AutóAddikt Magazin 2024 első félévének végén magabiztosan a magyar piac élén a Toyota

2024 első félévének végén magabiztosan a magyar piac élén a Toyota

A különböző részkategóriákban mutatott egyenletes, többnyire dobogós helyezésével ismét bebiztosította elsőségét a Toyota: az év első hat hónapjában egyetlen más márka sem adott el annyi személy- és haszonjárművet Magyarországon, mint a japán gyártó.

Folytatja erősödését a magyarországi újautópiac. A januártól júniusig tartó hat hónapban 76 657 új könnyű gépjármű (63 337 db személyautó és 13 320 db könnyű haszonjármű) talált gazdára. Ez összességében 14,1 százalékkal több, mint az előző év azonos időszakában; ezen belül a személyautók piacán 11,9, a kishaszonjárműveknél tekintélyes 25,7 százalékos növekedést regisztráltak. A flottaeladások a teljes piacon a forgalom 72,3 százalékát tették ki. Minden három, itthon eladott személyautóból kettőt (67,8%, 42 933 db) cégek vettek meg, a könnyű haszonjárművek körében ez az arány érthető módon jóval magasabb, 93,6 százalék (13 320 db.) A hazánkban eladott járművek 82,2 százalékát, 63 031 darabot Magyarországon hozták először forgalomba. A kivonások nélküli eladásokban az arány a személyautók között (83,7%, 53 035 db) mérhetően magasabb volt, mint a könnyű haszonjárművek (75,0%, 9996 db) körében.

Ami a szegmensek forgalmát illeti, folytatódik a szabadidőjárművek hegemóniája. A teljes piacon minden hatodik eladott autó (12 419 db, 16,3% piaci részesedés) az alsó-középkategóriás szabadidőjárművek mezőnyét erősítette; szorosan utánuk következtek a városi szabadidőjárművek (10 814 db, 14,2% piacrész), a dobogó legalsó fokán pedig a kompakt személyautók (8 027 db, 10,5% piacrész). A pozíciók viszonylag stabilok, a szabadidőjárművek néhány százalékponttal növelték részesedésüket, a személyautók minimálisan veszítettek pozíciójukból, de a sorrendek nem változtak.

Személygépkocsik piacának szegmensbeli eloszlása, Top 10, 2024. első félév

 DbVáltozás 2023.H1-hez képestPiacrészVáltozás 2023.H1-hez képest (százalékpont)
C-SUV12 419+37,9%16,3%+2,8
B-SUV10 814+27,6%14,2%+1,5
C8 027+9,9%10,5%-0,4
D-SUV6 167+24,7%8,1%+0,7
D/E5 727+21,7%7,5%+0,5
HDV4 610+6,4%6,0%-0,4
B4 106-3,9%5,4%-1,0
Pick-Up2 905+35,6%3,8%+0,6
D-SUV-Premium2 887+10,4%3,8%-0,1
MDV2 695+137,7%3,5%+1,8

A Toyota-csoport összesen 10 458 járművet értékesített 2024. első félévében, 9744 Toyotát és 714 Lexust. A 9744 eladott Toyotából 6360 darab céges vásárlókhoz, a fennmaradó 3384 magánügyfelekhez került. Az eladott Toyoták többsége személyautó (7521 db) volt, ebben a szegmensben azonban nem tudott érdemi növekedést elérni a márka – annál inkább a könnyű haszonjárművek szegmensében, ahol 2223 darabos forgalma 53,9 százalékkal haladta meg a tavalyi év azonos időszakában mutatott eredményt; ezzel a Toyota növelte legnagyobb mértékben (+3,1 százalékpont) a piaci részesedését. A teljes piacon ezzel a Toyota a személyautók és a haszonjárművek között egyaránt a második legerősebb teljesítményt nyújtotta, mivel azonban az előbbinél a Suzuki, az utóbbi szegmensben pedig a Ford előzte meg a márkát, összesítésben a Toyota megnyerte az értékesíti versenyt 2024 első hat hónapjában. A kivonásoktól megtisztított piacon ennél is egyértelműbb volt a japán márka hegemóniája; Magyarországon személyautóból és könnyű haszonjárműből egyaránt a Toyota helyezte a legtöbbet forgalomba itthon; a márka összesített piaci részesedése elérte a 15 százalékot!

