Főoldal Magazin A Toyota és partnerei innovatív autómegosztó projektjük részleteiről számoltak be

A Toyota és partnerei innovatív autómegosztó projektjük részleteiről számoltak be

Tizennyolc hónap telt el azóta, hogy a francia Alpokban fekvő Grenoble városában útjára indult egy rendkívül innovatív autómegosztó kísérlet; most a projektben részt vevő Toyota és partnerei megosztották annak első, felhasználói profilokra és használatra vonatkozó eredményeit.
toyota-car-sharing-autoaddikt

A projekt, amely arra az elgondolásra épül, hogy a városi közlekedési és környezetszennyezési problémák megoldásában kulcsfontosságú szerepet játszik a többféle közlekedési eszköz kombinált használata (úgynevezett multimodális felhasználás), nem kevesebb, mint 70 darab Toyota i-ROAD és COMS típusú ultra kompakt elektromos járművet bocsátott a felhasználók rendelkezésére egy Ha:mo (harmonikus mobilitás) elnevezésű  megosztó platformon keresztül.

Ezek a környezetbarát gépjárművek akár a tervezett felhasználás előtt egy órával befoglalhatók; azokat a város 27 pontján, a francia EDF energiaszolgáltató leányvállalata, a Sodetrel által telepített és működtetett töltőállomásokon vehetik fel a felhasználók. Az állomásokon a szolgáltatás egyedi bérletre, valamint bármely városi tömegközlekedési utazási engedélyre szól. A járművek oda-vissza utazáshoz éppúgy igénybe vehetők, mint egy irányú közlekedésre; a foglalás okostelefonon keresztül történik. A felhasználók multimodális utazást is tervezhetnek, csatlakozva a Grenoble térség útvonaltervező szolgáltatásához, a Métromobilité alkalmazáshoz.

A Cité Lib by Ha:mo a létező autómegosztó szolgáltatások minden innovatív megoldását a hasonló rendszerekben nem jellemző multimodális felhasználás bevezetésével egészíti ki. A mai napig több mint ezer felhasználó regisztrált a szolgáltatásra. „A Cité Lib by Ha: mo működésének első hónapjait hagyományos autómegosztó szolgálatokkal összehasonlítva rendkívül biztatónak mondhatók a tapasztalataink” – mondta Martin Lesage, a Cité Lib igazgatója.

A félidejénél járó projekt első tapasztalatai 

A tervek szerint 2017 szeptemberéig tartó, hároméves projekt során eddig begyűjtött járműadatok, illetve a felhasználók körében végzett kutatások alapján máris felvázolhatók az első felhasználási minták. A legfontosabb következtetések:

  • A járműveket többet használják munkanapokon, mint hétvégéken.
  • A napi használati csúcsidő megegyezik az egyéb közlekedési módokéval: a reggeli bejárás, az ebédidő, valamint a késő délutáni időszakok a legforgalmasabbak.
  • Az átlagos úthossz 5 kilométer, ami jóval rövidebb, mint az elektromos járművek 35-50 kilométeres maximális hatótávolsága. Ez is azt bizonyítja, hogy az apró elektromos járművek ideálisak a városi közlekedésre.
  • A bérlés átlagos időtartama 45 perc.
  • A felhasználók többsége (75%) alkalmanként egy irányba veszi igénybe a szolgáltatást, az egyik állomáson átvett járművet egy másik ponton adják le.
  • A felhasználók 20 százaléka menet közben megáll hosszabb-rövidebb időre.
  • A leggyakrabban használt töltőpontok a vasútállomás közelében lévő két állomás; a Grenoble-ban és vonzáskörzetében felállított, többi huszonöt állomás között egyenletesen oszlik meg a foglalási forgalom.

Felhasználói profilok

A projekt résztvevői fókuszcsoportok és közvélemény-kutatások segítségével igyekeztek pontosan megérteni a Cité Lib by Ha:mo felhasználók demográfiai profilját, és utazási szokásait. Az itt begyűjtött adatok a következőket mutatják:

  • Habár a szolgáltatást a legkülönfélébb profilú ügyfelek veszik igénybe, az átlagos felhasználó jellemzően felsőfokú végzettségű, irodai / értelmiségi munkakörben dolgozó, 36 éves férfi.
  • A tanév hónapjaiban Grenoble lakosságának jelentős részét adó diákok teszik ki a felhasználók 14 százalékát.
  • A felhasználók 43 százaléka már rendelkezik valamilyen tömegközlekedési (városi villamos vagy busz, regionális vasút, nemzeti vasút) bérlettel.
  • 54 százalékuk heti 2-3 alkalommal, 41 százalékuk minden nap kerékpárral közlekedik.
  • 74 százalékuknak legalább egy autója van.
  • A szolgáltatás megítélése rendkívül kedvező: a megkérdezett aktív felhasználók 92 százaléka elégedett vagy nagyon elégedett a szolgáltatással; más közlekedési módokhoz viszonyítva a felhasználók mindenekelőtt annak praktikumát és környezetbarát voltát értékelték, olyan egyéb említett erények előtt, mint az időtakarékosság, az élvezetesség, a gyorsaság vagy a költségmegtakarítás

