Egy hónapja, a Rally Világbajnokság (WRC) idei évadát megnyitó Monte-Carlo Rallyn a Toyota Yaris WRC-vel versenyző Sébastien Ogier és navigátora, Julien Ingrassia rekordot jelentő nyolcadik alkalommal nyerte meg a legendás versenyt, amely egyben ötvenedik közös futamgyőzelmük volt, erre korábban csak egy páros volt képes.
Csapattársaik, Elfyn Evans és Scott Martin a második helyen végeztek, vagyis a TOYOTA GAZOO Racing World Rally csapata már a 2021-es idény első fordulójában fantasztikus kettős győzelmet szerzett. A hétvége örömét Kalle Rovanperä és Jonne Halttunen negyedik helyezése tette teljessé a versenyistálló számára, amely második alkalommal aratott diadalt a WRC legnagyobb presztízsű, ikonikus versenyén a Toyota Yaris WRC-vel, amely 2017-es bemutatkozása óta mindig dobogós helyen végzett itt. Ez egyben a negyedik Monte Carlo-i diadal is volt a Toyota történelme során: a márka pontosan 30 évvel ezelőtt 1991-ben nyert itt első ízben. Most hétvégén, feburár 26. és 28. még ennél is keményebb téli terepen bizonyíthat a csapat a Sarkvidéki Finn Rallyn.
A múlt havi Monte-Carlo Rally szinte tökéletes idénykezdését követően a Toyota GAZOO Racing World Rally Team célja ezúttal egy újabb szép eredmény az Sarkvidéki Finn Rallyn, amit február 26-28. között rendeznek majd meg. A FIA Rally Világbajnokság versenysorozatában most debütáló esemény a törölt Svéd Rally helyébe lép, az idény egyetlen tisztán téli fordulójaként. A csapat a Finnország közepén működő bázisáról északra utazik, hogy újra megvillantsa a Toyota Yaris WRC hagyományosan jó teljesítményét a havas és jeges utakon, amit az autó az utóbbi négy szezonból háromszor is bizonyított már a Svéd Rallyn. Rekordot jelentő nyolcadik Monte-Carlo-győzelémét követően Sébastien Ogier áll az élen a bajnoki mezőnyben csapattársa, Elfyn Evans előtt, aki 2020-ban megnyerte a Svéd Rallyt, míg Kalle Rovanperä negyedikként várja a bónuszfutamnak számító, hazai pályás megmérettetést. Az ezen a területen korábban minden év januárjában megrendezett Sarkvidéki Lapp Rally nyomán ezt a versenyt a legészakibb finn régió fővárosa, Rovaniemi környékén rendezik meg, és lesznek olyan szakaszok, amelyek nyomvonala a sarkkörön is túlnyúlik. Mindez remek téli útviszonyokat ígér, jegesre fagyott utakkal és magas hófalakkal az útszéleken, amik lehetővé teszik a pilóták számára, hogy nagyobb sebességgel vehessék a kanyarokat. A különleges szöges abroncsok még a jégen is biztosítják a tapadást, így a versenyzők az egész idény legkomolyabb tempójában autózhatnak. A rallyt rövidített formátumban rendezik meg: 10 szakasz lesz, ami összesen 251,08 kilométeres versenytávot jelent. A pénteki bemelegítést követően a verseny máris egy embert próbáló szakasszal kezdődik, amit oda-vissza kell teljesíteni, vagyis egyben a leghosszabb is tesz a rallyn; ez a 31,05 kilométeres Sarriojärvi szakasz. A visszaúton már sötétben autóznak a versenyzők. Szombat lesz a rally leghosszabb napja, amikor egy három szakaszból álló hurkon kétszer is végig kell menni a déli szervizelés előtt, majd délután, illetve még a sötétedés után is. Az utolsó napon, vasárnap a pilóták kétszer teljesítik az Aittajärvi tesztet, amiből a második menet lesz a gyorsasági szakasz.
