Precíz, megbízható és kiválóan vezethető: ezek azok az erények, amelyeknek köszönhetően a motorsportban is helyt áll a Peugeot elektromos kisautója. Mindez nem elmélet: az e-208 idén nyáron két európai autóversenyen is diadalt aratott.
„A motorsportnak, mint műfajnak csak akkor van jövője, ha elektromos.” – nyilatkozta az év elején Jean-Philippe Imparato, a Peugeot vezérigazgatója, amikor bejelentette a Peugeot Sport Engineered sporthibrid gyártásba vételét. „A villamosított utcai autók mellett hiteltelen és értelmetlen volna egy belső égésű motorral hajtott sportautó” – tette akkor hozzá, majd szavainak néhány hónappal később ismét nyomatékot adott egy interjúban, ahol a legendás múltú Peugeot GTI modellcsalád lehetséges visszatéréséről kérdezték. „Vannak piacok, ahol nagyon is erős piacra találhatna egy klasszikus ’hot hatch’. Most azon dolgozunk, hogy megalkossuk a jövő GTi-jét. Viszont egyetlen olyan modell van csupán, ahol létjogosultsága volna egy ilyen típusnak, és ez a 208-as – akár villanymotorral.” – ébresztette fel a reményt tavasszal.
Noha a Peugeot korai sporttevékenységeinek gerincét képező GTI még nem született újjá, ez nem akadályozta meg a márka európai képviseleteit abban, hogy versenyszerepet osszanak a vadonatúj Peugeot e-208 elektromos modellre. Mély tömegközéppontja, kifejezetten nyomatékos villanymotorja, egyenletes teljesítmény-kifejtése és (hétköznapi menetviszonyok mellett mért) bő 300 kilométeres hatótávolsága nem csak, hogy kiváló alapokat teremt egy esetleges versenyautó megépítéséhez, de szériakivitelében is dinamikussá, pontosan vezethetővé és kiszámíthatóvá teszik a modellt. Hogy ez nem csak elmélet, azt idén nyáron két versenysorozatban is igazolta a Peugeot e-208.
Június végén Litvániában rendezték meg a balti ország legnagyobb elektromos töltőhálózatát üzemeltető Ignitus ON nevével fémjelzett emissziómentes ralit. A 2015 óta minden évben nagy érdeklődésnek örvendő, zéró károsanyagkibocsátású közúti verseny legalább annyira szól az elektromos közlekedésről, mint az ország turisztikai, történelmi és kulturális szempontból érdekes pontjainak a megismeréséről.
A közúti túraverseny résztvevőinek idén a fővárosból, Vilniusból kellett eljutniuk a természetvédelmi területektől övezett, népszerű fürdővárosig, Druskininkai-ig. A csapatok szabadon választhatták meg az útvonalukat, két feltétellel: géposztálytól (azaz akkumulátor-kapacitástól) függően legalább 300 vagy 500 kilométert kellett megtenniük, és legalább három kijelölt nevezetességet kellett érinteniük. Mivel a két végpont között mindössze 130 kilométer a távolság, ez a kiírás rendkívül szövevényessé és izgalmassá tette a versenyt, amelyben így az magabiztos autóvezetés mellett a megfelelő stratégiai tervezésnek is szerep jutott.
A versenyen idén Litvánia legújabb villanyautója is részt vett, és ezt szó szerint kell érteni: a Peugeot e-208 a rajt előestéjén érkezett meg hivatalosan az országba. A Team Peugeot színeiben két rutinos villanyautós: Vitoldas Milius pilóta és Aidas Bubinas navigátor indult a rali rövidebb távján. A két autós újságíró 2018-ban már részt vett egy hasonló, emissziómentes versenyen, míg Milius tavaly tavasszal döntött hatótávolság-rekordot elektromos autóval, korában pedig Észak-Norvégiából hajtott el egyenesen Dél-Spanyolországig egy hatezer kilométeres, emissziómentes expedíción.
Az Ignitus ON ralin megengedett az autók feltöltése, a szintidőbe ráadásul csak a töltés nettó ideje számít bele, a várakozás nem. A Peugeot párosa azonban megbízott az e-208 elméleti hatótávolságában (312-349 km, WLTP), és úgy döntöttek: megkísérlik egyetlen feltöltéssel megtenni a versenyt.
Ehhez a lehető legrövidebb, 305 kilométeres útvonalat terveztek maguknak, és bár lakott területen és országúton mindenhol a megengedett legnagyobb sebességgel haladtak, az útvonal rövid autópálya-szakaszán önként 100 km/órára korlátozták a tempót. A stratégia kifizetődőnek bizonyult: a Peugeot e-208 a kategória minden más résztvevőjét megelőzve, 3 óra 59 perc alatt tette meg a 305 kilométeres távot; a célba érve még 4 kilométerre elegendő energiát tárolt az autó 50 kWh kapacitású akkumulátora. „Győzelmünket nem másnak köszönhetjük, mint hogy a verseny formátumához legjobban illő autót választottuk.” – hárította át a futam után Milius a dicsőséget a Peugeot e-208-ra.
A litvániai ralinál kötöttebb keretek között zajlott júliusban a csehországi ökoautó-verseny. Az idén 47. alkalommal megrendezett Rally Bohemia keretében először három évvel ezelőtt szerveztek 1/100-as (regularity) versenyt alternatív hajtású járművek számára. Az ECO Energy betétversenyre harminc csapat nevezett, ebből huszonöt a villanyautók géposztályában – jól mutatva az elektromobilitásban rejlő lehetőségeket. A hasonló versenyeken komoly tapasztalattal bíró Jan Novotný és navigátora, Petr Jakušev (mindketten autóipari szakújságírók) a Csehországban elsőként forgalomba állított e-208-assal vágtak neki a Mladá Boleslav és Liberec környékén zajló versenynek.
Miután a nyitónapot a második helyen zárták, már csak arra kellett ügyelniük, hogy ne hibázzanak, és vasárnap nem egy, hanem három aranyérmet is átvehettek: az elektromos autók kategóriájában elért győzelem mellett az ökoautók összesített versenyét is megnyerték, ráadásul nekik köszönhetően a Peugeot diadalmaskodott a konstruktőri bajnokságban is, megelőzve hat másik, elismert villanyautó-gyártót.
Az idei verseny különösen kemény volt, rendkívüli fegyelmezettséget és pontosságot követelt meg a versenyzőktől, summázta a páros a tapasztalatokat a dobogón. A győztes csapat nem egészen 14 másodperces eltéréssel teljesítette a több mint 300 kilométeres mért távot, ami egyszerre dicséri a pilóta és navigátora összeszokottságát és rutinját, valamint a Peugeot e-208 kiegyensúlyozott, magabiztos és dinamikus természetét.