A 65 éves múltra visszatekintő, igazi terepjáró legendának tekintett Toyota Land Cruiser-re mindig jellemző volt a kérlelhetetlen terepképességeket ígérő robosztus kiállás.
Ez a legújabb generáció esetén sincs másként, ugyanakkor a kimagasló minőség, a strapabírás és a megbízhatóság páratlan kombinációjához lenyűgöző terepképesség és minden eddiginél magasabb szintű luxus, kényelem és presztízs társul. Az új orrkialakítás hűen őrzi a modell egyedi formatervezési hagyományait, közben az autó megőrizte alapvető értékeit: a praktikumot, a strapabírást és a jó terepadottságokat. A funkcionális formavilág így hozzájárul az autó kiváló terepképességeihez
A sikeres Toyota Land Cruiser generációs külső dizájnjában mindig keveredett a minden környezetben otthonosan mozgó autó stílusos szépsége és a tökéletes terepjárótól elvárt elpusztíthatatlanság és erő robusztus kisugárzása. Az új Land Cruiser is erre a bevált alapra építkezik, és bár formavilága agilisabb és dinamikusabb lett, továbbra is őrzi a modell közismert off-road értékeit biztosító három alapelvet:
• Praktikum – a fényszórókat és a hűtőrács nyílásait úgy pozícionálták, hogy maximális védelmet és nagy gázlómélységet biztosítsanak
• Strapabírás – a hajtáslánc és minden fontos rész jól védett; Jó adottság – a szűk fordulókör és a nagy hasmagasság alapvető fontosságú ahhoz, hogy az autó a legkeményebb terepen is jól mozogjon.
• Jó terepadottságok – az új Land Cruiser hossza 60 mm-rel 4.840 mm-re nőtt (a háromajtós modell hossza 4.565 mm). A mindössze 5,8 méteres fordulókörnek (háromajtós: 5,2 méter) köszönhetően a jármű kiválóan manőverezhető.
Bár a motorháztető, a hűtőrács, a fényszóró, az első lökhárító és a sárvédő új tervezésű, a Land Cruiser orrkialakítása mégis hatásosan idézi a korábbi modellgenerációk hangulatát. A motorháztetőt úgy formálták meg, hogy középső részén át a vezető jobban lásson lefelé. A lökhárítók oldalsó része jobban védi a motorteret. A lökhárító alsó sarka – ami a beépített ködfényszórókat is magában foglalja – látványosan előreugrik, a középső rész pedig olyan formát kapott, mint egy kartervédő. A sárvédők erőteljesebb domborításának köszönhetően a vezető jobban érzékelheti járművének sarkait és széleit. Az erőteljes és egységes grafikus formába foglalt hűtőrács-fényszóró egység magasan helyezkedik el, ami terepen kifejezetten előnyös megoldás. A hűtőrács nyílásai a lehető legnagyobbak, hogy megfelelő mennyiségű levegőt engedjenek be, a fényszóró belső felépítése pedig biztosítja, hogy a tereptárgyak ne tegyenek kárt a lámpatestben. A Land Cruiser hagyományaihoz ragaszkodva a hűtőrács vaskos, krómozott függőleges oszlopai légbeeresztő réseket rejtenek. A látványos formájú fényszóróház nemcsak a távolsági és tompított világítást foglalja magába, hanem az első irányjelzőket és a nappali menetfényt (DRL) is. A fényszóró egyaránt megrendelhető halogén, illetve LED/halogén technológiával; az utóbbihoz LED DRL jár.
A Land Cruiser széles, erőteljes kiállását még inkább kihangsúlyozza az orr-rész alsó traktusának éles lemetszése, ami hatásosan javítja az autó első terepszögét. A legkisebb hasmagasság 215 mm (a háromajtós modell esetében 205 mm), így az első terepszög 31, a hátsó terepszög 25, a rámpaszög pedig 22 fokos. Oldalnézetből feltűnik, hogy az első lökhárító felső csúcsa magasabbra került, és hogy a motorháztető, a sárvédő, az első és hátsó lökhárító ugyanazon a képzeletbeli vízszintes vonalon húzódik; ez a megoldás atlétikusabb és dinamikusabb benyomást kelt. Ezt a hatást tovább erősítik a hatküllős, 17 colos könnyűfém keréktárcsák az új, alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsokkal, a csillogó fényezésű 18 colos könnyűfém keréktárcsák, illetve az új, 12 küllős, csiszol felületű 19 colos könnyűfém keréktárcsák. Az autó hátsó részének új elemei az áttervezett és LED féklámpával kiegészített hátsó lámpatestek, a rendszámkeretbe integrált, kisebb méretű díszléc, valamint a kiálló sarkokkal megformázott hátsó lökhárító, amin fellépő húzódik végig. Az új Land Cruiser tízféle külső fényezéssel rendelhető meg, amelyek közül két árnyalat – az Éjfél Smaragdkék és az Avantgárd Bronz – új a kínálatban.
