Site icon AutóAddikt

A Continental 2019-ben elérte az éves korrigált céljait, és az egészséges mobilitási ökoszisztémára fókuszál

A Continental a meredeken romló piaci körülmények között is elérte a 2019-es pénzügyi évre vonatkozó korrigált céljait – jelentette be a technológiai vállalat a Hannoverben tartott éves sajtótájékoztatóján.

Az előzetes számok alapján a DAX-on jegyzett vállalat árbevétele az elmúlt pénzügyi évben 44,5 milliárd euró volt (2018: 44,4 milliárd euró), a korrigált EBIT árrés pedig 7,4 százalékot ért el (2018: 9,3 százalék). Ez 3,2 milliárd eurós (2018: 4,1 milliárd euró) korrigált működési eredménynek felelt meg. Noha a legfrissebb becslések szerint a globális gépjárműgyártás 2019-ben körülbelül 6 százalékkal esett vissza, a Continental organikus értékesítésének csökkenése ugyanebben az időszakban 2,6 százalék volt, így jobban teljesített a piacainál.

Ugyanakkor – ahogyan azt 2019 végén jelentették– a csökkentett piaci várakozások 2,5 milliárd euró összegben nem készpénzes leírásokat követeltek meg. A számviteli standardok által előírt elszámolt goodwill-értékcsökkenés teszt -268 milliárd eurós (2018: 4,0 milliárd euró) jelentett működési eredményt, és -1,2 milliárd eurós (2018: 2,9 milliárd) nettó jövedelmet eredményezett.

Ennek alapján, és tekintettel a Continental erős és egészséges mérlegszerkezetére, az igazgatótanács egy részvényre 4,00 eurós (2018: 4,75 euró) osztalékot javasol a 2019-es pénzügyi évre.

„A Continental továbbra is jobban teljesít piacainál, még a nehéz időkben is” – mondta el az elmúlt évre visszatekintve Dr. Elmar Degenhart, a Continental igazgatótanácsának elnöke. Majd hozzátette: „A tavalyi év során a teljes autóipart egyértelmű visszaesés jellemezte. Működési szempontból tisztességes teljesítményt tudtunk nyújtani, de alapjában véve a 2019-es eredmény, különös tekintettel az autóiparra, nem volt kielégítő.” Ugyanekkor Dr. Elmar Degenhart rámutatott arra, hogy a kihívásokkal teli helyzetben a részvényeseknek javasolt osztalék csak kicsit alacsonyabb, mint a tavalyi.

Piaci kitekintés 2020-ra: sorozatban a harmadik évben is csökken a globális személyautó-gyártás 

A Continental 2020-ban nem számít a gazdasági környezet felépülésére. A vállalat szerint a globális személyautó- és könnyű haszongépjármű-gyártás 2020-ban sorozatban a harmadik évben is csökkenést fog mutatni. Ez valószínűleg újabb 2-5 százalékos romlást mutat majd az előző év azonos időszakához képest. Ezek a becslések a koronavírusnak a termelésre gyakorolt és jelenleg meghatározható hatásait is figyelembe veszik. A Continental várakozásai szerint a globális termelés több mint 10 százalékkal fog csökkeni az előző év azonos időszakához képest a jelenlegi pénzügyi év első három hónapjában. Kínában ugyanebben az időszakban valószínűleg legalább 30 százalék lesz a visszaesés. A piaci előrejelzés nem számol a termelést és az ellátási láncot érintő további lehetséges fennakadásokkal, valamint a koronavírus folytatólagos terjedése által befolyásolt kereslettel sem. Az ilyen és ehhez hasonló fennakadásokat jelenleg nem lehet pontosan felmérni.

„A gazdasági környezet 2020-ban is komplikált lesz” – magyarázta Wolfgang Schäfer, a Continental pénzügyi igazgatója. Majd hozzátette: „A termelés visszaesése mellett a globálisan összekapcsolt autóipart a koronavírus-járvány okozta felfordulás, a megoldatlanul maradó kereskedelmi konfliktusok, a drasztikusan szigorodó európai kibocsátási előírások, valamint az üzleti folyamatok és termékek gyors digitalizálása is befolyásolni fogja.”

