Az év első nyolc hónapjának mérlege szerint ez Európai Unióban egyetlen autógyártó sincs, aki nagyobb arányban tudta volna növelni eladásait az előző év azonos időszakához képest, mint a Toyota Motor Company.
Ahogy januárban és februárban gyengélkedett az Európai Unió újautó-piaca, ugyanúgy jelentősen alulteljesítettek az autógyártók a nyár utolsó két hónapjában: júliusban 23,2%, augusztusban 19,1% volt az elmaradás 2020 azonos időszakához képest, derül ki az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) által közzétett adatokból. A közbeeső négy hónapban (március-június) azonban szárnyaltak az eladások, így összességében 2021 első nyolc hónapját tekintve éves szinten 11,2%-os növekedést mutat a piac; az Európai Uniós országokban idén eddig 6,8 millió új személygépkocsi talált gazdára.
A legnagyobb autógyártók egy kivétellel növekedésről számolhattak be; egyetlen konszern sem tudta azonban a Toyota-csoportnál nagyobb mértékben emelni eladásait. A 26,1 százalékos növekedésnek köszönhetően a Toyota és Lexus márkákat tömörítő vállalat 6,4 százalékra növelte piaci részesedését az uniós piacokon, és ezzel megelőzte a Daimlert (Mercedes-Benz, Smart.)
2021.01-08. | Piacrész 2021(%) | Piacrész 2020(%) | Eladott autó 2021 (db) | Eladott autó 2020 (db) | Változás (%)21/20 |
Volkswagen csoport | 26,5 | 26,2 | 1 804 769 | 1 602 053 | +12,7 |
Stellantis | 22,3 | 21,6 | 1 515 840 | 1 325 456 | +14,4 |
Renault csoport | 9,9 | 11,5 | 673 500 | 702 389 | -4,1 |
Hyundai csoport | 8,0 | 7,1 | 546 847 | 433 827 | +26,1 |
BMW csoport | 6,8 | 6,6 | 462 802 | 401 882 | +15,2 |
Toyota csoport | 6,4 | 5,7 | 437 514 | 346 911 | +26,1 |
Daimler | 5,4 | 6,0 | 370 299 | 368 100 | +0,6 |
Ford | 4,2 | 5,0 | 282 897 | 303 147 | -6,7 |
Volvo | 2,2 | 2,2 | 152 567 | 135 238 | +12,8 |
Nissan | 1,8 | 2,1 | 119 539 | 131 552 | -9,1 |
Mazda | 1,2 | 1,1 | 83 578 | 68 377 | +22,2 |
Jaguar Land Rover csoport | 0,7 | 0,7 | 50 888 | 41 656 | +22,2 |
Mitsubishi | 0,6 | 1,0 | 41 213 | 61 394 | -32,9 |
Honda | 0,4 | 0,5 | 28 365 | 32 720 | -13,3 |
Ami a márkák versenyét illeti, az idei remek szereplésnek köszönhetően a Toyota a tavalyi hetedik helyről a negyedikre lépett előre a rangsorban. A márka megelőzte a Mercedes-Benzt, a Škodát és a BMW-t is, és jelenleg mindössze 0,1 százalékpont választja el a dobogós helyezéstől. A Toyota 27,1 százalékos növekedését a tíz legnépszerűbb márka közül egy sem tudta megközelíteni.
Továbbra is a Toyota az egyetlen Európán kívüli márka a Top 10-ben. A prémium márkák mezőnyében a Lexus stabilan őrzi Top 10-es helyezését, a közeljövőben várható, új modellbevezetések – elsősorban a vadonatúj Lexus NX középkategóriás szabadidőjármű késő őszi érkezése – révén pedig akár további emelkedésbe is kezdhet a Lexus.
2021.01-08. | Piacrész 2021(%) | Piacrész 2020(%) | Eladott autó 2021 (db) | Eladott autó 2020 (db) | Változás (%)21/20 |
Volkswagen | 11,8 | 11,7 | 803 633 | 716 983 | +12,1 |
Peugeot | 6,8 | 6,7 | 460 027 | 412 241 | +11,6 |
Renault | 6,2 | 7,6 | 423 029 | 467 537 | -9,5 |
Toyota | 6,1 | 5,3 | 416 076 | 327 323 | +27,1 |
BMW | 5,5 | 5,4 | 376 389 | 328 436 | +14,6 |
Škoda | 5,5 | 5,7 | 375 789 | 351 877 | +6,8 |
Mercedes-Benz | 5,1 | 5,8 | 349 888 | 357 877 | -2,2 |
Audi | 5,0 | 4,8 | 336 991 | 294 766 | +14,3 |
Fiat | 4,8 | 4,5 | 325 184 | 277 142 | +17,3 |
Citroën | 4,3 | 4,3 | 292 966 | 264 016 | +11,0 |
Fotók: Toyota, Lexus
Adatok: ACEA