A 85. Genfi Autószalonon áll először a világ nagyközönsége elé a vadonatúj Ford Focus RS: a nagy teljesítményű ferdehátú modellben számos modern technológia fokozza a vezetés élményét.
A harmadik generációs Focus RS modellben jelenik meg először az innovatív Ford Performance Összkerékhajtás, ami a Dinamikus Nyomatékvektor Szabályozással együtt kategóriaelső kanyarsebességgel és páratlan irányíthatósággal ruházza fel az autót. Az új Focus RS az első RS-modell, amely választható hajtási üzemmódokat – többek közt az iparág első Drift Üzemmódját –, valamint Startvezérlést is kínál. A 2,3 literes EcoBoost motort kifejezetten az RS számára fejlesztették ki; a blokk különleges áttervezésével a teljesítmény több mint 320 lóerőre nőtt, és az autót az eddigi legerősebb RS-fékrendszer lassítja Brembo első féknyergekkel. A drámai hatású külső formaterv kiváló légellenállást és hűtőhatást biztosít, és nullára csökkenti a felhajtóerőt; a karosszéria légellenállása 9 százalékkal csökkent az előző Focus RS értékéhez képest. A vadonatúj Focus RS immár a harmincadik modell az RS emblémát viselő járművek sorában; az autó minden piacra a németországi Saarlouisban készül majd. A vadonatúj Ford Focus RS és az év elején bemutatott Ford GT szupersportkocsi a legújabb modellek abban az átfogó offenzívában, aminek keretében 2020-ig 12 nagy teljesítményű modell jelenik meg a Ford kínálatában.
A vadonatúj Ford Focus RS ma lép először a világ nagyközönsége elé a Genfi Autószalonon. A nagy teljesítményű országúti modellben mutatkozik be a Ford Performance Összkerékhajtás, ami kategóriaelső kanyarsebességgel és páratlan irányíthatósággal ruházza fel az autót.
A vadonatúj Focus RS-ben számos teljesítményfokozó technológia működik, és ez az első Ford RS modell, amely választható hajtási üzemmódokat – többek közt az iparág első Drift Üzemmódját –, valamint Startvezérlést is kínál.
A 320 lóerős teljesítmény elérésére tervezett, különleges 2,3 literes EcoBoost motorral hajtott Focus RS modellt az RS-sorozat eddigi legerőteljesebb fékrendszere lassítja. A jármű drámai hatású, sportos külső formaterve kiváló légellenállást és hűtőhatást biztosít, nullára csökkenti a felhajtóerőt, és a karosszéria légellenállása 9 százalékkal csökkent az előző Focus RS értékéhez képest.
“A vadonatúj RS komoly gép, nagy teljesítményre kifejlesztett technológiákkal és innovatív mérnöki megoldásokkal, amelyek a közutakon és a versenypályákon egyaránt új szintre emelik a vezetés élményét” – mondta Raj Nair, a Ford Motor Company globális termékfejlesztésért felelős alelnöke. “Az RS-termékcsalád mindig is híres volt műszaki újításairól, amelyek idővel a Ford többi modelljében is megjelentek, így ezek előnyeit minden Ford-vásárló élvezhette – s ez alól az új Focus RS sem kivétel. Új modellünk remekül példázza szemléletünket, hogy innovatív tervezéssel olyan járműveket alkossunk, amelyek megdobogtatják az emberek szívét.”
A Focus RS a legújabb modell abban az átfogó offenzívában, aminek keretében 2020-ig 12 nagy teljesítményű modell jelenik meg a Ford kínálatában. Amellett, hogy örömöt okoznak az autózás szerelmeseinek, ezek a járművek hozzájárulnak a vállalat Egy Ford tervének sikeres megvalósításához is, aminek célja a nyereséges növekedés, a kiváló termékek előállítása és az innovatív megközelítés meghonosítása a Ford minden üzleti tevékenységében.
A Ford Performance európai és amerikai mérnökei által tervezett új modell a Focus RS-változatok harmadik generációja; az első ilyen modell 2002-ben, a második pedig 2009-ben mutatkozott be. Ez az autó immár a harmincadik az RS emblémát viselő járművek hosszú sorában, ahol olyan legendás gépek és technológiák tűntek fel, mint 1970-ben a 16 szelepes Escort RS1600, 1985-ben a turbótöltéses Sierra RS Cosworth, vagy 1992-ben a négykerékhajtású Escort RS Cosworth.
