A Volkswagen Golf semmi mással össze nem téveszthető, hamisíthatatlan dizájn-ikon. Az autók formatervezésének immár hét generáció óta folyamatosan tökéletesített mesterművéről van szó, amely valóban egyedi jelenség.
A Golf ugyanis a világ azon kevés, széles körben elérhető autóinak egyike, amely nem árulkodik feleslegesen tulajdonosa bankszámlájáról. A Golf történetének legnagyobb jelentőségű eseménye – s ebben a szakértők is egyetértenek – az a hetvenes évek végén született döntés volt, amely a Golf I formai génjeinek továbbfejlesztéséről, illetve ezen alapokon a Golf II megalkotásáról született. Ezzel létrejött a „Golf-jelenség”, amely szinte maga a Volkswagen, a márka tükörképe – olyan kompakt modell, amely az egyes kategóriákon átívelő karakterével a társadalom minden rétegét megszólította.
Visszatekintés – 1983: egész Németország lelkesen követi, amint a német Ulf Merbold a Columbia űrrepülőgép fedélzetén kilép a világűrbe. Michael Jackson „Thriller” című albuma mindaddig elérhetetlennek hitt eladásokat produkál, és a világ legnagyobb példányszámban értékesített LP-je és CD-je lett. Az Apple bemutatja az első sorozatgyártású számítógépes egeret – ősszel pedig bemutatkozik a Golf második generációja.
A Golf II egyszerre lett nagyobb és aerodinamikusabb. A formatervezők következetesen megőrizték a Golf I alapvető génjeit, ugyanakkor új és progresszív részletekkel egészítették ki azokat. Merőben újszerű a hátsó rész kialakítása: míg a Golf I hátsó lámpái alul, a lökhárítóra illeszkedve kaptak helyet, a Golf II hátulján jóval feljebb kerültek, ami 1983-ban egészen egyedülálló megoldásnak számított. A nemzedékek között mindeközben a C-oszlopok mindmáig jellegzetes formája biztosított kapcsolatot. Amint a Volkswagen 1983-ban fogalmazott: „A Golfnak mindenképpen Golfnak kellett maradnia, vagyis semmi olyan új konstrukciót nem tartalmaz, amely ne a Golf koncepciója jegyében született volna – mégis minden részletében új autó, amelynek mottója: a folytonosságot jelentő koncepció valamint a továbbfejlesztett részletek és minőség.” Ez a világsiker receptje.