A Ford tegnap részletesen ismertette, melyik lesz az első hét új elektromos hajtású modell abból a 13-ból, amelyeket a következő öt évben mutat be: az amerikai piacon a legendás F-150 pickup és a Mustang hybrid változatának megjelenése várható, Európában pedig egy plug-in hybrid hajtású Transit Custom gazdagítja majd a kínálatot. Mindemellett egy tisztán elektromos hajtású SUV is érkezik; e világszerte forgalmazott modell hatótávolsága legalább 480 kilométer lesz.
Az autógyártó 700 millió dolláros beruházással bővíti az amerikai Michigan államban működő Flat Rock összeszerelő üzemet, olyan részleget hozva létre, ahol a legendás Ford Mustang és Lincoln Continental modellek mellett immár high-tech elektromos és önvezető autók is készülnek majd. A bővítéssel a Ford 700 új munkahelyet teremt Amerikában.
Mindez szerves része annak a tervnek, amelynek értelmében a vállalat 2020-ig 4,5 milliárd dollárt ruház be az elektromos hajtású autókba, takarékosabb, sokoldalúbb és erősebb modellekkel egészítve ki globális termékkínálatát. Ezt szorgalmazza az a nagyívű terv is, aminek révén a Ford autógyártó és mobilitási vállalattá kíván fejlődni, élen járva az elektromos hajtású és önvezető autók fejlesztésében és az új mobilitási megoldások kidolgozásában.
“Világszerte egyre több vásárló érdeklődik az elektromos autók iránt, a Ford pedig arra törekszik, hogy vezető szereplővé lépjen elő e téren, elektromos hajtású autókkal, újszerű szolgáltatásokkal és megoldásokkal téve jobbá az emberek életét” – nyilatkozta Mark Fields, a Ford elnök-vezérigazgatója. “Kínálatunk bővítése és beruházásaink világosan jelzik azt a nézetünket, hogy 15 éven belül az elektromos autók globális kínálata túlnő majd a belsőégésű motorral hajtott modellekén.”
A Ford elsősorban azokra a területekre koncentrál, amelyek egyébként is erősségeinek számítanak, hogy az elektromos hajtás révén a legnépszerűbb, nagy sorozatban gyártott haszongépjárművei, teherautói és SUV-modelljei, valamint nagy teljesítményű járművei még praktikusabbak és még élvezetesebben vezethetők lehetnek.
A bejelentett hét globális elektromos hajtású modell:
• 2020-ig megjelenik egy vadonatúj, tisztán elektromos hajtású kis SUV, amelynek várható hatótávolsága legalább 480 kilométer lesz; az autót a Flat Rock üzem gyártja majd, és forgalmazása kiterjed Észak-Amerikára, Európára és Ázsiára
• Egy nagy sorozatban gyártandó önvezető autó a taxi- és autómegosztó-szolgáltatók számára, kezdetben Észak-Amerikában. A Flat Rock üzemben gyártott, hybrid hajtású jármű 2021-ben mutatkozik be.
• A népszerű F-150 pickup hybrid változata 2020-ban jelenik meg Észak-Amerika és a Közel-Kelet piacain. A Dearborn Haszongépjármű Üzemben gyártott F-150 Hybrid komoly vontatási és szállítási kapacitást kínál majd, emellett pedig mobil áramfejlesztőként is használható lesz.
• A legendás Mustang hybrid változata egy V8-as teljesítményével és még alacsonyabb fordulatszám-tartományban leadott forgatónyomatékkal csábítja majd a vevőket. A Flat Rock üzemben gyártott Mustang Hybrid 2020-ban mutatkozik be, és elsőként az észak-amerikai piacon lesz kapható.
• A Transit Custom plug-in hybrid 2019-ben jelenik meg Európában; az új modell a legzsúfoltabb nagyvárosi forgalomban is olcsón üzemeltethető lesz.
• A Ford kínálatában két új rendőrautó is feltűnik. A két új hybrid hajtású rendőrautó egyike Chicagóban készül majd, és mindkettőt ugyanebben a városban, a Ford kifejezetten e célból működtetett üzemében szerelik fel a rendőri munkához szükséges kiegészítőkkel.