„A maga nemében egyedülálló kísérlet félidős eredményei igazolják az elgondolásban rejlő lehetőségeket, és annak multimodális közlekedési elvbe történő integrálhatóságát. A Cité Lib by Ha:mo innovatív, fenntartható válasz az újszerű mobilitási igényekre, és jól kiegészíti a már fennálló közösségi és környezetbarát közlekedési módozatokat” – mondta Christophe Ferrari, a Grenoble-Alpes Métropole térség elnöke.
Felhasználói közösség és jövőbeli távlatok
A Cité Lib by Ha:mo a közelmúltban felhasználói klubot hozott létre, hogy pontosabban felmérhesse az ügyfelek szükségleteit, és közösséget alakítson ki a projekt körül. Máris számos javaslat érkezett ezen csatornán keresztül, és ezek nyomán lágyabb felfüggesztéssel szerelték fel az i-ROAD gépjárműveket; a foglalási intervallumot 30-ról 60 percre növelték; leegyszerűsítették az árstruktúrát: 1 euro / 15 perc használat.

Az első év célja az volt, hogy útjára indítsák a projektet, és üzembe állítsák az összes töltőállomást, valamint járművet; továbbá hogy megkezdjék a szolgáltatás népszerűsítését Grenoble és a környék lakosainak körében.  A második évben a partnerek célja az, hogy minél inkább kibővítsék a jelenleg ezer főt számláló felhasználói kört, hogy minél több adatot gyűjtsenek be, valamint növeljék a járművek kihasználtságát.  A harmadik évet a városi autómegosztó rendszer üzleti modelljének a finomítására szánják a partnerek.

A feltérképezendő területek között szerepel a Toyota COMS járművek rendelkezésre bocsátásának kérdése a 16-18 éves korosztálynak, mint a kétkerekű járművek alternatívája: a rendszer csekély költségű, biztonságos, limitált végsebességű négykerekű járművet bocsát rendelkezésükre. A partnerek jelenleg egy autóvezető iskolával együttműködve részesítik képzésben a fiatal felhasználókat, mielőtt azok számára elérhetővé tennék a járműveket.

Az Alpok szívében fekvő Grenoble-Alpes Métropole térségben egymást érik az innovációk

A Forbes által a világ leginnovatívabb nagyvárosai között számon tartott (5. helyezés a 2013-as listán) város mindig is támogatta a kísérleteket. A 49 településből álló, 450 000 lakosú Grenoble Métropole térség Franciaország egyik legkiválóbb közlekedési hálózatával rendelkezik: öt villamos vonal, 350 km kerékpárút, 7000 darab bérelhető Métrovélo városi kerékpár.

Az energiaipari átállásban kulcsszerepet vállaló EDF csoporthoz tartozó Sodetrel állította fel, üzemelteti és tartja karban a 27 pontból álló töltőállomás-hálózatot. A cél új termékek és egyedi szolgáltatások kifejlesztése; például hogy egyetlen bérlettel lehessen igénybe venni a közösségi közlekedési és autómegosztó szolgáltatásokat.

A Toyota számára a kísérlet igazolni hivatott a kisméretű elektromos járművek városi használatban rejlő lehetőségeket, valamint segít meghatározni, hogy milyen feltételek között lehet azokat egy, a tömegközlekedést kiegészítő autómegosztó szolgáltatás részeként optimálisan alkalmazni. A projekt emellett a szolgáltatást támogató Ha: mo számítástechnikai platform fejlesztéséhez is hozzájárul.

Az első francia autómegosztó hálózathoz, a Citiz-hez tartozó Cité Lib a Rhône-vidék egyik legrégebben működő autómegosztó szolgáltatója: a térségben 250 autót üzemeltető szolgáltató végzi a projekt ügyfélkezelési feladatait, biztosítja a folyamatokat, és gondoskodik a járművek karbantartásáról. A klasszikus retúr szolgáltatással együtt összesen négyezer felhasználó veszi igénybe a Cité Lib szolgáltatásait, különös tekintettel a rugalmas és gazdaságos Cité Lib by Ha:mo ajánlat iránt érdeklődést mutató, fiatalabb generációkra.