Az egész olajcső-mizéria úgy indult, hogy sebességváltóműn (722.6) olajat kellene cserélni az 1997-es W140 S420 Mercedes projektautóban. Ugyanis nem volt konkrét infónk arról, mikor cseréltek az autóban sebváltó olajat, és ugyebár ildomos úgy 35-40 ezer kilométerenként lejátszani ezt a folyamatot is.
Az Olajshop.hu közreműködésével az S420-ba Eurol ATF 7100 MB 236.14 sebességváltómű olajat szántunk. A biztonság kedvéért 10 litert kaptunk, bár az autó, így az 5 sebességes automata 722.6 váltó 8-8.5 litert igényel e téren. Ennek nagyjából a fele megy magába a nyomatékátalakítóba, a fele pedig magába a sebességváltóműbe.
Az olajcsere procedúrája nem annyira szimpla, mint ahogyan ismerhetjük. Semmiképp sem ajánlott talajon, kézi emelővel megemelt autón végezni, egyrészt azért, mert kiemelten fontos, hogy a jármű tökéletes vízszintben legyen, másrészt macerás és bonyolult folyamat hanyatt fekve eltávolítani az olajteknőt egyebek mellett. Nyilván lehetséges élni például felbakolásos módszerekkel, de a lényeg ugyanaz: fekve szerelni nem annyira kellemes.
Tehát mindenképp csápos emelőre kell rakni az autót, így mi is ezt a módszert követtük. A Hamza Csaba által vezetett Classic Vehicle Hungary remek autószerelői vállalták a procedúra lebonyolítását.
Megemelés után az első lépés a 722.6 sebességváltó olajteknőjén található leeresztő csavar meglazítása a váltóolaj nagy részének leengedéséhez. Itt rögvest el is akadtunk, ugyanis olyan szinten bele volt épülve az olajleeresztő csavar a házba, hogy a szakemberek jobbnak látták, ha nem feszegetik nagyon. Így maradt a bonyolultabb, viszont nyilván célravezetőbb megoldás: az olajteknőt felfogató csavarok kilazítása, majd óvatosan kicsöpögtetni az olaj túlnyomó mennyiségét.
Csodával határos módon nem lett semmi és senki olajos a csavarok meglazítása, majd az olajteknő megbillentése, majd levétele után. Az olajteknő alapos megtisztításon esett át, miközben a váltóműből nagyjából az összes olaj kifolydogált úgy 30 perc elteltével.
Mindenesetre jól tettük, hogy a sebességváltómű olaj lecserélése mellett döntöttünk: az olajteknő belső felületén vékony rétegben bár, de jól látszott a filmszerű, vékony rétegű olajsár, amiből egyértelműen arra lehetett következtetni, hogy nem mostanában volt cserélve a folyadék.
Ezt követően óvatosan ki kell pattintani az ovális alakzatú régi olajszűrőt. Kettő felfogató pöcök tartja, vigyázni kell, hogy az esetlegesen kikeményedett műanyag részek ne törjenek bele az aljzatokba.
Amint sikerült eltávolítani a régi, szennyezett olajszűrőt, mehetett is be az új. A MANN H182 KIT tartalmazott mindent, ami szükséges volt a cseréhez: magát a szűrőt, illetve egy gumitömítést.
Felkerült az új MANN szűrő, viszont a teknőház-alj visszaszerelése előtt hátra volt még a 722.6 vezérlés-csatlakozójának eltávolítása, és az olajat innen is ki kellett csepegtetni. Alapos tisztítást igényel ebben az esetben a dugó, valamint magának az aljzatnak is száraznak kell lennie, mielőtt a csatlakozó visszakerül eredeti helyére.
Innentől kezdve mehetett is az összeszerelés. A tömítőgumi a helyére került, miután a teknő szélei alapos megtuszításon estek át. A gyári előírás szerint nyomatékkulcs alkalmazása előny a csavarok meghúzásánál; az olajteknőt tartó csavarokat 8 Newtométerrel, míg a leeresztő csavart 20 Newtonméterrel kell rögzíteni.
Együttműködő partnerek: Classic Vehicle Hungary, Victor’s Customs, Zöld Autószerviz, MerciBolt.hu, Hankook Tire Magyarország, ULO, Loctite (Henkel Adhesives), Olajshop.hu
Fotó: Canon / Camera Kft.
Utómunka: Acer