Főoldal Magazin A BMW összkerékhajtása 30 év távlatában

A BMW összkerékhajtása 30 év távlatában

A világ egyik legsikeresebb prémiumautó-gyártójaként, a BMW az összkerékhajtású modellek szegmensében is kiváló pozíciót foglal el, immáron három évtizede.

bmw-x5-f15-autoaddikt

Napjainkban háromból egy vadonatúj BMW modellt a BMW xDrive intelligens összkerékhajtással felszerelve ad át ügyfeleinek a gyártó, az összkerékhajtású BMW modellek sikertörténete pedig nem csupán a világszerte népszerű BMW X modellcsaládnak, de a megannyi összkerékhajtású típusnak is köszönhető, az 1-es sorozattól egészen a 7-es sorozatig. A BMW modellpalettáján több mint 110 összkerékhajtású típus megtalálható, a legváltozatosabb erőforrásokat akár manuális, akár automataváltóval társítva. A bajor gyártó ugyanakkor folyamatosan modernizálja és finomítja összkerékhajtású koncepcióját, egyre újabb és újabb hajtáslánc-megoldásokat konstruálva. A BMW xDrive intelligens összkerékhajtás legújabb, hibrid hajtáslánccal egyesített és elsőkerék-meghajtásra optimalizált koncepciói mindeközben a vállalat összkerékhajtású járműtechnológiák terén megszerzett szaktudását bizonyítják, bebiztosítva a BMW jövőbeni vezető pozícióját az összkerékhajtású modellek szegmensében. A BMW modellpalettájának több mint 110 összkerékhajtású típusa – váltótípustól függetlenül – 12 modellsorozat különféle karosszéria- és motorváltozataiból áll össze, amelyeket a BMW i8 plug-in hibrid sportautó és a BMW 225xe innovatív, elektromos összkerékhajtású koncepciói egészítenek ki.

A lényeg az első naptól kezdve: tapadás és dinamizmus

A BMW az összkerékhajtású autók piacára 1985-ben érkezett meg, amikor a Frankfurti Nemzetközi Autószalonon leleplezte a sorozatgyártású BMW 325i „Allrad” típust. Kívülről az újdonság kiválóan leplezte kvalitásait, a modell bámulatos menetteljesítményével így először a tesztpályákon szembesültek az újságírók. A BMW legelső összkerékhajtású koncepciója azon túl, hogy az épített útról letérve és kedvezőtlen időjárási körülmények között is jelentősen megnövelte a modell tapadását, rendkívül dinamikus kanyarodást tett lehetővé. „A vadonatúj BMW a járműkezelhetőség új bajnoka” – fogalmaztak a BMW 325i „Allrad” típusról az Auto Zeitung német autós szakmagazin újságírói, nem sokkal a modell piaci debütálása után.

Napjainkra a BMW xDrive intelligens összkerékhajtás minden korábbinál magasabb szintre emelte a BMW modelleket eddig is jellemző menetdinamikát. A koncepció legfrissebb változatait már az Integrált Futómű-menedzsment hálózat vezérli, amellyel az xDrive technológia reakcióideje a lehető legrövidebbre csökkent, az aktuális vezetési szituációt megbízhatóan figyelő rendszereknek köszönhetően. Amennyiben beavatkozásra van szükség, a BMW xDrive technológiája egyedül, vagy a dinamikus menetstabilizálóval (DSC – Dynamic Stability Control), valamint a dinamikus teljesítmény-szabályzással (DPC – Dynamic Performance Control) együtt hajtja végre az adott tengelyre, illetve kerékre szükséges korrekciót. A gyors és precíz teljesítmény-elosztás még a legextrémebb vezetési körülmények közepette is BMW modellekre jellemző kezelhetőséget és irányíthatóságot garantálja.

Az összkerékhajtású koncepció új szintre emeli a BMW karakteres hátsókerék-meghajtását, normál vezetési körülmények között ugyanis a rendszer a teljesítmény nagy százalékát (vagy akár a 100%-át) a hátsó tengelyre továbbítja, megtartva ezzel a BMW modelleket évtizedek óta jellemző pontos kormányozhatóságot, a villámgyors kormányreakciókat és a hajtási befolyástól mentes irányítást. Kanyarba érkezve a BMW xDrive intelligens összkerékhajtás legújabb változata folyamatosan fokozza a hátsó kerekekre jutó teljesítmény mértékét, elősegítve ezzel az éles kanyarodást és a megnövelt tapadást, amely nagymértékben hozzájárul a vezetés élményéhez.

