Kétségtelen: Lada volt, Lada van és Lada lesz. Az AVTOVAZ és a Lada Hungary közös európai pilot programja indul Magyarországon, mely szerint novembertől újra kaphatóak a Lada modelljei hazánkban és nem kell rájuk éveket várni. Az induláskor a Lada Kalinát és Grantát Euro 6-os motorral, kitűnő alapfelszereltséggel és nagyon vonzó áron kínálja majd a disztribútor. Természetesen nem hiányozhat az elnyűhetetlen Niva sem, aminek új neve Lada 4×4.
A Lada gondolata tavaly ősszel férkőzött be a Duna Autó Zrt. tulajdonosainak fejébe. A gondolatot tettek követték, megkezdődtek a tárgyalások az orosz AVTOVAZ-zal. A gyár szigorú feltételeket szabott: megbízhatóság, megfelelő financiális háttér, komoly autós múlt, minőségi szolgáltatás és szakmai tapasztalat volt az alapkövetelmény. A hosszas egyeztetések eredményeként július 1-én megszületett a szerződés, miszerint megkezdik, egészen pontosan újrakezdik a Ladák forgalmazását Magyarországon. A hivatalos importőr a Lada Hungary Disztribúció Kft., melyet a Duna Autó Zrt. tulajdonosai alapítottak.
A Lada hatalmas változáson ment át az elmúlt években. Az AVTOVAZ pompásan működött a rendszerváltás előtt, a Lada sikersztori volt. Azonban a ’90-es évek után beszűkültek a lehetőségek, a gyár leginkább az orosz piacra szállított. Felismerték, ha fejlődni szeretnének, be kell törniük Európába, modelljeiket át kell alakítaniuk az európai vásárlók ízlése és elvárásai szerint.
A változás egyik első lépése volt, hogy 2013-ban felkérték a szakmai körökben nagy tekintélynek örvendő svéd autómogult, Bo Anderssont, hogy vezesse át a Lada márkát Európába. A General Motors korábbi egyik csúcsvezetője híresen szigorú, kemény tempót diktál és személyesen ellenőriz minden részletet. A felső vezetésbe került Steve Mattin, brit autódesigner is, jelenleg az ő irányítása alatt dolgozik az AVTOVAZ tervező csapata. Mattin nevéhez olyan modellek formatervezése fűződik, mint a Mercedes ML Class, vagy GL Class.
Az jelentős fejlődésnek köszönhetően az AVTOVAZ elérkezettnek látta az időt, hogy a Lada beszáguldjon az európai piacra. A kiinduló állomás Magyarország, a disztribútor a Lada Hungary. Az értékesítés elkezdését novemberre tervezik, ekkor nyit meg hazánkban az első Lada szalon, mely a Duna Autó Zrt. telephelyén, Óbudán a Zay utcában lesz található.
Az importőr jelenleg a márkakereskedő és márkaszerviz hálózat kiépítésén dolgozik, rövidtávon legalább négy szalon és négy szervizpont létrehozását tervezik. Hatalmas az érdeklődés, de ugyanúgy, mint az új modellek esetében, az új partnereknél is a minőség lesz a döntő szempont.
2015-ben három modell érkezik hazánkba, a sportos és fürge Kalina, a komoly és elegáns megjelenésű Granta és a Lada 4×4, melyet mi még Nivaként ismerünk. 2016 tavaszán érkezik a WTCC-ben már nagy sikerrel futó Vesta, ősszel a városi terepjáró X-Ray és 2017-ben tervezik bemutatni az új 4×4-et is, melyet minden bizonnyal nagy várakozás előz majd meg. Minden modellből készül sport változat is, a dinamikus vezetést kedvelő vásárlók legnagyobb örömére. Azonban, ami még nagyobb örömre adhat okot, az az új Lada ára lesz. Az importőr tervei szerint a Lada olyan autó lesz, mely az átlagemberek számára is lehetővé teszi, hogy megérezhesse egy új autó semmihez sem hasonlítható illatát.
„Hatalmas öröm és büszkeség számunkra, hogy nemcsak Magyarországon, de Európában is elsőként forgalmazhatjuk a Lada márkát. Azt gondolom, az új modellek legalább olyan népszerűek lesz, mint elődeik, azzal a különbséggel, hogy a Lada mára felnőtt Európához. Az új autók magas színvonalúak, jól felszereltek, akinek úgy tetszik sportosak és az áruk is igen vonzó” – tette hozzá Markó Zoltán, a Lada Hungary projektigazgatója.
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Sony, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: Acer, ASUS