A Volvo Cars 2019 végével világszerte száműzi irodáiból, üzemi étkezdéiből és rendezvényeiről az egyszer használatos műanyag eszközöket.
Ez a döntés összhangban áll a vállalat azon döntésével, hogy aktívan támogatja az ENSZ Környezetvédelmi Programjának ‘Tiszta tengerek’ kampányát, egyben megerősíti azon célkitűzését, hogy a lehető legteljesebb mértékben visszaszorítsa globális tevékenységeinek szénlábnyomát.
A prémium autógyártó több mint 20 millió darab, egyszer használatos műanyag eszközt – poharat, ételtároló edényt és evőeszközt – vált ki fenntarthatóbb alternatívákkal, például biológiailag lebomló anyagokból – papírból, papírpépből vagy fából – készült tárgyakkal. Ez a vállalat összes munkavállalójára vetítve éves szinten fejenként több mint 500 darab műanyag eszközt jelent.
Az átállást fokozatosan hajtják végre. 2018 végére a cég minden globális rendezvényéről – például a modellbemutatókról –, valamint a Volvo Cars Kínában, Belgiumban, Egyesült Államokba, Svédországban és Malajziában működő irodáiból és étkezdéiből száműzik az egyszer használatos műanyag tárgyakat.
2019 folyamán az összes vezérképviselet száműzi tevékenységének minden aspektusából az egyszer használatos műanyagokat, beleértve a helyi rendezvényeket.
„A műanyagok jelentette környezetszennyezés elleni harcban, a közönség figyelmének a felhívásában kulcsfontosságú szerep vár a privát szektor szereplőire. Nem várhatunk a kötelező érvényű törvényi szabályozók megjelenéséig” – mondta Lisa Emelia Svensson, az ENSZ környezetvédelmi programjának óceánokért felelős igazgatója. „A következő 10-15 évben az előrejelzések szerint csaknem duplájára nő a világ műanyag-termelése. Ennek egy része pedig a világtengerekben végzi, ha nem teszünk ellene már ma. Üdvözöljük a Volvo Cars azon döntését, hogy nemet mondott az egyszer használatos műanyagokra; nagyszerű látni, hogy a vállalat jó példával jár elöl.”
A Volvo Cars becslései szerint már a program 2018-as bevezetési fázisában több mint 140 tonnányi egyszer használatos műanyagot válthatnak ki plasztikmentes alternatívákkal.
„A műanyag szennyezés korunk egyik legsürgetőbb környezetvédelmi problémája” – mondta Stuart Templar, a Volvo Cars fenntarthatóságért felelős igazgatója. „Komolyan vesszük saját felelősségünket. Szerepet kell vállalnunk ennek a globális problémának a megoldásában.”
A vállalat nem mostani döntésével kezdte meg a küzdelmet a műanyag szennyezés ellen: a cég tavaly októberben jelentette be, hogy 300 000 euróval támogatja a Volvo Ocean Race vitorlás verseny tudományos kutatási programját. A 2018/19-es regattán induló számos hajót olyan érzékelőkkel szereltek fel, amelyek a világtengerek legtávolabbi pontjain rögzítenek adatokat a vizek állapotáról, így a tengerek mikroplasztik-szintjéről is.
A támogatáshoz a V90 Cross Country Volvo Ocean Race egyedi modellek értékesítéséből is hozzájárul az autógyártó. Az autó maga is megoldást kínál a problémára: szőnyegbetétei abból az Econyl nevű anyagból készültek, amelyet 100 százalékban újrahasznosított műanyagokból, többek között a tengerfenékről felszedett halászháló-maradékokból állítanak elő.
A Volvo Cars kiemelt feladatának tekinti, hogy visszaszorítsa termékeinek és tevékenységeinek környezeti hatását. A vállalat még 2017-ben, az autóiparban elsőként jelentette be, hogy 2019-től minden újonnan bevezetett Volvo modell elérhető lesz részben vagy teljesen elektromos hajtáslánccal. Ezen stratégiájának megerősítéseként a Volvo idén tavasszal bejelentette, hogy 2025-re globális eladásainak 50 százalékát tisztán elektromos járművek fogják kitenni.
Ami gyártótevékenységeit illeti, a Volvo Cars arra törekszik, hogy 2025-re teljes mértékben klímasemleges vállalatként működjön. Idén januárban a svédországi Skövdében működő motorgyár a vállalat üzemei közül elsőként vált klímasemlegessé.