Még jobb minőségű utastér
Az új Land Cruiser áttervezett műszerfalán a műszeregység és a középkonzol új dizájnja mutatja a leglátványosabb változást. A formatervezők arra törekedtek, hogy minden kezelőszervet könnyebb legyen használni, és hogy kidolgozásuk még kifinomultabb legyen. A funkciók szerint kialakított zónáknak köszönhetően a hajtáslánchoz, a vezetéshez és a kényelemhez tartozó kapcsolók egyértelműen elkülönülnek, formájuk pedig még ergonomikusabb lett, hogy extrém körülmények közt is egyszerűen használhatók legyenek. Az új középkonzol teteje alacsonyabbra került, ami nemcsak a műszerfalat varázsolja karcsúbbá, hanem a kilátást is javítja előre. A középkonzolon kapott helyet az új, 8 colos színes multimédia képernyő, a konzol síkjába simuló klímavezérlő panel és a hajtáslánc összes kezelőszerve (ez utóbbiról az off-road fejezetben olvashat részletesebben). A bőrborítású váltókar új, kényelmesebb formát kapott, és az egyszerű használhatóság érdekében külön panelekre kerültek a vezetősegítő és kényelmi rendszerek kapcsolói. A komfortnövelő megoldások közt az első ülések fűtése és szellőztetése is megtalálható. A középkonzol Hajszálrepedéses Ezüst felületkidolgozása olyan hatást kelt, mintha az egész elemet egyetlen fémtömbből faragták volna ki. A konzol két oldalának párnázása kellemes megtámasztást nyújt a térdnek. Az áttervezett, négyelemes műszeregység precíziós Optitron műszerének polírozott hátlapjából elegánsan kidomborodik a skálázás. A műszerek egy 4,2 colos színes TFT multi-információs kijelzőt fognak közre, amely átfogó információkat ad a vezetőnek az autóról és a szórakoztató rendszerről. A kormánykerék kapcsolóival kezelhető kijelzőn jelennek meg a vezetés, a jármű, a navigáció, az audio és a vezetősegítő rendszerek információi, valamint a figyelmeztető üzenetek. Maga a kormánykerék is megújult; az új volán olyan, mint a Land Cruiser V8 modelleké. Az utastér luxusát és kifinomultságát magasabb szintre emeli a műszeregység, a középkonzol és az ajtón elhelyezett kapcsolók új, fehér színű háttérvilágítása. A kabin belső világítása megújult: LED diódák kerültek első lábtérbe, a tetőkárpitba és a kesztyűtartóba, sőt az ajtópanelekbe is. Az új Land Cruiser utasterébe háromféle (Fekete, Barna/Fekete és Prémium Bézs) színösszeállítást kérhetnek a vásárlók. A kárpitkínálatot prémium minőségű díszítőelemek egészítik ki: a középkonzol Hajszálrepedéses Ezüst felületkidolgozásához jól illik az újonnan kifejlesztett Világosbarna vagy Sötétbarna fabetét.
Toyota Touch 2 with Go
Az új Land Cruiser felszereltségében szerepel a Toyota Touch® 2 with Go, egy 8 colos színes érintőképernyővel kiegészített multimédia és navigációs rendszer. A berendezés a következő funkciókat kínálja: AM/FM/DAB rádió; CD/MP3-lejátszó; Bluetooth mobiltelefon kihangosító és music streaming funkció; a hordozható médialejátszók csatlakoztatását lehetővé tevő USB-aljzat; iPod albumborító megjelenítés lehetősége, Mirrorlink mobiltelefon-kompatibilitás, SMS fogadás/küldés a képernyőn keresztül és a szöveges üzenetek felolvasása, érintőcsúsztatásos kezelés. Megfelelő Bluetooth mobiltelefon-kompatibilitás esetén a rendszer megjeleníti az emaileket és a naptárbejegyzéseket. A “Játssz hasonlót” funkció a vezető pillanatnyi hangulatához illő zenéket kínál fel, így menet közben is kényelmes és biztonságos a zeneválasztás. A navigációs rendszer 3D városkép-modellezést, tájékozódási pont megjelenítést, valamint SOS/vészhívó asszisztens funkciót is kínál. Az osztott képernyőn a felhasználók egyszerre több funkciót is áttekinthetnek, a navigációs rendszer mellett megjelenítve például a média és az alkalmazások információit.
