A Volkswagen Csoport az idei év első kilenc hónapjában 10,2 (9,4) milliárd euró rendkívüli tételek előtti üzemi eredményt ért el. Az értékesítési árbevétel 8,5 százalékkal 160,3 milliárd euróra nőtt.
A rendkívüli tételek előtti üzemi értékesítési nyereségesség 6,4 százalékot tett ki. A harmadik negyedévben a csoport pénzügyi eredményét 6,7 milliárd euróval csökkentették a dízelüggyel kapcsolatosan hamarosan szükségessé váló intézkedések. Ezáltal a rendkívüli tételek utáni üzemi eredmény 3,3 (9,4) milliárd eurót ért el. Az adózás utáni eredmény 4,0 (8,7) milliárd euró. Ennek megfelelően már közzétették az egész évre vonatkozó módosított eredmény-előrejelzést.
„A számok egyrészt a Volkswagen Csoport alapvető pénzügyi erejét tükrözik, másrészt azt mutatják, hogy a jelenlegi helyzet első hatásai már tisztán látszanak. Minden tőlünk telhetőt elkövetünk annak érdekében, hogy megerősítsük vásárlóink bizalmát” – jelentette ki Matthias Müller, a Volkswagen AG igazgatótanácsának elnöke szerdán Wolfsburgban.
A kínai vegyesvállalatok tevékenységét nem foglalja magában a csoport üzemi eredménye és értékesítési árbevétele, ezt ugyanis tőkemódszerrel számolják el a pénzügyi eredményekben. A kínai vegyesvállalatok részesedése az üzemi eredményben szeptember végéig továbbra is stabil volt, 3,8 (3,9) milliárd euró.
„A Volkswagen Csoport nagyon stabil és masszív likviditási forrásokkal rendelkezik. Ez segítségünkre lesz a dízelügy pénzügyi hatásai okozta, nagy kihívást jelentő helyzet rendezésében.” – mondta Frank Witter pénzügyi igazgató.
Növekvő nettó likviditás az autóipari üzletágban
A csoport masszív üzleti modelljének köszönhetően az autóipari üzletág nettó készpénzáramlása jelentősen, 11,8 (5,5) milliárd euróra nőtt az előző évi szintjéhez képest. Az autóipari üzletág nettó likviditása szeptember végén elérte a 27,8 milliárd eurót (2014. december végén: 17,6). Az autóipari üzletág ingatlanokba, üzemekbe és termelési eszközökbe, befektetési célú ingatlanokba, valamint immateriális javakba való beruházásainak értéke a tőkeberuházások nélkül elérte a 7,3 (6,5) milliárd eurót. A tőkeberuházások és az értékesítési árbevétel aránya az autóipari üzletágban 5,3 (5,0) százalékot tett ki.
Márkák és üzleti területek
A Volkswagen márka dízel üggyel összefüggő rendkívüli tételek előtti üzemi eredménye 2,2 (1,7) milliárd euróra nőtt. A kedvezőbb valutaárfolyamok, az értékesítési árbevétel és a költségek optimalizálása, valamint a hatékonyságnövelő program pozitív hatásai több mint kiegyenlítették a dél-amerikai és az orosz piacok negatív hatásait.
Az Audi a bővülő értékesítés és a modellmix, illetve a valutaárfolyamok pozitív változásai révén 4,0 (3,8) milliárd euróra növelte üzemi eredményét. Az eredményt csökkentették a jelentős mértékű előre teljesített beruházások új termékekbe és technológiákba, valamint a nemzetközi termelési hálózat kiterjesztése.
A ŠKODA üzemi eredménye 734 (651) millió euróra nőtt, főként a modellmix hatásának, az anyagköltségek optimalizálásának és a kedvezőbb valutaárfolyamoknak köszönhetően.
A SEAT márka 12 (-82) millió euróra növelte üzemi eredményét. Ehhez leginkább a nagyobb értékesítési mennyiség, a valutaárfolyamok alakulásának kedvező hatásai, valamint a költségek optimalizálása járult hozzá.
A Bentley a csökkenő járműeladások és a megnövekedett előre teljesített kiadások következtében 57 (125) millió euró üzemi eredményt ért el. A valutaárfolyamok alakulásának hatásai és a költségcsökkentés sem tudta ellensúlyozni ezt a trendet.
A Porsche az értékesítési mennyiség és a valutaárfolyamok kedvező alakulása révén 2,5 (1,9) milliárd euróra javította üzemi eredményét. A világ kulcsfontosságú piacain egyöntetűen növekszik a Porsche. Az eredményt a modellkínálat változásai, a növekvő szerkezeti költségek és a nagyobb fejlesztési költségek csökkentették.
A Volkswagen Haszonjárművek folytatta termékkínálatának megújítását, és 313 (378) millió euró üzemi eredményt ért el.
A Scania 748 (700) millió euró üzemi eredményt könyvelhetett el, és ez a növekedés elsősorban a szolgáltatások üzletágának, valamint a valutaárfolyamok pozitív hatásainak köszönhető.
Az MAN átszervezési kiadások előtti üzemi eredménye 271 (304) millió eurót tett ki. Az eredmény csökkenése a dél-amerikai haszonjármű piac negatív trendjeinek tudható be. Az átszervezési intézkedések okozta rendkívüli tételek értéke elérte a -170 millió eurót.
A Volkswagen Pénzügyi Szolgáltatások üzemi eredménye 1,4 (1,2) milliárd eurót tett ki. Az eredményre pozitív hatással volt az értékesítési mennyiségek és a valutaárfolyamok kedvező alakulása.
