Főoldal Exkluzív 2021 Nissan LEAF 40 kWh 2021 Nissan LEAF 40 kWh gyorstalpaló: evolúció, hajtáslánc, akkumulátor, és persze a...

2021 Nissan LEAF 40 kWh gyorstalpaló: evolúció, hajtáslánc, akkumulátor, és persze a hatótáv

Kezdjük az elején egy gyors kronológiai áttekintéssel.

A Nissan LEAF 2010-ben jelent meg (ZE0), innentől kezdték forgalmazni az Egyesült Államokban és Japánban is. A LEAF volt az első olyan tisztán elektromos meghajtású autó, amelyet nagy tételben gyártottak. Magyarországon 2013 tavaszától kezdték forgalmazni (gyártottuk is a teszteket folyamatosan) addigra már világszinten 54 ezer példány volt forgalomban. 2014 decemberére ez az érték majd’ megháromszorozódott, az akkor futó LEAF modellek száma meghaladta a 150 ezret a világon.

Az Autóaddikt.hu-nál folyamatosan teszten lévő, 2. generációs (ZE1) 2021-es Nissan LEAF 40 kWh – ahogyan a többi, más kapacitású akkumulátorral szerelt modell is – 150 lóerős elektromos szinkronmotorral lett szerelve. Csakúgy, mint a futómű, a felfüggesztés, valamint maga a hajtás is jelentős frissítésen és változtatáson esett át a 2010-től 2017-ig piacon lévő első szériához képest – ott a teljesítmény 110 lóerő volt, melyhez 280 Newtonméter forgatónyomaték társult.

Korábban a belépő szintet a 24 kWh-s lítium-ion akkumulátor jelentette, mely emlékeink szerint sem biztosított egetrengető hatótávot az autónak, (2010-2015), majd az első facelift után már 30 kWh-s növelt hatótávval rendelkezett az autó. Így már nem volt ritka az sem, hogy 200 kilométer körül teljesített range-ben a LEAF, igaz, ehhez verőfényes napsütés, száraz idő, és legalább 25 fokos külső hőmérséklet kellett (fogyasztók lekapcsolva – fűtés például, de a klíma is hasonlóan negatív hatással volt a hatótávra).

Aztán 2017-től megjelent az új, 40 kWh-s akkupakk, amely egyidőben érkezett a ZE1 második generációs LEAF modellel. Ilyen lítium-ion akkumulátor került a 2021-es modellévű, tartósan tesztelendő LEAF-ünkbe is. Ennek az egységnek a hivatalosan bejegyzett NEDC szerinti range-e 378 kilométer, az EPA szerinti pedig 241. Eddigi tapasztalataink szerint a valós hatótáv olyan 280 kilométer lehet, de az elkövetkezendő hetekben több nagyobb túrával is ellenőrizzük, és beszámolunk a fejleményekről.

Eddig a LEAF-et Type2 csatlakozón töltöttük, de tervezzük a CHAdeMO szabvány próbáját is a lehetőségek szerint.

S hogy teljes legyen a kép: a jelenlegi, 2. generációs Nissan LEAF a 40 kWh-s akkumulátor mellett 62 kWh-s akkumulátorral is rendelhető (2019-től van gyártásban), így a hatótáv EPA szerinti értéke 364 kilométer (erről a modellről hamarosan közzéteszünk szintén egy mindenre kiterjedő teszt cikket). A 62 kWh-s LEAF 217 lóerőt mozgósít, a null-százas sprintet 8.5 másodperc alatt teljesíti.

Együttműködő partnereink: Nissan Magyarország, Nissan Solymár-Szalay Kft., Huawei, HTC, Acer