Teljes piac Top 10, 2024. első félév

 ModellDbVáltozás 2023.H1-hez képestPiacrészVáltozás 2023.H1-hez képest (százalékpont)
1Toyota9 7448,8%12,7%-0,6
2Suzuki8 82886,1%11,5%4,5
3VW5 9752,1%7,8%-0,9
4Ford5 969-3,5%7,8%-1,4
5Škoda5 392-0,7%7,0%-1,0
6Renault3 88737,3%5,1%0,9
7Mercedes-Benz3 3475,3%4,4%-0,4
8KIA3 232-13,8%4,2%-1,4
9Nissan3 205284,3%4,2%2,9
10Opel3 0309,1%4,0%-0,2

Teljes piac Top 5, 2024. első félév, kivonások nélkül

 ModellDbVáltozás 2023.H1-hez képestPiacrészVáltozás 2023.H1-hez képest (százalékpont)
1Toyota9 4508,7%15,0%-0,6
2Suzuki6 12060,6%9,7%2,9
3VW5 49825,6%8,7%0,9
4Škoda5 2053,5%8,3%-0,8
5Ford3 473-13,9%5,5%-1,7

Személyautók Top 10, 2024. első félév 

 ModellDbVáltozás 2023.H1-hez képestPiacrészVáltozás 2023.H1-hez képest (százalékpont)
1Suzuki8 58385,7%13,6%5,4
2Toyota7 5210,1%11,9%-1,4
3Škoda5 392-0,7%8,5%-1,1
4VW4 8371,1%7,6%-0,8
5KIA3 232-13,8%5,1%-1,5
6Nissan3 143300,4%5,0%3,6
7Hyundai2 90146,6%4,6%1,1
8BMW2 7653,9%4,4%-0,3
9Ford2 716-30,1%4,3%-2,6
10Mercedes-Benz2 4592,3%3,9%-0,4

Személyautók Top 5, 2024. első félév, kivonások nélkül

 ModellDbVáltozás 2023.H1-hez képestPiacrészVáltozás 2023.H1-hez képest (százalékpont)
1Toyota7 4180,6%14,0%-1,8
2Suzuki5 95560,1%11,2%3,3
3Škoda5 2053,5%9,8%-0,9
4VW4 45826,8%8,4%0,9
5KIA3 214-10,7%6,1%-1,6

Könnyű haszonjárművek Top 10, 2024. első félév 

 ModellDbVáltozás 2023.H1-hez képestPiacrészVáltozás 2023.H1-hez képest (százalékpont)
1Ford3 25341,2%24,4%2,7
2Toyota2 22353,9%16,7%3,1
3Renault1 96617,9%14,8%-1,0
4VW1 1386,7%8,5%-1,5
5Opel91244,3%6,8%0,9
6Mercedes-Benz88814,3%6,7%-0,7
7Citroën63947,6%4,8%0,7
8Peugeot58254,0%4,4%0,8
9FIAT546-36,8%4,1%-4,1
10Suzuki245104,2%1,8%0,7

Könnyű haszonjárművek Top 5, 2024. első félév, kivonások nélkül

 ModellDbVáltozás 2023.H1-hez képestPiacrészVáltozás 2023.H1-hez képest (százalékpont)
1Toyota2 03254,3%20,3%5,6
2Ford1 9351,5%19,4%-1,9
3Renault1 316-15,3%13,2%-4,2
4VW1 04020,6%10,4%0,8
5Mercedes-Benz80313,6%8,0%0,1

Az egyes méretosztályokon belüli versenyben a Toyota összesen kilenc kategóriában végzett dobogós helyen: háromszor a személyautók (A, B és C szegmens), háromszor a szabadidőjárművek (B-SUV, C-SUV és D-SUV), valamint háromszor a könnyű haszonjárművek (kompakt és középkategóriás furgonok, valamint pickupok) között. Ezeket az eredményeket az alábbi táblázatokban részletezzük:

Miniautók (A-szegmens)

Az összesített piaci teljesítmény szempontjából nem jelentős, presztízs tekintetében azonban annál fontosabb, hogy a Toyota Aygo megelőzte a Fiat 500-ast, amelynek eladásai több mint 50 százalékkal csökkentek a tavalyi év azonos időszakához képest. Még látványosabb a Toyota Aygo előnye, ha a kivonásoktól megtisztított piaci helyzetet vesszük alapul: itt 46,4 százalékos piaci részesedéssel bír az európai gyártású japán miniautó.

