A Toyota az elmúlt években bebizonyította, hogy bármilyen merésznek tűnő modellről is legyen szó, ha az abból készült tanulmányautó széles körben bemutatásra kerül, akkor bizony számíthatunk arra, hogy előbb, vagy utóbb ezt sorozatgyártott modell is követi.
Így ejtette ámulatba a világot az elmúlt években a piacra valósággal berobbanó és azóta sikert sikerre halmozó futurisztikus Toyota C-HR kupé-crossover épp úgy, mint a minden várakozást felülmúlóan sikeres Lexus LC sportkupé, vagy legújabban a Lexus UX prémium kompakt crossover is. Márpedig a Toyota még tavaly leleplezett egy őrülten izgalmas, a Hosszúvátú Világbajnokságot épp a napokban megnyerő 1000 lóerős hibrid versenygépen alapuló utcai sportautótanulmányt, most pedig megérkeztek az első hírek arról, hogy hamarosan ez a modell is gyártásba kerülhet…
Amikor a Toyota először belengette a hírt a 17 év után feltámadó sportautó-legenda Supra visszatéréséről, rögtön megindultak a találgatások arról, hogy vajon hibrid elektromos sportautóként tér-e vissza a japán ikon, akár a Lexus LC-ből ismert multi-stage hybrid erőforrással. Ma már tudjuk, hogy a fejlesztés során a japán mérnökök folyamatosan egyeztettek a világszerte komoly hagyományokat ápoló Supra-klubokkal, és az igazi Supra rajongók kizárólag sor hatos benzines motorral tudták elképzelni az új generációt.
Nem sokáig váratott magára ugyanakkor az újabb hibrid erőgép, ami azonban minden előzetes várakozást felülmúlt, a Toyota ugyanis nem a szupersport, hanem a hipersport kategóriát célozta meg az új modellel.
Hiperautó-teljesítmény hiperautó-áron
Még tavaly januárban leplezte le a Toyota GR Super Sport tanulmányt, ami sok autórajongó szívét megdobogtatta, akkor azonban még kevesen fogadtak volna arra, hogy gyártásba is kerülhet a modell, amely a vállalat első olyan, közúti használatra készült hiperautója lehet, amelyet a világ legnevesebb versenyein is láthatunk. Tekinthetjük ezt a Toyota válaszának a Mercedes-AMG Project One modelljére, vagy az Aston Martin Valkyrie hiperautójára, amelyek a Formula 1-ben szerzett tapasztalatokra és szakértelemre épülnek. Az egyetlen különbség az, hogy a japán cég a FIA Hosszútávú Világbajnokságon (WEC) megszerzett tudását hasznosítja.
Természetesen, ahogy ez várható, egy ilyen hiperautó ára hiperautói magasságokba szökik. A Toyota TS050 hibrid versenyautó ihlette gép várhatóan több mint egymillió dollárba kerül majd. A Toyota ausztrál leányvállalatának szóvivője, Orlando Rodriguez legalábbis erre utalt a világ első, közúton is használható hiperautójának megjelenésével kapcsolatban, a Motoring számára készített interjúban: „Valószínűleg hiperautó-szintű lesz” – jegyezte meg. „Hogy az ára…? Hát az is.”
A GR Super Sport tanulmány hajtásáról egy 2,4 literes, biturbó V6-os motor lesz, amely a hibrid rendszerrel együtt 986 lóerős (735 kilowatt) teljesítménye képes. Ezek egyelőre persze csak a tanulmányautó számai, a sorozatgyártású változattal kapcsolatban még semmit sem erősítettek meg. A limitált kiadású hiperautóval kapcsolatban még a szóvivő sem tudott ennél több információval szolgálni.
„Még azt sem tudjuk, melyik piacon, egyáltalán hol lesznek kaphatók ezek az autók, illetve azt sem, hol járhatnak, vagy nem járhatnak majd a közutakon.” – fogalmaz Rodriguez. „A Toyota egyelőre csak a szándékát jelezte arra nézve, hogy ilyen autót gyártson. Hivatalosan még nem erősítették meg a megvalósításról szóló híreket, de úgy tudjuk, ez az elkövetkező pár évben megtörténik. Persze akkor is jó időbe telik, mire a volánja mögé ülhetünk.”