Módosult eredmény-előrejelzés
A Volkswagen Csoport várakozásai szerint a továbbra is kihívást jelentő piaci környezetben az ügyfeleknek átadott járművek mennyisége 2015-ben egy szinten lesz a tavalyi év eredményével.
A gazdasági körülményektől függően a Volkswagen Csoport és üzleti területeinek értékesítési árbevétele 2015-ben várhatóan négy százalékkal túlszárnyalja majd a tavalyi értéket. A Haszonjárművek/Power Engineering üzletág területén folyamatosan figyelemmel kell majd kísérni a latin-amerikai és a kelet-európai gazdasági trendeket.
A bizonyos dízelmotorokhoz használt vezérlőszoftverek rendellenességeivel kapcsolatos kiadások miatt arra számítunk, hogy a csoport és a személyautó-üzletágak üzemi eredménye 2015-ben jelentősen elmarad majd a tavalyi eredménytől. Várakozásaink szerint a rendkívüli tételek előtti üzemi értékesítési nyereségesség az üzemi eredményhez viszonyítva a csoport szintjén 5,5 és 6,5 százalék között, míg a személyautó-üzletágak terén 6,0 és 7,0 százalék között alakul majd.
2015 | 2014 | % | 2015 | 2014 | % | |
harmadik negyedév | harmadik negyedév | 9 hónap | 9 hónap | |||
Mennyiségi adatok | ||||||
Kiszállítások ügyfeleknek | ||||||
(ezer jármű) | 2392 | 2476 | – 3,4 | 7431 | 7542 | – 1,5 |
Értékesítés (ezer jármű) | 2350 | 2439 | – 3,7 | 7440 | 7646 | – 2,7 |
Termelés (ezer jármű) | 2125 | 2404 | – 11,6 | 7438 | 7638 | – 2,6 |
Alkalmazottak száma | ||||||
(ezer, 09.30-án/12. 31-én) | 613,9 | 592,6 | + 3,6 | |||
Pénzügyi adatok | ||||||
IFRS szerint millió euróban | ||||||
Értékesítési árbevétel | 51 487 | 48 910 | + 5,3 | 160 263 | 147 718 | + 8,5 |
Rendkívüli tételek előtti | ||||||
üzemi eredmény | 3206 | 3230 | – 0,7 | 10 197 | 9416 | + 8,3 |
Rendkívüli tételek | – 6685 | – | X | – 6855 | – | X |
Üzemi eredmény | – 3479 | 3230 | X | 3342 | 9416 | – 64,5 |
az árbevétel százalékában | – 6,8 | 6,6 | 2,1 | 6,4 | ||
Adózás előtti eredmény | – 2522 | 3713 | X | 5142 | 11 490 | – 55,2 |
az árbevétel százalékában | – 4,9 | 7,6 | 3,2 | 7,8 | ||
Adózás utáni eredmény | – 1673 | 2971 | X | 3990 | 8687 | – 54,1 |
Autóipari üzletág | ||||||
Üzemi tevékenységből származó | ||||||
készpénzáramlás | 7420 | 6556 | + 13,2 | 18 973 | 14 942 | + 27,0 |
Befektetési tevékenységből származó készpénzáramlás | ||||||
üzemi tevékenységhez kapcsolódóan*) | 459 | 3929 | – 88,3 | 7220 | 9398 | – 23,2 |
ebből: tőkeberuházások | 2688 | 2904 | – 7,4 | 7340 | 6482 | + 13,2 |
az árbevétel százalékában | 6,1 | 6,8 | 5,3 | 5,0 | ||
Nettó készpénzáramlás | 6962 | 2627 | X | 11 753 | 5544 | X |
Nettó likviditás | ||||||
09. 30-án | 27 755 | 16 785 | + 65,4 | |||
Nettó likviditás | ||||||
09. 30-án/12. 31-én | 27 755 | 17 639 | + 57,4 |
*) Részesedések vásárlása/eladása nélkül: 3. negyedév: 3573 (3845) millió euró, január-szeptember: 10 246 (9694) millió euró.
Adatok márkák szerint 01. 01. és 09. 30. között | Értékesítési | Üzemi | Üzemi | |||
árbevétel | eredmény | eredmény | ||||
millió euró | millió euró | százalékban | ||||
2015 | 2014 | 2015 | 2014 | 2015 | 2014 | |
Volkswagen Személyautók | 79 972 | 73 390 | 2229 | 1696 | 2,8 | 2,3 |
Audi | 43 695 | 39 300 | 4024 | 3831 | 9,2 | 9,7 |
ŠKODA | 9280 | 8784 | 734 | 651 | 7,9 | 7,4 |
SEAT | 6388 | 5622 | 12 | – 82 | 0,2 | – 1,5 |
Bentley | 1364 | 1259 | 57 | 125 | 4,2 | 9,9 |
Porsche *) | 16 471 | 12 241 | 2546 | 1927 | 15,5 | 15,7 |
Volkswagen Haszonjárművek | 7537 | 6976 | 313 | 378 | 4,2 | 5,4 |
Scania *) | 7686 | 7511 | 748 | 700 | 9,7 | 9,3 |
MAN | 9981 | 10 214 | 271 | 304 | 2,7 | 3,0 |
Volkswagen | ||||||
Pénzügyi Szolgáltatások | 19 403 | 16 058 | 1381 | 1215 | 7,1 | 7,6 |