Jari-Matti Latvala (csapatfőnök)
“A Monte-Carlo Rallyn elért eredményünknek köszönhetően gyönyörűen kezdtük az idényt, és nagyon örültem annak is, hogy milyen jól ment a csapatmunka. Most az első alkalommal megrendezett Sarkvidéki Finn Rallyra készülünk. Évek óta szó volt már arról, hogy milyen remek WRC-forduló lehetne ebből az eseményből, aztán hirtelen itt volt ez a lehetőség, és minden érintett remek munkát végzett annak érdekében, hogy ilyen rövid időn belül is megvalósulhasson. Biztos vagyok benne, hogy fantasztikus lesz majd a tévében a fehér hó, a szikrázó napsütés és a száguldó autók látványa. Lappföldön jellemzőek a nagyon hosszan elnyúló, gyors kanyarok, ahol sok időt lehet veszíteni, ha valaki nem elég magabiztos, ezért az autó stabilitása nagyon fontos. Rajtunk valószínűleg nagyobb lesz a nyomás, mint általában, mert hazai pályán leszünk, és az autóinkat finn utakon fejlesztjük, ahol ilyenek az útviszonyok. De bízom benne, hogy tudjuk majd kezelni a helyzetet.”
Sébastien Ogier (az 1. rajtszámú autó pilótája)
“Vélhetőleg igazi téli útviszonyok várnak ránk a Sarkvidéki Finn Rallyn, ami nagy különbséget jelent majd ahhoz képest, amit az utóbbi években tapasztaltunk a WRC-ben. A múlt heti tesztelést nagyon élveztem Rovaniemi környékén: elégedett voltam az autóval, és úgy érzem, jól felkészültünk. Már csak meg kell várnunk, hogy kiderüljön, milyen útviszonyok között kell majd elsőként végigmennünk az első szakaszokon, mert ez általában komoly szerepet szokott játszani a havas rallykon. A tavalyi év óta tudom, hogy komoly kihívásra számíthatok a csapattársaim részéről az itteni útviszonyok között; biztos vagyok abban, hogy Elfyn nagyon motivált lesz, és Kalle talán még inkább a hazai pálya miatt. Szóval arra számítok, hogy ez egy nehéz rally lesz, de készen állok a kihívásra.”
Elfyn Evans (a 33. rajtszámú autó pilótája)
“A Sarkvidéki Finn Rally teljesen új dolog lesz a legtöbb pilóta számára. Természetesen olyan eredményre törekszünk, mint tavaly Svédországban, de persze ki kell várnunk, hogyan alakulnak a dolgok. Az útviszonyok valószínűleg mások lesznek, mint amit Svédországban tapasztaltunk az utóbbi években, ahol alig volt hó és jég. Tehát ezt figyelembe kellett vennünk a tesztelés során, amikor tényleg hideg volt. Emellett az új Pirelli abroncsoknak megfelelően is igazítanunk kellett a beállításokon. Monte-Carlohoz hasonlóan itt sincs korábbi tapasztalatunk az abroncsokkal, de valamivel egyszerűbb dolgunk lesz, mert ezen a rallyn csak egyfajta abroncsot tudunk használni, ezért aztán ennek megfelelően koncentráltuk az erőfeszítéseinket. Összességében jó a hangulatunk, és nagyon várom már a rallyt.”
Kalle Rovanperä (a 69. rajtszámú autó pilótája)
“Jó érzés lesz ismét Lappföldön versenyezni. Tavaly már voltam ott egy rallyn; az volt az első versenyem a Yaris WRC-vel. Ez a tapasztalat biztosan hasznomra válik majd. De lesznek olyan szakaszok is, ahol még nem autóztam, vagy csak a másik irányból mentem végig rajtuk, ezért úgy gondolom, mindez nem jelent majd túl nagy előnyt. A tesztelés során a legfontosabb dolgunk az volt, hogy megtaláljuk a megfelelő beállításokat az új abroncsokhoz, mert az másféle, mint amit korábban használtunk, de bizakodó a hangulat. Rajtam kicsit nagyobb a nyomás, mint általában, de inkább talán izgalomnak nevezném, mint nyomásnak – különösen a finn közönség részéről, mert jobban odafigyelnek rám, mint más rallykon szoktak.”