A tavalyi Le Mans 24 órás verseny előestéjén jelentette be a Toyota hogy megépíti az autót
Még tavaly, a 2018-as Le Mans 24 órás autóversenyen (amelyet a vállalat az idei Le Mans-hoz hasonlóan dupla dobogóval megnyert 1000 lóerős hibrid versenygépeivel) jelentette be a Toyota, hogy megvalósítja a GR szupersportkocsi-tanulmányát, a mostani Le Mans után pedig a vállalat nemrég közzétett néhány fotót, amelyeken a már megépített modellről készültek. A 2,4 literes biturbó V6-os középmotor és a motorsport-tapasztalatok alapján tökéletesített Toyota Hybrid System-Racing hajtás 986 lóerős teljesítményt ad le. Az első és hátsó, 13 col széles kerekek bőven elegendő tapadási felületet biztosítanak ahhoz, hogy ez a hatalmas erő hatékonyan jusson el az aszfaltra. A karcsú kocsitestben nagyon sok szénszálas elemet alkalmaztak, hogy az autó a lehető legkönnyebb legyen.
Az, hogy a GR Super Sport tanulmány bemutatása és a FIA Hosszútávú Világbajnokság hiperautó-szabályzatának bejelentése egy időpontra esik, azt sugallja, hogy ez lesz a Toyota új versenyautója, ami megfelel a most megjelent szabályozásnak. A 2020-as szezonban a leggyorsabb hosszútávú versenyautóknál nagyobb hangsúlyt fektetnek a tömeggyártás lehetőségére. Az ideiglenes szabályok szerint a külső dizájn elsőbbséget élvez az aerodinamikával szemben, és új homologizációs eljárásokat is bevezetnek. A járművek első kerekét egy KERS hibrid egység, a hátsó kerekeket pedig belső égésű motor hajthatja. Ugyanakkor a szabályok azt is megkövetelik, hogy a KERS-rendszer a tömeggyártású autókban is elérhető legyen. A szabályrendszer összeállításában egyébiránt részt vett a Toyota, a McLaren, az Aston Martin, a Ferrari és a Ford is. A résztvevők jelenléte azt sugallja, hogy ezek a márkák legalább is fontolóra veszik, hogy versenyezzenek ebben a géposztályban.
Fejlesztés alatt a Toyota Super Sport országúti hiperautó
A Toyota még nem nyilatkozott arról, mikor mutatkozik be a GR Super Sport, de megerősítették, hogy a fejlesztés már folyamatban van. Vélhetően egy új hipersport autó ikon születésének pillanatait láthatjuk, amely alighanem meghódítja majd az országutakat és a versenypályát is. A vállalat a sorozatgyártású változatnak hangzatosabb nevet szeretne adni. A versenyváltozat elkészültét 2020 őszére tervezik, de a tesztelés – ami remélhetőleg többet mutat majd az autó dizájnjából – már a jövő év elején elkezdődik.
A GR Super Sport a márka olyan modellje, amely megfelel a FIA Hosszútávú Világbajnokság új szabályzatának. A frissített szabályok szerint az autógyártóknak a verseny kezdetétől számított két éven belül legalább 20 közúti változatot kell legyártaniuk. Ez a felállás azt eredményezi, hogy az autógyártók könnyebben népszerűsíthetik ezeket a modelleket a versenypályán. A Toyotán kívül eddig az Aston Martin az egyetlen márka, amelyik megerősítette, hogy részt vesz ebben a munkában.
„A TOYOTA GAZOO Racing számára a versenyzésnek ez az új korszaka fantasztikus lehetőséget kínál arra, hogy ne csak versenycsapatként, a szakma legjobbjai ellen mutathassuk be, mire vagyunk képesek, hanem sportkocsigyártóként is bizonyíthassunk” – mutat rá Shigeki Tomoyama, a TOYOTA GAZOO Racing versenyistálló elnöke.
Az új pályaversenyautók legfeljebb 750 lóerősek lehetnek. A hibrid hajtás megengedett, de nem kötelező, és a rendszer nem termelhet többet 270 lóerőnél. Annak érdekében, hogy ösztönözzék a hibrid rendszerek használatát, az elektromotor az első kerekekhez csatlakozhat, így a hibrid hajtású versenygépek négykerékhajtásúak lehetnek. GR Super Sport tanulmány 2,4 literes, biturbó V6-os középmotorja és a hibrid rendszer együttes teljesítménye állítólag 986 lóerő lesz. A karosszéria kialakítása inkább a versenypályákra való, hiszen hiányzik róla a hátsó oldalablak, és a hátsó részt szinte kettészeli egy függőleges légterelő.