Jövő év elejétől a Toyota megkezdi az üzemanyagcellás (FC) buszok értékesítését.
A buszokat, amelyek közúti tesztek során már többször bizonyították praktikus felhasználhatóságukat, Tokió Város Önkormányzatának Közlekedési Hivatala állítja forgalomba: a két darab Toyota FC Bus menetrend szerinti járatként, fix útvonalon fog közlekedni.
A Toyota a 2020-as Tokiói Olimpiai és Paralimpiai Játékokra készülve több mint 100 db FC buszt kíván bevezetni, elsősorban a tokiói térségben. Ezzel összhangban az FC buszok már 2017 elejétől megvásárolhatók Japánban, hogy a nagyközönség minél szélesebb körben megismerje a tömegközlekedésben részt vevő FC buszokat. Ezen túlmenően a 2020-as Tokiói Olimpiai és Paralimpiai Játékok közeledtével növekvő arányban vezetik be az FC buszokat. A Toyota ezzel együtt arra törekszik, hogy folyamatosan támogassa az új FC buszok 2018-tól kezdődő bevezetését célzó fejlesztéseket, és ezáltal hozzájáruljon a hidrogén alapú társadalom megvalósításához.
A Toyota FC buszt a Toyota fejlesztette ki, felhasználva a Hino Motors, Ltd (Hino) vállalattal közös FC buszfejlesztési tevékenységek során szerzett tapasztalatokat. A Toyota üzemanyagcella rendszert (TFCS), amelyet eredetileg a Mirai üzemanyagcellás gépkocsi (FCV) számára fejlesztettek ki, azzal a céllal alkalmazták, hogy a belső égésű motoroknál kedvezőbb energetikai hatásfokot biztosítson, valamint hogy kivételesen jó környezetvédelmi teljesítményt nyújtson: a rendszer ugyanis működése közben egyáltalán nem bocsát ki CO2-t, sem más káros anyagot.
A busz ezen felül nagykapacitású külső energiaforrásként is szolgál. A 9 kW maximális kimenő teljesítményre és összesen 235 kWh kapacitásra képes FC busz ilyenformán elektromos áramforrásként is szolgálhat például természeti katasztrófák esetén, evakuációs központokban (pl. iskolai tornatermekben), vagy az általa megtermelt elektromos energia háztartási gépek működtetésére is alkalmas.
A Toyota csoport a jövő rendkívül ígéretes energiaforrásának tekinti a hidrogént. A Mirai FCV piacra bocsátása mellett a Toyota üzemanyagcellás buszok és villás targoncák fejlesztésében, valamint háztartási célú, telepített üzemanyagcellák fejlesztésében is részt vett. A jövőben a csoport célja, hogy egységesített formában gyorsítsa fel a fejlesztéseket, hogy hozzájárulhasson a hidrogén alapú társadalom megvalósításához.
A Toyota FC busz főbb műszaki adatai
Jármű | Hosszúság / szélesség / magasság | 10 525 / 2 490 / 3 340 mm |
Férőhelyek száma (ülő, álló, sofőr) | 77 (26+50+1) | |
Üzemanyagcella köteg | Név | Toyota üzemanyagcella köteg |
Típus | Szilárd polimer elektrolit | |
Maximális teljesítmény | 114 kW × 2 egység (155 LE ×2 egység) | |
Villanymotor | Típus | Szinkron váltóáram |
Maximális teljesítmény | 113 kW × 2 egység (154 LE ×2 egység) | |
Maximális forgatónyomaték | 335 Nm× 2 | |
Nagynyomású
hidrogén tartály |
Tartályok száma | 10 |
Névleges üzemi nyomás | 70 MPa (kb. 700 bar) | |
Tank tárolási sűrűség | 5,7 wt% | |
Tartály belső térfogata | 600 liter | |
Hajtó akkumulátor | Típus | Nikkel-metál hidrid |
Nagykapacitású külső energiaforrás | Maximális teljesítmény | 9 kW |
Kapacitás | 235 kWh |