A Nagy Bummal kezdődött minden. Itt az ideje, hogy újraírjuk a történelmet. A Škoda az őszt a Nagy Bummal kezdi.
A Škoda a kiváló autók mellett a hosszú távú, szakszerű gondoskodás márkája is. A vállalat idén ősszel meghirdeti a szerviztámogató programját, amelynek része a Škoda Fair Repair, a Karosszéria Szakértő program és a Karosszéria 4+ program. Ezekkel nem csoda, hogy az autó akár 500 ezer kilométer után is hibátlanul működik. Nem hiszi el? Pedig van bizonyíték.
Škoda Fair Repair
A Volkswagen-konszern ellenőrzött törésteszteket végeztetett annak bemutatására, hogy milyen hatással vannak a különböző javítási módszerek a személygépkocsik biztonsági jellemzőire. A teljes projektet a DEKRA műszaki szakértői felügyelték. Két új autót, két azonos töréstesztnek vetettek alá. A súlyos oldalütközési szimulációt követően két különböző eljárással javították meg őket. Az egyik járművet hivatalos márkaszervizben a gyártó legfrissebb előírásainak megfelelően javították.
A másik jármű a Kraftfahrzeugtechnisches Institut (KTI) laboratóriumába került, ahol egy olyan javítást szimuláltak, melynek a célja az volt, hogy a gépjármű minél hamarabb visszatérhessen a forgalomba, azonban a javítási metódus nem felelt meg az aktuális gyári javítási előírásoknak. A javításokat követően mindkét személygépkocsit ismételt töréstesztnek vetették alá, megcélozva ugyanazt a területet. A megismételt törésteszten a két karosszéria különböző mértékben sérült.
A hivatalos márkaszerviz a személygépkocsi – a B-oszlop, a küszöb, az oldalfal, a tető és az ajtók – javítását új, gyári eredeti alkatrészek felhasználásával végezte el. A KTI laboratóriumban a sérült B-oszlopot hidegen húzták ki, az oldalfal alsó felét pedig részben kivágták és cserélték. Ez az eljárás az oka a szerkezeti szilárdság csökkenésének. A kivágott alkatrész nagymértékben hozzájárult ahhoz a deformációhoz, mely súlyos személyi sérülések bekövetkezését jelezte a második töréstesztnél (oldalütközés az ECE 95 szerint, 50 km/h sebességnél).
A nem megfelelő eljárások következtében a B-oszlop eltört ott, ahová az új oldalfalat felerősítették. A küszöb hideg kihúzatása szintén csökkentette a teljes padlólemez és a B-oszlop alsó elemének szilárdságát. A legfrissebb gyári előírások szerint végzett javítás esetében nem történt semmilyen torzulás a személygépkocsik karosszériájának szerkezetében, és biztonsági paramétereik megegyeztek egy új jármű paramétereivel.
A Fair Repair tesztek eredményei világosak – a hivatalos márkaszervizben javított személygépkocsi kiváló minőségű és biztonságos jármű, még a balesetben szerzett súlyos sérülések ellenére is. Ezek a tapasztalatok hívták életre a Karosszéria Szakértő programot is.
Karosszéria Szakértő program
Az autók szervizelése bizalmi művelet. A ŠKODA karosszéria szakértő márkaszervizeiben a legjobb kezekben van az autó, legyen szó sérülésről vagy időszakos javításról. A szakszerű helyreállításnak köszönhetően az autó megőrzi értékét, minőségét, így továbbra is megbízható és biztonságos marad. A kárügyintézés során, a Karosszéria Szakértő programban résztvevő ŠKODA márkaszervizek ügyfélközpontú, komplett szolgáltatási portfoliót kínálnak, mely kiterjed az autómentéstől kezdve, a professzionális javításon át, egészen a biztosítókkal történő kárrendezésig. A ŠKODA karosszéria szakértő márkaszervizei szakszerűen, a gyártó előírásai szerint végzik el a javításokat a legmodernebb karosszériajavítási és fényezéstechnológiai eljárásokkal, természetesen gyári eredeti alkatrészek felhasználásával. Minden garancia megmarad, így a 3 éves fényezési gyártói garancia a gyártótól, a négyéves importőri általános garancia, és a 12 éves átrozsdásodási garancia, de még a Go! Mobilitásgarancia is érvényes lesz.
Karosszéria 4+
Mostantól a négy évnél idősebb ŠKODA gépkocsikhoz nemcsak a márka Szerviz 4+ szolgáltatását vehetik igénybe kedvezményes árakon, csomagajánlatokkal és akciókkal megfűszerezve, hanem a ŠKODA bevezeti a Karosszéria 4+ szolgáltatást. Előnyei: olcsóbb javítás, alacsonyabb önrész, karambolos javítás eredeti alkatrészekkel, mindez 15 százalékos alkatrészkedvezménnyel.
Škoda Octavia 500
Mit ér egy tízéves autó 500 ezer kilométerrel? A ŠKODA egy autós magazin segítségével górcső alá vett egy második generációs, fél millió kilométert futott Octaviát. Az ezüstszínű ŠKODA Octavia Elegance 2.0 TDI/103 kW gépjárművet flottában vásárolták, és az 500 000 kilométeres távot ugyanazzal a vezetővel tette meg. A szétszerelés megerősítette, hogy a gépkocsit gondos kezek tartották karban. A motorblokk alsó része nem mutatott látható vagy mérhető rongálódást. Kopást csak a hengerek aljánál lehetett látni, míg a főtengely csapágyai egyáltalán nem használódtak el. Még a dugattyúk is úgy néztek ki, mintha újak lettek volna. Habár az olajcserék 30 000 km-es szervizperiódus szerint történtek, kokszosodást nem találtak, és az olajszűrő betétje is tiszta volt.
A négy befecskendező szelep közül kettő kisebb mennyiségű üzemanyagot fecskendezett be maximális terhelésen. Mind a négy befecskendezőnél csökkent nyitó nyomást mértek. A motorműködés tekintetében a legnagyobb problémát a hengerfejen lévő repedés jelentette. Ugyanakkor ez nem hatott ki a vízáramlásra.
A sebességváltót szétszedve nem találtak mérhető elhasználódást a fogaskerekeken, a csapágyakon és a szinkrongyűrűkön sem. A tengelykapcsoló egyenetlen működésének oka a behajtó tengely barázdáinak és a surlódó tárcsa kenési hiányossága volt. A felfüggesztés mechanikailag nagyszerű állapotban volt. A rázópados vizsgálat felszínre hozta, hogy az egyik gumipersely elhasználódott. A minőségi endoszkóppal végzett korrózióelemzés felfedte, hogy amíg az egyik küszöbpanel belülről teljesen újszerű állapotban volt, a másik csak azokon a részeken korrodált, ahol előzőleg nem történt meg a védőviaszos kezelés.
A gyakorlati teszt bebizonyította, hogy a ŠKODA Octavia egy nagyon jól megépített autó, amely még nehéz körülmények között is képes ellenállni, és kiváló mechanikai tartósságot mutat. Mi volt a titka? Egyértelműen az, hogy rendszeresen márkaszervizben tartották karban. Ha az autó megfelelő karbantartásban részesül, az megbízhatóságot eredményez a hosszú évek során, így meghibásodások nélkül több százezer kilométer tehető meg vele. Szükséges azonban az eredeti alkatrészek és a gyártó által ajánlott szervizfolyadékok és jó minőségű üzemanyag használata. A hivatalos márkaszervizek nyújtotta törődés nem váltható ki a márkafüggetlen boltok és javító műhelyek szolgáltatásaival.