Az elérhető árú kupé nyerte el 2022-ben a Top Gear Év Sportautója díját, ami után nem meglepő, hogy a magazin tesztelői lelkesen nyilatkoztak az újdonságról.
Az elismerés egy győztes vérvonal folytatásának is tekinthető, 10 éve ugyanis a GR86 elődje, a GT86 egyenesen a Top Gear Év Autója díjat kapta meg az Egyesült Királyság legnépszerűbb nyomtatott autós magazinjától, két éve pedig a GR Yaris győzött a Top Gear Év Hot Hatch-e választáson.
Jack Rix, a magazin szerkesztője a következőket mondta: „Felejtsd el a ‘szegény ember Porschéja’ kliséket – ezt a kocsit gyorsabban elkapkodták a bemutatótermekből, mint a 911 GT3 RS-t. Meg is érdemelte. A GR86 egy varázslatos autó, enyhén továbbfejlesztett alkotórészek keveréke, amelyek egy zseniális egésszé állnak össze. El vagyunk ragadtatva, hogy létezik” – tette hozzá az ünnepélyes díjátadó ceremónián.
„A GT86 utóda nagyobb motorral, több lóerővel és jobb tapadással rendelkezik, de még mindig a ’kevesebb több’ elvet követi, és sportkocsik között kifejezetten olcsónak számít” – írta a Top Gear a részletes GR86 tesztjében. „A GR86 2022 egyik legjobb autója. A túlerősített, túlsúlyos, túlbonyolított, úgynevezett sportautók ellenlábasa, olyan, mint egy esőálló Caterham. Megfizethető áron valós vezetési élményt tud nyújtani, miközben kulcsfontosságú területeken – nyomaték, megjelenés, tapadáshatáron való kezelhetőség – javult a GT86-hoz képest” – folytatódik a konklúzió a teszt végén.
„Szinte szadisztikus, hogy egy ilyen elérhető árú hősnek csak néhány év adatik meg az Egyesült Királyságban, de ha vesz egyet, akkor olyan autóhoz jut hozzá, amely klasszikussá válik már a saját életében. Ez egyik legjobb gép, amit a Toyota valaha épített” – tették hozzá.
A GR86 a GR Yaris és a GR Supra után a Gazoo Racing teljesítményközpontú modellcsaládjának harmadik modellje, amelynek fejlesztésekor felhasználták a Toyota Gazoo Racing nemzetközi motorsportban több bajnoki címet eredményező szerepvállalása során szerzett ismereteket, tapasztalatokat. Elődjéhez, a GT86-hoz hasonlóan a GR86-ban is előre beépített, pörgős szívó boxermotor dolgozik, de a lökettérfogat 20 százalékkal, 2,4 literre nőtt. A teljesítmény 200-ról 231 lóerőre, a nyomaték 205-ről 250 Nm-re emelkedett, utóbbi ráadásul 6600 helyett már 3700-as fordulatszámnál rendelkezésre áll. Ennek köszönhetően a 0-100 km/h-ra történő gyorsulás ideje 7,6-ról 6,3 másodpercre csökkent.
Az új karosszériának 1,6 mm-rel alacsonyabbra került a súlypontja, 50 százalékkal nagyobb a torziós merevsége, és egyenletesebb az első/hátsó súlyelosztása is (47 százalék jut a hátsó tengelyre). Sportosra hangolt felfüggesztésével, a korábbinál lényegesen jobb tapadású Michelin Pilot Sport 4 abroncsaival és a mechanikusan önzáró differenciálművével (alapfelszereltség) a GR86 dinamikus tulajdonságait tekintve minden téren felülmúlja elődjét, miközben hű maradt a klasszikus sportautókra jellemző orrmotor-hátsókerékhajtás építésmódhoz is, és a tömege is alig nőtt meg (1230-ról 1270 kg-ra) a jóval több kényelmi és biztonsági rendszer, valamint a nagyobb motor ellenére.
Annyira nagy volt a brit közvélemény várakozása a GR86-tal kapcsolatban, hogy az országnak szánt teljes allokációt 90 percen belül lefoglalták az ügyfelek a rendelési időszak idén április végi megnyitását követően. Sajnos a Toyota már bejelentette, hogy csak 2024-ig fogja árusítani Európában az autót. Abban az évben ugyanis új európai biztonsági protokollok (General Safety Regulation 2) lépnek életbe, attól kezdve már nem árusíthatók majd azok az új járművek, amelyek nem felelnek meg ezen szabványoknak. Ahhoz, hogy megfeleljen a szigorú új előírásoknak, a GR86-ot teljesen újra kellene tervezni, az orrában egy sor új szenzornak kellene helyet találni. Amellett, hogy egy kis sorozatban készülő sportautó számára ez gazdaságilag életképtelen megoldás lenne, ezen előírások betartása a Toyota szerint károsan befolyásolná az autó dinamikus karakterét is.
„Egy kedvező árú, benzines, hátsókerék-meghajtású kupé manuális váltóval. Ilyet már csak mi gyártunk. Az Év Sportautója… a Toyota GR86″ – nyilatkozta a Top Gear díjátadó ceremóniáján Stuart Sanders, a Toyota UK termék- és kommunikációs igazgatója.