Főoldal Újdonságok Az új Peugeot 308 lendületbe hozza a technológiát

Az új Peugeot 308 lendületbe hozza a technológiát

A Peugeot új fejezettel bővíti a megjelenése óta több mint 760 000 példányban napvilágot látott bestsellere történetét. Az új Peugeot 308 egy olyan sorozatba illeszkedik, amelynek fő motívuma a kiválóság folyamatos keresése.

A Peugeot 308 most megjelenő új kiadása, amelynek mostantól még karakteresebb külseje új technológiák egész tárházát rejti magában, fontos lépést fog jelenteni a Peugeot márka magasabb kategória felé való elmozdulásában.
A megrögzötten „jövőmániás” modell bőkezűen bánik a lehetőségekkel: a Mirror Screen funkció mellett a fedélzeti telematikai rendszer egy kapacitív típusú képernyővel és 3D navigációval segíti a tájékozódást.
Az új Peugeot 308-ban minden olyan vezetéstámogató funkció helyet kap, amely a nemrégiben bevezetett új PEUGEOT 3008 és 5008 szabadidő-autókban megjelent. Ezek az új rendszerek egyértelműen a piac legmagasabb szintjére pozicionálják a megújult modellt.

Az új Peugeot 308 piaci szegmensében egészen egyedülálló motor/váltó-kínálattal büszkélkedhet. A BlueHDi 180 S&S dízelmotorhoz kapcsolódó új, nyolc fokozatú automata váltó, vagy a teljesen új BlueHDi 130 S&S* erőforrás elképesztő magasságokba emeli az új Peugeot 308 menettulajdonságait. A remek teljesítményű új motorokhoz kifejlesztett környezetvédelmi rendszerek révén a PEUGEOT benzin- és dízel erőforrásai már most megfelelnek az Euro 6.c szabvány követelményeinek.
*Magyarországon várhatóan 2018. májustól

Dinamikusabb sziluett

Az új PEUGEOT 308 áramvonalas, elegáns stílust képvisel, mely mind a hat – Access, Active, Allure, GT Line, GT és GTi – kiviteli szinten érvényre jut. Mind a limuzin, mind pedig az SW változatot kiegyensúlyozott arányok jellemzik. A lerövidült első és hátsó túlnyúlásnak köszönhetően a megújult Peugeot 308 továbbra is könnyedén manőverezhető. A szerkezeti elemekhez a lehető legközelebb futó karosszériavonalak pedig masszív és dinamikus jelleget kölcsönöznek a modellnek.

Elöl a függőleges hűtőrácsra egy inkább vízszintes kialakítású új motorháztető borul. A hűtőrács közepén helyezkedik el az emblematikus oroszlán, felette pedig, a keretbe gravírozva a Peugeot márkanév. A fénydiódasorral ellátott, jellegzetes fényszórók kiviteli szintől függetlenül átható tekintetet kölcsönöznek az új Peugeot 308-nak. Az első három kiviteli szinten új elliptikus halogén fényszórókat, a GT Line, GT és GTi változatnál pedig full ledes világítást találunk.

A kifejezetten dinamikus, kanyarokra éhes kétféle új lökhárító még karakteresebb megjelenést biztosít az új Peugeot 308-nak. Az egyik változat az Access, Active és Allure, a másik a GT Line, GT et Gti kivitelhez készült. A lökhárító alsó részén három jókora légbeömlő nyílás gondoskodik a motor megfelelő hűtéséről. A ködlámpák az oldalsó légbeömlőkben kaptak helyet.

Allure kiviteli szinten az új Peugeot 308 kínálatában három új alumínium keréktárcsa áll rendelkezésre:
 szériában: 16” „ZYRCON” keréktárcsa. Kiváló légellenállási együtthatója (Cx) révén hatékonyan hozzájárul az alacsonyabb fogyasztáshoz;
 opciós felszerelésként: új kétszínű, gyémántfényű 16” „JADE” keréktárcsa;
 szintén opciósan: kétszínű, gyémántfényű 18” „SAPHIR BLACK” keréktárcsa.

Az Euro 6.c szabványnak megfelelő új motorok igényei miatt megújult az új PEUGEOT 308 tanksapkafedele: a korábbi kerek forma szögletesre változott, hogy az AdBlue® folyadék betöltőnyílása is elférjen.

