Főoldal Hírek A Lexus megvalósítja az elképzelhetetlent?

A Lexus megvalósítja az elképzelhetetlent?

Küszöbön a Lexus paradigmaváltása: a Reuters értesülései szerint elképzelhető, hogy bizonyos helyi piacra szánt modelljeit Kínában fogja gyártani a márka. Összefoglalónk az érvek és ellenérvek között segít eligazodni.

A Lexus 1989-es piaci bevezetése óta méltán híres nagyszerű gyártási minőségéről, és a márka modelljei rendre előkelő helyen végeznek a különböző vevőelégedettségi és megbízhatósági statisztikákban is. E mögött egyrészt a tervezés minősége, valamint a gyártási folyamatok szigorú kézben tartása és Japánban a munkaerő képzettsége húzódik meg.

Potenciális növekedési üteme és az értékesíthető darabszámok miatt jelenleg az egyik legfontosabb autópiac a világon a kínai, ám az ott tapasztalható speciális cégképviseleti viszonyok miatt a Lexus még távolról sem tart ott, ahol szeretne. A kínai piacban rejlő lehetőségre és a helyi törvényi előírásokra reagálva a fontosabb vetélytársak, mint az Audi, a BMW és a Mercedes-Benz egyaránt telepítettek saját gyártókapacitást Kínába, ám a Lexus mindeddig vonakodott ezt megtenni.

A Lexus a Toyota Motor Corporation (TMC) elitmárkája, s ebben a minőségében kitüntetett figyelem övezi a cég vezetésén belül is. A Lexus fejlesztéseire, és a márkával kapcsolatos döntésekre mindig is a megfontoltság volt a jellemző. Ezért kezdetben a gyártást szigorúan Japánban tartották, hiszen ki kellett alakítani és meg kellett honosítani azokat a gyártási sztenderdeket, amelyek jellemzően jóval szigorúbbak az autóiparban szokásosnál. Később, ahogy a Lexus egyre-másra hódította meg a piacokat, úgy merült fel mind határozottabban bizonyos régiók kiszolgálása helyben gyártott termékkel. A Lexus az Egyesült Államokban kezdte meg hódító útját, így nem csoda, hogy a márka első Japánon kívüli gyártóbázisai is Észak-Amerikában találtak otthonra. Az USA-ban a Kentucky államban lévő Georgetown-ban készül az ES modell, míg Kanadában, az Ontario állam területén lévő Cambridge-ben található az RX és az RX hybrid gyártósora – ezek a Lexus legkelendőbb modelljei az amerikai kontinensen. A márka további három gyárral bír, a Motomachi, a Tahara és a Kyushu gyárak mind Japánban találhatók.

A kínai puhatolózás azonban már tart egy ideje. A TMC képviselői többször tárgyaltak két nagy kínai gyártóval, a Guangzhou Automobile Group Co.-val és a FAW Group-pal néhány helyben forgalmazandó Lexus modell gyártásáról.

Kína hagyományosan nehéz terep a japán márkák számára, hiszen a két birodalom több ezer éves történelmét számos ellentét és súrlódás jellemzi. Ám a fagyos viszony oldódni látszik, s jelenleg optimista a hangulat. Különösen miután a kínai miniszterelnök, Li Keqiang májusban Japánba utazott, s meglátogatta többek között a Toyota Hokkaido északi részén található gyárait is, ahol a TMC vezére, Akio Toyoda maga vezette körbe a vendéget.

Kedvező szelek fújnak a kínai gazdaságpolitikában is. A kínai kormány hamarosan feloldja azt a szabályozást, amely eddig lehetetlenné tette külföldi vállalatoknak, hogy száz százalékban birtokolják kínai gyártási kapacitásaikat, és vegyesvállalatokat kellett létrehozniuk kínai partnerekkel. A tisztán elektromos autók gyártóival kapcsolatban ez a szabályozás már ebben az évben érvényét veszti, a többi gyártóra vonatkozóan pedig 2022-ben szűnik meg.

Ugyanakkor a piaci helyzet éppen nem kedvez a nyitásnak. Hiszen a kínai autópiac száguldása lelassult, s az elmúlt hónapokban a konkurens márkák eladásai is visszaestek.

A Toyotánál már korábban, 2011-2012-ben is felmerült, hogy a hatalmas kínai piacot helyben gyártott Lexusokkal szolgálják ki, ám akkor végül elvetették az ötletet. A Lexus eddig azért ódzkodott bizonyos modelljeinek kínai gyártásától, mert teljes mértékben házon belül szeretné megoldani a minőségbiztosítást.

Maga a TMC viszont számos vegyesvállalattal bír Kínában, többek közt itt gyártják a helyben forgalmazott Toyota Camryt, Highlandert, Corollát, Levint és Crownt. A Toyota tavaly összesen 1,29 millió darab járművet adott el Kínában, amiben már szerepel a 130 ezer importált Lexus is. Komoly érv szól amellett, hogy a Kínában forgalmazott Lexus-modellek egy részét helyben gyártsák; a felsorolt Toyoták esetében az első pillanattól sikerült kompromisszummentes minőségi színvonalat produkálni Kínában, így az elmúlt évek tapasztalataira alapozva a TMC vezetése elérkezettnek láthatja az időt arra, hogy a legmagasabb technológiai és minőségi színvonalat képviselő Lexus modellek gyártása is megkezdődhessen a helyi piacot megcélozva.

Szintén a helyi gyártás mellett érvelnek azok, akik szerint ha a Lexus teljes mértékben birtokolná kínai befektetését, és helyben gyártná luxusjárműveit, akkor egyrészt csökkennének gyártási költségei, másrészt nem kellene megfizetnie a vámot sem, azaz tovább javulna a japán márka versenyhelyzete a konkurens márkákkal szemben.
Noha a Reuters piaci elemzői szerint is ez lenne a helyes lépés, még magán a TMC-n belül is komoly ellenzői vannak a gyártás Kínába költöztetésének.

Az ellenérvek között szerepel, hogy Kína idén júliusban 25-ről 15 százalékra mérsékelte a személyautókra kivetett importvámot, azaz máris kedvezőbb lett a Lexus helyzete. Nem elhanyagolható az az érv sem, hogy a Lexus Kínához legközelebb elhelyezkedő gyártóbázisa Kyushu szigetének déli részén, csupán kétnapi hajóútra fekszik Kínától. Bárhogy is alakuljon a következő időszak, a Lexus kínai népszerűségének növekedésével hamarosan szükséges lesz egy – mindkét fél számára megnyugtató – megoldást találni, erre pedig a kínai gyártósor elindítása lenne a legkézenfekvőbb lehetőség.