A vadonatúj Focus RS a legelső RS-modell, ami Észak-Amerikában is kapható lesz. Az autó a németországi Saarlouisban készül majd, és gyártása az év későbbi részében kezdődik.
“Az új Focus RS a Ford legszenvedélyesebb oldalát és legjobb értékeit tükrözi: ilyen innovatív megoldásokat, ennyire páratlan menetdinamikát és lenyűgöző teljesítményt korábban csak a luxusautók és az egzotikus sportkocsik tulajdonosai élvezhettek” – vélekedett Jim Farley, a Ford Európa, Közel-Kelet és Afrika elnöke. “Tökéletesen tisztában vagyunk azzal, milyen komoly kihívás elé állítottuk magunkat a nagy teljesítményű RS modellek bevezetésével, és biztosak vagyunk abban, hogy új modellünkkel most még magasabbra tettük a lécet.”
“Ugyanilyen fontos az a tény is, hogy a termékkínálatunk minden autóját még jobbá varázsoló innovatív technológiák – mint például az EcoBoost – most a legújabb nagy teljesítményű modellünk esetében is eredményesnek bizonyulnak.”
Tanácsadóként Ken Block, a Gymkhana és a World RallyCross sztárja is részt vett a vadonatúj Focus RS fejlesztésében. A Ford Performance csapat tagjai mellett a népszerű versenyző is megjelent az autó genfi bemutatóján.
Az innovatív Ford Performance Összkerékhajtás páratlan irányíthatóságot kínál
A vadonatúj Focus RS-ben Dinamikus Nyomatékvektor Szabályozással kiegészített Ford Performance Összkerékhajtás működik, új szintre emelve az autó irányíthatóságát és a vezetés élményét, kiemelkedő tapadással és útfogással párosítva az új modell remek kormány- és gázreakcióit és ívmeneti tulajdonságait.
A Ford Performance AWD rendszer alapját a hátsó hajtómű mindkét oldalán elhelyezett, elektronikus vezérlésű tengelykapcsolók képezik. Ezek vezérlik az autó első/hátsó nyomatékmegosztását, valamint a hátsó tengely oldalankénti vonóerő-elosztását, ami drámai mértékben növeli az irányíthatóságot és a kanyarstabilitást.
A hátsó hajtóműben elhelyezett vezérlőegység a pillanatnyi vezetési körülményeknek megfelelően folyamatosan változtatja az első/hátsó és az oldalankénti nyomatékelosztást; ennek meghatározásához a rendszer másodpercenként százszor kap információkat a jármű szenzoraiból. A rendszer a vonóerő 70 százalékát is a hátsó tengelyre irányíthatja, s az ide jutó forgatónyomaték 100 százaléka is hajthatja az egyik kereket.
Kanyarmenetben – a kormányzási szög, az oldalirányú gyorsulás, a perdületi ráta és a sebesség figyelembe vételével – a hátsó hajtómű megelőző jelleggel azonnal átirányítja a nyomatékot az ívkülső hátsó kerékre. E nyomatékátvitel eredményeképpen az autó a kanyar ívére “fordul”, így jelentős mértékben javul az ívmenet stabilitása, és gyakorlatilag megszűnik az alulkormányzottság.
A mérnökök úgy hangolták az AWD rendszert, hogy kiemelkedő útfogást (ahol a centrifugális erő meghaladja az 1 g értéket) és kategóriaelső kanyarsebességet érjenek el, s hogy a jármű a kanyarból kiérve erőteljesen gyorsíthasson. Semleges viselkedésével és azzal a tulajdonságával, hogy jól uralható túlkormányzottsága révén magabiztosan lehet vele driftelni a versenypályán, a Focus RS hihetetlenül élvezetes vezetési élményt kínál.
“Ez az AWD rendszer igazi technológiai áttörést jelent, hiszen kiváló kanyarmeneti tulajdonságokkal ruházza fel az autót, ami még a határhelyzetekben is élvezetesen irányítható marad” – nyilatkozta Dave Pericak, a Global Ford Performance igazgatója. “Széttéptük a szabálykönyvet, amit kimondja, hogy az összkerékhajtású ferdehátú autók vezetési élménye nem az igazi, és olyan gépet építettünk, ami legalább annyira meglepő, mint amilyen élvezetes.”
