Site icon AutóAddikt

30 évvel ezelőtt ünnepelte premierjét a W140-es Mercedes-Benz S-osztály kupéja

A 140-es sorozatú Mercedes-Benz SEC luxuskupék magabiztos formatervvel 30 évvel ezelőtt léptek az autós világ színpadára, mint a márka személyautó-kínálatának további csúcsmodelljei az S-osztály szedánok mellett. Ezek a felső kategóriás sportos túraautók a 140-es sorozat luxusszedánjainak alapjait követik, de stílusukban világosabban elkülönülnek tőlük, mint az előd 126-os sorozat kupéi és szedánjai.

„Az új SEC kupék remek légellenállási értékkel rendelkeznek, és emellett rendkívül divatos formát képviselnek. Végülis, aki technológiai vezető szerepet tölt be, annak a dizájn terén is példaképnek kell lennie” – olvasható a premier évéből származó értékesítési brosúrában.

1992-ben a 600 SEC volt a legdrágább Németországban gyártott szériaautó. Akkor, 1992 februárjában 220020,00 DM-be került a pazar felszereltségével együtt – a kérésre rendelhető kiegészítő tételeket nem számítva. Ma a sorozat valamennyi lenyűgöző, finom fa- és bőrbelsővel ellátott luxuskupéja különleges csillagként ragyog a youngtimerek között, és a rajongók már régóta a kilencvenes évek elejének stílusos korabeli tanúiként értékelik őket a luxus és az innovatív technológia jegyében. 2022-ben a SEC kupék a különösen exkluzív első jelöltek között lesznek a hőn áhított OT-rendszámtáblára, amelyet az autók 30 évvel az első forgalomba helyezésük után kaphatnak meg.

Nem sokkal később a W140 szedánok, és természetesen a luxuskupék is a technológia élvonalába kerültek, többek között az ESP elektronikus menetstabilizáló program bevezetésével: az úttörő asszisztensrendszert a Mercedes-Benz a Bosch-sal közösen fejlesztette ki, 1994-ben világpremierként mutatták be a 140-es sorozatú kupékban, majd 1995-ben az exkluzív kétajtós túraautókban is megtapasztalta piaci bevezetését. A kupé fejlesztése – az S-osztály szedánjaihoz hasonlóan – egyéb tekintetben is a kényelem és a biztonság további tökéletesítésére összpontosít.

Ez az optimális akusztikát biztosító dupla üvegezésű ablakoktól és a biztonsági övektől kezdve az elektromos ülésbeállításon (a 600 SEC-ben széria memóriafunkcióval) és a vezető és az első utas számára külön zónákkal rendelkező automata klímaberendezésen (a 600 SEC-ben széria) át a részletesen hangolt futóműig terjed: ez egy újonnan kifejlesztett kettős keresztlengőkaros első tengelyből, amely rezgéstechnikailag el van választva a karosszériától, és egy alapjaiban átdolgozott, a kerékvezetés tekintetében térlengőkaros hátsó tengelyből áll.

Különösen a 600 SEC alapfelszereltsége alig hagy kívánnivalót maga után. Az „auto motor und sport” szaklap a tizenkét hengeres kupék összehasonlító tesztjében a 3/1993-as számban a következőket írta a csúcsmodellről: „A Mercedes talán nem az utak királya, de a vezetési kényelem vitathatatlan mestere. A zaj, a felfüggesztés, az ülések, a légkondicionálás, mindegyik optimális, és mindezek együttesen olyan kényelmi szintet eredményeznek, amely messze meghaladja a két tizenkét hengeres versenytársét.”

Detroitban és Genfben debütált 30 évvel ezelőtt

Az elegáns kétajtós modellek világpremierje az 1992. január 11-19. között Detroitban megrendezett Észak-Amerikai Nemzetközi Autókiállításon (NAIAS) volt. Az európai bemutatkozás a Genfi Autószalonon történt 1992. március 5. és 15. között. Kezdetben az 500 SEC (V8-as motor 4 973 köbcentiméteres lökettérfogattal és 235 kW/320 lóerővel) és a 600 SEC (V12-es motor 5 987 köbcentiméteres lökettérfogattal és 290 kW/394 lóerővel) két változatát kínálták. A motorok megfelelnek a 140-es sorozatú S-osztály megfelelő szedánjainak.

1994-től egy harmadik modell 4,2 literes négyszelepes V8-as motorral egészíti ki a luxuskupék modellpalettáját. Ekkor azonban már nem SEC néven futottak, hanem S-osztály Coupé néven, mivel 1993 júniusában bevezették a Mercedes-Benz új nómenklatúráját az összes személyautó modellsorozatra. 1996-tól a gyártás 1998-as befejezéséig a nemes, kétajtós modelleket CL-osztály néven emlegették.

Hogy a SEC kupék nem csupán műszaki kiválóságukkal, teljesítményükkel és büszke árukkal érdemelték ki első helyüket, azt nem utolsósorban a kétajtós modellek nemzetközi sajtóban megjelent értékelése is világossá teszi: „Fit for a king (and fetching a princely sum)” – írja a Road & Track szaklap 1993. áprilisi számában a Mercedes-Benz 600 SEC-ről („Fit for a king [and fetching a princely sum]”). 1993 márciusában a Frankfurter Allgemeine Zeitung még az „Autobahn császáraként” is dicsérte ugyanezt a modellt egy „Seine Majestät das Coupé lassen bitten” című vezetési riportban. A szerző azonban a nagy kupé dinamikáját is méltatta: „A terjedelmes autó meglepően fürge volt [országúton], mintha csak feleannyit nyomott volna.

A fényűző elegancia és a sportos teljesítmény egyedülálló kombinációja ma is ugyanúgy elkápráztatja a márka szerelmeseit, mint 30 évvel ezelőtt. Összesen pontosan 26 022 darab 140-es sorozatú kupé készül a sindelfingeni üzemben hat év alatt. Ezek közel egyharmada a V12-es csúcsmodell volt (8573 jármű). Az ügyfelek jóval több mint fele választja a 4.2, illetve 5 literes V8-as motorral szerelt változatot (14 953 jármű).

Felhasznált források: Mercedes-Benz AG, mbpassion.de

Exit mobile version