A-szegmens Top 10, 2024. első félév 

 ModellDbVáltozás 2023.H1-hez képestPiacrészVáltozás 2023.H1-hez képest (százalékpont)
1Toyota Aygo44930,5%32,7%13,9
2FIAT 500445-55,1%32,4%-21,7
3Suzuki Ignis22792,4%16,5%10,1
4Hyundai i1011283,6%8,1%4,8
5Kia Picanto79-14,1%5,7%0,7
6Abarth 50047-69,3%3,4%-4,9
7FIAT Panda7-82,5%0,5%-1,7
8Smart ForTwo6-53,8%0,4%-0,3
9Jiayuan Komi1 0,1%0,1
10Renault Zoe1-85,7%0,1%-0,3

A-szegmens Top 5, 2024. első félév, kivonások nélkül

 ModellDbVáltozás 2023.H1-hez képestPiacrészVáltozás 2023.H1-hez képest (százalékpont)
1Toyota Aygo44930,5%46,4%8,1
2Suzuki Ignis18275,0%18,8%7,2
3FIAT 500161-33,2%16,6%-10,2
4Kia Picanto79-14,1%8,2%-2,1
5Hyundai i107014,8%7,2%0,4

Városi kisautók (B-szegmens)

A vadonatúj Swift megjelenése felforgatta a kisautók piacát, ezzel a Suzuki megszerezte az első helyet a Toyota Yaris előtt. A japán importból érkező kisautó ugyanakkor a kivonásoktól megtisztított piacon már nem tudta érvényesíteni az előnyét, így itt annak ellenére stabilan vezeti az eladásokat a Toyota Yaris, hogy forgalma érezhetően visszaesett a tavalyi év azonos időszakához viszonyítva. A Hyundai i20 és a Renault Clio egyaránt átfogó modellfrissítésnek köszönhette látványos erősödését.

B-szegmens Top 10, 2024. első félév 

 ModellDbVáltozás 2023.H1-hez képestPiacrészVáltozás 2023.H1-hez képest (százalékpont)
1Suzuki Swift83477,1%20,3%9,3
2Toyota Yaris785-32,0%19,1%-7,9
3Hyundai i2053790,4%13,1%6,5
4Opel Corsa500-24,7%12,2%-3,4
5Renault Clio III45782,1%11,1%5,3
6Dacia Sandero3374,0%8,2%0,6
7Citroën C3182-6,2%4,4%-0,1
8Škoda Fabia182-37,7%4,4%-2,4
9Peugeot 208134-30,6%3,3%-1,3
10Mazda 251-64,8%1,2%-2,2

B-szegmens Top 5, 2024. első félév, kivonások nélkül

 ModellDbVáltozás 2023.H1-hez képestPiacrészVáltozás 2023.H1-hez képest (százalékpont)
1Toyota Yaris776-31,1%23,6%-6,9
2Suzuki Swift69460,3%21,1%9,3
3Renault Clio III35766,0%10,8%5,0
4Opel Corsa325-36,4%9,9%-4,0
5Dacia Sandero297-7,5%9,0%0,3

Alsó-középkategória (C-szegmens)

Ádáz küzdelem zajlik a dobogós helyekért a kompakt méretosztályban. Különösen a flottapiac bolydult fel: az év elején megújult Volkswagen Golf nagy lendületet vett a céges eladásokban. Itt sokat csökkent a Kia Ceed keresettsége, a Toyota Corolla ezzel szemben stabilizálni tudta a veszteségeit, és a vállalati értékesítések élén végzett. Összességében a második helyen végzett, hajszálnyira a gyengülő Kia Ceed mögött. Hatalmasat ment a Nissan Leaf, amely a privát vevők körében 2666,7 százalékon teljesített az előző évhez képest!

