A Toyota, az M-Sport és a Hyundai is biztosította a Nemzetközi Automobil Szövetséget, hogy a jövőre induló hibrid érában is részt fog venni a rali-világbajnokság (WRC) csúcskategóriájának küzdelmeiben.
A Nemzetközi Automobil Szövetség hivatalosan is bejelentette, hogy a rali-világbajnokság legfelsőbb kategóriájának mindhárom gyártója a jövőre életbe lépő szabályváltozások után is marad a sorozatban, legalább 2024-ig. Mindhárom szereplő új autóval vág majd neki a hibrid érának, a régi WRC-ket felváltják az új, Rally1 szabályrendszernek megfelelő kocsik, amelyek már képesek lesznek károsanyag-kibocsátás nélkül, tisztán elektromos hajtással közlekedni a gyorsaságik közötti átkötő szakaszokon (ahol természetesen nem versenyeznek).
A 2022-es versenyautók megtartják a 2017-ben bevezetett motorformulát (1.6 liter, turbófeltöltő, 380 lóerő, 425 Nm), viszont be kell majd építeni a csapatoknak egy Hybrid Unit nevű szénszálas dobozt is, amely egy 3,9 kW-os lítium-ion akkumulátort, egy invertert és egy 136 lóerős, 180 Nm nyomatékú villanymotort tartalmaz. A hibrid hajtás a német Compact Dynamics és Kreisel Electric közös fejlesztése, eleinte minden csapat az ő rendszerüket fogja használni, de később közösen továbbfejleszthetik majd a hajtásrendszer komponenseit.
Természetesen a kiegészítő plug-in hibrid hajtás miatt az új versenyautók nehezebbek lesznek az üresen 1190 kilós maiaknál, de a pontos adatokat még nem közölte az FIA. Ami biztos, hogy marad az összkerék-meghajtás és az ötfokozatú szekvenciális sebességváltó, az aktív központi differenciálmű továbbra is a tiltólistán marad, a futóművek pedig valamivel egyszerűbbek és olcsóbbak lesznek a jelenlegieknél, csökken például a rugóút hossza.
A hibrid egységet az autó legvédettebb helyén, a bukócső-rendszer hátsó, megerősített részében kell majd elhelyezni. Szintén változás, hogy az ajtókban lévő merevítéseket is meg kell erősíteni az oldalirányú ütközések elleni hatékonyabb védelem érdekében.
„Biztonság, költségmenedzsment és fenntarthatóság” – ezek az előttünk álló Rally1 korszak jelszavai a Nemzetközi Automobil Szövetség hivatalos közleménye szerint. „Ebben a közös kezdeményezésben az FIA és a WRC csapatok egyformán elkötelezték magukat a hibrid technológia fejlesztése mellett. Továbbá az FIA bevezet egy innovatív partnerségi modellt, amely a korábbi egy helyett már hároméves periódusra szól, ami növeli a stabilitást és a tervezhetőséget, valamint új, piacképes eszközt kínál minden fél számára” – emelte ki a párizsi központú szövetség.
A bejelentés minden bizonnyal nagy megnyugvást jelent majd a ralisport rajongóinak világszerte, akik tavaly még jogosan aggódhattak a világbajnokságért. 2020-ban az egyik gyártó otthagyta a sorozatot, a svéd ralit hó nélkül rendezték meg, és sok versenyt törölni kellett, vagy nézők nélkül megrendezni a Covid-19 világjárvány miatt.
„Karnyújtásnyira került az FIA rali-világbajnokság ahhoz a fontos mérföldkőhöz, amit a 2022-ben érkező, újgenerációs Rally1 autók jelentenek. A plug-in hibrid technológiára váltás jól tükrözi a legújabb autóipari trendeket, egyúttal fenntarthatóbbá is teszi a sportot. Az a tény, hogy mindhárom, jelenleg is induló gyártó elkötelezte magát további három évre a WRC mellett, bizonyítja, hogy a világbajnokság jó irányba tart” – nyilatkozta Jean Todt, az FIA elnöke a szövetség honlapján.
Egyelőre még nem jelentették be a gyártók, hogy pontosan milyen autóval fognak nekivágni a 2022-es szezonnak, de a pletykák szerint a Toyota eredetileg már az idei szezonban bevetette volna a GR Yaris WRC-ből kialakított új plug-in hibrid Rally1-es gépét és várhatóan ez az autó lesz a jövő évi szezon főszereplője is.
Az új modellt kizárólag azzal a céllal fejlesztették ki a korábbi csapatfőnök, Tommi Mäkinen tanácsai alapján, hogy megfelelő homologizációs alapot adjanak a következő versenyautóhoz. Végül a Toyota tavaly nyáron úgy döntött, hogy a 2022-es WRC szabályváltozások, a tesztelések betiltása és a koronavírus-járvány miatt hetekre bezárt saját és beszállítói üzemek miatt a GR Yaris WRC-t nem vetik be a 2021-es szezonban, pedig az autó fejlesztése már a végső stádiumban tartott.
A döntés helyessége később beigazolódott, ugyanis a 2017-ben bemutatott Yaris WRC abszolút versenyképes még ma is (amit a 2021 januári szezonnyitó Monte Carlo Ralin Sébastien Ogier rögtön egy futamgyőzelemmel egyértelműen jelzett). Az új érával kapcsolatban annyi már most bizonyos, hogy a jövő évi szezon legnagyobb esélyesének a Toyotát tartják, mivel a márka a legnagyobb tudásbázissal rendelkezik, ha hibridhajtásról van szó.