Útmutatás 2020-ra: csökkenő árbevétel-növekedés a zsugorodó piacokon

A 2020-as pénzügyi év a folyamatos piaci bizonytalanságból adódóan a várakozásoknak megfelelően visszafogottan indult. A piacain és iparágain feltehetőleg bekövetkező tendenciákra tekintettel a Continental 2020-ban az összevont árbevételt körülbelül 42,5-44,5 milliárd euró közé várja, a korrigált EBIT árrés tekintetében pedig körülbelül 5,5-6,5 százalékra számít. Az új Automotive Technologies szektor és a korábbi Powertrain divízió árbevételei a becslések szerint 25,5-26,5 milliárd eurót fognak elérni, a korrigált EBIT árrés pedig 3-4 százalék körül fog mozogni. A Rubber Technologies szektor árbevétele az előrejelzések szerint 17-18 milliárd eurót fog kitenni, 10-11 százalékos korrigált EBIT-tel.  

“A 2019–2029 átalakítási program”: további intézkedések vizsgálata

A 2019–2029 átalakítási program kialakításával válaszol az autóipar globális csökkenésére, a meghajtási rendszerek szektorának felkavaró technológiai átalakulására, valamint a termékek és üzleti folyamatok egyre gyorsabb ütemű digitalizálására. „2020 átmeneti év lesz a szerkezeti átalakulásunk során. Strukturális programunk és új szervezeti felépítésünk középtávon jelentős előrelépéshez fog vezetni” – mondta Dr. Elmar Degenhart. 

Ugyanakkor felhívta a figyelmet arra a globális gazdasági visszaesésre, amely a szervezeti program 2019 szeptemberében történt bejelentése óta ment végbe. A személyautók és könnyű haszongépjárművek gyártása terén tapasztalt abszolút hanyatlás elérte a 2008-2009-es válság éveiben mért szintet. A helyzetet tovább nehezíti a koronavírus terjedése és az ebből eredő kínai termeléscsökkenés.

„Gyorsan növekszik a számunkra releváns iparágak bizonytalansága. Egy gazdasági fellendülés a vártnál hosszabb ideig fog tartani” – mondta a vezérigazgató, és hozzátette: „Ezért vizsgáljuk jelenleg azt, hogyan tudunk hatékonyan reagálni a gyengülő általános helyzetre és annak középtávú hatására olyan további intézkedésekkel, amelyek meghaladják a jelenlegi szervezeti programunkat. Jelenleg két olyan célt követünk mindenekelőtt, amelyek kulcsfontosságúak a sikerhez: ezek a folyamatosan növekvő termelékenység és a fenntartható versenyképesség.” A jelenlegi helyzetben a vállalat 2020 májusára várja a folyamat előzetes megállapításait, és idővel további információkkal fog szolgálni.

A Continental utalt a további kiigazítások lehetőségére, amikor 2019 szeptemberének végén bejelentette a szervezeti programját, és nem zárt ki további projekteket, amennyiben az akkor meghatározott intézkedések hatása elégtelennek bizonyulna a profitcélok eléréséhez.

Degenhart: „A Continental már a korai szakaszban megtette a szükséges előkészületeket, hogy át tudja vészelni a felmerülő bizonytalanságot”

A globális autóipar előtt álló közép- és hosszú távú kihívásokkal kapcsolatban Dr. Elmar Degenhart magabiztosan nyilatkozott: „A Continental és iparágai jelenleg mélyreható átalakuláson mennek keresztül. Ez üzleti tevékenységünk minden elemét érinti, a termékektől és folyamatoktól az üzleti modellekig és a szerkezetekig. Komoly kihívásokkal nézünk szembe, de a Continental szempontjából mindenekelőtt óriási lehetőségeket látok.” A vezérigazgató elmondása szerint a Continental már a korai szakaszban megalapozta stabil technológiai helyzetét és erős mérleget alakított ki.

„Sokkal jobban fel vagyunk készülve a nehéz körülményekre, mint amennyire az autóipar legutóbbi visszaesése alkalmával voltunk. Egyértelmű a jövő sikeréhez vezető tervünk” – mondta Dr. Elmar Degenhart.

