Főoldal Magazin Az autóipar vadhajtásai

Az autóipar vadhajtásai

A világ autógyártói időnként megengedik tervezőiknek, hogy az autóipar határain túl kalandozva valósítsák meg önmagukat. Ilyenkor egészen különleges tárgyak születnek, amelyek olykor csak hírverésre szolgálnak, máskor viszont tényleges használati értékkel bírnak, és forgalomba is kerülnek.

Kulcstartó, széldzseki, sapka – az átlagos autórajongó beéri ennyivel, ha tanúbizonyságot tenne kedvenc márkája iránt táplált érzelmeiről. Létezik azonban a márkahűségnek egy magasabb szintje is, ahol a gyártók élvonalbeli formatervezőkkel, más szegmensek legendás piaci szereplőivel működnek együtt, hogy az átlagember számára értelmezhetetlen, de legalábbis megfizethetetlen, olykor komoly gyűjtői értékkel is bíró használati cikkeket, dísztárgyakat hozzanak létre.

Kultúraváltás

Habár pusztán a darabszámokat nézve eltörpül a világ legnagyobb piacai mellett, presztízsét és az extremitások iránti fogékonyságát tekintve a Közel-Kelet megkerülhetetlen térség a világ prémium gyártói számára. A harsány nyugati kultúra és az évezredes helyi tradíciók keveredéséből létrejött sajátos egyensúlyra nem mindenki képes ráérezni, de olykor hiteles, valós piaci igényekhez mért kiegészítők születnek.

A Lexus például pár éve kitalálta, hogy csúcsterepjárójának abszolút legmagasabb felszereltségű kivitelét, a limitált szériás LX 570 Signature modellt nemcsak stílusos fényezési opcióival (a vevők a homokszín és a sivatagi rózsa között választhattak) teszi relevánssá az Egyesült Arab Emírségekben élő ügyfelei számára, hanem egy Lexus logóval ellátott imaszőnyeget is mellékel az autóhoz. A szőnyeg azóta már a Toyota Land Cruiser extralistájára is felkerült.

Szintén a közel-keleti kultúra mindennapos használati tárgyához nyúlt a Bugatti, ám a svéd Desvall pipagyártó manufaktúrával közösen megvalósított termékük legfeljebb a francia hiperluxus-márka vásárlói számára megfizethető. A vízipipa technokrata újraértelmezése szénszálas kompozit héjba burkolt titánházat kapott, díszítéséről kézi varrással gondoskodtak. Az exkluzív sisából mindössze 150 darabot készítettek, egyenként mintegy százezer dolláros, azaz közel 29 millió forintos áron.

Mindeközben a nyugati világban változatlanul nincs elegánsabb annál, mint ha autónkhoz illő készletből kínálhatjuk pezsgővel kedves utasunkat. A beépített hűtőszekrények azonban aprók, kényelmetlenül hozzáférhetők, ráadásul be vannak építve az autóba: senki nem várhatja el egy Rolls-Royce tulajdonosától, hogy lépten-nyomon visszafutkosson az autójához, ha fel szeretné tölteni a poharát.

Ezért a brit luxusmárka megalkotta a tökéletes pezsgős ládát: egy tölgyfából készített, finom bőrrel burkolt szerkezetet. Elég egy gombnyomás, és a fedél míves kidolgozású tálcává alakul át, alatta négy, kézzel készített, fújt pezsgőspohár, valamint ugyanannyi hímzett szövetszalvéta ígér önfeledt pikniket.

A tároló két végén kinyitható, hűtött rekeszekben pedig nem csak kedvenc pezsgőnknek jut hely, de akár kaviárt is vihetünk magunkkal, a hozzá tartozó gyöngyház kanállal, hiszen igazi gourmet nem nyúl fém evőeszközzel a nemes ikrákhoz. A piknikdoboz bármelyik Rolls-Royce kereskedésben beszerezhető, rangjához méltó 37 ezer angol fontos, azaz 13,4 millió forintos áron.

Zene füleinknek

Amióta a Lexus először épített olyan autót, amelynek akusztikai jellemzői kielégítették a nagynevű Mark Levinson hifi-specialista elvárásait, majd példájukon felbuzdulva más prémium gyártók is követték példáját, már audiofil körökben sem tabu egy mondatban említeni az autóipart és a minőségi hangzást. Ez olyannyira igaz, hogy megjelentek a piacon az autóból visszafejlesztett otthoni high-end rendszerek – és ezt szó szerint kell érteni.

