A Continental technológiai vállalat idén az INFAS piac- és társadalomkutató céggel közösen reprezentatív felmérést végzett német, japán, kínai és amerikai sofőrök körében.
A világ egyik legátfogóbb mobilitási tanulmánya többek között azt vizsgálta, mennyire élik meg stresszesnek a vezetést az autóvezetők. „A felmérés rámutatott, hogy leginkább azok számára jelent feszültséget a vezetés, akik nagyvárosok vonzáskörzetében élnek, leginkább a sűrű forgalom és a rendszeres dugók miatt” – hívta fel a figyelmet Musztrai Ferenc, a Continental Hungaria marketingvezetője.
A kínaiak a legnyugodtabbak
Amíg a feszült sofőrök száma Németországban az elmúlt öt évben magas szinten maradt, addig Japánban ez az arány 50-ről 64%-ra nőtt. Az amerikai vezetők több mint fele (53%) stresszesnek tartja a vezetést, ami nagyjából megegyezik az öt évvel ezelőtt mért adattal (49%). Saját bevallásuk szerint a kínaiak nyugodtabbak, a forgalmi dugók miatt panaszkodó sofőrök aránya mindössze 40%, és ez az arány nem változott érdemben az utóbbi időben. Érdekes tényező, hogy mind a négy vizsgált országban a stressz faktor majdnem ugyanakkora az utasoknál, mint a sofőröknél. Sőt, Kínában még magasabb is, ahol utasok 47%-a stresszel autóban történő utazás közben.
„Az intelligens mobilitási megoldásokkal és az automatizált vezetési funkciókkal hatékonyan lehet csökkenteni a stresszt okozó tényezőket. A teljes digitális összekapcsolhatóságnak köszönhetően a sofőrök sokkal nyugodtabbak lehetnek, ami végső soron újra pihentetővé teheti a vezetési élményt. A jövő autóinál ugyanis a sofőr úgy is dönthet, hogy csak utas lesz” – hangsúlyozta Musztrai Ferenc.
Az utasok viszont kevésbé élvezik
Azok aránya, akik a sok stressz ellenére továbbra is élvezik a vezetést, nem változott. Németországban nagyjából a válaszadók kétharmada (64%), az Egyesült Államokban pedig 62%-uk vallott így. A kínai sofőrök 69%-a állítja azt, hogy élvezik a vezetést, míg öt évvel ezelőtt csak 48%-uk gondolta ugyanezt. Japánban viszont egyre kevesebben élik meg szórakozásként az autózást. Noha a válaszadók 43%-a élvezi a vezetést, ez 14%-os csökkenést jelent az öt évvel ezelőtti adatokhoz képest. Az is egyértelmű, hogy az autóval való közlekedés az utasok nagy részét hidegen hagyja: Japánban az utasok mindössze 9%-a szeret autóval utazni, amíg Németországban ez az érték 43%. Az Egyesült Államokban és Kínában csak minden harmadik utas gondolja úgy, hogy élvezi az autóval való közlekedést.
Amikor a kérdés a saját vezetői képességekre irányul, az amerikai sofőrök külön kategóriába sorolják magukat. Az egyesült államokbeli autóvezetők 83%-a tartja magát jó, vagy nagyon jó sofőrnek. Kínában ez az arány 69%, Németországban pedig 66%. Ezen a téren ismét Japán jelent kivételt a maga 25%-ával. „Ezek az állítások nem sokat változtak az elmúlt öt évben, azonban az előző felmérés során sokkal több japán válaszadó (kb. 50%) vallotta magát nagyon jó sofőrnek” – tette hozzá Musztrai Ferenc.
Kevesen korlátoznák a forgalmat
Annak ellenére, hogy világszerte egyre zsúfoltabbá válnak a nagyvárosok útjai, csak Kínában gondolja azt a válaszadók többsége (55%), hogy korlátozni kellene a városközpontok forgalmát. Németországban 40%, az USA-ban 20%, Japánban pedig 9% ért ezzel az állítással egyet.