Mostantól éjjel-nappal világítanak a három karmot formázó jellegzetes hátsó lámpák. A limuzin változaton a dinamikusabb megjelenés érdekében sötétített a fényszórómaszk.

Az új Peugeot 308-on a bevezetés pillanatától 10 karosszériaszín közül lehet választani. Új árnyalat az arany Pirit, mely a korábbi alumíniumszürke helyébe lép. Az emblematikus GTi verzió az exkluzív „coupe franche” fényezés új változatát kínálja, mely a Magnetic kék és a Perla Nera fekete kontrasztjára épül.

Igényes kialakítású, letisztult vezetőfülke

Az új PEUGEOT 308 letisztult utasterében továbbra is meghatározó szerepet játszanak a korábbi változatban „jól bevált” elemek:
 PEUGEOT i-Cockpit® exkluzív vezetőhely: a kisméretű kormány és a magasra helyezett kombinált kijelző nem mindennapi vezetési élményt garantálnak;
 új „Shift and Park by wire” vezérlésű EAT8 automata sebességváltó;
 kapacitív típusú új érintőképernyő, mely többek között a légkondicionáló és a TomTom® Traffic szolgáltatáshoz csatlakoztatott 3D navigációs rendszer vezérlését is lehetővé teszi;
 minőségi anyagok és kifogástalan kivitel;
 két kiviteli szinten is új kárpitok:
– Active: Meco Mistral szövet klasszikus formájú ülésekhez,
– Allure: Oxford bőr-szövet a dinamikus formájú ülésekhez (Mistral vagy Guérande kivitelben).

Csatlakoztatási és telematikai szolgáltatások

Az új Peugeot 308 már Active kiviteli szinttől legújabb generációs érintőképernyővel van felszerelve. A kapacitív típusú képernyőt a legtöbb okostelefon mintájára nagyon gyors és egyszerű használat jellemzi. Elhelyezése ideális: a középső szellőzőkkel egy vonalban, enyhén a vezető felé fordítva került beépítésre, így sem az információk leolvasása, sem pedig az egyes funkciókhoz való hozzáférés nem jelent gondot.

A hangfelismerő funkcióval is ellátott 3D navigációs rendszer a TomTom® Traffic* szolgáltatáshoz kapcsolódva a forgalom függvényében optimális útvonalválasztást tesz lehetővé, illetve valós idejű információkkal szolgál az időjárásra, a töltőállomásokra vagy a szabad parkolóhelyekre nézve. Egy fizetős opció keretében a TomTom® közösség tagjaitól származó információk alapján az állandó vagy átmenetileg veszélyes területek kijelzésére is lehetőség van.

Az új Peugeot 308 kínálta Mirror Screen funkcióval okostelefonunk képernyőjét a gépjármű érintőképernyőjére másolhatjuk, ahol elérhetővé válnak a funkcióval kompatibilis alkalmazások. Egy olyan világban, ahol az ember elválaszthatatlan részévé vált az okostelefon, a Mirror Screen funkció a gépjárművel való kommunikáción keresztül a használat folytonosságát biztosítja. A készülék a középkonzolban kialakított rekeszben biztonságosan tárolható, így egyetlen kedvenc alkalmazásunkról sem kell lemondanunk. Az irányjelző-kapcsoló végén található gomb megnyomásával ráadásul hangvezérlésre is válthatunk. Az okostelefonon keresztül történő hangfelismerésnek (S-Voice Android és Siri Apple) köszönhetően telefonhívásokat kezdeményezhetünk, SMS-t fogalmazhatunk vagy bediktálhatjuk a keresett címet a navigációs rendszerbe. A háromféle távközlési szolgáltatást magában foglaló, ún. triple play megoldás a Mirrorlink®, az Android Auto® és az Apple CarplayTM protokollal is kompatibilis.

Legújabb generációs vezetéstámogató rendszerek

A megújult PEUGEOT 308-ban az új Peugeot 3008-hoz és 5008-hoz kínált összes új generációs vezetéssegítő rendszer megtalálható.

Active Safety Brake és követésitávolság-figyelő rendszer (Distance Alert)

A követésitávolság-figyelő rendszer (vagy más néven ütközésveszély-jelző) figyelmezteti a vezetőt, ha fennáll a veszélye, hogy gépjárműve összeütközik az előtte haladó gépkocsival vagy a rendszer érzékelő zónájában tartózkodó gyalogossal.

