Főoldal Magazin A BMW Group tovább erősíti akkumulátorépítési szaktudását

A BMW Group tovább erősíti akkumulátorépítési szaktudását

Vitathatatlan állásfoglalás: a legzöldebb elektromos autót a BMW gyártja.

A BMW Group felgyorsítja a jövő akkumulátor-technológiájának kifejlesztését, amellyel a cella- és akkumulátor-értéklánc európai fejlődését is támogatja. Oliver Zipse-t, a BMW AG igazgatótanácsának elnökét e tekintetben hétfőn Peter Altmaier, Németország gazdaságért és energiaügyekért felelős minisztere, valamint Hubert Aiwanger, Bajorország gazdasági, régiófejlesztési és energiaügyekért felelős minisztere is támogatásáról biztosította a BMW Group közös európai érdekeket védő IPCEI (Important Project of Common European Interest) keretein belül indított akkumulátorfejlesztési projektjeiben.

A BMW Group számára egyértelmű, hogy a személyes mobilitás jövőjének kulcsát a nagyteljesítményű, hosszú távon fenntartható energiatároló rendszerek jelentik, Európa nagyteljesítményű cella- és akkumulátor-értékláncában ezért kulcsfontosságú a rendkívül innovatív, fenntartható akkumulátorcellák kifejlesztése.

Az erre való törekvés a Neue Klasse modellgenerációban is visszaköszön, amelyet a BMW Group első ízben márciusi évértékelő konferenciáján jelentett be. Az autók eme új generációja, amely az évtized közepén ünnepli világpremierjét, minden tekintetben elektromos, digitális és újrahasznosítható lesz – egyértelmű középpontjában a tisztán elektromos hajtásláncokkal.

A BMW Group a Neue Klasse számára saját akkumulátor-technológiája következő generációját fejleszti ki – egyértelmű céllal: „A Neue Klasse-val nagy technológiai ugrást teszünk az elektromos hajtásláncok terén” – mondta Oliver Zipse, a BMW AG igazgatótanácsának elnöke április 19-én Münchenben. „Jelentős mértékben kívánjuk növelni celláink energiasűrűségét, miközben csökkentjük anyaghasználatunk és sorozatgyártásunk költségeit. Nagymértékben csökkentjük továbbá az elsődleges anyagok használatát is, hogy valódi „zöld” akkumulátort építsünk.”

A BMW Group célja, hogy a Neue Klasse a csúcstechnológiás belsőégésű erőforrások hatótávolságát és gyártási költségeit érje el. A „BMW által tervezett” elektromos mobilitás például világszerte új vásárlói csoportok megszólítására és meggyőzésére lesz hivatott. A BMW eDrive hajtáslánc-technológia hatodik generációjához ezért a vállalatcsoport az aktuális fejlesztési fázisban számos különböző cellakialakítást, cellakémiai megoldást és cellamodult megvizsgál. A cél a valóban zöld, alacsony emissziójú, újrahasznosítható akkumulátorok kifejlesztése.

Szilárdtestes akkumulátor sorozatgyártásban – bemutató modell jóval 2025 előtt

A BMW Group ugyanakkor már a következő generáció utáni jövőt is elkezdte tervezni: az évtized végére az akkumulátorcellák energiasűrűsége várhatóan minimum 40-60 százalékkal nő – a mai, már így is magas szinthez viszonyítva.

„A világ legzöldebb elektromos autóját a BMW gyártja majd – már az alapötletektől kezdve fenntarthatóvá és még elhasználódása után is újrahasznosíthatóvá. A jövő akkumulátorcelláját fejlesztjük ki: erőteljes lesz, biztonságos, költséghatékony és újrahasznosítható – az alapanyag-kiválasztástól kezdve az elhasználódás utáni újrahasznosíthatóságig. És mindezt egy európai értéklánc keretei között váltjuk valóra” – mondta Frank Weber, a BMW AG igazgatótanácsának járműfejlesztésért felelős tagja. „Intenzív kutatásokat végzünk a szilárdtestes akkumulátortechnológia területén. Az évtized végére sorozatgyártásba küldjük a szilárdtestes, autó-kompatibilis akkumulátort, az első ilyen technológiával felszerelt bemutató modellről pedig terveink szerint jóval 2025 előtt lerántjuk a leplet” – tette hozzá.