A Lamborghini és a Porsche egymástól függetlenül gondolta úgy, hogy autóinak ikonikus formai jegyei tökéletes körítést nyújthatnának egy minőségi hangszórórendszerhez. Az olasz gyártó egy szintén talján specialistával fogott össze, amely már nevében (Ixoost, ami összecseng az angol exhaust, azaz kipufogó szóval) is autóipari kötődéseit erősíti. EsaVox nevű modelljüket eredeti Lamborghini kipufogócsövek, valamint az autógyártó által készített szénszálas panelek felhasználásával alkották, és bár kategóriáját tekintve csupán egy hordozható (bár igen méretes) Bluetooth-hangszóróról van szó, az igényes anyagok és a teljes egészében kézi gyártás, no meg a nagy presztízsű név miatt 24 ezer dollárt (6,8 millió forint) kérnek el érte. Ennél jóval kisebb, olcsóbb és egyszerűbb a Porsche 911 GT3 eredeti végcsöveit alkalmazó, hordozható hangszóró, amelyet korábban az utcai versenyautó eredeti, titán hangtompítójával kiegészítve is forgalmaztak.

Túl a szárazföldön

Autót bármelyik autógyár képes készíteni – az igazi kihívás az, ha másfajta közlekedési eszközt kell tervezniük és gyártaniuk. Ez olykor nem több létező termékek átcímkézésénél (mint az Aston Martin hárommillió dollárba, azaz 860 millió forintba kerülő tengeralattjárója esetében), máskor az autógyártó teljesen tiszta lappal indítva hoz létre valami újszerűt egy tőle elvileg távol álló műfajban – ilyen a számtalan szakmai díjat nyert HondaJet kisrepülőgép. Az arany középutat pedig az testesíti meg, amikor az autómárka egy szakértő partner bevonásával valósítja meg elképzeléseit. Így tett a Lexus, amikor a Marquis-Larson hajóépítő műhellyel összefogásban megépítette legnagyobb zászlóshajóját, az LY650 szuperjachtot. A luxushajó formai jegyei, arányai, színvilága és a híd ergonómiája mind a márka tradicionális termékeit idézik, és ami a legfontosabb: a konkurens márkák exkluzív hajóival (hiszen ez az imázs-kapcsolás másoknak is eszébe jutott már) ellentétben az LY650 szériagyártású modellként jelenik meg a jachtok piacán, a több mint ezer lóerős óriás 2019 második felétől megrendelhető.

Központban az ember

Az autógyártók egymás után bővítik ki profiljukat, hogy az autózás határterületein is szolgáltatóként jelenjenek meg – például a mobilitás fogalmát a végletekig kiterjesztve olyan robotokat fejlesztenek, amelyek megkönnyítik gazdájuk mindennapjait. A Honda és a Toyota olyan, csípőre vagy lábszárra csatolható szervorendszereket fejlesztett, amellyel a mozgásukban korlátozott – idős vagy sérült – személyek emberi segítség nélkül sétálhatnak, mászhatnak lépcsőt. A Toyota robotprogramjának más tagjai az ágyhoz kötött személyek kiszolgálását kapták feladatul. A legizgalmasabb, egyben legemberibb szerep azonban Kirobónak jutott: a tokiói egyetemmel és a japán űrkutatási intézettel karöltve kifejlesztett robot az első japán asztronautát, Vakata Kojcsit kísérte el a világűrbe. Amikor hazatért, a Toyota megépítette és piacra dobta a Kirobo Mini változatát: ennek a mindössze tíz centiméter magas, manószerű robotnak azt a feladatot szánták, hogy – mesterséges intelligenciát alkalmazva – beszélgető partnere legyen azoknak, akik nehezen létesítenek emberi kapcsolatokat. A kicsi Kirobo elvileg világszerte megvásárolható, ám előbb vagy utóbb minden Toyota-vásárló találkozhat vele, vagy legalábbis a lelkével: a szeretnivaló gépember technológiája a következő generációs fedélzeti hangfelismerő rendszerekben köszönhet vissza.