Régóta érlelődött a gondolat, miszerint projektautónkon, az 1997-es évjáratú W140 Mercedes-Benz S420-on a hűtőmaszkot meg kellene valamilyen formában újítani.
A jelenlegi hűtőmaszk krómkeretének van minimális sérülése – nagyjából 3 darab pár milliméteres karc – ezek korrekcióját, valamint az újrakrómozást Hamza Csaba műhelye, a Classic Vehicle Hungary vállalja majd pár hét múlva. Természetesen cikk készül, ahogyan eddig is.
No de addig is: tenni kell valamit annak érdekében, hogy pár apró széőséghibát eltüntessünk, amennyire lehetséges. Alapvetően az összesen 6 darab – bal oldalon és jobb oldalon is 3 darab – krómcsík díszítést cserélni kellett, mivel több pálca is karcos deformálódott volt. Korábban a Mercibolt.hu már rendelkezésünkre bocsátott egy szett A1408880385 pálcát, gyárit természetesen. Fura, hogy a gyári krómpálcák nincsenek méretre vágva, mind a 6 darab egyforma hosszúságú, így a felhasználónak kell azokat testre szabni. Ez majd egy későbbi projekt, úgyhogy inkább szereztünk 6 db méretezett bontott krómpálcát, és addig fényesítettük krómtiszító polírpasztával, amíg majd’ gyári állapotú nem lett.
A középső elválasztó pálca is enyhén ramaty állapotban leledzett, úgyhogy nem volt kérdés a cseréje. A Mercibolt.hu által biztosított gyári A1408870127 alkatrészt irányoztuk be középre – ezt nem kellett méretre vágni legalább.
A W140-es A1408800485 hűtőmaszk (gyári szám: facelift utáni) eltávolítása viszonylag könnyedén kivitelezhető. Itt jegyezzük meg, hogy 1991-től 1995-ig a bálnák hűtőmaszkja merőben más volt, mint a facelift utáni. A korai maszkok homológ, sík krómkerettel rendelkeztek, a rácsozás sűrűbb volt. 1995 után a gömbölyítő facelift hozományaként a krómkeret felső része kapott egy törésvonalat középen, ott, ahová a középső A1408870127 pálca is kerül, egyfajta vonalvezetésként. Maga a hűtőrács is más, nem annyira sűrű a rácsozás, mint a facelift előtti verziónál. Ja, és még egy: a krómkeretnek egyik esetben sincsen külön cikkszáma, egyben van a ráccsal. Együtt is vehető meg ebből adódóan.
Tehát a hűtőmaszk eltávolítávolításához értelemszerűen fel kell nyitni a motortértetőt, majd a maszkot felfogató összesen négy darab 8 milliméteres csavart meg kell lazítanunk. Ezek mindegyike egy-egy kapcsot tart, amelyek tulajdonképp ráfeszülnek a rácsra és a keretre, így tartva fixen az egész modult.
Alul kettő csavar tartja a maszkot, ezek kicsavarozása után óvatosan kibillenthető a maszk modulja a helyéről. Itt vigyázni kell arra, hogy ne sérüljön a motorháztető fényezése, vagy épp a krómkeret valamelyik sarka, felülete.
Miután ez megvan, jöhet a krómkeret és maga a rács szétszerelése. Figyelni kell arra, hogy a műanyag rácsot alul és felül is 1 darab csavar rögzíti a keretbe, amelyek jobb esetben . ha megvan a gumicsík – rejtve vannak a tömítések takarásában. Ezeket óvatosan el lehet húzni innen, és máris csavarozhatók.
A neheze most jön, ugyanis ha nem vigyázunk, pillanatok alatt megrepeszthetjük a hűtőrácsot. Nyilván függ attól is, mennyire kezdte ki az időjárás, a napsütés, vagy akár a sózás télen – a mi esetünkben remek állapotnak örvendett ez az elem; egész rugalmasan viselkedett csekély hajlítgatások mellett is.
Alul két illesztés tartja benn a frame-ben a rácsot a csavarozáson felül (a felső részen is hasonló), ezeket óvatosan kipattintva máris szabaddá válik maga a rácsmodul.
Mivel az S420-as projektautónkon sztenderd 6 csíkos rács a gyári megoldás, ezért esetünkben 3-3 oldalirányú krómpálcát kellett eltávolítani. Ezek mozgatása szimpla, kifelé tolva a sínekben másodprecek alatt kinn is voltak. A középső pálca már nem volt ennyire egyszerű eset, ott félúton megakadt a procedúra, ezért radikálisabb eszközökhöz (fogó) kellett folyamodni.
Miután a régi, elhasznált pálcák lekerültek a rácsról, jöhetett az alapos megtiszítás. Alacsony nyomású mosás következett, majd száradás után némi szilikonos műanyagápolót vetettünk be. Minden egyes kicsi rést áttisztítottunk, majd utána fényesre políroztuk.
Következhetett az új középső, valamint az újszerű bontott pálcák befűzése. A végeredmény remek lett, jöhetett is a beszerelés. Azonban hátra volt még egy munkálati fázis, konkrétan a motortér biztosító-nyitó fülének cseréje. A régi darab már igencsak kopottas volt, úgyhogy rá is fért a csere – a megújulás folyamatát következő W140-es projektautós cikkünkben mutatjuk be.
Együttműködő partnerek: Classic Vehicle Hungary, Victor’s Customs, Zöld Autószerviz, MerciBolt.hu, Hankook Tire Magyarország, ULO, Loctite (Henkel Adhesives), Olajshop.hu
Fotó: Canon / Camera Kft.
Utómunka: Acer