25 autógyártó márkaszervizeiben szerzett olvasói tapasztalatok alapján állította össze rangsorát a brit Auto Express. A Lexus fölényesen nyerte az összehasonlítást; a Toyota is a dobogón.
Noha annyi más kereskedelmi ágazathoz hasonlóan az autóértékesítés is kezdi megvetni a lábát a virtuális térben, és ezt a folyamatot a globális koronavírus-járvány tagadhatatlanul felgyorsította, a klasszikus kereskedések továbbra is kulcsszerepet játszanak a legtöbb autómárka eladásaiban. Ami pedig a szalonokhoz csatolt márkaszervizeket illeti, azokat valóban nem pótolhatja semmiféle digitalizáció.
Az Auto Express által évente megszervezett Driver Power-szavazás – Európa egyik legnagyobb autóipari felmérése – keretében ezért a márkakereskedésekkel, márkaszervizekkel szerzett tapasztalatokra is rákérdeznek. Hét fő területen rangsorolják a márkákat: a lényeg természetesen továbbra is az elvégzett munka minősége és gyorsasága, illetve az ár/érték arány, de ezek mellett fontos szempont a létesítmény felszereltsége, a csereautók választéka és elérhetősége, valamint a személyzet udvarias viselkedése és hatékony kommunikációja is.
Egy ilyen többtényezős felmérésben mindig sarkalatos kérdés az egyes szempontok súlyozása, amikor azonban a Lexus értékeléseit kellett összegezni, nem volt mit mérlegelni: a márka öt területen a legelső helyen végzett. Az olvasók külön hangsúlyozták a Lexus kereskedések dolgozóinak udvariasságát és zökkenőmentes kommunikációját. A feladatokat gyorsan és hatékonyan végzik el, a csereautó pedig magától értetődő.
A Lexus márkakereskedései a piac második legjobban felszerelt létesítményei, ami pedig az ár/érték arányt illeti, a márka a negyedik legjobb – ami annak fényében, hogy a tömegpiaci és luxusmárkákat együtt vizsgálták, több mint kiváló eredmény. A felmérés során arra is rákérdeztek, tapasztalt-e problémát a szervizben az ügyfél – az alábbi táblázat harmadik oszlopa az elégedetlenségek arányát jelzi.
Helyezés | Márka | Eredmény | Tapasztalt problémák aránya |
1. | Lexus | 93,42% | 5,9% |
2. | Honda | 91,66% | 10,4% |
3. | Toyota | 89,70% | 6,8% |
4. | Porsche | 89,21% | 12,2% |
5. | Peugeot | 89,14% | 11,4% |
6. | MG | 88,91% | 13,2% |
7. | Kia | 88,14% | 10,6% |
8. | Citroën | 87,48% | 12,3% |
9. | Jaguar | 87,14% | 18,7% |
10. | Vauxhall (Opel) | 86,91% | 6,5% |
A Lexus ezzel sorban negyedszer nyerte meg az összehasonlítást, a Toyota pedig tavalyi ezüstérme után idén is megőrizte dobogós helyét. A márka nemcsak a számszerűsíthető szolgáltatások terén – munka minősége, gyorsasága és ár/érték aránya – teljesít kiválóan, de az udvarias, hatékonyan kommunikáló személyzet is élménnyé teszi az együttműködést a szervizzel. Hab a tortán, hogy ennek során rendkívül ritkán merülnek fel problémák. Hogy ez milyen fontos, arról azoknak a márkáknak az ügyfelei tudnának mesélni, ahol többször annyi a panasz.
A felmérés fontos megállapítása, hogy a piac egészét tekintve a legidegesítőbb hiba, ha a szerviz nem képes azonosítani és/vagy kijavítani a hibát – az autósok 20,1 százaléka számolt be ilyen eseményről. A következő a késedelmes teljesítés (17,6%), az autó piszkos állapotban való visszaadása (13%), illetve az ígértnél magasabb költségek (11,3%). Érdekes az is, hogy milyen szempontok szerint választanak szervizt a vevők: 23,7 százalékuk egyszerűen visszaviszi az autót oda, ahol vette, 18,1 százalékukat a kedves, segítőkész személyzet győzi meg, a szakértelem (16,3%) pedig fontosabb, mint hogy a lakóhelyük közelében (16,1%) legyen a műhely.