C-szegmens Top 10, 2024. első félév 

 ModellDbVáltozás 2023.H1-hez képestPiacrészVáltozás 2023.H1-hez képest (százalékpont)
1Kia Ceed1 617-14,9%20,1%-5,9
2Toyota Corolla1 6113,0%20,1%-1,3
3VW Golf1 25082,7%15,6%6,2
4Hyundai i3069121,7%8,6%0,8
5Opel Astra48086,0%6,0%2,4
6Nissan Leaf375681,3%4,7%4,0
7Škoda Scala340-37,0%4,2%-3,2
8Ford Focus304-37,3%3,8%-2,9
9Renault Mégane200-24,5%2,5%-1,1
10Peugeot 30817345,4%2,2%0,5

C-szegmens Top 5, 2024. első félév, kivonások nélkül

 ModellDbVáltozás 2023.H1-hez képestPiacrészVáltozás 2023.H1-hez képest (százalékpont)
1Kia Ceed1 612-9,2%21,4%-5,0
2Toyota Corolla1 5942,8%21,2%-1,9
3VW Golf1 15681,2%15,4%5,9
4Hyundai i3068624,1%9,1%0,9
5Nissan Leaf345684,1%4,6%3,9

Városi szabadidőjárművek (B-SUV)

A Suzuki Vitara szülőföldjén eleve nehéz küldetés másnak győzelmet aratni ebben a méretosztályban, úgy meg szinte lehetetlen, hogy a modell megújult az idei modellévre. A másik nagy sláger, a Dacia Duster vadonatúj generációval, átértelmezett formai és műszaki tartalommal lépett színre, amivel szemben megint csak nehezen versenyzett az eredetileg rendkívüli lendülettel indító Toyota Yaris Cross, amely így az összesített piacon a harmadik, a re-export nélküli elemzésekben a második helyen zárta 2024 első hat hónapját.

B-SUV szegmens Top 10, 2024. első félév 

 ModellDbVáltozás 2023.H1-hez képestPiacrészVáltozás 2023.H1-hez képest (százalékpont)
1Suzuki Vitara4 279151,6%39,6%19,5
2Dacia Duster1 61516,6%14,9%-1,4
3Toyota Yaris Cross1 081-13,1%10,0%-4,7
4Ford Puma75439,1%7,0%0,6
5Opel Crossland X71040,0%6,6%0,6
6Renault Captur521174,2%4,8%2,6
7Opel Mokka319-41,0%2,9%-3,4
8VW T-Cross310-56,6%2,9%-5,6
9Peugeot 200828121,6%2,6%-0,1
10Nissan Juke262113,0%2,4%1,0

B-SUV szegmens Top 5, 2024. első félév, kivonások nélkül

 ModellDbVáltozás 2023.H1-hez képestPiacrészVáltozás 2023.H1-hez képest (százalékpont)
1Suzuki Vitara2 528107,0%35,7%13,2
2Toyota Yaris Cross1 062-12,2%15,0%-7,2
3Dacia Duster94014,4%13,3%-1,8
4Opel Crossland X51156,3%7,2%1,2
5Renault Captur350120,1%4,9%2,0

Kompakt szabadidőjárművek (C-SUV)

Két versenyzőt is indít az alsó-középkategóriás crossoverek mezőnyében a Toyota. A fiatalos, formabontó C-HR mellett a konzervatívabb megjelenésű, praktikusabb Corolla Cross is verseng a rendkívül nagy számú vevő kegyeiért. A C-HR pozícióját rontotta valamelyest a radikálisan frissebb új generáció megjelenése, az értéktartásra különösen érzékeny flottás ügyfelek láthatóan kivártak, ami gyengítette az előző széria eladásait. Összesítésben a C-HR így is a harmadik, a Corolla Cross az ötödik helyen zárta a félévet; a kivonásokat nem tekintve mindkét modell egy-egy pozíciót tudott javítani. Tekintve, hogy a Suzuki S-Cross gyakorlatilag versenyen kívül, szuverén előnnyel uralja a kategória hazai eladásait, ez még impozánsabb teljesítmény. A Nissan Qashqai és a Renault Austral teljesítménye kiemelkedő a méretosztályban.

