Sokadjára futunk neki a fejegység- illetve a GPS antennakábelei rendbetételének. Most úgy tűnik, végére jártunk a problémának, teljes mértékben. W140 S420 Mercedes-Benz projekt.
A faceliftes W140-eknél, olyanokban, amelyekben már navigációs rendszer – köznyelven GPS – található, dupla antennát alkalmaztak. Egyet dedikálva alapból a fejegység rádiójának, egyet pedig magának a navigációnak. A rádió antennája a hátsó szélvédőüveg rétegezése közé lett integrálva, míg a navigáció vevőegysége a csomagtérfedélen kapott helyet. Ugyanakkor érdekes egy rendszer ez, mivel a kettő szorosan együtt működik, vagy tud együtt működni, ha valamelyiknél aprócska hiba lép fel, rögvest borul az egész összkép.
Több ízben írtunk már az antenna, az antenna erősítő rendbetételéről, kitisztításáról – elsőként a csomagtér vezetőoldali erősítőjét „gyógyítgattuk”, majd a szintén vezetőoldali C oszlop belső részébe, a kárpit alá helyezett rendszert ápolgattuk.
Ezeknél a ténykedéseknél kimaradt a csomagtértető, konkrétan a csomagértetőre applikált antenna vizsgálata. S nőn csoda: itt is találtunk egy kisebb bakit.
Az antenna kábele a vezetőoldali csomagértető-zsanéron van kivezetve a csomagtérfedél belső felületéhez erősítve. Vagy inkább szikszalagozva, gyárilag. Nos, ez a ragasztás 23 év távlatában kissé megfáradt, ami azt eredményezte, hogy a koax masszívan lógott, lifegett, és jól beleért az illesztés-toldásnál a csomagtértető fémfelületéhez. Elég egy szolidabb fékezés, koppan a toldás, és máris jönnek a vételi zavarok.
Jöttek is, azzal együtt, hogy már szinte az egész jelenséget többszörösen körbejártuk. Ahogy fentebb írtuk, az antennaerősítők takarítása, WD40-nel átfújkálása segített ugyan, úgy 80 százalékban. Voltak még vételi problémák továbbra is, úgy hogy legelőször a fejegységet magát szedtük ízeire, és takarítottuk át a kondikat, mértük végig az ellenállásokat, biztosítékokat, egyebek. Mármint a fejegység nyákjain, az autó kettő szimpla biztosítéktábláiról ne is beszéljünk – az első gondolatunk az volt a szegényes vétel kapcsán, hogy biztos kiment egy biztosíték, nem megy a receivar/tuner, az lesz a baj.
Nos, összegezve: a baj sokrétű volt. Elsősorban a koax fejegységhez csatlakozó dugója lötyögött, törött volt – hiba 1. A másik fő hiba a hátsó szélvédő fóliázása volt, ami leárnyékolta magát az üvegbe integrált antennát – hiba 2. Tünetek/receiverek rendberakása – itt minden oké volt, hiba semmi. Végezetül pedig az antennakábel a csomagtérajtó belső felületén – a toldás beleért a fémbe, kontakthiba, vételi zavarok, recsegés – hiba 3.
Kapott ecete szigetelőszalagot a kábel, persze csak felerősítés gyanánt, így most rendkívül fixen tart, több ponton is. A vezetőoldali zsanér kivezetésénél áttekertük a kábelburkolatot is szigetelőszalaggal, de csak azért, hogy az esetleges feszülésnél – például a csomagtérajtó nyitásánál-csukásánál – nehogy kikezdjék az élek a burkolatot.
A vétel tehát helyreállt – most már mondhatjuk – 100 százalékosan. Ez a hibajelenség is – mint nagyjából minden egy W140-esnél – rendkívül sokrétűnek bizonyult, de sikerült megoldanunk.
Együttműködő partnerek: Classic Vehicle Hungary, Victor’s Customs, Zöld Autószerviz, MerciBolt.hu, Hankook Tire Magyarország, ULO, Loctite (Henkel Adhesives), Olajshop.hu
Fotó: Canon / Camera Kft.
Utómunka: Acer