A BMW Group a hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiák teljes értékláncát tekintve átfogó, évekre visszanyúló szaktudást halmozott fel házon belül, saját akkumulátorcella-technológiáját pedig generációról generációra optimalizálja. A vállalatcsoport módszeresen továbbfejleszti cellakémiai megoldásait is: a BMW i3 tisztán elektromos prémium kompaktban alkalmazott harmadik generációs akkumulátorcella katódanyagában található kobalt aránya például 2020-ra, a BMW iX3 zéró emissziójú Sports Activity Vehicle (SAV) modellben debütáló ötödik generációs akkumulátorcella esetében már jelentős mértékben, 33 százalékról 10 százalékra csökkent – miközben az egységben felhasznált nikkel mennyisége körülbelül 80 százalékkal nőtt. Hogy minimalizálják az elsődleges erőforrások felhasználási arányát, a mérnökök az új BMW iX nagyfeszültségű akkumulátorcsomagjában már több mint 50 százalékban újrahasznosított nikkelt alkalmaznak.

Elektromos modellek teljes erőbedobással

A BMW Group intelligens járműszerkezeti megoldásainak és rendkívül rugalmasan alkalmazkodó gyártási hálózatának köszönhetően 2023-ban már mintegy tucatnyi különböző tisztán elektromos meghajtású BMW és MINI modell gurul majd a világ útjain. A BMW i3, a MINI Cooper SE és a BMW iX3 mellé – amelyek már most elérhetőek – még idén megérkezik két kulcsfontosságú modell: a BMW i4 és a BMW iX – a BMW i4 ráadásul az eredetileg tervezettnél három hónappal korábban.

A következő években a BMW 5-ös sorozat és a BMW X1 tisztán elektromos meghajtású modellváltozata is világpremierjét ünnepli, majd érkezik a tisztán elektromos meghajtású BMW 7-es sorozat, a MINI Countryman utódja és más újdonságok is. 2023 végére így releváns járműszegmensei mintegy 90 százalékában a BMW Group legalább egy tisztán elektromos meghajtású modellel képviseltetni fogja magát.

A müncheni központú vállalatcsoport úgy tervezi, hogy mostantól 2025-ig átlagosan körülbelül 50 százalékkal növeli évről évre zéró emissziójú új autói egész éves értékesítési mennyiségét – ezzel mintegy tízszeresére növelve a 2020-ban eladott tisztán elektromos meghajtású modellek számát. 2025 végéig így a BMW Group hozzávetőlegesen kétmillió darab új, tisztán elektromos meghajtású autót ad át ügyfeleinek.

A BMW Group az aktuális piaci előrejelzésekre alapozva úgy tervezi, hogy 2030-ban már a tisztán elektromos meghajtású modellek fogják kitenni egész éves újautó-értékesítési mennyisége minimum 50 százalékát. Összességében, a következő tíz évben a BMW Group mintegy tízmillió darab tisztán elektromos meghajtású új autót fog kigurítani a világ útjaira. Mindez azt is jelenti, hogy a BMW Group kiváló úton halad az Európai Unió által 2025-re és 2030-ra kitűzött emisszió-csökkentési cél maradéktalan teljesítése felé.

A BMW Group elköteleződése a közös európai érdekeket védő IPCEI iránt

A közös európai érdekeket védő IPCEI (Important Project of Common European Interest) keretein belül a BMW Group rendkívül innovatív, fenntartható, funkcióközpontú és költséghatékony akkumulátorcellákat fejleszt, az európai cella- és akkumulátor-értéklánc egyik kulcsfontosságú alkotóelemeként.

