta a Ford fokozatosan értékesítette Hertz részvényeit. 2005-ben a Forda Hertz végleges eladása mellett dönt. A Hertz ebben az évben nyereséges, bár a Ford pénzügyi eredményeihez képest elenyésző profitot hoz: az első negyedév a Ford 579 millió dolláros nyereségéből 33 milliót hozott az autókölcsönző üzletág. Ugyanekkor a Hertz kb. 2,5 milliárd dollárt ért, és erre az összegre a Fordnak nagy szüksége volt.
Napjainkra elmondható, hogy a Hertz közel tízezer irodájával a világ 160 országában csaknem egymillió, a környezetet egyre kevésbé terhelő gépkocsiból álló, korszerű flottájával valóban a legnagyobb, legpatinásabb és egyben a leginnovatívabb autókölcsönző szolgáltató. A múlt század elején a magyar származású Hertz Sándor által megálmodott és létrehozott autókölcsönző szolgáltatásban a szakadatlan fejlődés, innovációk sorozata évről évre folytatódik. A 100. születésnapját idén ünneplő Hertz erősebb és fejlődőképesebb, mint valaha. A magyarországi Hertz pedig napjainkra ezres gépkocsiparkjával évente több mint 30 ezer elégedett ügyfelet szolgál ki, 2018-ban ünnepli negyvenedik születésnapját. A Hertz Magyarországon 1995óta 1348 darab Fordot vásárolt.
A Hertz történetének forrásául Kozák József: Kis Hertz-történelem című munkája, és a Ford Motor Company Archivumának anyagai szolgáltak.