Az optimális menetdinamika érdekében a Ford Performance AWD rendszert összehangolták az autó fejlett Elektronikus Stabilitásvezérlésével, valamint a fékek működésén alapuló Nyomatékvektor Szabályozással, ami az összkerékhajtási rendszer saját nyomatékvektor-szabályozásával párhuzamosan működik.
Az exkluzív futóműmegoldások közt szerepel a sportos felfüggesztés az áthangolt feszességű rugókkal, illetve a Focus ST-ben alkalmazottnál merevebb bekötési pontokkal és stabilizátorrudakkal, valamint a kétféle beállításban használható lengéscsillapítók, amelyek így sokkal jobban megfelelnek a versenypálya-használathoz. Az első felfüggesztés merevebb csuklóinak és rövidebb lengőkarjainak köszönhetően a gondosan hangolt elektromos szervokormány közvetlenebb kapcsolatot teremt a vezető és az útfelület között, és kiváló kormányérzetet biztosít.
“A Focus ST és a Fiesta ST már megmutatta, milyen sportos kormányérzetet tudunk teremteni az EPAS segítségével, az RS pedig még egy szinttel feljebb lép e téren. Olyan kormányművet akartunk alkotni, ami nagyon közvetlen, nagyon precíz és kiegyensúlyozott – és az RS modellben ezt meg is valósítottuk” – tette hozzá Pericak.
A Ford mérnökei együttműködtek a Michelin szakembereivel a nagy teljesítményű, 235/35 R19-es gumiabroncsok kifejlesztésében, hogy ezáltal tökéletesre csiszolják a Focus RS menetdinamikáját; a mindennapos használathoz kiválóak a széria Pilot Super Sport abroncsok, ám – most első ízben az RS története során – a vásárlók egy opcionális Pilot Sport Cup 2 abroncskészletet is rendelhetnek, ami nagy mértékben javítja a járműdinamikát a versenypályákon.
Az autó külső formatervét ugyancsak a dinamikai szempontokat szem előtt tartva fejlesztették ki. Az első légterelő, a hátsó spoiler és a padló alatti aerodinamikai elemek kiiktatják a felfelé ható erőket, míg a formaterv egésze olyan kiegyensúlyozott aerodinamikai teljesítményt nyújt, amely mindkét tengelyen kiküszöböli a felhajtóerőt, így biztosítva az optimális nagysebességű egyenesfutást és irányíthatóságot.
0,35-ös légellenállási együtthatójával az új modell alakja 6 százalékkal áramvonalasabb az előző Focus RS karosszériájánál. A kompaktabb orr-rész 9 százalékkal csökkenti az autó légellenállását, jelentősen javítva ezzel teljesítményt nagy sebességnél, és mérsékelve az autó üzemanyag-fogyasztását.
A teljesítményt modern technológiák növelik
A vadonatúj Focus RS teljesítményét és irányíthatóságát modern technológiák fokozzák; ezek közt extrém menetteljesítményeket biztosító megoldások ugyanúgy találhatók, mint az autó használatát egyszerűbbé varázsoló ötletek.
A vezető négyféle Hajtási Üzemmód közül választhatja ki a közúti- vagy versenypálya-használathoz optimális beállítást: a Normal, Sport és Track üzemmódok mellett egy különleges Drift Üzemmód is rendelkezésére áll.
Az egyes beállítások a váltókar mellett elhelyezett, jól kézre eső kapcsolóval aktiválhatók; minden üzemmód egyedi módon hangolja át az összkerékhajtás (AWD), a lengéscsillapító-vezérlés és az Elektronikus Stabilitásvezérlés beállításait, valamint a kormánymű és gázpedál reakcióit, illetve a kipufogó hangzását.
A Drift Üzemmód kapcsolásával egy különleges kalibráció szerint változik meg az AWD rendszer nyomatékelosztása, hogy a versenypályán az autó kontrolláltan túlkormányzottá válhasson.