A Toyota Touch® 2 with Go támogatja a WiFi-kapcsolatot, lehetővé téve, hogy a felhasználók okostelefonjai csatlakozzanak a rendszer online funkcióihoz. A rendszer a Toyota online ügyfélportáljához is kapcsolatot biztosít, és olyan okostelefon-alkalmazásokat kínál, amelyek információkat szolgáltatnak az üzemanyag-árakról, az időjárásról és a szabad parkolóhelyekről. Emellett egy Twitter alkalmazás is az utasok rendelkezésére áll. A 15 nyelven használható berendezés fejlett beszédvezérlése révén a vezető a lehető legpraktikusabb módon, hangutasításokkal is irányíthatja a rendszert: megadhatja a célállomás teljes nevét, telefonhívásokat indíthat, kiválaszthat egy bizonyos zeneszámot a csatlakozatott iPodról, alkalmazásokat aktiválhat és kezelhet, és használhatja az Apple Siri funkciót. A Toyota Touch® 2 with Go felhasználói három éven át ingyenes térképfrissítésekre és kapcsolt szolgáltatásokra számíthatnak. A térképfrissítések mellett ingyen regisztrálhatnak a TomTom valós idejű forgalomfigyelésére, a telepített traffipaxok előrejelzésére (ahol ezt a jogszabályok lehetővé teszik), az üzemanyagárakkal, szabad parkolóhelyekkel és időjárással kapcsolatos információkra, és hozzáférnek a Google Search, a Google Street View, az Aupeo!, az Aha és a Twitter szolgáltatásaihoz.
2.8 D-4D Global dízelmotor
A 3 és 5 ajtós kivitelekhez egyaránt megrendelhető 2.8 D-4D Global legújabb generációs dízelmotorhoz egyaránt csatlakozhat hatfokozatú manuális és hatfokozatú automata sebességváltó. A 2.755 köbcentiméter lökettérfogatú, 16 szelepes, DOHC rendszerű, változó geometriájú turbófeltöltővel és közteslevegő-hűtővel felszerelt négyhengeres egység teljesítménye 130 kW/177 LE 3.400 1/perc fordulatszámon. A motorban számos fejlett műszaki megoldás szolgálja a tömegcsökkentést, a hatékonyabb égést és a súrlódás mérséklését. Az erőforrás elektronikus vezérlésű közös nyomócsöves üzemanyag-befecskendezési rendszere nagyobb nyomással és fejlettebb befecskendezési nyomásvezérléssel működik. A precíz előbefecskendezés a mindenkori külső környezethez igazodva lerövidíti a gyújtási késlekedést, így az égés még szélsőséges körülmények közt is stabil marad, garantálva a motor csendes működését és kiváló termikus hatásfokát. A vízhűtésű kipufogógáz-visszavezető rendszerhez (EGR) a hűtőt megkerülő funkció is tartozik, a szívócsőben pedig örvénylésszabályzó szelep található. A karbamidos szelektív katalitikus redukció (SCR) elvén működő katalizátor a levegőszennyezés egyik fő okaként számon tartott NOx-kibocsátás 99 százalékát képes kiszűrni, így a 2.8 D-4D Land Cruiser megfelel az Euro 6 károsanyag-kibocsátási előírásnak. A hatfokozatú Super ECT automata sebességváltóval párosítva a 2.8 D-4D egység már 1.200 1/perc fordulatszámon is 370 Nm-es forgatónyomatékot ad le, és a motor 450 Nm-es legnagyobb forgatónyomatéka 1.600 és 2.400 1/perc közti fordulatszám-tartományban áll rendelkezésre. Ezzel a hajtáslánccal a Land Cruiser 12,7 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, végsebessége pedig 175 km/óra. Az átlagos üzemanyag-fogyasztás 7,4 l/100 km, míg a CO₂-kibocsátás 194 g/km. Hatfokozatú manuális sebességváltóval a Land Cruiser 2.8 D-4D legnagyobb forgatónyomatéka 420 Nm, ami az 1.400 és 2.600 1/perc közti fordulatszám-tartományban áll rendelkezésre. Az autó 12,1 másodperc alatt gyorsít 100 km/órás tempóra; a végsebesség 175 km/óra, az átlagos üzemanyag-fogyasztás 7,4 l/100 km, a CO₂-kibocsátás pedig 194 g/km.
