December elején még nem hirdethetünk végső győztest, de a Focus2Move szervezett eddigi számai alapján megfordulhat a sorrend, és ismét a Toyota-csoport léphet a dobogó legfelső fokára a világ autógyártói közül.
Az év végéhez közeledve mindig ugyanaz a kérdés foglalkoztatja az autóipart és a nagyközönséget: melyik gyártó, melyik márka adta el a legtöbb autót az adott évben, illetve melyik típus volt a legkeresettebb. Mennyiségi rekordokra idén nem számíthatunk, a piacon minden korábbinál öldöklőbb verseny folyik a helyezésekért – és a focus2move szervezett legfrissebb adatai szerint egyelőre úgy tűnik, a Toyota-csoport lehet az év első számú autógyártója.
2019-ben folytatódik a globális autóipar lassú zuhanása1. A korábbi optimista meglátások helyébe, miszerint az iparág idén végre átlépheti a 80 milliós álomhatárt, mára a józan belátás lépett. Már félévkor is csupán 78 millióról beszéltek az elemzők, most pedig úgy tűnik, annál is gyengébben, alig 77 millió gépkocsival zárhatják az évet a világ autógyártói. A visszaesés mindenekelőtt a kínai piac erőteljes lassulásának tudható be, így azokat a gyártókat érinti a legérzékenyebben, akik aránytalanul nagy mértékben támaszkodnak a világ legnagyobb (2018-ban a teljes globális forgalom csaknem 30százalékát2 adó) piacára.
A legfrissebb adatok3 jelenleg a Volkswagen-csoport áll az élen. Ugyanakkor a konszern tavalyi eladásainak közel 39 százalékát4 tette ki a kínai forgalom, ez pedig az idei teljesítményben is megmutatkozik: a Focus2Move szervezet adatai szerint egy év alatt 2,0 százalékkal estek vissza a csoport globális eladásai. Ezzel szemben a Toyota-csoport csaknem ugyanennyivel tudta növelni (+1,9%) forgalmát a világ piacain, miközben az összes nagy szereplő visszaesésről számolhatott be (ld. alábbi táblázat).
Amennyiben ezek a növekedési arányok az év végéig nem változnak, a Volkswagen AG forgalma a tavalyi5 10,81 millióról 10,59 millió autóra csökkenhet, míg a Toyota Motor Corporation 10,44 helyett 10,63 millió autót adhat el. Ez pedig azt jelentené, hogy 2019-ben ismét a Toyota-csoport lesz a világ első számú autógyártója.
Autógyártó | 2018.10. millió darab (piacrész) | 2019.10. millió darab (piacrész) | Változás | 2018 millió darab (piacrész) | 2019* millió darab (várható piacrész) |
Toyota-csoport | 8 354 921 (10,9%) | 8 517 680 (11,6%) | +1,9% | 10 435 420 (11,2%) | 10 633 693 (16,1%) |
Volkswagen-csoport | 9 056 191 (11,8%) | 8 878 607 (12,1%) | -2,0% | 10 810 349 (11,6%) | 10 594 142 (13,8%) |
Renault-Nissan Szövetség | 8 706 162 (11,3%) | 8 174 177 (11,2%) | -6,1% | 10 346 982 (11,1%) | 9 715 816 (12,6%) |
General Motors | 7 110 766 (9,2%) | 6 417 737 (8,6%) | -11,2% | 8 643 003 (9,2%) | 7 674 987 (10,0%) |
Hyundai-Kia | 6 108 094 (7,9%) | 5 933 296 (8,1%) | -2,9% | 7 416 346 (7,9%) | 7 201 272 (9,4%) |
* Prognosztizált érték. A piaci részesedés előrejelzése 77 millió eladott járműre vetítve értendő. A gyártók táblázatban elfoglalt sorrendje a prognosztizált értéken alapul.
Forrás: https://focus2move.com/world-car-group-ranking/
A fentiekkel együtt is korai volna még csoportszinten éves győztest hirdetni. Semmi elhamarkodott nincs azonban a márkák, illetve típusok rangsorának megállapításában.
Ahogyan 2017-ben és 2018-ban, idén is a Toyota lehet a világ első számú autómárkája. Az év első tíz hónapja során egyetlen más márka sem tudta növelni eladásait, így a Toyota eleve tekintélyes előnyét nemcsak megtartani, de erősíteni is tudta; ha a továbbiakban tartani tudja eddigi emelkedési rátáját, a márka világpiaci részesedése az év végére megközelítheti a 12 százalékot.
Autómárka | 2018.10. millió darab (piacrész) | 2019.10. millió darab (piacrész) | Változás | 2018 millió darab (piacrész) | 2019* millió darab (várható piacrész) |
Toyota | 7 198 520 (9,3%) | 7 299 945 (10,0%) | +1,4% | 8 856 524 (9,5%) | 8 980 515 (11,7%) |
Volkswagen | 5 763 290 (7,5%) | 5 603 115 (7,6%) | -2,8% | 6 908 396 (7,4%) | 6 714 961 (8,7%) |
Honda | 4 125 823 (5,4%) | 4 124 777 (5,6%) | 0,0% | 5 044 055 (5,4%) | 5 044 055 (6,6%) |
Ford | 4 612 874 (6,0%) | 4 230 153 (5,8%) | -8,3% | 5 456 994 (5,8%) | 5 004 063 (6,5%) |
Nissan | 4 119 053 (5,4%) | 3 819 327 (5,2%) | -7,3% | 5 076 395 (5,4%) | 4 705 818 (6,1%) |
* Prognosztizált érték. A piaci részesedés előrejelzése 77 millió eladott járműre vetítve értendő. A márkák táblázatban elfoglalt sorrendje a prognosztizált értéken alapul.
Ennél is impozánsabb a Toyota Corolla dominanciája a típusok versenyében. Minden idők legnagyobb számban – több mint 47,5 millió példányban6 – eladott személygépkocsijából az év első tíz hónapjában több mint egymillió darab talált gazdára, csaknem 17 százalékkal több, mint a második helyezett modellből.
A tavaly mutatott, minimális (-1,1%) gyengülést követően most ismét emelkedik a Corolla forgalma; a modell globális piaci részesedése 1,4%7. Említést érdemel még a Toyota RAV4, amely a világ harmadik legnagyobb számban eladott személygépkocsijaként zárta a 2018-as évet8, és ezt a pozícióját azóta erősíteni is tudta. A szabadidőjárműnek hatalmas lendületet adott a generációváltás, és ha ezt tartani tudja az év végéig, gyakorlatilag megfelezheti lemaradását a jelenlegi második helyezett mögött: míg tavaly év végén a két modell közötti különbség 22,5 százalék volt, jelenleg csupán 12,2% a differencia.
Modell | 2019.10. millió darab | Változás 2018.10.-hez képest | 2018 millió darab | 2019* millió db (várható piacrész) |
Toyota Corolla | 1 007 887 | +2,7% | 1 187 645 | 1 219 711 (1,6%) |
Ford F-széria | 875 194 | -2,5% | 1 081 272 | 1 054 240 (1,4%) |
Toyota RAV4 | 767 907 | +10,5% | 837 486 | 925 422 (1,2%) |
Honda CR-V | 671 412 | +16,0% | 744 387 | 863 489 (1,1%) |
Honda Civic | 697 268 | +0,9% | 833 123 | 840 621 (1,1%) |