2017. október 26-án napvilágot látott a sorozatgyártásban kínált százezredik BMW i3 modell, a lipcsei üzem nagyszabású ünnepségén pedig Harald Krüger, a BMW AG igazgatótanácsának elnöke a létesítmény egyedülálló akkumulátortelepét is rendszerbe állította.
A BMW Group tovább építkezik az elektromos mobilitás területén betöltött nemzetközi szintű, iparágon belüli piacvezető szerepére, amelynek égisze alatt 2017. október 26-án a vállalatcsoport lipcsei gyára történelmi mérföldkőhöz érkezett: elkészült a sorozatgyártásban kínált százezredik BMW i3 modell, amely az elmúlt évek során kulcsfontosságú tényezőként segítette fel a vállalatot a hálózatról tölthető prémium gépkocsik trónjára. A szászországi létesítmény ünnepségén Hans-Peter Kemser, az üzem igazgatója mellett Harald Krüger, a BMW AG igazgatótanácsának elnöke, Stanislaw Tillich, Szászország miniszterelnöke, valamint számos meghívott vendég és kiemelkedő munkatárs is tiszteletét tette.
Az esemény fénypontjaként Krüger és Kemser leleplezte a BMW i modellcsalád 2018-ban érkező harmadik tagjának egy előszériás darabját, a BMW i8 Roadster álcázott tesztpéldányát, majd rendszerbe állították a lipcsei üzem területén felépített rendhagyó akkumulátortelepet. Az intelligens energiatárolóban több mint hétszáz darab, a BMW i3 legelső példányaiból kiöregedett nagyfeszültségű akkumulátor hálózatba kapcsolására van lehetőség, amelyek így hosszú távon fenntartható, költséghatékony energiaforrásként kezdhetnek második életet.
„Kivételesen büszkék vagyunk arra, hogy lipcsei gyárunk a százezredik BMW i3 modellhez érkezett. A BMW i3 az elektromos mobilitás eredeti, hamisítatlan úttörője, a BMW i divízió új termékeivel és egyre átfogóbb szolgáltatás-palettájával pedig folyamatosan azon dolgozunk, hogy megőrizzük és még tovább erősítsük vezető szerepünket a zéró emissziójú, prémium kategóriájú gépkocsik mezőnyében. Hamarosan érkezik modellportfóliónk harmadik tagja, a BMW i8 Roadster, amely bebiztosítja a szegmensben betöltött iránymutató pozíciónkat, a tisztán elektromos meghajtású és plug-in hibrid hajtáslánccal szerelt modelljeinket egyesítő, hálózatról tölthető palettánkat 2025-re pedig nem kevesebb, mint huszonöt tagúra bővítjük fel” – mondta Harald Krüger. „A hosszú távú fenntarthatóság érdekében a mai napon rendszerbe állítottuk az első BMW i3 modellekből kiöregedett nagyfeszültségű akkumulátorok közös, innovatív telepét, hiszen „Strategy NUMBER ONE > NEXT” vállalati stratégiánk messze túlmutat a gépkocsik élettartamán. Vadonatúj megközelítéseink és üzleti modelljeink alapjaiban változtatják meg iparágunkat” – fogalmazott a BMW AG igazgatótanácsának elnöke.
Szászország miniszterelnökét valósággal lenyűgözte a BMW Group lipcsei gyárának fejlődéstörténete.
„Két nappal azután, hogy első ízben miniszterelnöknek választottak, ellátogattam Lipcsébe, a BMW új présüzemének rendszerbe állító ünnepségére. Attól a naptól kezdve figyelemmel kísérem a gyár fejlődését és a vállalatcsoport igazgatótanácsával is folyamatos kapcsolatot ápolok. Lipcsében 2013-ban vette kezdetét az elektromos meghajtású gépkocsik gyártása, és hivatali időm végéhez közeledve ma már a százezredik ilyen modell látott napvilágot – egy egészen egyedülálló akkumulátortelep kíséretében, amellyel a BMW új fejezetet nyit az iparág történetében. Ismét szeretném kifejezni köszönetemet és hálámat a BMW Group illetékesei felé, amiért Lipcsét választották a hálózatról tölthető, prémium kategóriájú gépkocsik fellegvárának. Remélem, hogy központosított energiáival és a lipcsei üzem szakértelmével a BMW Group az elkövetkező évtizedekben is tovább folytatja technológiai forradalmát. Biztos vagyok benne, hogy a vállalatcsoport a jövőben is jelentős mértékben hozzájárul majd Lipcse és Szászország gazdasági növekedéséhez” – nyilatkozta Stanislaw Tillich.
