Néha nehézkes dolog alsóbb rendű úton autózni, ahol az út peremét semmi nem jelzi, és az ember könnyen kisodródhat a padkára, vagy ami még rosszabb, az árokba. Éjszaka pedig – különösen ott, ahol nincs közvilágítás – mindez kifejezetten nyomasztó tud lenni.
Európában a legtöbb halálos közúti baleset alsóbbrendű utakon történik, és – a lakott területektől eltérően – az áldozatok nagyobb része az autó utasai közül kerül ki
Éppen ezért a Ford most bemutatott egy új technológiát, ami megkönnyíti a vidéki autózást. Az Útpadka Érzékelő figyeli a jármű előtti útszakaszt, és szükség esetén finoman visszakormányozza az autót a helyes nyomvonalra.**
Hogyan működik?
Az alsóbbrendű utakra és 70-100 km/órás sebességtartományra tervezett Útpadka Érzékelő a belső visszapillantó alatt elhelyezett kamerával figyeli az útpadkát, 50 méter hosszú szakaszt derítve fel az autó előtt, és 7 méter széles sávot figyelve oldalirányban.
Ahol a szilárd útburkolat átvált laza padkába, kavicsos felületbe vagy füves részbe, a rendszer (szükség esetén) finom kormányrásegítéssel akadályozza meg, hogy a jármű lesodródjon az úttestről.
A berendezés egy fejlett algoritmus segítségével állapítja meg, meddig tart az útburkolat, és hol kezdődik az úttest melletti rész. A rendszer ott is kormányzási rásegítést ad, ahol fel van ugyan festve az út pereme, de a hó, a lehullott falevelek vagy az esőzés miatt nem látható a jelzés.
Ha a vezető az első kormányrásegítés után továbbra is túl közel halad a padkához, a rendszer – határozottabb jelzésként – megrezgeti a kormánykereket. Éjszaka a berendezés a fényszórók fényét használva ugyanolyan hatékonyan működik, mint nappal.
Az európai piacon az Útpadka Érzékelő megrendelhető a Ford Explorer, a Focus, az új Kuga és a Puma modellekhez, és megjelenik majd az új Ford modellekhez kínált vezetéssegítő technológiák egyre bővülő kínálatában.
“A vidéki utak ugyanolyan komoly kihívást tudnak jelenteni, mint a nagyvárosok utcái – különösen azok számára, akik nem ismerik az adott útszakaszt. Az Útpadka Érzékelő segítségével csökkenthető az egyik potenciális veszély, így kényelmesebben és biztonságosabban autózhatunk vidéken” – mondta el Rüdiger Kieneke, a Ford Európa vezetéssegítő és biztonsági elektronikáit fejlesztő mérnöke.