BMW összkerékhajtású technológia: folyamatos fejlődés 1985 óta

Az 1985-ben bemutatott BMW 325i „Allrad” állandó összkerékhajtása 37:63 arányban osztotta el a motor teljesítményét az első és a hátsó tengely között. Az eltérő keréksebességekre válaszul a technológiát viszkókuplungos osztóművel és hátsó differenciálművel látták el, az első és a hátsó tengely közötti merev kapcsolat pedig megnövelt tapadást és stabilitást eredményezett. A különleges modell megjelölése hamarosan BMW 325iX típusnévre változott, amelyből 1988-tól „touring” karosszéria-kivitel is elérhető volt (a karosszériaváltozat kisbetűs helyesírása egészen az E46 modellsorozatig fennállt).

1991: BMW 525iX

Három évvel később a bajor gyártó a BMW 5-ös sorozatban is bemutatta összkerékhajtású koncepcióját. A teljesítmény elosztását most először elektronika szabályozta. A vadonatúj fejlesztésű technológia többtárcsás tengelykapcsolókat kapott, amelyekkel a rendszer a vezetési szituáció függvényében automatikusan, könnyedén változtathatta a tengelyek közötti erőelosztást. Az alap beállítás 36:64 arányú teljesítmény-elosztás volt az első és a hátsó tengely között. A hátsó tengelyen eleinte hidraulikusan vezérelt többtárcsás tengelykapcsolót alkalmaztak a mérnökök, amelyet később elektronikusan vezérelt kerekenkénti fékerő-beavatkozással helyettesítettek. A technológia a blokkolásgátló fékrendszer (ABS – Anti-lock Braking System) jelzésein keresztül az egyes kerekek sebességét, valamint a fékek állapotát, a motor aktuális fordulatszámát és a fojtószelep pozícióját is figyelte a teljesítmény tökéletes elosztása érdekében.

Az összkerékhajtású BMW 525iX már piaci megjelenésétől kezdve másik járműkategóriába tartozott. Az elektronikusan vezérelt összkerékhajtás rendkívül gyors és precíz rendszerreakciót tett lehetővé, biztonságos és hajtási befolyásoktól mentes irányíthatóságot garantálva, még nedves és havas utakon is. A BMW 5-ös sorozat első összkerékhajtású változatai limuzin és „touring” kivitelben egyaránt elérhetőek voltak.

1999: az első Sports Activity Vehicle (SAV) új fejezetet nyitott

Az új évezred előtti hajrában a BMW egy szenzációs, innovatív járműkoncepciót mutatott be: a Sports Activity Vehicle (SAV) kategória megteremtőjeként a BMW X5 első generációja olyan kiemelkedő menetteljesítményekkel nyűgözte le a márka ügyfeleit és rajongóit, amelyek akkoriban egyedülállóak voltak a terepjárók szegmensében. A kiváló összkerékhajtás nagy szerepet játszott mindebben, 38:62 arányban osztva el a motor teljesítményét az első és a hátsó tengely között. Az olyan elektronikus segédberendezések, mint a dinamikus menetstabilizáló (DSC – Dynamic Stability Control), az automatikus differenciálfék (ADB-X – Automatic Differential Brake) és a lejtmenet-szabályzó (HDC – Hill Descent Control), együttesen lehetővé tették, hogy az új BMW X5 az utakon sportosan, a kihívásokkal tűzdelt terepeken pedig magabiztosan vezethető legyen.

A BMW összkerékhajtásának fejlesztése a nagysikerű SAV koncepció piaci debütálása utáni években sem állt meg, sőt mi több, 2000-ben a BMW X5 típusspecifikus összkerékhajtás-technológiája a BMW 3-as sorozat negyedik modellgenerációjához is elérhetővé vált.