A hangsúly a jövedelmező növekedési területekre kerül

A program jelentős része a jövedelmező növekedési területek megerősítését célzó tevékenységekre összpontosít. Ehhez a részhez tartoznak a támogatott, automata és összekapcsolt vezetés területei, az új járműarchitektúrák kialakítása, és az autók új és nagy teljesítményű számítógépekkel való összekapcsolása, a műanyagból vagy gumiból készült, illetve elektronikai intelligens termékekre épülő szoftverekkel és adatokkal kapcsolatos üzletek, valamint az ipari és végfelhasználói üzletágak. A tőkebevonás szempontjából a jövedelmező növekedés élvezi az egyértelmű prioritást. Mindez együtt jár a vállalati kultúra további erősítésével. Ennek kulcsfontosságú elemei a Continental vállalati értékei, az egyre inkább decentralizált döntéshozatali felelősség és a jövőorientált munkavállalói képzés lesznek. „Az olyan beszállítók, mint a Continental, jelentős mértékben hozzájárulnak az egészséges mobilitási ökoszisztémához, amely védelmet biztosít a környezeti, gazdasági, és társadalmi éghajlat számára egyaránt” – mondta Dr. Elmar Degenhart.

A Continental továbbra is komoly beruházásokat hajt végre a jövő mobilitása terén

Az elmúlt pénzügyi évben a Continental továbbra is magas szinten folytatta a tőkeberuházások végrehajtását. „Milliárdokat fektetünk a holnap mobilitásába. Ezt csak kevés vállalat teheti meg a világon ezekben a kihívásokkal teli időszakban. Ugyanakkor minden területen jelentősen fokoztuk a költségfegyelmünket” – magyarázta Wolfgang Schäfer pénzügyi igazgató.

Csak a 2019-es pénzügyi évben a Continental körülbelül 6,7 milliárd eurót (2018: 6,3 milliárd euró) fektetett be a kutatásba és fejlesztésbe, továbbá ingatlanokba, gyárakba és felszerelésekbe, valamint szoftverekbe.

A Continental stabil pénzügyi helyzetben van

2019. december 31-én a Continental likviditási tartalékai összesen 8 milliárd eurót tettek ki (2018: 6,3 milliárd euró), amely 3,3 milliárd eurónyi (2018: 2,8 milliárd euró) készpénzből és készpénznek megfelelő eszközből, valamint 4,7 milliárd eurónyi (2018: 3,5 milliárd euró) lekötött, kihasználatlan hitelkeretből állt. „A Continental pénzügyei stabilak. Így tehát jól fel vagyunk készülve az elkövetkező évekre” – mondta Wolfgang Schäfer, majd hozzátette: „2019-ben nagyon kedvező feltételeket sikerült kialakítanunk négy kötvénykibocsátásunk és a megújuló hitelkeretünk kapcsán. Ez a fejlődés jól tükrözi az alapvetően szilárd mérlegstruktúránkat, amely a fejlődés eredményeképp létrejöhetett.” A Continental az iparág egyik első vállalata, amely olyan kritériumokat épített be a megújuló hitelkeretébe, amelyek a fenntartható üzleti gyakorlatot jutalmazzák.

A Continental Corporation kulcsfontosságú adatai

Millió euró20192018Δ %-ban
Árbevétel44,478.444,404.40.2
EBIT-268.34,027.7-106.7
az árbevétel %-ában-0.69.1 
Az anyavállalat részvényesinek tulajdonítható nettó jövedelem-1,225.02,897.3-142.3
Részvényenkénti eredmény euróban, hígítatlan-6.1314.49-142.3
Részvényenkénti eredmény euróban, hígított-6.1314.49-142.3
    
Korrigált árbevétel¹43,867.744,374.2-1.1
Korrigált működési eredmény (korrigált EBIT)²3,233.94,117.0-21.5
a korrigált árbevétel %-ában7.49.3 
    
Kutatás-fejlesztési ráfordítások (nettó)3,364.23,209.04.8
az árbevétel %-ában7.67.2 
Befektetések³3,308.63,124.45.9
az árbevétel %-ában7.47.0 
    