A Ford azt is bejelentette, hogy globális haszongépjármű-kínálatában honosítja meg elsőként azokat a hybrid hajtásláncokat, amelyekben a normál szívómotorok helyett EcoBoost erőforrások működnek, tovább javítva a teljesítményt és az üzemanyag-fogyasztást.
A vállalat azt tervezi, hogy feszített ütemben fejleszti tovább az elektromos hajtással kapcsolatos szolgáltatásokat – például az EV flottakezelést, illetve az útvonaltervezési és telematikai megoldásokat.
Felépíteni a jövőt
Az új korszak megalapozásához a Ford 700 új amerikai munkahelyet teremt, és 700 milliárd dollárnyi beruházást eszközöl az elkövetkező négy évben, létrehozva az új Gyártási Innovációs Központot a Flat Rock összeszerelő üzemben. Az itt dolgozó munkatársak gyártják majd az új, hosszabb hatótávolságú, elektromos hajtású SUV-modellt, valamint a taxis és autómegosztó vállalatok számára kínált önvezető autót, emellett pedig itt készül a legendás Mustang és a Lincoln Continental is.
“Nagy örömmel tölt el, hogy a Ford újabb, a szakszervezet által garantált biztonságú állásokat teremtett az amerikai dolgozók számára” – mondta el Jimmy Settles, az UAW szakszervezet alelnöke. “A Flat Rock üzemben dolgozó nők és férfiak mindent megtesznek az általuk gyártott autók kiváló minőségéért, és biztosak vagyunk abban, hogy ez a vadonatúj high-tech járművekre is igaz lesz majd.”
A Flat Rock üzembe történő beruházást abból az 1,6 milliárd dolláros összegből finanszírozza a Ford, amit korábban egy új mexikói üzem felépítésére szánt.
A Ford ma bejelentette, hogy törli a mexikói San Luis Potosi üzem felépítésének tervét. A vállalat emellett azt is közzétette, hogy a jövedelmezőség növelése érdekében a már meglévő, mexikói Hermosilloban működő üzemben gyártja majd az új generációs Focust. Ezzel lehetővé válik, hogy a Focus jelenlegi gyártási helyszínén, a Michigan összeszerelő üzemben kapacitást szabadítson fel két új modell gyártásához, megőrizve így mintegy 3500 amerikai munkahelyet.
Különleges elektromos hajtási technológia
Két évtizednyi tapasztalatára építve a Ford hasznos és jól működő, szabadalmaztatott technológiákat, szoftvereket és szolgáltatásokat kínál a teherautók vásárlóinak, a SUV-tulajdonosoknak, a teljesítmény megszállottjainak, a hatalmas haszongépjármű-flották üzemeltetőinek és minden más ügyfelének.
“A Ford globális EV-stratégiája azokra a területekre épül, ahol kifejezetten erősnek számítunk” – jelentette ki Raj Nair, a vállalat ügyvezető alelnöke, valamint a globális termékfejlesztésért és műszaki kérdésekért felelős vezetője. „Mások láthatóan a marketing-szempontokra és az értékesítési darabszámokra összpontosítanak, mi viszont azt akarjuk tovább erősíteni, amit vásárlóink eddig is szerettek a Fordokban: a teherautók képességeit, a haszongépjárművek praktikumát, a sportkocsik teljesítményét – plusz a kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást.”
A Ford idén megkezdi az új generációs EV-technológia tesztjét. Európában még ebben az évben megjelenik a közutakon a Transit Custom plug-in hybrid változata, és ezzel együtt megkezdődik számos új mobilitási szolgáltatás, valamint telematikai és konnektivitási megoldás próbaüzeme is.
Ezzel párhuzamosan a Ford New Yorkban és több más amerikai nagyvárosban – vagyis a világ legsűrűbb forgalmú helyszínein – teszteli 20 autóból álló flottáját, amelyben Transit Connect hybrid taxik és áruszállító-prototípusok szerepelnek.