C-SUV szegmens Top 10, 2024. első félév

 ModellDbVáltozás 2023.H1-hez képestPiacrészVáltozás 2023.H1-hez képest (százalékpont)
1Suzuki S-Cross3 18340,2%25,6%0,4
2Nissan Qashqai1 877296,0%15,1%9,9
3Toyota C-HR1 2758,0%10,3%-2,8
4MG ZS87487,2%7,0%1,9
5Toyota Corolla Cross72551,0%5,8%0,5
6Ssangyong Korando PC610-25,1%4,9%-4,1
7VW T-Roc493-13,1%4,0%-2,3
8Hyundai Kona35391,8%2,8%0,8
9Renault Austral272312,1%2,2%1,5
10Škoda Karoq272-17,6%2,2%-1,5

C-SUV szegmens Top 5, 2024. első félév, kivonások nélkül

 ModellDbVáltozás 2023.H1-hez képestPiacrészVáltozás 2023.H1-hez képest (százalékpont)
1Suzuki S-Cross2 49231,1%24,3%-0,4
2Toyota C-HR1 2508,4%12,2%-2,8
3Nissan Qashqai1 200338,0%11,7%8,2
4Toyota Corolla Cross70449,2%6,9%0,7
5MG ZS67856,2%6,6%1,0

Középkategóriás szabadidőjárművek (D-SUV)

A Hyundai Tucson stabil abszolút elsősége elpárolog, ha csak a magyarországi első forgalomba helyezéseket nézzük: a koreai sikermodell eladásainak 60 százaléka külföldre kerül, így a Hyundai az elsőről a hatodik helyre csúszik vissza a kivonásoktól megtisztított piacon. A Kia Sportage és a kategóriateremtő Toyota RAV4 fej-fej mellett küzd a minél jobb dobogós helyekért. A méretosztály legerősebb gyarapodását az új generációs Nissan X-Trail produkálta.

D-SUV szegmens Top 10, 2024. első félév

 ModellDbVáltozás 2023.H1-hez képestPiacrészVáltozás 2023.H1-hez képest (százalékpont)
1Hyundai Tucson92725,8%15,0%0,1
2Kia Sportage8708,2%14,1%-2,2
3Toyota RAV48689,3%14,1%-2,0
4Ford Kuga73245,8%11,9%1,7
5Škoda Kodiaq594-8,3%9,6%-3,5
6Nissan X-Trail584445,8%9,5%7,3
7VW Tiguan56253,6%9,1%1,7
8Mazda CX-520619,8%3,3%-0,1
9Ssangyong Torres187 3,0%3,0
10Škoda Enyaq10123,2%1,6%0,0

D-SUV szegmens Top 5, 2024. első félév, kivonások nélkül

 ModellDbVáltozás 2023.H1-hez képestPiacrészVáltozás 2023.H1-hez képest (százalékpont)
1Kia Sportage8659,2%17,5%0,5
2Toyota RAV48629,3%17,4%0,5
3Škoda Kodiaq580-8,8%11,7%-1,9
4VW Tiguan52664,4%10,6%3,8
5Ford Kuga46110,6%9,3%0,4

Kompakt áruszállítók (C-DV)

A Toyota Proace City éveken át feltartóztathatatlanul uralta a szubkompakt furgonok eladásait; ez a személyszállító variáns (Proace City Verso) esetében ma is igaz, az áruszállítóknál azonban a második helyre szorult a japán modell. Ha a nem itthon forgalomba helyezett új autókat figyelmen kívül hagyjuk, akkor ellenben még mindig az élen áll a Toyota. Ami a fent említett személyszállító verziót illeti, nagyon kis létszámú és darabszámú (8 modell, 447 eladott autó) szegmensről beszélünk, amelyben azonban 44,7 százalékos piaci részesedéssel bír a Toyota.