Szabad pénzforgalom761.71,351.0-43.6
    
Nettó adósságállomány4,071.71,661.3145.1
Adósságállomány %-ban25.69.1 
    
Saját tőke15,875.718,333.3-13.4
Saját tőke arány %-ban37.345.3 
    
Munkavállalók száma december 31-én⁴241,458243,226-0.7
    
Részvényenkénti osztalék euróban4.0044.75 
A részvény ára az év végén⁵ euróban115.26120.75-4.5
A részvény ára az év legmagasabb szintjén⁵ euróban157.40257.40 
A részvény ára az év legalacsonyabb szintjén⁵ euróban103.62119.10 
    

1 1 A konszolidálási módosítások előtt.

2 A vételárfelosztásból származó immateriális javak leírásai (PPA), a konszolidálási módosítások és a speciális hatások előtt.

3 Ingatlant, gyárakat és felszerelést, és szoftvert érintő tőkebefektetések.

4 Gyakornokok nélkül.

5 A Continental részvényeinek árai a Deutsche Börse AG Xetra rendszere alapján kerültek meghatározásra.

Megjegyzés: Az IFRS 16 lízing standard 2019. január elsején történő bevezetése óta van érvényben. A módosított retrospektív megközelítést alkalmazza, amely szerint az előző évi adatok nem kerülnek korrigálásra. Ennek eredményeként a fenti adatok egy része nem hasonlítható össze az előző évi időszakkal.

A tervek szerint az IT- és szoftverszakértők száma 10%-kal fog nőni 2022 végére

A jövő mobilitása legfőképpen az elektronikát, a szoftvereket és az érzékelőrendszereket fogja érinteni. A Continental autóipari üzletága az értékesítéseinek már most csaknem a 70 százalékát ezeknek a termékeknek köszönheti, ami hamarosan a 80 százalékot is eléri. 

Az új funkcióknak köszönhetően az autókban helyet kapó szoftverek mennyisége az elkövetkező évtizedben meg fog tízszereződni. „A Continental jól fog járni ezzel a szoftvereket érintő fellendüléssel” – mondta Dr. Elmar Degenhart.

A Continentalnál több mint 51 ezer mérnök foglalkozik az új trendekkel és technológiákkal, akik közül több mint 20 ezren szoftver- és informatikai szakemberek. A számukat 2022 végére 22 ezerre tervezi növelni a Continental. Egyedül a mesterséges intelligencián (MI) több mint 900 alkalmazott dolgozik. Az a terv, hogy 2022-re 1900 Continental dolgozó rendelkezzen MI-s szakképesítéssel. A szoftverprojektek szüntelen előmozdítása érdekében a Continental globális szoftverszakértő központjainak hálózatára támaszkodik Ázsiában, Európában és az Egyesült Államokban. A globális Continental csapat a tavalyi év végén több mint 241 ezer alkalmazottból állt (2018: több mint 243 ezer), 59 országban és piacon.

A Continental optimalizálja új funkciókkal rendelkező nagy teljesítményű számítógépeinek vezérlőegységeit

A jövőben körülbelül 10 vezérlőegység fogja ellátni azt a munkát, amire ma száz, a jelenlegi autókban szereplő vezérlőegység lenne képes. A Continental különböző funkciókkal látja el ezeket a nagy teljesítményű számítógépeket a saját szoftverének és algoritmusainak, valamint a szoftverpartnerek alkalmazásainak segítségével. „Csak kevés rendszerbeszállító képes összevonni és összehangolni a jövő autójához szükséges hatalmas mennyiségű szoftvert. A Continental viszont az egyik ilyen vállalat, és ezen a téren már számos komoly megbízást elnyert világszerte a vezető autógyártóktól” – magyarázta Dr. Elmar Degenhart.

A Continental már most is nagy teljesítményű számítógépeket szállít sorozatgyártáshoz

A Continental már jelenleg is szállít nagy teljesítményű számítógépeket új, nagy számban gyártott járművek számára. Ezek a Continental számítógépek magas szintű kapcsolódást tesznek lehetővé a járművek között. Ez magában foglalja az új funkciók és a biztonsági frissítések telepítésének lehetőségét, amelyek vezeték nélküli kapcsolaton keresztül tölthetők le. 

