Egy hirtelen, semmiből jött felhőszakadás még a gyakorlott autósok számára is rémálommá változtathatja az addigi kellemes utazást, hiszen ilyenkor alig látható az út. Európában egyre gyakoribbak az extrém időváltozások, ezért a Ford bevezeti az Időjárás-független Világítás technológiát, amely automatikusan javítja a látási viszonyokat, amikor megnyílnak az ég csatornái.
A rendszer szélesebb és rövidebb fénypászmát vetít, jobban megvilágítva az út szélén haladó gyalogosokat és a kerékpárosokat, és kevésbé vakítva el a szembejövőket. A Ford Adaptív Fényszórórendszerének részét képező technológia működését az ablaktörlő bekapcsolása, a külső fényviszonyok és a jármű sebessége aktiválja.
“Sok autós tart a felhőszakadástól, amikor egy váratlan zápor miatt még az útjelzések is szinte láthatatlanná válnak” – magyarázta Thorsten Warwel, a Ford Európa világítástechnikai részlegének vezetője. “A Ford kínálatában már eddig is szerepeltek automatikus fényszórók és ablaktörlők. Az Időjárás-független Világítás technológia révén az autósok ezentúl még könnyebben úrrá lehetnek a rossz időjárás okozta nehézségeken.”
Egy, az Egyesült Királyságban végzett felmérés szerint esős időben 82 százalékkal nő a balesetveszély. A kutatásból az is kiderült, hogy amikor az esővíz eltakarja az úttestre festett jelzéseket, akkor a fényszórók még a fényvisszaverő jelzéseket sem képesek láthatóvá tenni.
Számos országban, például Ausztriában, Belgiumban, Franciaországban, Németországban, Hollandiában és az Egyesült Királyságban idén árvizek is voltak. Az Európai Bizottság jelentése szerint bizonyos országokban intenzívebbé váltak az esőzések, noha az átlagos csapadékmennyiség csökkent. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség előrejelzése szerint Európa nagy részén ebben az évszázadban 5-25 százalékkal nő majd a nyári felhőszakadások intenzitása, télen pedig 15-35 százalékkal erőteljesebb esőzések várhatók.
Az Egyesült Királyságban a 2015-ös évben immár hetedik alkalommal dőlt meg a csapadékrekord, és az ország történetének 10 legesősebb évéből hetet 1998 óta regisztráltak. Az ország kormánya ebben a hónapban jelentette be, hogy a Nemzeti Árvízkészültségi Jelentés alapján 20-30 százalékkal nőhet az extrém intenzitású esőzések száma, ezért új árvízvédelmi tervekre van szükség6.
Az Adaptív Fényszórórendszer a mindenkori közlekedési helyzethez igazítja a fénysugár irányát és fényerejét; autópálya-sebességnél például hosszabb és erősebb fénypászmát vetít az autó elé, a vidéki utakon pedig bevilágítja a kanyarokat. A technológiát a mérnökök egy kifejezetten erre a célra épített szimulációs területen, valamint a világ számos közútján végzett éjszakai próbautakon tesztelték.
A Ford Adaptív Fényszórórendszere jelenleg a Xenon fényszórókkal felszerelt típusokhoz (például a C-MAX és Grand C-Max, a Focus és a Kuga modellekhez), illetve a Ford Dinamikus LED Fényszóróval felszerelt típusokhoz (például az Edge, a Galaxy, a Mondeo és az S‑MAX modellekhez) rendelhető meg.
A Ford kifinomult világítástechnológiái közt szerepel a Vakításmentes Távfény is, amely megakadályozza a szembejövő járművek vezetőjének elvakítását, és jobb látási viszonyokat teremt az éjszakai utazások során. Az S-MAX, a Galaxy és az Edge modellekhez megrendelhető rendszer használatával az autósnak nem kell a tompított és a távolsági fény között kapcsolgatnia, mivel a technológia automatikusan blokkolja a vakító fénysugarakat.