Hatfokozatú, szuperintelligens elektronikus vezérlésű automata sebességváltó
Mindegyik erőforráshoz megrendelhető a hatfokozatú szuperintelligens elektronikus vezérlésű automata sebességváltó (6 Super ECT), amelynek fejlett vezérlőrendszerei mérséklik az üzemanyag-fogyasztást, és javítják az autó menetteljesítményét. A felső fokozat alkalmazási vezérlés (High-speed Gear Effective Utilisation Control) valós időben, a menetkörülmények alapján határozza meg a felső fokozatok elérhetőségét. A rendszer figyelembe veszi például a jármű terhelését és a fojtószelep állását, és ezek alapján meghatározza, hogy kapcsolható-e a hatodik fokozat, vagy az optimális teljesítmény és fogyasztás szempontjából jobb, ha a jármű ötödik fokozatban maradt. A lassítási visszakapcsolás szabályozás (Deceleration Downshift Control) optimalizálja a visszaváltást, amennyiben a vezető az üzemanyag-takarékosság érdekében váltott vissza. Motorfék idején automatikusan megszűnik az üzemanyag-ellátás, kivéve ha a motorfordulatszám eléri az első határt, ilyenkor a lefulladás elkerülése érdekében a rendszer újra aktiválja a befecskendezést. A sebességváltó a lehető leghatékonyabb motorfék érdekében alacsonyabb sebességfokozatba kapcsol, nehogy a fordulatszám az előírt határérték alá essen: ezzel meghosszabbítható a befecskendezés nélküli üzem időtartama, és jelentős mértékben csökkenthető az üzemanyag-fogyasztás. A mesterséges intelligenciát alkalmazó váltásvezérlés, az AI-SHIFT Control magában foglalja a fojtószelep azonnali zárása és azonnali nyitása funkciókat. Az előbbi elősegíti, hogy a gázpedál hirtelen felengedésekor a sebességváltó az aktuális fokozatban maradjon, ami fokozza a motorfék-hatást, illetve ismételt gyorsítás esetén jobb gázreakciót biztosít. Az utóbbi a gázpedál hirtelen lenyomásakor azonnal visszakapcsol, ezzel javítva a gázreakciót.
Üzemmódváltó rendszer
Az új Land Cruiser üzemmódválasztó funkciójával a vezető szabadon választhat az ECO, COMFORT, NORMAL, SPORT S és SPORT S+ beállítások között. A rendszer a kiválasztott üzemmódtól függően automatikusan összehangolja a motor, a sebességváltó, a változó áramlásszabályozású (VFC) hidraulikus szervokormány, az adaptív futómű (AVS) és a klímaberendezés vezérlését, hogy a környezetvédelmi teljesítmény vagy éppen a menetdinamika a lehető legkedvezőbb legyen. ECO üzemmódban a motor teljesítménye és a fojtószelep nyitása automatikusan az optimális üzemanyag-fogyasztás szempontjai szerint módosul. Ezzel együtt a klímaberendezés hőfoka és levegőszállítása is megváltozik: a csekélyebb fogyasztás érdekében csökken a rendszer hűtő- és fűtőkapacitása. COMFORT üzemmódban a futómű vezérlése lágyabb lengéscsillapításra vált, hogy kényelmesebb legyen az autó rugózása. SPORT S üzemmódban a motor teljesítménye és a fojtószelep nyitása a nagyobb teljesítmény és az azonnali nyomatékleadás követelményeihez igazodik, és az automata sebességváltó kapcsolási ideje is módosul. Ezáltal közvetlenebbé válnak a gázreakciók, az autó lendületesebben gyorsít, a kormányérzet pedig sportosabb lesz. A SPORT S+ üzemmód összehangolja a SPORT S beállítás megnövelt motorteljesítményét az adaptív futómű (AVS) és a változó áramlásszabályozású (VFC) hidraulikus szervokormány vezérlésével. SPORT S+ üzemmódban automatikusan nagyobb lesz a különbség az ívkülső és az ívbelső kerekek lengéscsillapítása között, hogy a lendületes kanyarokban kevésbé dőljön meg a karosszéria. Ezzel párhozamosan a változó áramlásszabályozású (VFC) hidraulikus szervokormány rásegítése is erőteljesebbé válik. Mindezek eredményeképpen érezhetően javul az autó menetstabilitása és sportosabb, közvetlenebb lesz a vezetési élmény.