Nyilvános töltőoszlopon, egyelőre 22 kWh-val már töltöttük a hosszú távú teszten nálunk lévő Nissan LEAF 40 kWh-t, azonban mi a helyzet, ha otthon, a garázsban szeretnénk tölteni az autót?
Mi sem egyszerűbb ennél. A Type2 aljzatú, 240V-os hálózati, 10A-s töltő remek szolgálatot képes tenni olyan esetekben, amikor úgy döntünk, hogy instant feltöltjük a LEAF-et például addig, amíg alszunk. S valóban: egy 8-9 órás ciklus egész kellemes végeredményt tud produkálni.
Méréseinkhez hagyományosnak mondható, otthoni 16A-s hálózatot, konnektort használtunk. Fontos megjegyezni, hogy a Nissan Leaf 40 kWh-hoz rendszeresített (a 62 kWh-s verzióhoz is) hálózati töltő 10A-s, tehát meghagy 6A-t az otthoni hálózatnak, hogy stabil bírjon maradni.
A hálózati töltőt kizárólag direktben szabad csatlakoztatni a konnektorhoz, ellenkező esetben túlmelegedés léphet fel a kábelben, ha hagyományos, de földelt hosszabbítót használunk. A töltőegység kábele speciális és magas feszültségű-erősségű áram továbbítására van kifejlesztve.
Pillanatnyi fogyasztásmérőt is bevetettünk a töltés tesztjéhez, hiszen reális/valós adatokat így kaphattunk a pillanatnyi, illetve az átlagolt energiafogyasztáshoz.
Összesn 30 percig töltöttük a Nissan LEAF 40 kWh-t hálózati töltőegységgel. A pillanatnyi áramfelvétel 2.2 kW körüli állandó értékkel jelentkezett, így a 30 percre 1.1 kWh felhasználást rögzítettünk (kerekítve). A jelenlegi kWh árra kalkuláljunk 50 forintot/kWh, így 55 forintra jött ki a 30 perces mutatvány. Ami pedig a legfontosabb: 8 kilométer plusz hatótávot kaptunk 30 percre.
Jöjjön akkor egy kis matek: 30 perc = 8 km, akkor 60 perc = 16 km. A tényleges töltöttséggel rendelkezésre álló hatótáv a computer szerint 288 km, 288:16 = 18, tehát 18 óra kellhet elvileg a teljes feltöltéshez, ha 0 km hatótávval rakjuk fel a töltőre otthon a LEAF-et.
1 óra alatt 16 km 2.2 kWh energiafelhasználással: mint írtuk, 1 kWh 50 forint, tehát 2.2 kWh 110 forintba kerül. 16 kilométert 110 forintból teszünk meg, tehát 1 km 6.875 forintra jön ki (110:16). A 288 kilométeres „teletank” pedig 1980 forintba kerül (6.875×288).
Számításaink nyilván hozzávetőéleges értékek abból a szempontból, hogy az akkumulátor kapacitása változhat, ami nagy eséllyel százalékcsökkenést jelenthet elsősorban. A kapacitás csökkenésével elvileg a töltési idő is csökken, ezáltal az áramfelvétel, és a költség is.
Egyébként a 40 kWh-s akkumulátorteljesítmény annyit tesz, hogy 40 kWh eltárolása megoldott esetünkben. Leegyszerűsítve ezt felszorozhatjuk 50-nel (40×50), így 2000-et kapunk, ami 20 forint eltérést mutat pluszban számításainkhoz képest, tehát a méréseink ténylegesen hitelesnek bizonyultak.
Jelenleg a Nissan LEAF 40 kWh fogyasztása 13.8 kWh/100 kilométer átlagosan. Ez annyit tesz, hogy 690 forintba kerül e fogyasztás mellett 100 kilométer. 690 forintból (13.8×50) pedig 400 forintos átlagárral számolva 1.725 liter 95-ös benzint tudunk vásárolni (690:400), ami szintén zseniális eredmény. Tehát benzinfogyasztásunk 100 kilométerre 1.725 liter a jelenlegi benzinárfolyamot figyelembe véve.
Tartós tesztünk során még több ízben elemezzük, analizáljuk a 40 kWh-s LEAF energiaigényét, áramfogyasztását, és természetesen beszámolunk tapasztalatainkról.
Együttműködő partnereink: Nissan Magyarország, Nissan Solymár-Szalay Kft., Huawei, HTC, Acer