Emellett ahhoz is elég nagy teljesítményűek, hogy teljesen új alkalmazásokat tegyenek lehetővé az autóban. „Igaz lesz, hogy a kevesebb néha több. Járműveink új számítógépei csökkentik a komplexitást, és új szintre emelik a vezetési kényelmet, különösen az elektromos járművek esetében. Rendszerünk segítségével a jármű az internet aktív részévé válik. Ez úttörő munka, ami az összekapcsolt autók szoftvereit érintő szakértelem élvonalába repít minket” – magyarázta Dr. Elmar Degenhart.

A Continental szakértői azt jósolják, hogy a 2030-as járműmodellek 50-szer nagyobb számítási teljesítménnyel fognak rendelkezni jelenlegi társaiknál. Ez a feldolgozókapacitás azért létfontosságú, mert lehetővé teszi, hogy az autó szoftverét folyamatosan frissíteni lehessen. Ez azt jelenti, hogy a bonyolult funkciókat a folyamatosan változó ügyféligényeknek és az egyre komolyabb elvárásoknak megfelelően lehet majd módosítani.

A jövő autójában: kijelzők, kamerák és intelligens felületek

A nagy teljesítményű járműszámítógépek egyúttal előkészítik az utat a jármű belső terében lévő teljesen új irányítási koncepciók számára is. A jövőben kijelzők, kamerák és intelligens, valamint adaptálható felületek kerülnek zökkenőmentes összeköttetésre aktív haptikus visszajelzéssel. Ez azt jelenti, hogy a járműben helyet fog kapni egy nagyméretű hajlított üveg felület a jármű teljes hosszát átívelően, amelyen különböző kijelzők és érintőképernyők lesznek. Ezeket a felületekbe épített interaktív vezérlőelemek fogják kiegészíteni, amelyek láthatatlanok maradnak addig, amíg nincs rájuk szükség. 

A nyomtatott elektronika segítségével a Continental teljesen új irányítási koncepciók létrehozására lesz képes a jövő autójában. A nyomtatott elektronika lehetővé teszi az ultra vékony érzékelők, LED-ek és egyéb elektronikai alkotóelemek integrációját a felületek és anyagok széles körébe. Ezeknek, a Continentalnál jelenleg fejlesztés alatt álló technológiáknak köszönhetően más iparágakban is lehetőség nyílik számos egyéb alkalmazás létrehozására. Például a márkás termékek gyártói Continental technológiát alkalmazó intelligens csomagolást használhatnak, hogy egyértelműen megkülönböztessék magas minőségű termékeiket az olcsó utánzatoktól. Így a fogyasztók okostelefonjukon keresztül digitálisan ellenőrizhetik a termék valódiságát.

Egyenletesen magas rendelésmennyiség a fejlett vezetést segítő rendszerek területén

A jövő segített és automata vezetésének kulcsa a Continental erőteljes érzékelőrendszereiben, szoftverében és elektronikájában rejlik. A 2019-ben elért 2 milliárd eurós érbevétellel a vállalat vezető pozíciót tölt be a segített és automata vezetés terén. A Continental továbbra is jelentős növekedést fog elérni ezen biztonsági technológiák kapcsán, amelyek a sofőr nélküli vezetés elengedhetetlen előfeltételeit jelentik. 

Az erre a területre érkező megrendelések csak tavaly körülbelül 4 milliárd eurót tettek ki. Műszaki szempontból nézve kiterjedt termékportfóliójával és szakértelemével a Continental egyike a világ azon kevés szolgáltatójának, amely már ma is képes lehetővé tenni az autópályákon való magas szintű automata vezetést. Mint rendszerszolgáltató, a Continental valamennyi szükséges alkotóelemet egyetlen forrásból képes szállítani.

A szoftver segítségével gondolja újra a gumiabroncsot a Continental 

2019-ben a Continental világszerte összesen több mint 142 millió személygépkocsi-gumiabroncsot készített, így a világ első három gyártója közé tartozik. A Continental abroncsai az idő előrehaladtával egyre intelligensebbé fognak válni, például megbízható információkat szolgáltatnak majd a vezetőnek nemcsak a gumiabroncs hőmérsékletéről és nyomásáról, hanem a futófelületének mélységéről is. 