C-DV szegmens Top 10, 2024. első félév

 ModellDbVáltozás 2023.H1-hez képestPiacrészVáltozás 2023.H1-hez képest (százalékpont)
1Renault Express Van4687,1%19,2%2,0
2Toyota Proace City37629,7%15,4%4,0
3VW Caddy283-26,5%11,6%-3,5
4Opel Combo26947,0%11,0%3,8
5Mercedes-Benz Citan20528,9%8,4%2,1
6Peugeot Partner20021,2%8,2%1,7
7Ford Transit Connect184-12,0%7,5%-0,7
8Ford Transit Courier156-42,6%6,4%-4,3
9Citroen Berlingo59-56,6%2,4%-2,9
10FIAT Doblo Van48-32,4%2,0%-0,8

C-DV szegmens Top 5, 2024. első félév, kivonások nélkül

 ModellDbVáltozás 2023.H1-hez képestPiacrészVáltozás 2023.H1-hez képest (százalékpont)
1Toyota Proace City37230,1%16,6%3,5
2Renault Express Van322-23,9%14,4%-5,0
3VW Caddy282-10,2%12,6%-1,8
4Opel Combo25454,9%11,4%3,9
5Mercedes-Benz Citan20232,0%9,0%2,0

Középkategóriás áruszállítók (M-DV)

A Ford Transit Custom önmagában a szegmens több mint felét uralja, így valódi piaci versenyről csak ezt a típust kizárva beszélhetünk. A modellfrissítést követően látványos növekedésbe kezdett a Toyota Proace, azonban a szegmens hagyományos vezető szereplőit így is csak megközelíteni tudta. A kivonásoktól megtisztított piacon ugyanakkor a legjobban teljesített (eltekintve értelemszerűen a Ford Transit Customtól), ami ígéretes kilátásokat vázol az év hátralévő időszakára.

M-DV szegmens Top 10, 2024. első félév

 ModellDbVáltozás 2023.H1-hez képestPiacrészVáltozás 2023.H1-hez képest (százalékpont)
1Ford Transit Custom1 391280,1%51,6%19,3
2Renault Trafic27065,6%10,0%-4,4
3VW Transporter24773,9%9,2%-3,4
4Toyota Proace233269,8%8,6%3,1
5Opel Vivaro1967,1%7,3%-8,9
6Mercedes-Benz Vito13422,9%5,0%-4,6
7Peugeot Expert92228,6%3,4%0,9
8VW ID.Buzz Cargo4670,4%1,7%-0,7
9Citroën Jumpy4255,6%1,6%-0,8
10FIAT Scudo Van33120,0%1,2%-0,1

M-DV szegmens Top 5, 2024. első félév, kivonások nélkül

 ModellDbVáltozás 2023.H1-hez képestPiacrészVáltozás 2023.H1-hez képest (százalékpont)
1Ford Transit Custom52155,1%34,0%-0,1
2Toyota Proace228261,9%14,9%8,5
3VW Transporter220111,5%14,4%3,8
4Renault Trafic1581,3%10,3%-5,5
5Mercedes-Benz Vito12315,0%8,0%-2,8

Pickupok 

A Toyota Hilux a világtörténelem legsikeresebb kompakt platós kisteherautója, és ehhez méltó módon magasan a legnépszerűbb a privát vásárlók és a céges ügyfelek körében egyaránt. Összesítésben csaknem 55 százalékos piaci részesedéssel bír a piacon; ez az érték 61,8 százalékra ugrik, ha csak a kivonásoktól megtisztított adatokat elemezzük. Jelenleg öt típus teszi ki a hazai pickup-eladások 99,7 százalékát; a statisztikákban szereplő további modellek (Jeep Gladiator, Dodge RAM, Toyota Tundra) még színfoltnak is csak bajosan mondhatók.

Pickup szegmens Top 5, 2024. első félév

 ModellDbVáltozás 2023.H1-hez képestPiacrészVáltozás 2023.H1-hez képest (százalékpont)
1Toyota Hilux1 59353,2%54,8%6,3
2Ford Ranger89328,5%30,7%-1,7
3Isuzu D-Max196-27,7%6,7%-5,9
4VW Amarok167659,1%5,7%4,7
5Ssangyong Musso Grand48-55,6%1,7%-3,4

Pickup szegmens Top 5, 2024. első félév, kivonások nélkül

 ModellDbVáltozás 2023.H1-hez képestPiacrészVáltozás 2023.H1-hez képest (százalékpont)
1Toyota Hilux1 41153,9%61,8%11,3
2Ford Ranger5132,2%22,5%-5,2
3Isuzu D-Max175-33,5%7,7%-6,8
4VW Amarok131523,8%5,7%4,6
5Ssangyong Musso Grand46-56,2%2,0%-3,8