Először arra gyanakodtunk, hogy a vízhűtés csövei adták meg magukat a hűtőrendszer alsó kereténél. Aztán kiderült, hogy mégsem, alapvetően a 722.6 kódszámú sebességváltónk „területén” kell keresnünk a hiba forrását.
Hamza Csaba, a Classic Vehicle Hungary tulajdonosa világított rá legelőször a hiba mikéntjére, amikor bepillantott a W140 S420 projektautónk motortérfedele alá. Rögvest diagnosztizálta a problémát: a váltó (722.6) olajhűtésének gumicsövével lehet probléma, mégpedig a vezetőoldali darabbal. Ez egy kicsi részelem, amely a váltómű-háztól előre kivezetett fémcsőre csatlakozva köti össze a direktben az olajhűtőhöz csatlakozó több részén is hajlított fémcsövet.
Ennek a kérdéses műanyag olajvezető csőnek a cikkszáma A0199978182, bár mint utólag kiderült, a faceliftes M119-hez, valamint az ezeknél alkalmazott 722.6-hoz (722622W5A580) már az A0199978282-t adja meg a gyár. A két cső közt annyi a különbség, hogy az egyiken található egy elhajló fém toldás is, így a hosszbordásszíj-hajtás alsó görgőit remekül kikerüli a merevítés kapcsán – effektíve tartósabb lehet hosszabb távon a dolog.
S persze a lényeg: egyre nagyobb mértékben kezdett szivárogni az autóból a váltóolaj. Napról napra jobban, úgy 1-1.5 liter mínuszt tippelünk a teljes elfolyt mennyiséget nézve. Igaz, ez több, mint 2 hét eredménye (még húsvét előtt tapasztaltuk először a jelenséget), s mindezidáig garázsban állt az S420; Csabáék kapacitása maximumon volt az elmúlt hetekben-napokban.
Mivel féltünk attól, hogy az autónak nagyban ártanánk azzal, ha saját lábon vinnénk el a Classic Vehicle Hungary műhelyébe – ami a szerkesztőségünktől nagyjából 25 kilométer – úgy döntöttünk Csaba tanácsára, hogy trailerezni fogjuk az autót. Így is alakult: megérkezett percre pontosan az előzetesen egyeztetettek szerint Mustó Mihály az M-MAX Autó Kft. színeiben, stílszerűen Mercedes autómentővel, és beirányoztuk a Classic Vehicle Hungary-t.
Nyilván a W140 S420 volt még annyira mozgásképes, hogy gond nélkül felálljon a trailer rámpájára. Váltásnál nem tapasztaltunk rángatást, úgyhogy bizonyosak voltunk abban, hogy a váltóműben akad még elegendő mennyiségű olaj.
Amint felkerült a csápos emelőre a Mercedes, s lekerült a műanyag takaróburkolat, teljes életnagyságban elénk tárult a probléma. A mumusnak hitt gumicső ugyan megfáradt állapotnak örvendett, főként az illesztéseknél, de a fő gondot a vízhűtő panelje alatti kerethez erősített átvezető fémcső magas szintű korrodáltsága okozta. Ez a sebességváltó olajvezető cső olyan szinten szét volt mállva egy bizonyos részen – közel a váltó irányából érkező ominózus gumicső illesztéspontjához – hogy elegendő volt végigsimítani a felületét ahhoz, hogy szinte elporladjon a rozstától.
Nem is volt kérdés, hogy cserélni kell ezt is azonnal. Viszont egy A1402700196 cső instant beszerzése gyakorlatilag kivitelezhetetlen, ráadásul túlárazottan súlyos tízezrekbe kerül egy, a hivatalos Mercedes-Benz alkatrészeket beszerző boltnál, ami az egyetlen alternatíva lehetett volna.
De végül nem az lett: Csaba végtelen nyugalommal, és játszi könnyedséggel kijelentette: „ha nincs, készítünk egyet”. Mármint méretfazonos, a gyárival teljes mértékben megegyező alkatrészt.
Ugyanis a Classic Vehicle Hungary ilyen téren (sem) ismer nagyon lehetetlent. Ha valamire azonnal szükség van, akkor lehetőségeikhez mérten – ami elsősorban az alapanyagok rendelkezésre állásától függ – legyártják, ott, helyben a kérdéses alkatrészt.
Esetünkben is így történt – autó az emelőn, közben a váltóolaj leeresztve, az A0199978182 gumicső már a helyére rakva, a környezet megtisztítva, tehát a véglegesítéshez már csak ez a fémcső hiányzott.
Alapanyagában passzoló toldást kapott a tönkrement csőnek az a része, ami minden további nélkül használható volt. Ez a hollandis, tehát az olajhűtőbe csatlakozó felső részt jelentette, a köztes szakasz kuka, viszont az illesztést szintén meg lehetett menteni.
S persze egyértelműen Csaba és a Classic Vehicle Hungary csapata megmentette a megmenthetőt: a toldás be lett hegesztve, valamint a végződés is, majd az egész kapott egy külső tisztítást/felületi csiszolást drótkoronggal, majd egy alapos védő festékréteggel lett ellátva. Így újjászületett a gyári A1402700196, gigászi megújulást kapott. Mindezt pár óra leforgása alatt.
Egyidejűleg a javítással a 722.6 váltómű olajcseréje is megtörtént, ennek folyamatáról külön cikkben írunk majd. Miután az Olajshop.hu által biztosított Eurol ATF 7100 MB 236.14 váltóolaj betöltése megtörtént, jöhetett az éles teszt arra vonatkozóan, hogy enged-e valahol a felújított olajcsővel ellátott sebességváltóolaj-hűtőrendszer része.
Tökéletesen működött minden, üzemmelegen is, csontszáraz maradt minden olyan rész, ahol felmerülhetett volna szivárgás. A rendszer remekül működött, és működik is, sehol egy átfolyás, vagy bármilyen más hibajelenség.
Együttműködő partnerek: Classic Vehicle Hungary, Victor’s Customs, Zöld Autószerviz, MerciBolt.hu, Hankook Tire Magyarország, ULO, Loctite (Henkel Adhesives), Olajshop.hu
Fotó: Canon / Camera Kft.
Utómunka: Acer