Az Active Safety Brake (automata vészfék) a figyelmeztetést követően lép működésbe, ha a vezető nem elég gyorsan reagál, és nem fékez időben. A rendszer a gépjármű sebességének drasztikus csökkentésével segít elkerülni az ütközést vagy mérsékelni annak veszélyét. A rendszer az azonos irányba haladó vagy egy helyben álló, rendszámtáblával felszerelt gépjárműveket, valamint az adott sávban tartózkodó gyalogosokat veszi figyelembe. A kerékpárokat, motorbicikliket, állatokat, ill. az úttesten található egyéb tárgyakat nem érzékeli.
Az Active Safety Brake az alábbi esetekben működőképes:
 mozgó gépjárművek érzékelése esetén 5 km/h és 140 km/h sebesség között,
 álló gépjármű érzékelése esetén 80 km/h sebességig,
 gyalogos érzékelése esetén 60 km/h sebességig.

Sávtartó asszisztens

A véletlen sávelhagyásra figyelmeztető rendszer egy kamera segítségével felismeri a közutak folyamatos vagy szaggatott felfestéseit, és érzékeli, ha a gépkocsi az irányjelző bekapcsolása nélkül egy hosszirányú útburkolati jel átlépésére készül. A rendszer a vezetői figyelem lankadása esetén 80 km/h fölött vizuális és hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt.
65 és 180 km/h sebesség között a sávtartó asszisztens egyben a menetpályát is korrigálja: amikor a rendszer egy útburkolati jel véletlen átlépésének veszélyét érzékeli, fokozatosan elfordítja a kormányt, hogy a gépjármű az eredeti sávban maradjon. Ha a vezető mégis ragaszkodik a megkezdett sávelhagyáshoz, elég, ha határozottan megmarkolja a kormányt. A rendszer az irányjelzők bekapcsolása mellett történő sávváltáskor automatikusan kikapcsol.
A rendszert a kormánytól balra található gomb hosszan tartó megnyomásával a vezető bármikor kikapcsolhatja. A rendszer kikapcsolt állapotában a nyomógombon egy narancssárga jelzőfény világít.

Fáradtságérzékelő rendszer

Az új 308 szériafelszereltségének része a vezetési időre való figyelmeztetés: a rendszer kétórányi – 65 km/h fölötti sebességgel megtett – út után vizuális és hangjelzéssel is figyelmezteti a vezetőt, hogy álljon meg és tartson pihenőt.
A funkció fáradtságérzékelő rendszerrel is kiegészülhet. A rendszer a szélvédő felső részén elhelyezett kamera segítségével érzékeli, ha a gépjármű pályája nincs összhangban a felfestésekkel, és ezáltal képet alkot a vezető éberségi állapotáról. A figyelem lankadása esetén több lépésben – vizuális és hangjelzésekkel – figyelmezteti a vezetőt („Fokozottan ügyeljen!” vagy „Tartson pihenőt!”).

Távolságifény-asszisztens

A szélvédő felső részébe egy fényforrásokat elemző kamera van beépítve. A rendszer az érzékelt fényviszonyoktól és a forgalmi körülményektől függően automatikusan átvált tompított világításról távolságira és fordítva, és ezzel a többi gépjárművezető elvakítása nélkül optimalizálja a bekapcsolt országúti fényszórókkal való közlekedés idejét.

Táblaolvasó rendszer sebességajánlással

A rendszer a szélvédő felső részén elhelyezett kamera segítségével érzékeli és leolvassa a sebességkorlátozások kezdetét és végét jelző táblákat, és a műszeregységen kijelzi az aktuálisan megengedett maximális sebességet. A rendszer a navigációs rendszer térképein jelzett sebességkorlátozásokat is figyelembe veszi. A speciális sebességkorlátok (pl. a kamionokra vonatkozók) nem kerülnek kijelzésre. A funkció a sebességkorlátra vonatkozó ajánlással is kiegészülhet: a vezető a beprogramozott sebességet a kamera által leolvasott sebességkorláthoz igazíthatja. Ehhez meg kell nyomnia a sebességhatároló/tempomat vezérlőjének „MEM” gombját.

