Az alapvetően a magánvásárlói kör tekintetében erőteljes Toyota 2016-ban a magyarországi flottapiacon is látványos eredményeket könyvelhetett el.
2016-ban a Toyota 35,5%-al, míg a vállalat prémium márkája, a Lexus, 62,8%-al tudta növelni magyarországi flottaértékesítéseit, így a Toyota 0,5 százalékpontot javítva 4,1%-os, míg a Lexus 0,1 százalékpontos javulással 0,4%-os részesedést ért el a mindössze 19,4%-al bővülő hazai flottapiacon. A két márka összesített flottapiaci részesedése így 0,6 százalékpontos javulással elérte a 4,5%-ot.
Közismert tény, hogy a 2008-as válság óta a magyarországi személyautó- és kishaszongépjármű piac erősen flottaértékesítés dominált: a 2016-os évben például a teljes piacra vetítve 66,1%-ot, azaz az összes hazai újautó eladás mintegy kétharmadát tették ki a jogi személyek részére történő értékesítések, amely magában foglalja a vállalatok részére történő eladásokat és a közbeszerzéseket egyaránt. Nem egy a hazai piacon vezető helyen végző márka esetében a vállalati és állami értékesítések aránya megközelíti, vagy akár meg is haladja a 80%-ot.
A Toyota ezzel szemben hagyományosan a magánvásárlók körében népszerű, így értékesítéseiben 2016-ban is csupán 47,4% volt a flottaeladások aránya, és míg a világelső autómárka a tavalyi évben a márkák rangsorában hazánkban a hatodik helyen végzett, a magánszemélyek körében a második helyről kevéssel lemaradva a Toyota bizonyult a harmadik legnépszerűbb autómárkának.
Természetesen az utóbbi években a Toyota is egyre nagyobb hangsúlyt helyezett a flottapiaci értékesítésekre, és rendkívül erős modellportfoliója, a Toyota modellekre jellemző magas maradványérték és alacsony üzembentartási költségek (szervizköltségek és fogyasztás), valamint az flottafelhasználók számára kínált egyedi konstrukciói és szolgáltatásai, a kimagasló ügyfélorientáltság és átlagos felüli rugalmasság révén látványos eredményeket sikerült elkönyvelnie. Míg tavaly hazánkban a flottapiac csupán 19,4%-al bővült, a Toyota rendkívül dinamikus növekedést elérve 35,5%-al javította flottaértékesítéseit, a vállalat prémium márkája, a felsővezetők körében rendkívül népszerű választásnak számító Lexus esetén pedig a flottapiaci növekedés elérte a 62,8%-ot. A Toyota flottapiaci részesedése így 0,5 százalékpontot javulva 4,1%-ra nőtt, a Lexus pedig 0,1 százalékpontot javítva 0,4%-os részesedést ért el, a két márka összesített flottapiaci részesedése így 0,6 százalékpontos javulással elérte a 4,5%-ot.
„A Toyota és a Lexus által a 2016-os évben a magyarországi flottapiacon elért látványos sikerek több tényezőre vezethetőek vissza. Ezek között mindenképpen megemlítésre érdemes a tavaly érkezett 6 új Toyota (köztük a márka haszongépjármű portfólióját teljesen megújító új Hilux és Proace, valamint a hybrid értékesítések lendületét tovább erősítő új Prius, RAV4 és C-HR) és 2 új Lexus (köztük az elképesztően sikeresnek bizonyuló RX) modell rendkívül kedvező piaci fogadtatása” – fogalmaz Dura László, a Toyota magyarországi flottaértékesítéseiért felelős vezetője.
„Legalább ilyen fontos kiemelni ugyanakkor azt is rendkívül pozitív tendenciát is, hogy hazánkban a vállalati ügyfelek az üzembentartási költségek és a maradványérték mellett, amelyekben a Toyota és a Lexus egyébként is hagyományosan erős, egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a környezetbarát autózásra, e tekintetben pedig vállalatunk hybrid modellportfóliója révén szintén egyértelműen éllovasnak számít” – teszi hozzá a szakember.
„A fentiek megteremtette kedvező alapokra pedig sikerrel tudtunk építeni az ügyfeleinkre szabott egyedi flottakonstrukcióink, illetve a márkakereskedéseinkben dolgozó dedikált flottaértékesítő kollégák szakmai felkészültsége révén” – foglalja össze Dura László.
A Toyota 2016-os hazai flottasikereit a kis- és középméretű vállalkozások részére történő értékesítések egyébiránt épp úgy segítették, mint a megnyert nagyobb tenderek, így például a Magyar Honvédség Katonai Rendészeti Központja részére átadott Hilux modellek. Tavaly a legnépszerűbb flottamodelleknek egyébiránt az Auris, az Avensis, a C-HR, a Prius, a Proace és a Hilux bizonyultak a Toyota, és az NX és RX, valamint az IS és GS bizonyultak a Lexus modellkínálatából.
„A tavalyi év a tekintetben piaci fordulatot jelentett, hogy míg a magyarországi személyautó és kishaszongépjármű piac 24,5%-al növekedett, addig a flottapiac csupán 19,4%-al bővült, azaz a növekedés valódi motorját a magánvásárlások jelentették. Ennek köszönhetően állt elő az a helyzet, hogy a flottapiacon 35,5%-al növekedő Toyota és 62,8%-al bővülő Lexus márkák a teljes piacon 41,2%-al illetve 67,5%-al bővültek” – mutat rá Varga Zsombor, a Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációjáért felelős vezetője.
„Így a Toyota piaci részesedése a flottapiacon 4,1%-ra (a Lexusé 0,4%-ra) nőtt, míg a teljes piacon 5,75%-ra (a Lexusé 0,35%-ra) növekedett, miközben a flottaértékesítések aránya a Toyota és a Lexus összértékesítésében 47,4%-ra illetve 70,3%-ra csökkent. A magánvásárlások még dinamikusabb növekedése révén tehát úgy sikerült tovább erősödnünk a flottapiacon, hogy közben a flottaértékesítés súlya csökkent az eladásainkban” – magyarázza el szakember.