A rajtvonalnál szükséges kiemelkedő teljesítményt a Startvezérlés biztosítja, bármilyen pályaviszonyok mellett a lehető legnagyobb gyorsulásra optimalizálva az autó futóművét és hajtásláncát. A vezető kiválasztja a menüből a Startvezérlést, első fokozatba kapcsol, teljes gázt ad és felengedi a kuplungot – a rendszer pedig optimális hajtóerőt ad, elosztva a forgatónyomatékot az AWD rendszeren keresztül, maximális forgatónyomatékot tartva fenn a turbó túltöltés-funkciójával, ellenőrizve a kipörgésgátló rendszert és megfelelően beállítva a lengéscsillapítókat.
A műszeregységben megjelenő Teljesítményre Hangolt Fokozatváltás Kijelzés segít a vezetőnek, hogy az autó a váltások során is tökéletesen gyorsítson: a rendszer jelzi, amikor a motor 5.900 1/perc fordulatnál elérte az optimális váltási pontot, és a fény villogni kezd, ha a fordulatszám a 6.800 1/perces felső határhoz ért.
“A vadonatúj Focus RS lélegzetelállító vezetési élményt kínál; olyan autó ez, ami mindenki számára elérhetővé teszi a teljesítményt. És olyan autó, ami mindemellett a hétköznapi közlekedésre is egyszerűen és élvezetesen használható” – vélekedett Pericak.
Annak érdekében, hogy a kemény versenytempó mellett is megbízhatóan lassítson, a vadonatúj Focus RS 350 mm-es hűtött első féktárcsákat kapott (az elődmodell 336 mm-es tárcsái helyett), amit kis tömegű, alumínium Brembo négydugattyús monoblock féknyergek markolnak; a féknyergek különleges “RS kék” színben pompáznak, és opcióként Brembo-embléma is díszítheti őket.
Az intenzív versenypálya-használat gyakran jár együtt a fékek fáradásával, ezért a mérnökök külön légbeömlő nyílásokat alakítottak ki az autó orr-részén a fékek hűtésére, valamint két légcsatornát a padló alatt, sőt az alsó lengőkarra is légterelő került. Az első féktárcsán ugyancsak aerodinamikai szempontok szerint kialakított terelőlapátok segítik a hűtést.
Egyedi hajtáslánc – még nagyobb teljesítmény
Az EcoBoost technológia már majdnem minden Ford-modellben elérhető. A vadonatúj Focus RS várhatóan 320 lóerősnél is erősebb 2,3 literes motorjának alapfelépítése megegyezik a vadonatúj Mustang alumíniumból készült, négyhengeres blokkjával. Ám az új erőforrást a mérnökök jelentősen áttervezték és továbbfejlesztették.
A nagyobb teljesítmény érdekében új, kis tehetetlenségű, kettős megfúvású turbótöltőt alkalmaztak nagyobb kompresszorral, ami nagyobb mérvű légáramlást biztosít, emellett pedig jóval nagyobb méretű közteslevegő-hűtőt építettek be, maximalizálva ezzel a töltési sűrűséget. A motor levegőellátását tovább javítja az új, kisebb ellenállású szívónyílás és a nagy furatú, nagy teljesítményű kipufogórendszer, ahol a kipufogócsőben elektronikus vezérlésű szelep segít az ellennyomás és a kipufogózaj kiegyensúlyozásában.
A hengerfej olyan ötvözetből készül, ami ellenáll a magasabb hőmérsékletnek, alatta pedig robusztusabb, jobb hőkapacitású hengerfejtömítés található. A motorblokkot nagy szilárdságú öntöttvas betétek erősítik.
A mérnökök kiemelt figyelmet fordítottak a motor hűtésére, ezért tágasabb helyet hagytak az autó orr-részében a sokkal nagyobb hűtőradiátor-egységnek (ez a legnagyobb ilyen elem, amit valaha egy Focusba építettek). A hatékonyabb rendszer még a kemény versenypálya-használat során is tökéletes hűtőkapacitást biztosít.
A motor körültekintő hangolásának köszönhetően az erőforrás már alapjáratról remekül reagál a gázparancsra, közepes fordulatszám-tartományban pedig komoly vonóerőt biztosít, és könnyedén pörög fel a 6.800 1/perces maximális fordulatszámig.
