Site icon AutóAddikt

Árthat-e a W140-es Mercedes M119 motorjának az új E10 RON95 benzin?

Bár sokak szerint mesterségesen felkapott téma, gerjesztetett félelmekkel – rögtön az elején kijelentjük: igen, árthat.

Több kalkulátor létezik a neten arra vonatkozólag, hogy megnézhessük, árt-e korai(bb) évjáratú autónknak a 2020. január 1-étől kizárólagosságot élvező E10-es 95-ös benzin. Természetesen ahány típus, annyi referencia, annyi követelmény – de egy bizonyos: a jellemzően 25 évnél idősebb autók abszolút nem kultiválják majd a 10 százalék etanol tartalmú üzemanyagot.

Alapvetően a műanyag- és gumirészek azok, amelyek károsodást szenvedhetnek az üzemanyagellátórendszerben. Ez azért jöhet létre, mert a 10 százalékos etilalkohol-tartalom már olyan mérvű oldószer a maga hatásaival, hogy bizony komoly változásokat idézhet elő hosszabb távon.

Főként, ha a korai évjáratú autónkat hobbiautóként használjuk. Ezek a 20-25 éves vasak bizony többet parkolnak az átlagnál, és a beléjük tankolt üzemanyag az állásban veszít minőségéből – ez különösképp igaz az E10-re, amely – mint tudjuk – hajlamosabb a gyorsabb szavatosságvesztésre. És ez ismételten nem kellemes.

Esetünkben adott egy 1997-es évjáratú W140-es, M119 V8 4.2-es (S420) motorral. Bár az 1995 utáni fachliftes modellről van szó, ezzel együtt megvizsgáltuk alaposan, mi lesz az autó számára a leginkább megfelelő üzemanyag 2020. január 20-a után.

Szerdai Gábor, a Zöld Autószerviz vezetője szerint egyértelműen el kell felejteni az E10-es 95-öst az M119-hez, ugyanis az a plusz 5 százalék oldószer-hatás komoly károkat okozhat a fentebb már vázolt helyeken (üzemanyagellátó-rendszer, szénszűrő, gumi- és műanyag felületek, amelyekkel érintkezik az üzemanyag). Mindemellett Szerdai Gábor szerint jelentős rozsdaoldó hatása is van az E10-nek, amely szintén nem biztos, hogy előnyös régebbi rendszereknél.

Hamza Csaba, a Classic Vehicle Hungary tulajdonosa szerint a kását azért nem eszik annyira forrón, szerinte az 1995 utáni W140 konstrukciók esetében a plusz 5 százalék etil-alkohol tartalom nem hozhat maradandó károsodást az szemanyagellátó rendszerben. Legalábbis rövid idő alatt nem, hosszútávon esélyesebb lehet. Példaként a korábban bevezetett és forgalmazott E85 bioetanolt hozta fel, ott ténylegesen belefutottak anno problémákba. Mindenesetre az E85 és E10 között jelentős különbségek vannak, az E10 sokkal „visszafogottabb” e téren.

Úgyhogy egybehangzóan azt javasoljuk: nem érdemes kísérletezgetni az E10 95-össel, ha W140-esünk van M119 benzinmotorral (S420, S500), maximum akkor, ha vészhelyzet van – például egy autópályázásnál pang a tank, és gyorsan rá kell tölteni 10 litert ahhoz, hogy hazaérjünk.

Kiváló alternatíva lehet a továbbra is E5-ös 100-as oktánszámú prémiumüzemanyag (MOL EVO, Shell V-Power például). A közhiedelemmel ellentétben a magasabb oktánszám nem árt a motornak, ellenkezőleg: az optimálisabb égésfok végett hatékonyabb lesz a teljesítményleadás, valamint a szennyeződés-lerakódások aránya is jelentősen csökken. A motor egyenletesebb, tisztább járású lesz, és nem utolsó sorban sokkal kíméletesebb bánásmódban részesül a prémiumbenzin által.

Együttműködő partnerek: Classic Vehicle Hungary, Victor’s Customs, Zöld Autószerviz, MerciBolt.hu, Hankook Tire Magyarország, ULO

Fotó: Canon / Camera Kft.

Utómunka: Acer

Exit mobile version