A Ford Motor Company együttműködésre lépett a Jose Cuervo vállalattal, hogy felfedjék a tequila-gyártás melléktermékeként keletkező agávérostok hasznosításában rejlő lehetőségeket, és olyan, még inkább fenntartható bio-műanyagot fejlesszenek ki, amely felhasználható a Ford járműveihez.
A Ford és a Jose Cuervo jelenleg egy bio-műanyagot vizsgál, hogy alkalmas-e az autók külső és belső alkatrészei, például a vezetékkötegek, a fűtés-, szellőzés- és klímarendszerek vagy a tárolórekeszek gyártásához. Az első vizsgálati eredmények alapján elmondható, hogy a tartós és mutatós anyagban komoly lehetőségek rejlenek. Egy újabb fenntartható alapanyag sikeres kifejlesztése csökkenthetné az alkatrészek tömegét, mérsékelve ezzel az üzemanyag-fogyasztást; emellett az új anyaggal kiválthatók lennének a petrolkémiai alapanyagok, ami tovább csökkentené a járművek környezeti terhelését.
“A Fordnál eltökélt célunk környezeti terhelésünk csökkentése” – nyilatkozta Debbie Mielewski, a Ford fenntarthatósági kutatási részlegének műszaki vezetője. “A fenntarthatóság szemléletének éllovasaként új technológiákat fejlesztünk ki, amelyekkel hatékonyabban hasznosíthatók a hulladékok és a rostok, s ezáltal csökkenthetjük a petrolkémiai alapanyagok felhasználását, valamint az alkatrészek tömegét is, ami jótékony hatással lehet autóink üzemanyag-fogyasztására.”
Az agávénövény teljes kifejlődéséhez minimum hét év szükséges. Betakarítása után a növény középső részét megpörkölik, majd megőrlik, és kipréselik a levét, amit aztán lepárolnak. A Jose Cuervo a feldolgozás után visszamaradt növényi rostokat komposztként használja fel ültetvényein, a maradékból pedig helyi iparművészek készítenek különféle kézműves termékeket, például agávé-papírt.
Most azonban – a Jose Cuervo magasabb szintű fenntarthatósági elkötelezettségének megfelelően – a tequila-gyártó egyesíti erőit az autógyártóval, hogy kidolgozzák a hulladéknak számító rostok hasznosításának új módszerét.
“A Jose Cuervo büszke arra, hogy a Forddal közösen tökéletesíthetjük agávé-fenntarthatósági tervünket” – mondta el Sonia Espinola tequilera-mester, a Cuervo Alapítvány igazgatója. “Ma már mi vagyunk a világ legnépszerűbb tequilájának gyártói, ám korábban, egy apró családi vállalkozásként el sem tudtuk volna képzelni, hogy az általunk gondozott néhány száz agávénövényből egyszer több millió tövet számláló ültetvény lesz. Ez az együttműködés közelebb hoz egymáshoz két kiváló vállalatot, hogy közös erővel innovatív, környezettudatos anyagokat fejleszthessünk ki.”
Akárcsak a Ford Motor Company, a Jose Cuervo is olyan vállalat, amelyet egy család birtokol és irányít. Az 1795-ben alapított cég már több mint 220 éve változatlan szakértelemmel készíti a tequilát, méghozzá mindig ugyanazon recept alapján, ami generációról generációra öröklődik.
A Jose Cuervo vállalattal való együttműködés a legfrissebb példája a Ford innovatív szemléletének, amelynek szellemében a márka bio-alapanyagokat gyárt és használ fel termékeiben. A Ford 2000-ben kezdett bele a járművekben alkalmazható fenntartható anyagok kutatásába. Mára az autógyár nyolc különféle, fenntartható forrásból származó anyagot használ autóiban: szójahabot, ricinusolajat, búzaszalmát, kenafrostot, cellulózt, fát, kókuszrostot és rizspelyvát.
Az ENSZ Környezetvédelmi Programja szerint a világon évente 5 milliárd tonna mezőgazdasági biomassza-hulladék termelődik, vagyis a mezőgazdasági melléktermékek bőséges – ám gyakran kihasználatlan – alapanyagforrást jelentenek. Ezek az anyagok viszonylag olcsók, és segítségükkel a gyártók fenntarthatóbb és könnyebb alkatrészeket készíthetnek.
A Fordnak már van némi tapasztalata az agávérostokkal kapcsolatban. Néhány évvel ezelőtt a vállalat megalkotta a szizálkenderből – egy különleges agávérostból – készített kesztyűtartó prototípusát. A jelenlegi projekt révén a Ford újabb lépéssel közelebb kerül a fenntartható forrásból származó anyagok felhasználásához.
“Egy átlagos autóban körülbelül 200 kilogramm műanyag található” – magyarázta el Mielewksi. “Most az a dolgunk, hogy megtaláljuk az ehhez hasonló ‘zöld’ alkatrészek felhasználási területeit, ezzel is tehermentesítve bolygónkat. Olyan munka ez, amire igazán büszke vagyok – már csak azért is, mert az eredménye sok más iparágra is komoly hatással lehet.”