A százezredik BMW i3
A forradalmian innovatív BMW i3 sorozatgyártása 2013 szeptemberében indult be Lipcsében. A BMW Group 400 millió eurót invesztált be a BMW i modellek lipcsei gyártásába, amely már több mint 800 embernek biztosít megélhetést. Az üzemben naponta százhúsznál is több BMW i3 modell lát napvilágot, 2016-ban éves szinten összesen 26 631 példány készült el.
„Büszkék vagyunk munkatársaink kiemelkedő teljesítményére, amely lehetővé tette számunkra, hogy ma a százezredik modell megszületését ünnepelhessük. Sorozatgyártásban készített BMW i3 modelljeink minden tekintetben megfelelnek ügyfeleink hagyományos hajtáslánccal szerelt modelljeinkkel szemben támasztott minőségbeli és hatékonyságbeli elvárásainak. Köszönöm mindenkinek eme nagyszerű teljesítményt” – vette át a szót Hans-Peter Kemser, a lipcsei létesítmény igazgatója.
A BMW i3 sorozatgyártása mellett Lipcsében készülnek a BMW i modellek szénszálas alkatrészei és műanyag karosszériaelemei is, miközben a létesítmény a BMW i divízió legnagyobb présüzemének, fényezőműhelyének és összeszerelő gyártósorának is otthont ad. A BMW i8 plug-in hibrid sportautó sorozatgyártása 2014 májusában kezdődött, a progresszív modellből 2016-ban összesen 2 783 darab készült el. A világ legsikeresebb hibrid sportautójából naponta 8 – 10 példány lát napvilágot. A BMW i modellcsalád következő tagja, a BMW i8 Roadster 2018-ban érkezik meg az utakra.
A nyugdíjazott akkumulátorok új feladata
A lipcsei üzem területén rendszerbe állított akkumulátortelep az első BMW i3 modellekből kiöregedett nagyfeszültségű akkumulátorok innovatív, hosszú távon fenntartható hatékonyságát igazolja. A telepen több mint hétszáz darab nagyfeszültségű akkumulátor hálózatba kapcsolására van lehetőség, a BMW i3 négy évvel ezelőtti piaci bevezetése óta legyártott százezer egységből azonban néhány száz példány kivételével még mindegyik rendszeres hétköznapi használatban van. A lipcsei üzem területén rendszerbe állított akkumulátortelepen jelenleg mintegy félezer darab kiöregedett akkumulátor kapta meg új feladatát.
„A telepen hálózatba kapcsolható hétszáz darab akkumulátor együttesen akkora energia tárolására képes, amelyből egy BMW i3 tisztán elektromos üzemmódban több mint 100 000 kilométert tud megtenni. A telep adaptív kialakítása ugyanakkor azt is lehetővé teszi, hogy a jövőben más méretű és teljesítményű energiatároló egységeket is bekapcsoljuk a hálózatba, ezáltal a jövő akkumulátor-technológiái is rendszerbe állíthatók lesznek” – mondta Joachim Kolling, a BMW Group energiaügyi részlegének vezetője.
„Iránymutató hálózatunkkal ismét bebizonyítottuk, hogy a BMW i divízió hosszú távú fenntarthatóságra épülő koncepciója messze túlmutat magán az autón” – tette hozzá.
Az üzem területén működő szélerőmű és a megújuló erőforrások kiaknázása jelentős mértékben csökkenti a BMW i modellek előállításához felhasznált villamosenergia mennyiségét, a most rendszerbe állított akkumulátortelep pedig újabb szintre emeli a létesítmény energiahatékonyságát: a lipcsei gyár innovatív telepét a lakossági villamosenergia-hálózathoz is csatlakoztatták, szolgáltatás-ingadozás vagy ideiglenes áramkimaradás esetén így a több száz akkumulátorból álló hálózat szélesebb körben is értékes energiatámogatást garantál.
A telep működése a megújuló erőforrások kiaknázásából nyert energia tárolására épül, többletmennyiség esetén pedig a technológia a zöld energiát a lakossági villamosenergia-hálózatba táplálja.
Az egyedülálló akkumulátortelep új költség- és energiahatékonysági lehetőségeket teremt az energiaszektor szereplői számára, miközben jelentős mértékű széndioxid-csökkentést is kínál. Az innovatív megoldás eközben újabb bizonyítékként szolgál a BMW Group azon törekvésére, hogy a világ leginkább fenntartható autógyártójává váljon.
A lipcsei létesítmény területén rendszerbe állított akkumulátortelep a megújuló erőforrásokból kinyert energia intelligens felhasználását és tárolását célzó WindNODE kezdeményezés része, amelyet a Németországi Gazdasági és Energiaügyi Minisztérium támogatását élvező SINTEG program („Smart Energy Showcases – Digital Agenda for the Energy Transition”) hívott életre.