E Transit Connect változatok a világ első hybrid taxija, a Ford Escape Hybrid sikeres technológiájára épülnek; ez az autó volt az első észak-amerikai gyártású hybrid jármű. Az amerikai utakat még ma is sok olyan Escape Hybrid taxi rója, amelyek több mint 560 ezer kilométeres futásteljesítmény után is az eredeti akkumulátorukat használják.
Napjainkban a Ford értékesíti a legtöbb plug-in hybrid járművet az amerikai piacon, és a második legeredményesebb gyártónak számít az USA-ban forgalmazott elektromos hajtású autók toplistáján.
Új szolgáltatások
A Ford mintegy két évtizede élvonalbeli vezetőnek számít az EV-k és a haszongépjárművek területén, most pedig olyan szolgáltatások bevezetésén dolgozik, amelyek révén az elektromos autók még könnyebben integrálhatók a mindennapi közlekedésbe.
“Az innovatív szolgáltatások ugyanolyan fontosak az emberek számára, mint maguk az elektromos autók” – vélekedett Hau Thai-Tang, Ford globális beszerzési alelnöke. „Olyan megoldásokat keresünk, amelyek a magán- és a flottavásárlók számára egyaránt megkönnyítik, hogy az új járművek és technológiák életük szerves részévé váljanak.”
A Ford már több autógyárral is szándéknyilatkozatot írt alá egy ultragyors töltőhálózat kiépítéséről, amely sokkal gyorsabban működne, mint a napjainkban használatos legnagyobb teljesítményű rendszerek. A kezdeti cél 400 töltőállomás felállítása Európában, 2020-ra pedig a helyi autósok több ezer nagy teljesítményű töltőpontot használhatnak majd.
A Ford az USA-ban és Európában egyaránt teszteli a vezeték nélküli töltés technológiáját; a parkolóhelyek alá beépített berendezéseknek köszönhetően sosem fordulhatna elő, hogy az autósok megfeledkeznek járművük feltöltéséről. A vezeték nélküli töltés még azok számára is hosszabb elektromos hatótávolságot biztosítana, akik csupán rövid időre parkolnak le, és hasonló célt szolgál a FordPass rendszer is.
Megérteni az ügyfelek igényeit
A Ford széles körű kutatásokkal vizsgálja, hogy az EV-tulajdonosok hogyan használják autóikat. 2005 óta a vállalat Észak-Amerikában több mint 520 ezer, globálisan pedig 560 ezer elektromos hajtású autót értékesített,
33 ezer Ford EV tulajdonos 58 millió különféle útjának elemzése után a Ford a következő tapasztalatokat szűrte le:
• Mindennapos közlekedésük során az autósok 88 százaléka 100 kilométert, vagy annál kevesebbet tesz meg. A plug-in hybrideket átlagosan 1100 kilométerenként tankolják újra, vagyis tulajdonosaik ritkábban járnak a benzinkútra.
• Az autósok a lehető legtöbb kilométert szeretnék tisztán elektromos hajtással megtenni, és minél jobban megismerik a technológiát, annál kevésbé tartanak attól, hogy autójuk mozgásképtelenné válik a lemerült akkumulátor miatt.
• A Ford EV tulajdonosok 80 százaléka naponta egyszer tölti az akkumulátort; 60 százalék ezt az esti órákra időzíti.
• A Ford EV tulajdonosok együttesen 9,4 millió éjszakán át töltötték autóik akkumulátorát.
A Ford egy másik kutatása szerint a Ford EV tulajdonosok túlnyomó többsége azt tervezi, hogy jelenlegi EV-je után újra elektromos hajtású autót választ:
• A tisztán elektromos hajtású modellek tulajdonosainak 92 százaléka azt állítja, hogy ugyanilyen hajtásmódú járműre cseréli majd le autóját.
• A plug-in hajtású modellek tulajdonosainak 87 százaléka újra a plug-in technológiára szavaz majd, amikor új autót vásárol.