Olyan W140-est kerestünk, amely bár igényel némi felújítást, mégsem tölti a hét minden napját szervizben. Csak úgy, amolyan visszafogottabb módon. Ennek megfelelően jött is egy újabb probléma, ezúttal az indítókulcs 1 gombos infrás (IR) távirányítójával.
A probléma egyébként nem volt újkeletű. Már az autó átvételekor feltűnt, hogy a kulcs infra jeladója gyengén közvetít, direktben (és nagyon közel tartva) kellett működtetni a távirányítót ahhoz, hogy az autó központi zárrendszere kioldjon, vagy épp bezárjon.
Egy akkumulátor-csere (mert volt az is, közvetlenül az első kilométerek megtétele után) után azonban megszűnt minden, ami az autó bezására és kinyitására vonatkozott. Tehát a kulcs elvesztette a szinkront, se kép, se hang.
Infra jeladóval- és vevővel szerelt központizárral, immobilizerrel és riasztóval 1997 májusáig látta el a Mercedes a W140-eseket. Ezek a rendszerek nyilván nem annyira kifinomultak, mint a rádióvezérléssel ellátottak (1997 májusától az 1998-as sorozatgyártás befejezéséig), ennek megfelelően összetettebb a működés is.
Normál esetben egy akkumulátor-csere, azaz a fő áramkörök megszakítása után (áramtalanítás) az infra távirányítóval szerelt indítókulcsokat szinkronizálni kell a középső, utastéri visszapillantótülör aljába integrált jelvevő szenzorokkal. Szinkronizálásra van szükség akkor is, ha a távirányítóban elemet cserélünk (2xCR2032); tehát minden olyan esetben, amikor az összehangoltság megszakad.
A szinkronizálás folyamata roppant egyszerű. A távirányítót a belső tükör alsó részére integrált vevőszenzorai (2 db LED, egy zöld, és egy piros) felé irányítjuk, majd röviden kétszer lenyomjuk a távirányító gombját. Utána a kulcsot az indítózárba helyezzük, majd gyújtás-állásba helyezzük, és várunk úgy 30 másodpercet. Ha sikeres a szinkronizálás, a tükör alsó LED-jei közül a zöld felvillan többször, és a szinkronizálás készen van.
A mi esetünkben azonban a szinkronizálás nem jött össze, többszöri próbálkozásra sem. Lelkes utánajárással kiderült, hogy a távirányító IR LED-je felmondta a szolgálatot, konkrétan az alaplapi forrasztás elengedett, s így nem csoda, hogy nem adott jelet a jeladónak a rendszer.
Ugyanakkor a check LED működött: a távirányító ugyanis rendelkezik egy olyan funkcióval is, amely révén ellenőrizhetjük a rendszer, de leginkább az elemek optimális működését. Ha lenyomjuk a távirányító gombját hosszasan, a piros LED felvillan, jelezve, hogy minden rendben – vagy mégsem? Ugyanis az IR LED hibáját így nem konstatálhattuk.
Mi a megoldás, hogy kiderítsük, ad-e infrajelet az IR LED? Mi sem egyszerűbb: mobiltelefonunk kameráját irányítsuk a távirányító infra ablakára, majd nyomjuk le a zárás-nyitás gombot. Amennyiben rendben van az IR-átvitel/jeladás, pulzáló fehér színű fényt kell látnunk telefon kijelzőjén, amennyiben nincs IR-jeladás, értelemszerűen nincs pulzáló fehér fény sem. Magyarázat: a telefonok legtübbje olyan kamerával van felszerelve, amely érzékeny az infravörös fényekre, és láthatóan meg tudják jeleníteni azokat.
Miután eldőlt, hogy IR LED probléma okozhatja azt, hogy nem sikerül a távirányítóval nyitni-zárni a W140-et, már csak egy volt hátra: keresni egy olyan specialistát, aki kifejezetten távirányítók javításával foglalkozik.
Meg is találtuk hamar a Kulcslyuk zárszervizt (szaküzlet is egyben), vázoltuk az „anomáliát”, majd leadtuk javításra a távirányítót. Kimondottan gyors határidővel meg is javították, úgy, hogy az eredeti kulcsházat sem kellett cserélni – félő volt, hogy a szétpattintásnál elreped a műanyag, mivel valamilyen oknál fogva pillanatragasztóval volt egy ponton összefogva a két héj, nyilván nem gyárilag.
A kulcs, azaz az IR távirányító most makulátlanul működik a tökéletes szinkronizálás után, több méterről is (az első szélvédőre irányítva) reagál a rendszer, az 1997 Mercedes-Benz W140 S420 központizár-hidraulikája nesztelenül végzi dolgát. Így most ismét egy plusz tétel, ami javítva lett az utókor számára megmentésre került W140-en.
Fotó: Apple iPhone X
Kiemelt partnerünk: Zöld Autószerviz