Emellett lehetőség nyílik majd a sérülések idejekorán történő észlelésére és megjelölésére is, ami hosszabb élettartamot biztosít a gumiabroncsok számára és minimalizálja az állásidőt. A Conti C.A.R.E. rendszerrel az abroncsok és a felnik akár saját maguk is beállíthatják a keréknyomást. Mindebből megnövekedett kényelem, nagyobb elégedettség, meghosszabbított abroncsélettartam, rövidebb állásidő és kisebb energiahasználat következik. A gumi, az érzékelőrendszerek és a szoftver intelligens kombinációja új, gyorsan növekvő üzleti modellt nyit meg a Continental számára, különösen a járműflották és a megosztott mobilitási rendszerek üzemeltetői esetében.

A fő üzleti területek kulcsfontosságú adatai

 Automotive GroupRubber Group
Millió euró20192018Δ in %20192018Δ in %
Árbevétel26,523.326,855.8-1.218,012.917,603.12.3
EBIT-2,107.71,890.4-211.51,957.52,278.3-14.1
az árbevétel %-ában-7.97.0 10.912.9 
       
Korrigált árbevétel¹26,376.326,833.4-1.717,549.217,595.1-0.3
Korrigált működési eredmény (korrigált EBIT)²1,166.31,868.6-37.62,175.22,389.4-9.0
a korrigált árbevétel %-ában4.47.0 12.413.6 
       
Kutatás-fejlesztési ráfordítások (nettó)2,902.02,760.55.1462.2448.53.1
az árbevétel %-ában10.910.3 2.62.5 
Befektetések³2,062.02,019.12.11,187.91,087.39.3
az árbevétel %-ában7.87.5 6.66.2 
       
Munkavállalók száma december 31.-én⁴138,295140,016-1.2102,685102,763-0.1

1 A konszolidálási módosítások előtt.

2 A vételárfelosztásból származó immateriális javak leírásai (PPA), a konszolidálási módosítások és a speciális hatások előtt.

3 Ingatlant, gyárakat és felszerelést, és szoftvert érintő tőkebefektetések.

4 Gyakornokok nélkül.

Az Automotive Group (amely 2019 végéig létezett és magába foglalta a Chassis & Safety, az Interior és a Powertrain divíziókat) a 2019-es pénzügyi évben nem volt teljesen immunis az autóipari szektor meredek mélyrepülésével szemben. 

Amíg a globális autóipari termelés körülbelül 6 százalékkal esett vissza, ugyanebben az időszakban a jelentett árbevétel 1,2 százalékkal, 26,5 milliárd euróra csökkent (2018: 26,9 milliárd euró).

Az organikus árbevétel 3,3 százalékkal csökkent. A jelentett működési eredmény -2,1 milliárd euró volt (2018: 1,9 milliárd euró), -7,9 százalékos (2018: 7,0 százalék) árréssel. Ennek fő oka a korábban, 2019 októberének végén bejelentett csökkentett piaci várakozásokban keresendő, amelyek 2,5 milliárd euró értékű nem készpénzes leírásokhoz vezettek. A leírások, a konszolidálási módosítások és a speciális hatások előtt a korrigált működési eredmény 4,4 százalék volt (2018: 7,0 százalék).

A Rubber Group (amely 2019 végéig működött ezen a néven és magába foglalta a Tires és ContiTech divíziókat) a tavalyi év során összesen 18 milliárd eurós árbevételt generált, ami 2,3 százalékos árbevétel-növekedésnek felelt meg az előző évhez képest. Az organikus növekedés -1,5 százalékot ért el. A 12,4 százalékos (2018: 13,6 százalék) korrigált EBIT árrés 2,2 milliárd eurós (2018: 2,4 milliárd euró) korrigált működési eredménynek felelt meg. A gumiabroncs üzletág -0,2 százalékos organikus növekedésével kimondottan tisztességes teljesítményt nyújtott a jelenlegi hanyatló környezetben.

Exit mobile version