Adaptív tempomat Stop funkcióval (automata sebességváltó esetén) vagy 30 km/h funkcióval (manuális sebességváltó esetén)

Az első lökhárító középső részébe egy 150 m hatótávolságú radar van beépítve. Az adaptív tempomat kétféle feladatot lát el:
• automatikusan a vezető által beprogramozott utazósebességen tartja a gépjárművet,
• automatikusan kiigazítja a gépkocsi és az előtte haladó gépjármű közötti követési távolságot.

A rendszer érzékeli, ha a gépkocsi előtt ugyanabba az irányba egy másik gépjármű halad, és a motorfék, valamint a fékrendszer segítségével (a féklámpák bekapcsolása mellett) automatikusan az elöl haladó jármű sebességéhez igazítja a gépkocsi sebességét:
 ha az elöl lévő jármű lassabban halad, a rendszer lelassítja vagy akár teljesen meg is állítja az autót (Stop funkcióval egybekötött sebességszabályozás),
 ha az elöl haladó gépjármű gyorsításba kezd vagy sávot vált, a tempomat a beprogramozott sebességérték eléréséig fokozatosan gyorsít,
 ha a vezető az irányjelző bekapcsolásával előzésbe kezd, a rendszer a beprogramozott sebességérték erejéig átmenetileg hagyja, hogy a gépkocsi megközelítse a lassabban haladó első gépjárművet.

Stop funkció esetén a gépjármű teljes lefékezését követően a rendszer megállítja a gépkocsit. A tempomat működése ilyenkor szünetel.
30 km/h funkció esetén, miután a gépjármű a fékezés hatására 30 km/h sebesség alá lassul, a tempomat átmenetileg kikapcsol, és a gépjármű teljes leállásáig a vezetőnek kell átvennie az irányítást a kuplung és a fék felett.
A funkció 180 km/h sebességig működőképes.

(Aktív) holttérfigyelő rendszer

Ez a rendszer 12 km/h és 140 km/h között figyelmezteti a vezetőt a gépjármű holtterében tartózkodó és arra potenciális veszélyt jelentő járművekre.
Amikor a rendszer a holttérben másik járművet (személyautót, kamiont, kerékpárt) érzékel, figyelmeztetésképp kigyullad az adott oldali visszapillantó tükörbe beépített jelzőlámpa.
A rendszer a sávtartó asszisztenssel összehangoltan működik: ha a vezető az irányjelző bekapcsolása mellett sávot vált, az adott oldali visszapillantó jelzőlámpájának felgyulladásán kívül a menetpálya korrekcióját is elvégzi , ami egy esetleges ütközés elkerülését célozza.

Visiopark1

A gépjármű csomagtérfedelére egy 180°-os videokamera van felszerelve, melynek segítségével a rendszer képes megjeleníteni a gépjármű közvetlen környezetét az érintőképernyőn. A parkolóradar érzékelői a gépjármű felülnézeti képéhez szolgálnak információval. A manőver közben a rendszer valós időben rekonstruálja a gépjármű és közvetlen környezete felülnézeti képét, aminek az eredménye egy 360°-os panorámakép.
Ez a fajta ábrázolás jelentősen megkönnyíti a gépkocsi beparkolását és a közelben található akadályok megjelenítését.

Park Assist

Az ultrahangos oldalsó érzékelőknek köszönhetően ez a rendszer aktív segítséget nyújt a parkoláshoz:
 az első, ill. hátsó lökhárítóban elhelyezett érzékelők segítségével – a gépkocsi méreteinek ismeretében – felméri a rendelkezésre álló parkolóhelyet,
 majd a beállás érdekében átveszi az irányítást a kormányzás fölött.

Manuális sebességváltó esetén a gázadás, a fékezés, a sebességváltás és a kuplung kezelése a vezető feladata. EAT8 sebességváltó esetén a vezető csak a fékezésért felel. A beállási és kiállási szakaszokban a rendszer vizuális és hangjelzésekkel segíti a vezetőt a biztonságos manőverezésben. A vezető a kormány megragadásával bármikor visszaveheti az irányítást a kormányzás fölött.
A Park Assist a járdaszegéllyel párhuzamos (beállás és kiállás) és a járdaszegélyre merőleges parkoláshoz is segítséget nyújt.

