Főoldal Magazin A magyar halőrök Toyota Hilux-ot használnak

A magyar halőrök Toyota Hilux-ot használnak

Október 21-én 22 darab Toyota Hilux terepjáróval gyarapodott a Magyar Országos Horgász Szövetség (MOHOSZ) járműállománya. Ezzel együtt immár 57 Hilux segíti a szervezet halőri szolgálatának országos munkáját.

Három, egymástól független közbeszerzési eljárás keretében az elmúlt két évben összesen 57 darab Toyota Hilux került a Magyar Országos Horgász Szövetség (MOHOSZ) halőri szolgálatához. A szolgálat 132 ezer hektárnyi vízterületen, több tízezer kilométeres partszakaszon gondoskodik a halállomány őrzéséről, a szennyeződések vagy más események megfigyeléséről – ebben a munkában teljes egészében a Toyota legendás összkerékhajtású modelljére támaszkodnak.

„A MOHOSZ 2017-ben írt ki először közbeszerzési pályázatot az országos halőri állomány szolgálati járműveinek beszerzésére” – avat be az előzményekben Dr. Dérer István, a szövetség elnökhelyettese, az Országos Horgászszervezeti Szolgáltató Központ főigazgatója. „A speciális követelmények miatt előzetesen érdeklődtünk erdészeti és más társszervezeteknél; az ő visszajelzéseik egybehangzóan rendkívül pozitívak voltak a Toyota Hilux-szal kapcsolatban. Így amikor a Toyota márka kizárólagos hazai importőre, a Toyota Central Europe nyerte el az akkor húsz autóra szóló tendert, igen magas elvárásokkal kezdtük használni a járműveket, amelyek aztán a mindennapokban rendre be is igazolódtak.”

„A 2018-ban kiírt, 15 autóra szóló, második közbeszerzésen, legnagyobb örömünkre, ismét a Toyota Hilux bizonyult a legjobb ajánlatnak. Ez nemcsak a szervizelés és az üzemeltetés szempontjából jelent nagy könnyebbséget, de a számunkra olyan fontos, egységes arculat kialakítását is leegyszerűsítette. Idén pedig harmadszor is a Toyota Hilux nyerte meg a kiírt pályázatot. Hangsúlyozom, három egymástól független folyamatról és elbírálásról volt szó, de nem tagadom, hogy a végfelhasználók, a halőrök nagyon örültek, hogy így alakult a tender.”

Az összes jelentős állami vízfelület, a partszakaszok, valamint a halállomány felügyeletét és gondozását ellátó halőri szolgálat speciális képesítésű és jogosultságú tagjai így jelenleg kizárólag Toyota Hiluxokat használnak országszerte. Jövőre még egy kisebb közbeszerzés kiírását tervezi a MOHOSZ, hogy teljes legyen a járműpark.

A felhasználás helyétől függően eltérő igénybevételnek vannak kitéve a járművek, ám jellemzően igen kedvezőtlen körülmények között kell helyt állniuk. Rendszerint rövid utakat tesznek meg, legtöbbször nehezen járható terepen; a motornak olykor szinte bemelegedni sincs ideje a munkanap során.

„Nem véletlenül született meg a »zavarosban halászik« kifejezés: pont áradások idején akad a legtöbb dolga a halőröknek, és a Toyoták komoly segítséget nyújtanak az orvhalászok elleni küzdelemben éppúgy, mint a kármentesítési munkálatokban” – árulja el Dr. Dérer István.

„Az elmúlt három év során kiemelt partnerünkké vált a MOHOSZ” – hangsúlyozta Dura László, a Toyota Central Europe flottaértékesítési vezetője. „Mivel nem divatjárművekre, hanem rendkívül strapabíró, kiemelkedő terepképességű munkaeszközökre van szükségük, speciális csomaggal vették át a pickupokat. Mindegyiket három garnitúra – téli, nyári és terep – abronccsal szállítottuk le, a vonóhorog mellett elöl nagy teherbírású csörlő található az autókon, amelyek néhány további apró, igazán egyedi átalakításon is átestek. A sérülések minimalizálása érdekében fényezetlen lökhárítójú kivitelekkel dolgozik a szövetség, ugyanakkor a halőrök munkáját klímaberendezés és motorosan állítható tükrök segítik.”

Az első és a harmadik közbeszerzésben meghatározott járműállományt a pécsi Schneider Autóház, a másodikat a budapesti Reálszisztéma adta át a MOHOSZ képviselőinek. Noha a legrégebben használt autók futásteljesítménye több esetben meghaladja a 100 000 kilométert (és ennek a távnak a java nem aszfaltúton, nagy távolságokon használva, hanem sárban, hóban, jégen és vízben megtett száz méterekből gyűlt össze), a karbantartások során nyomát sem észlelték műszaki meghibásodásnak – annál több ütést kapott az autók karosszériája és alváza, ám ez meg sem kottyan a Hiluxnak. Semmi jel nem utal arra, hogy a tervezett ötéves futamidő végére ne maradnának maximálisan üzemképesek a Toyoták.

„A Toyota Hiluxot már terepképességei is alkalmassá teszik az ilyen jellegű munkára, legnagyobb flottapartnereink – jellemzően erdőgazdálkodó és olajvállalatok vagy a magyar honvédség – azonban emellett a modell legendás megbízhatóságát is nagyra értékelik. A típus ennek köszönhetően büszkélkedhet a kategória legkedvezőbb teljes élettartamra vetített költségmutatójával (TCO)” – árulja el a Hilux sikerének titkát Dura László.