Németország Gazdasági és Energiaügyi Minisztériuma, valamint Bajorország Gazdasági, Régiófejlesztési és Energiaügyi Minisztériuma az európai támogatást élvező IPCEI keretein belül támogatja a BMW Group akkumulátorfejlesztési projektjeit.

„A közös európai projektek mentén sikeresen építjük ki Németország és Európa akkumulátor-értékláncát, egyúttal fenntartható munkahelyeket is teremtünk. Két konkrét akkumulátortechnológia-fejlesztési projekt esetében is támogatásunkról biztosítottuk a BMW-t. Mindkét projekt fókuszpontjában a németországi elektromos mobilitás további bővítése áll” – mondta Peter Altmaier, Németország gazdaságért és energiaügyekért felelős minisztere.

„Az akkumulátorcellák tökéletesítése tökéletesen illik Bajorország autóiparához és a technológiaipar egészéhez. Bajorország társfinanszírozással támogatja a BMW IPCEI keretein belül indított akkumulátorfejlesztési projektjét, hogy a csúcstechnológia-iparág hozzáadott értékével valóra váltsa a jövőben rejlő lehetőségeket” – fogalmazott Hubert Aiwanger, Bajorország gazdasági, régiófejlesztési és energiaügyekért felelős minisztere. „Az elektromos mobilitás egyre fontosabbá válik, így az ehhez szükséges akkumulátorcellákat Németországban, de főként Bajorországban kell gyártanunk. Kötelező célunk, hogy gazdasági szempontból is kivegyük részünket eme környezetbarát technológia kifejlesztéséből és hogy Európát még inkább függetlenítsük a harmadik országok beszállítóitól” – tette hozzá.

Miután kifejlesztették a lítium-ion cellák következő generációját, valamint az innovatív akkumulátormodulok és energiatároló rendszerek koncepcióját, a BMW mérnökeinek figyelme az eljárástechnológiák kifejlesztése és optimalizálása, illetve az innovatív akkumulátormodulokat és energiatároló rendszereket előállító üzem prototípusának felépítése felé irányul.

Az energiatároló egységek alapanyagainak újrahasznosítása és újrahasznosíthatósága eközben továbbra is a BMW Group kutatás-fejlesztési tevékenységeinek középpontjában áll, azzal a fő céllal, hogy teljes egészében újrahasznosítható akkumulátorok készüljenek.

A szilárdtestes, autó-kompatibilis akkumulátorhoz hasonló, jövőbeni technológiák kifejlesztése és szabványosítása során a BMW Group nem csupán technológiai szakértelmét mélyíti el, de Németország iparági jelentőségét is erősíti. A müncheni központú vállalatcsoport radikális innovációként tekint a szilárdtestes, autó-kompatibilis akkumulátorra, amely alapjaiban változtatja meg az elektromos mobilitás fogalmát.

A zárt innovációs-, illetve járműfejlesztési körforgás holisztikus megközelítése után a BMW az akkumulátorcellák, az akkumulátormodulok és energiatároló rendszerek területén egyaránt innovatív, nagyobb funkcionalitásra és jelentősen jobb költségszerkezetre koncentrált termékek fejlesztésébe kezd, amely során az akkumulátorok újrahasznosítását és elhasználódásuk utáni alkalmazhatóságukat is figyelembe veszi.

Németországban a BMW Group mindegyik másik autógyártó vállalatnál intenzívebb részt vállal az akkumulátor-értéklánc kutatási, fejlesztési és szabványosítási folyamataiból. A BMW Group és IPCEI-partnerei által elért kutatási eredmények az integrált európai akkumulátor-értéklánc fejlődését éltetik. A bajor prémiumgyártó ráadásul európai kutatás-fejlesztési partnereivel számos szilárdtestes, autó-kompatibilis akkumulátor-koncepció létjogosultságát is vizsgálja, a legígéretesebb prototípust pedig továbbfejleszti. A vállalatcsoport így kikövezi Európa előtt a sikeres akkumulátorcella-fejlesztés és –gyártás felé vezető utat.