Gazdag motor/váltó kínálat

Az új PEUGEOT 308 számtalan kiváló hatásfokú új benzin- és dízelmotort kínál. A vezetők a kitűnő dinamikus jellemzőkkel és a visszafogott fogyasztással is garantáltan elégedettek lesznek.

Pure Efficiency: már most készen a majdani Euro 6-os előírások teljesítésére

A 2017 szeptemberében hatályba lépő Euro 6.c norma értelmében a motorok valós körülmények között mért (RDE) nitrogén-oxid-kibocsátása (NOx) nem haladhatja meg a laboratóriumi körülmények között megállapított érték 2,1-szeresét. A PSA csoport új motorjai már most teljesítik a majd csak 2020-ban bevezetésre kerülő előírást, amely 1,5%-ban maximálja ezt a szorzót. 3 éves lépéselőnyt jelent tehát, hogy a PSA új dízelmotorja – egy második generációs szelektív redukciós katalizátorral (SCR) és a motorhoz lehető legközelebb elhelyezett részecskeszűrővel (DPF) – már most merőben új NOx-kezelési rendszert alkalmaz. A közvetlen befecskendezéses turbós benzinmotorokon pedig egy új részecskeszűrő (GPF) gondoskodik a szénhidrogének, a CO2 és a NOx mellett a részecskék hatékony kezeléséről.

Új PureTech 130 S&S BVM6: nagyobb teljesítmény, kisebb fogyasztás

Az új PEUGEOT 308 motorpalettájára felkerült egy új generációs benzinmotor, a közvetlen befecskendezéses PureTech 130 S&S. Ez az új erőforrás dinamikusabb tulajdonságokkal, alacsonyabb fogyasztással, összességében tehát hatékonyabb teljesítménnyel büszkélkedhet elődeinél.

Mélyreható fejlesztések eredményeképpen mindenféle használati körülmény között sikerült jelentősen csökkenteni a szennyezőanyag-kibocsátást. A környezetre káros anyagokat már a forrásnál, azután pedig a kipufogórendszerben is kezelik:
 egy ún. Gasoline Particulate Filter nevű szűrő csökkenti a levegőt szennyező részecskék mennyiségét (75%-nál magasabb szűrési hatékonysággal);
 még hatékonyabb környezetvédelmi rendszer áll rendelkezése mindenféle helyzetben, a felhasznált anyagok jobb hőellenállása, a kipufogógázok hőmérsékletének optimalizált vezérlése, illetve új katalizációs technológiák alkalmazása révén;
 optimálisabb égés érhető el a levegő/üzemanyag keverékképzés precíz felügyeletének köszönhetően, melyről egy új generációs, arányos lambdaszonda gondoskodik.
A gyorsabb reakcióidőknek köszönhető teljesítményjavulás mellett a fejlesztőknek mintegy 4%-os fogyasztáscsökkenést sikerült elérniük az Euro 6.b normának megfelelő PureTech 130 S&S motorhoz képest. Ezt az alábbi tényezők tették lehetővé: nagyobb arányú kipufogógáz-visszavezetés, 250 barra emelt befecskendezési nyomás, súrlódáscsökkentés, új kialakítású turbókompresszorok.

Az új PureTech 130 S&S motorhoz a megújult PEUGEOT 308 modell egy új, 6 fokozatú manuális váltót is kínál, amelynek 100%-ban digitális tervezése nem csupán a tervezési időt segített lerövidíteni, hanem megnyitotta az utat a használat gyakorlatilag korlátlan szimulálása előtt. A súlyváltozás és a hatékonyságnövelés mellett ez a 6-fokozatú váltó ugyanolyan kompakt tudott maradni, mint 5-fokozatú elődei (BVM5). Az összes alkotórész működésének optimalizálásával sikerült kényelmesebbé – simábbá, mégis precízebbé – tenni a fokozatváltást.
Ez az új motor-váltó kombináció a 2018 tavaszán jelenik majd meg az új PEUGEOT 308 választékában.

