2019 első hat hónapjában több mint félmillió példányban talált gazdára az új generációs Toyota Corolla világszerte. Ez azonban csak a legfényesebben ragyogó ékkő a márka koronáján.
Két Toyota a dobogón, három a Top 10-ben és négy a saját szegmense élén: az első félév globális újautó-eladásaiban dominált a japán márka, amely sikeresen dacolt gyakorlatilag az összes negatív piaci trenddel.
A JATO által közzétett adatok szerint a Toyota Corolla különböző karosszériaváltozataiból az első félévben 514 454 darabot adtak el szerte a világon. Ezzel magasan vezeti az eladásokat: a második legnépszerűbb alsó-középkategóriás típus, a Honda Civicnél 27 százalékkal, a Volkswagen Golfnál 49 százalékkal többen (azaz másfélszer annyian) vásárolták meg az új generációs Toyotát. A német kompakt modell visszaesése különösen jelentős – tavaly félévkor még a második helyen állt, kiegyensúlyozott versenyben , mostanra pedig csaknem 70 ezer darabbal (-16%) csökkentek az eladásai. Kérdés, hogy a 2019 végére ígért, nyolcadik generációs modell képes lesz-e megfordítani a romló tendenciát.
A Corolla elsődleges piacai Kína és Észak-Amerika, ez a két régió tette ki az eladások 70 százalékát. Nem véletlen tehát, hogy a lépcsőshátú szedán a legkeresettebb variáns, tíz Corollából nyolc (83%) négyajtós kivitelben talál gazdára. A ferdehátú az eladások 14, a kombi pedig a forgalom három százalékát teszi ki. Európában 63 500 Corollát adott el a Toyota az év első hat hónapjában.
Az eladási rangsor második helyén ugyancsak egy új generációs Toyota, a RAV4 szabadidőjármű áll. A 434 906 eladott példány 12 százalékkal haladja meg a modell tavaly ilyenkor regisztrált eredményét. A típusváltás óta kizárólag benzines és hibrid hajtáslánccal kínált szabadidőjármű 11 százalékkal volt népszerűbb a második helyezett Honda CR-V-nél (391 534 db), míg a Nissan X-Trail 330 521 eladott példánnyal a világ harmadik legnépszerűbb szabadidőjárműve.
Habár még mindig a szabadidőjárművek vezetik a globális eladásokat (2019 első félévében 14,76 millió eladott példánnyal a teljes forgalom 37,8 százalékát tették ki), valójában zuhannak az eladásaik. A veszteségért egyértelműen a legnagyobb piac, Kína a felelős: ott januártól júliusig 4,7 millió SUV-ot adtak el, 15 százalékkal kevesebbet, mint egy éve, így hiába pörög a szegmens szinte minden más meghatározó piacon – Oroszország (-1%) és India (-5%) kivételével –, összességében mégis három százalékkal csökkent az érdeklődés a hobbiterepjárók iránt. Az is igaz, hogy ez a visszaesés még mindig jóval kedvezőbb, mint a világpiac összesített hétszázalékos zsugorodása. A buszlimuzinok számítanak a leginkább veszélyeztetett fajnak: 16 százalékot csökkent a forgalmuk.
Az egyetlen szegmens, amely növekedni tudott, a platós kisteherautóké: Dél-Afrikában, amely a teljes globális pickup-forgalom 24 százalékát veszi fel, 14 százalékponttal erősödött a szegmens; ugyanígy nőni tudott Délkelet-Ázsia (a világpiac 20%-a, 8%-os növekedés) és Észak-Amerika (18%, +3%). A pickupok piacán amúgy is marginális Európában (1%) további hét százalékkal csökkent az érdeklődés a járműtípus iránt. A három legnépszerűbb típus a Ford F-150 (371 165 db, 0%), a RAM 1500 (270 089 db, +26%) és a Toyota Hilux (221 534 db, +6%), ám közülük csak a több mint 180 országban kapható Toyota tekinthető valódi globális modellnek.
Szintén szegmensgyőzelmet ért el egy negyedik Toyota, az új generációs Camry is. Egyetlen közép-/felsőközép-kategóriás szedán sem volt népszerűbb a végre Európában is ismét kapható limuzinnál. A Camry-ből 326 351 darabot adtak el, 23 százalékkal többet, mint a VW Passatból (265 844 db), míg a Toyota 29 százalékkal volt népszerűbb a Honda Accordnál (253 452 db.)
Az egyes típusok pillanatnyi sorrendje sokat elárul az autóipari erőviszonyokról. Ennél is fontosabb azonban az az átrendeződés, amely a tradicionális (fosszilis) és az alternatív (részben vagy teljesen elektromos) üzemanyagtípusok piacán zajlik. Az első félévben további öt százalékkal csökkent a belső égésű (dízel vagy benzin üzemű) motorral hajtott személygépkocsik száma, részarányuk alig több mint 90 százalék. Noha ez soknak hangzik, valójában a hibrid és elektromos technológiák térnyerése folyamatosan gyorsuló ütemben, megállíthatatlanul zajlik: az alternatív üzemanyagú járművek fél évvel ezelőtt, 2018 végén még csupán a teljes piac hat százalékát tették ki , most pedig elérik a kilenc százalékot.