A lelkesítő teljesítményhez lelkesítő hanghatás illik. A Ford Performance mérnökei az RS-hez illően sportos, mély morgással, dörrenésekkel és ropogással tarkított kipufogóhangot komponáltak, ami biztosan kedvet csinál a lendületes autózáshoz – nem mellesleg pedig az RS egyik különleges ismertető jegye.
“Ez a különleges 2,3 literes EcoBoost egység biztosan mély benyomást tesz majd az autósokra, amikor megérzik a turbó tolóerejét, és a vörös mezőig kergetik a fordulatszámmérő mutatóját – s eközben olyan hang tölti meg a kabint, ami garantáltan mosolyt csal az arcukra” – ígérte Pericak.
A hatfokozatú manuális sebességváltó karja rövidebb lett, hogy a vezető rövidebb mozdulatokkal, pontosabban kapcsolhassa a fokozatokat. A váltóműbe és a tengelykapcsolóba erősebb alkatrészek kerültek, amelyek képesek megbirkózni a motor nagyobb forgatónyomatékával.
A hatékony EcoBoost motor üzemanyag-fogyasztását jelentősen csökkenti a közvetlen üzemanyag-befecskendezés, a kettős független változó szelepvezérlés és a fejlett turbótöltés. A széria Auto-Start-Stop rendszer az előzetes számítások szerint a kifutó modellénél sokkal alacsonyabb szintre szorítja az új Focus RS CO₂-kibocsátását.
Látványos, mégis funkcionális formaterv
A Focus RS erőt sugalló külső dizájnja egyszerre lenyűgöző és funkcionális. A formatervezők szorosan együttműködtek a Ford Performance mérnökeivel, hogy a karosszéria kialakítása során minden olyan gyakorlati szempont érvényesüljön, ami fontos az autóra ható leszorító erők és a kiegyensúlyozott menetdinamika, vagy éppen a hajtáslánc és a fékek hűtési igényének tekintetében.
“Ez itt egy vegytiszta Focus – mutatós és tökéletesen célszerű” – vélekedett Joel Piaskowski, a Ford Európa formatervezési igazgatója. “Az RS modellek mindig is ütős, nagy teljesítményű autók voltak, ezért dizájnjukban a funkció a leghangsúlyosabb. Az új Focus RS is ezt a hagyományt viszi tovább.”
Az új Focus formavilágára építve az RS új, erőteljes látványvilágú orr-részét a nagyméretű, trapéz alakú felső hűtőrács uralja, alatta pedig mélyre húzott első légterelő látható; a légbeömlő felület mérete a lehető legnagyobb, hogy a motor minél több hűtőlevegőt kapjon. Az autó széles, határozott kiállását még inkább kihangsúlyozzák a határozott vonalú első sárvédők és a jármű két oldalán látható tágas légbeömlők, amelyek nemcsak a fékeket hűtik, hanem a függőlegesen álló ködfényszórókat is magukba foglalják.
A hátsó rész látványát a feltűnően nagy diffúzor uralja; az autó alatt keletkező légáramlatok kisimításával a légellenállást javító elemben kapott helyet a kerek, dupla kipufogó-végződés is, valamint – az európai és ázsiai modellváltozatokon – a középen elhelyezett ködzárófény. A látványos hátsó tetőlégterelő (amit a karosszéria színére fényezett és diszkrét dombornyomású RS emblémával kiegészített oldalelemek díszítenek) tökéletesen belesimul az autó vonalvezetésébe.
Az autó oldalnézeti képét még lendületesebbé varázsolják a látványos formavilágú küszöbök és sárvédő-szélesítések, és persze a sokkülős, 19 colos RS könnyűfém keréktárcsák; ez utóbbiak egyike kovácsolással készül (ezért erősebb és jobban ellenáll az útegyenetlenségek ütéseinek), matt fekete fényezés díszíti, és kerekenként 600 grammal csökkenti a rugózatlan tömeget.
A széria Bi-Xenon fényszórók Adaptív Fényszórórendszerként is működhetnek, ami az optimális világítási teljesítmény érdekében a jármű sebességétől, a kormányzási szögtől és az útakadályok távolságától függően változtatja a fényerőt és a fényszórók elfordításának szögét. A vásárlók a legújabb, 50 km/órás sebességhatárig működő Active City Stop technológiát is megrendelhetik.