Új BlueHDi 130 S&S dízelmotor: kompakt méret, hatékony működés, remek teljesítmény

Az új Peugeot 308 a PSA cégcsoport első olyan modellje, amelyet BlueHDi 130 S&S dízelmotorral is forgalmaznak. A 6 fokozatú váltóhoz hasonlóan ez a négyhengeres motor is 100%-ban digitális tervezésű. Az új motor-váltó egység kifejlesztéséhez a PSA csoportnak közel 200 új szabadalmat kellett bejegyeztetnie.
A magasabb kategóriás (2 literes) motorok hatékonyságával vetekedő új BlueHDi 130 S&S tíz lóerővel előzi elődjét, a BlueHDi 120 S&S-t. Az új, 16 szelepes hengerfej segít magas fordulatszám mellett is fenntartani a teljesítményt, a benzinüzemű motorokéhoz hasonló vezetési élményt biztosítva ezzel a használóknak. Az új motor nem csak hatékonyabb, hanem takarékosabb is elődjénél: a BlueHDi 120 S&S-hez képest 4–6%-kal alacsonyabb a fogyasztása, elsősorban kisebb hengerűrtartalmának, rendkívül hatékony hőcserélőjének, valamint egyedülálló geometriájú égésterének köszönhetően, amely szintén külön szabadalom tárgyát képezte (a Le Mans-i 24 órás autóversenyen diadalmaskodó Peugeot 908 dugattyúgeometriája).
Az új BlueHDi 130 S&S motorral a PSA csoport jelentős fejlesztéseket hajt végre környezetvédelmi rendszerén, hogy már most meg tudjon felelni a 3 év múlva bevezetésre kerülő, valós körülmények közötti NOx-kibocsátási normának, amely 2020-tól már csak a tesztérték 1,5-szeresének megfelelő nitrogén-oxid-emissziót engedélyez.

Ez a motor is már a kipufogórendszer bemeneténél felveszi a harcot a káros anyagokkal. Újszerű kialakításának és felépítésének köszönhetően a rendszer – az üzemanyag-fogyasztás optimalizálása mellett – hatékonyabban tudja kezelni a nitrogén-oxidokat. A környezetvédelmi berendezések – a katalizátor, az SCR (szelektív katalitikus redukció), valamint a részecskeszűrőre (FAP) épített SCR – minden eddiginél kompaktabb egységet alkotnak. A motor közvetlen közelében történő elhelyezésük segít az égéstermék még gyorsabb utánkezelésében. A részecskeszűrő-adalékanyag megszüntetése csökkenti a használat költségeit, az ügyfél számára pedig könnyebbséget jelent, hogy az AdBlue®-folyadék töltőnyílása az üzemanyag-feltöltő nyílás közelébe került.
*Magyarországon várhatóan 2018 májustól érhető el.

EAT8 automata sebességváltó „Shift and Park by wire”: újdonság a kategóriában

A kizárólag az új Peugeot 308 GT változatához választható BlueHDi 180 S&S dízelmotor mostantól a japán Aisin céggel közösen kifejlesztett új generációs EAT8 sebességváltóval párosul. Az új automata váltóval az EAT6-hoz képest akár 7%-kal alacsonyabb fogyasztás érhető el, köszönhetően:
 a 8 váltási fokozatnak,
 a Stop & Start funkció 20 km/h-ig történő kiterjesztésével elérhető hatékonyabb működésnek,
 a súly- és méretcsökkenésnek (amely akár 2kg-os előnyt jelenthet az EAT6-hoz képest).

Ez az új automata váltó jóval többet nyújt a nevében jelzett 8 fokozatnál. Használatát irigylésre méltó komfort jellemzi: a motor és a váltó közötti optimális összhangnak és a 8 fokozat révén kiküszöbölt fordulatszám-ugrásoknak köszönhetően prémium szintű a sebességváltási kényelem. A mindennapos használatban a rugalmas nyomatékváltó tényleges kényelmet biztosít indításnál éppúgy, mint a parkolási manővereknél.

A Shift and Park by wire névre keresztelt új automataváltó-vezérlés ergonómikus kialakítású elektromos kezelőszerve könnyen, egyszerűen és intuitív módon használható. A kormányon szériaváltozatban is rendelkezésre álló billentyűk segítségével manuálisan is lehet lépegetni az – ettől függetlenül – automataváltó fokozatai között. Biztonsági szempontból említést érdemel, hogy a Park funkció a motor leállásakor automatikusan működésbe lép. A Park Assist vagy a Stop funkcióval rendelkező adaptív sebességszabályozó funkciók használatakor a menetirány kezelése automatikusan történik, anélkül hogy a vezető részéről bármilyen beavatkozásra szükség volna.