2003: a BMW xDrive a BMW X3 és a BMW X5 modellben is megjelenik

A kategóriateremtő BMW X5 1999-es bemutatkozása után négy évvel a BMW egy újabb járműszegmensben tette elérhetővé a világhírű SAV koncepciót: a BMW X3 első generációja a BMW X5 modellhez viszonyított kompaktabb méreteivel még agilisabb kezelhetőséget kínált. Miközben új mércét állított fel, a BMW X3 ezt követően évekig kategóriája egyetlen prémium képviselője maradt.

A vadonatúj fejlesztésű BMW xDrive technológia, amely ugyanebben az évben debütált a BMW X3 és a BMW X5 modellben, egy csapásra etalonná emelte a bajor gyártót az összkerékhajtású modellek szegmensében. Az osztóműbe szerelt, elektronikusan vezérelt többtárcsás kuplung extrém gyors reakciójának köszönhetően az xDrive a menetstabilizáló rendszerrel (DSC – Dynamic Stability Control) együttműködve dolgozhatott, folyamatosan a vezetési szituációhoz igazítva a teljesítmény-elosztást és a hajtást. A keréksebességeken túl a rendszer most először a menetstabilizáló rendszer adatait is figyelembe vette az optimális erőelosztás kiszámításakor, így a kormányzási szöget, a gázpedál állását és az oldalirányú gyorsulást is. Ez tette a BMW xDrive összkerékhajtást a világ első és mindmáig egyetlen „intelligens” összkerékhajtású rendszerévé, amely a hagyományos rendszerekkel ellentétben – amelyek csak akkor avatkoznak közbe, ha az egyik kerék már megcsúszott –, már a legelső jelekből érzékeli az alul-, illetve túlkormányzás kockázatát, a teljesítmény optimális elosztásával pedig előrelátva korrigálja a hajtást.

A 2003 utáni években a BMW xDrive intelligens összkerékhajtást nem csupán a BMW X modellcsalád tagjaihoz, de a 3-as és az 5-ös BMW limuzin és Touring kiviteleihez is elérhetővé tette a bajor gyártó. Mire 2010-ben megérkezett a piacra a BMW X3 második modellgenerációja, az első sorozatból több mint 600 000 példányt értékesített a BMW világszerte. Kicsivel korábban a BMW X5 értékesítése – amely 2006-ban lépett a modell történetének második generációjába – az egymilliós értéket is átlépte.

2008: SAC modell dinamikus teljesítmény-szabályzással és hibrid hajtáslánccal

Miután a két Sports Activity Vehicle (SAV) kategóriájú újdonság elfoglalta vezető pozícióját szegmensében, 2007-ben a BMW bemutatta a világ első Sports Activity Coupé (SAC) modelljét. A vadonatúj BMW X6 a Frankfurti Nemzetközi Autószalonon ünnepelte világpremierjét, minden korábbinál magasabb szintre emelve a BMW X modellekre jellemző menetdinamikát. Az intelligens összkerékhajtást most először dinamikus teljesítmény-szabályzással (DPC – Dynamic Performance Control) társították a mérnökök, amely kanyarodás közben folyamatosan változtatja a két hátsó kerékre továbbított teljesítmény mértékét, hirtelen irányváltásokkor és kigyorsításokkor is páratlan agilitást és stabilitást biztosítva. 2009-ben a BMW ActiveHybrid X6 személyében újabb tökéletes párosítást mutatott be a BMW: a BMW xDrive intelligens összkerékhajtás és a hibrid hajtáslánc együttműködését. A BMW M GmbH mindeközben ugyanebben az évben elkészítette a két legnagyobb BMW X modell csúcsteljesítményű változatát: a dinamikus teljesítmény-szabályzással (DPC – Dynamic Performance Control) ellátott BMW xDrive intelligens összkerékhajtás sportosra hangolt, M-specifikus változatának köszönhetően a BMW X5 M és a BMW X6 M olyan menetteljesítményt szabadított az utakra, amely ezelőtt ismeretlen volt az összkerékhajtású járművek szegmensében.

2009-ben a negyedik BMW X modell is megérkezett a piacra: debütálását követően a BMW X1 hosszú évekig a prémium kompakt kategória egyetlen ilyen típusú képviselőjének számított. A modell intelligens összkerékhajtása – akárcsak a BMW X3 2010-ben bemutatott második generációjában – már szintén dinamikus teljesítmény-szabályzással dolgozott. Miközben kanyarodásnál egyenként fékezte az ívbelső kerekeket, a rendszer fokozatosan növelte a motor teljesítményét is, egyszerre gyors és precíz kanyarodást téve lehetővé, mindkét modell agilitását új szintre emelve ezzel.