Az RS izomautó-jellege az utastér karakterét is meghatározza; jó példa erre, hogy a cockpit látványát az erőteljes oldalpárnázású és részleges bőrkárpitozású Recaro sportülések uralják. Európában és Ázsiában a motorsportban használatos mikroszálas kárpitozású, jellegzetes RS Recaro kagylóülések is megrendelhetők.
A kabinban a Focus kezelőszerveit találjuk – leegyszerűsített, ösztönösebben használható kivitelben. A SYNC csatlakozási rendszerben az audio, a navigáció, a klímaberendezés és a mobiltelefonok hangvezérléssel, illetve egy nagy felbontású, 8 colos, színes érintőképernyő segítségével kezelhetők. Ráadásul elég egyszerűen csak kimondani, hogy “Versenypálya keresése”, és a rendszer máris megmutatja a legközelebbi nyilvános pályához vezető útvonalat. A SYNC emellett a távolságot jelző tolatókamerával is kiegészíthető, valamint egy 10 hangszórós (mélynyomót is tartalmazó) Sony prémium hangrendszerrel.
Az új, lapos alsó karimájú sport-kormánykereket lágy tapintású bőr borítja, és a kabin különleges hangulatát alumínium pedálsor és különleges mintázatú műszerek varázsolják még karakteresebbé. A középkonzol fölötti külön műszeregységről olvashatók le a turbónyomás, az olajhőmérséklet és az olajnyomás adatai.
Az ülések, a kormánykerék, a szőnyegek és az utastéri kárpitok öltései a különleges, kék RS-színárnyalatban pompáznak, akárcsak a váltókar színes grafikája, és persze maga az RS-embléma, ami büszkén virít az üléseken, a kormánykeréken és a küszöbdíszléceken.
A Ford ötféle karosszériaszínt kínál: a Stealth Grey, a Shadow Black, a Magnetic Grey és a Frozen White mellett a vásárlók a kifejezetten az RS-hez megalkotott, négyrétegű Nitrous Blue metálfényezést is megrendelhetik. A Genfben bemutatott autót ugyanaz a különleges Liquid Blue árnyalat díszíti, mint a januári Észak-Amerikai Nemzetközi Autókiállításon leleplezett vadonatúj Ford GT-t.
Innováció és teljesítmény – mint mindig
Mióta az első Ford RS modellek megjelentek az utakon, a műszaki innovációt és a teljesítményt megtestesítő RS-vérvonal a Ford génállományának szerves részévé vált. A “Rallye Sport” világában elért Ford-sikerekre utaló név mindmáig egyet jelent a fejlett technológiával és a kiemelkedő vezetési élménnyel.
“E vadonatúj Focus RS is az RS-alapelvekre, vagyis az innovatív mérnöki megoldásokra és a nagy teljesítményre helyezi a hangsúlyt. Az autózás szerelmesei mindig is arra vágytak, hogy legyen egy saját RS-ük – és ez minden Ford-dolgozót lelkesedéssel tölt el” – nyilatkozta Joe Bakaj, a Ford Európa termékfejlesztési alelnöke.
Az évek során az RS-modellekben újra meg újra innovatív teljesítménynövelő technológiák mutatkoztak be: erőteljes szívó- és turbómotorok, kifinomult aerodinamikai megoldások, fejlett első- és összkerékhajtású hajtásláncok.
A modellsorozatban több olyan jármű is akadt, amiben újszerű AWD-technológia működött: ilyen volt az 1984-ben B-csoportos rallyautónak tervezett, középmotoros RS200, az 1990-es Sierra RS Cosworth 4×4, a lenyűgöző Escort RS Cosworth és az 1994-es RS2000 4×4.
Az eredeti, 215 lóerős Focus RS-t 2002-ben egy 2,0 literes turbómotor hajtotta, aminek vonóerejét fejlett, részlegesen önzárú differenciálmű továbbította a kerekekhez. A második modellgeneráció motorja már 305 lóerővel hajtotta az első kerekeket, amelyek a forradalmain újszerű RevoKnuckle futóművel csatlakoztak a padlólemezhez.