A BMW xDrive megannyi BMW modellsorozat számára elérhető

Miközben a BMW X modellcsalád egyre-másra bővült, a BMW xDrive intelligens összkerékhajtás egyre több modellsorozathoz vált elérhetővé. A kanyarodási agilitás és precízió fokozására tervezett BMW xDrive technológia a vezetés átfogó élményét kínálja, a dinamizmus és a kényelem optimális egyensúlya mellett. Így csupán idő kérdése volt, és 2009-ben a technológia végül a bajor gyártó zászlóshajójához, a 7-es sorozat egyes modelljeihez is elérhetővé vált. 2012 tavaszán a koncepciót a 6-os sorozat Coupé és Cabrio modelljei is megörökölték. A BMW 3-as és 5-ös modellsorozatai mellett 2013 óta a BMW xDrive a BMW 4-es sorozat Coupé, Cabrio és Gran Coupé modelljeihez is rendelhető.

Előre haladás minduntalan

A bajor gyártó 2014-ben a vadonatúj BMW X4 modellel a prémium középkategóriába is megérkezett. Az új Sports Activity Coupé a vezetési élmény, a kifinomult stílus és a kortárs praktikum egyedülálló hármas egységét kínálta, a széles motorpalettájához alapfelszereltségként elérhető BMW xDrive intelligens összkerékhajtással. Ugyanebben az évben a BMW bemutatta a BMW X5 harmadik és a BMW X6 második modellgenerációját, valamint mindkét legendához elérhetővé tette az M Sport felszereltségi csomagot. A BMW xDrive mindeközben a BMW 2-es Active Tourer modellben is bemutatkozott a nagyközönség előtt, a márka történetében először az intelligens összkerékhajtást elsőkerék-meghajtásra optimalizált hajtáslánc-koncepcióval társítva.

A világpremierjét 2014-ben ünneplő BMW i8 plug-in hibrid sportautóval a BMW Group újabb merész irányba indult el – amely tovább bővítette az intelligens összkerékhajtású hajtáslánc-technológiák arzenálját: a 2+2 üléses sportautó rendkívül fejlett plug-in hibrid hajtásláncának belsőégésű erőforrása a hátsó kerekeket, míg elektromos motorja az első kerekeket hajtja.

A jövőre összpontosítva: a BMW xDrive és a BMW eDrive találkozása

A BMW legújabb összkerékhajtású hajtáslánc-koncepciói a jövő mobilitási megoldásait helyezik előtérbe. A progresszív BMW i8 után világszerte bemutatkozott a BMW első sorozatgyártású plug-in hibrid modellje, a BMW X5 xDrive40e. Az állandó BMW xDrive intelligens összkerékhajtás és a BMW EfficientDynamics eDrive technológia párosának köszönhetően eme innovatív Sports Activity Vehicle (SAV) modell a vérpezsdítő menetteljesítményt kiemelkedő hatékonysággal ötvözi. A hibrid hajtáslánc intelligens energiamenedzsmentje minden vezetési szituációban a lehető leghatékonyabb módon hozza szinkronba a belsőégésű erőforrás és az elektromos motor működését, miközben azonnali, precíz reakcióival maximálisan kielégíti a sofőr igényeit. A két erőforrás teljesítményét ezúttal is az állandó BMW xDrive intelligens összkerékhajtás juttatja az útra.

BMW 7-es sorozat: BMW xDrive intelligens összkerékhajtás aktív hátsókerék-kormányzással

A BMW 7-es sorozat hatodik modellgenerációja 2015 szeptemberében ünnepelte világpremierjét a Frankfurti Nemzetközi Autószalonon. A bajor gyártó zászlóshajója minden tekintetben jövőbe mutató technológiai innovációk széles tárházát vonultatja fel, októberben kezdődő piaci bevezetésétől pedig a BMW xDrive intelligens összkerékhajtással is elérhető lesz. A BMW vadonatúj luxuslimuzinja lesz az első sorozatgyártású modell, amely a BMW xDrive intelligens összkerékhajtást aktív hátsókerék-kormányzással (Integral Active Steering) egyesíti.