Vadonatúj Toyota PROACE kishaszongépjármű (LCV) modellcsalád világpremier: a helyszín a 2016. évi Birminghami Haszongépjármű Kiállítás, mely 2016. április 26-a és 28-a közt kerül megrendezésre.
Ebben a szegmensben idén várhatóan 2.2 millió gépjármű talál gazdára, az elmúlt években ismét erőteljes növekedésnek indult, 2015-ben több mint 12 százalékos fejlődést mutathatott fel(1).
A kishaszongépjárművek piacának 28 százalékát (kb. 640 000 db) a közepes méretű furgon (MDV) teszik ki. A közepes méretű furgon szegmens maga is számos alkategóriára osztható, mint zárt áruszállító, kombi vagy fülkés alváz. Az előző generációs PROACE nem tudta teljes egészében lefedni a közepes méretű furgon szegmensét.
Az új, 2016-os PROACE VAN modellcsalád jóval szélesebb választékot kínál a vásárlóknak. A kétféle felszereltség, háromféle karosszériahossz, kétféle tengelytáv, az új PROACE VAN modellcsaláddal a Toyota az eddiginél nagyobb mértékben fedi le az európai kishaszonjármű kategóriát.
A modellcsalád újdonsága az egyedülálló PROACE VAN Compact típus. A 4,6 méter hosszú, 2,9 méteres tengelytávú modellváltozat a közepes méretű haszonjármű kategória legrövidebb képviselője, amely ugyanakkor új mércét állít szegmensében. Az intelligens helykihasználásnak köszönhetően a modell a „kompakt plusz” (CDV) méretű haszonjárművekével megegyező alapterületen a közepes méretű furgonokra jellemző szállítókapacitással bír. A modell háromszemélyes első üléspadot kínál, raktere 2,1 méter hosszú, 1,6 méter széles, a teljes raktérkapacitása 4,6 köbméter. Új, egyedülálló ajánlat a szegmensben.
Az akár kilencszemélyes kombi, az új duplafülkés áruszállító, valamint az átépítésekre ideális fülkés alváz (elérhető 2017 első negyedévétől) változatok révén az új PROACE a közepes méretű furgon piac 100 százalékát lefedi.
A modell ötféle dízel hajtáslánccal rendelhető, 95-180 LE teljesítménnyel. A kézi, robotizált vagy automatikus sebességváltóval társítható erőforrások az MDV szegmens legkiválóbb CO2-kibocsátási értékeivel rendelkeznek.
A modellkínálat felszereltség szintjein olyan tételekkel találkozhatunk, mint a motoros mozgatású bal és jobb oldali tolóajtó, az automata sebességváltó, a háromszemélyes első üléspad (akár a PROACE Compact kivitelben is), vagy az új Smart Cargo rendszer, amely a kinyitható válaszfalat felemelhető első utas üléssel kombinálva további 1,16 méterrel növeli meg a raktér teljes hosszát, illetve 0,5 köbméterrel annak kapacitását.
A modell biztonsági teljesítménye megfelel a Toyota gépjárművekkel szemben támasztott, magas elvárásoknak; a modell személyszállító kivitele a közelmúltban ötcsillagos eredménnyel teljesítette az Euro NCAP töréstesztjét. A VAN modellkínálat minden tagjához elérhető a fejlett biztonsági technológiákat kínáló Toyota Safety Sense rendszer.
Mint minden Toyota gépkocsi, az új PROACE VAN modellcsaládra is a vállalat teljes körű, hároméves /100 000 kilométeres újautó-garanciája vonatkozik.
Formaterv és kialakítás
A lenyűgöző ’Under Priority’ orrkialakítás egyértelműen a Toyota modellcsalád legfrissebb tagjaként azonosítja az új PROACE VAN modellcsaládot, amely háromféle méretben (Compact, Medium és Long) rendelhető.
A 4,6 méter hosszú, 2,9 méteres tengelytávú Compact modellváltozat a közepes méretű haszonjármű (MDV) kategória legrövidebb képviselője, amely még néhány „kompakt plusz” méretű típusnál is rövidebb. Mindössze 11,3 méteres fordulókörével a modell rendkívül könnyen manőverezhető és parkolható városi környezetben.
A zárt, félig üvegezett és körablakos áruszállító kivitelben választható PROACE Compact modell háromszemélyes első üléspadot kínál, raktere 2,1 méter hosszú, 1,6 méter széles, a teljes raktérkapacitás 4,6 köbméter.
Az új Smart Cargo rendszernek köszönhetően (amely a kinyitható válaszfalat felemelhető első utas üléssel kombinálva 116 centiméterrel növeli meg a raktér teljes hosszát) a raktér maximális hossza 3,3 méterre, a teljes raktérkapacitás kategória első 5,1 köbméterre nő.
Az összes PROACE VAN kivitelhez megrendelhető Smart Cargo funkció része továbbá a középső utas ülés ülőlapja alatt kialakított tároló rekesz, valamint a középső utas ülés lehajtott háttámláján kialakított, áthelyezhető munkafelület. Ennek elforgatható polca olyan sokoldalúan kihasználható, csúszásgátló felületű tálcát kínál, amelyen biztonságosan elhelyezhetők a dokumentumok vagy akár egy hordozható számítógép is.
A zárt, félig üvegezett és körablakos áruszállító, valamint duplafülkés, kombi és fülkés alváz kivitelben választható Medium kivitel 4,9 méteres, tengelytávja 3,2 méter. A Smart Cargo rendszerrel felszerelve a kivitel teljes raktérhossza 2,5-ről 3,7 méterre növelhető, a maximális szállítókapacitás 5,3 helyett 5,8 köbméter.
A legnagyobb Long kiadás tengelytávja szintén 3,2 méter, ám a nagyobb áruszállító kapacitás érdekében megnövelték a hátsó túlnyúlását, így a jármű teljes hossza eléri az 5,3 métert. A modell zárt, félig üvegezett és körablakos áruszállító, valamint duplafülkés és kombi kivitelben választható.
A modell raktere 2,8 méter hosszú, 1,6 méter széles, a teljes raktérkapacitás 6,1 köbméter. A Smart Cargo rendszerrel felszerelve a kivitel teljes raktérhossza 4,0 méterre növelhető, a maximális szállítókapacitás eléri a 6,6 köbmétert.
A praktikus módon bal- és jobb oldali tolóajtókkal, valamint 180 fokban két oldalra nyitható hátsó ajtókkal felszerelt PROACE VAN mindhárom kivitele 2,2 méter széles, és 1,9 méter magas. A járművek maximális hasznos teherbírása 1400 kg, a legnagyobb vontatható tömeg 2500 kg.
Az oldalsó tolóajtók minden kivitelen rendelhetők motoros mozgatással; a Medium és Long modellváltozatokon az ajtónyílás szélessége lehetővé teszi az Euro-raklap berakodását. Az alapkivitelben 50:50 arányban osztott, lemezes hátsó ajtókkal szerelt áruszállító modellek háromféle alternatív hátfallal is rendelhetők:
•50:50 osztású, üvegezett hátsó ajtók ablakfűtéssel és ablaktörlővel.
•250 fokban nyíló sarokpántok a Long modellváltozaton, amelyek lehetővé teszik a hátsó ajtó oldalfalra történő kihajtását. Ez elősegíti a rakodóállásról történő rakodást, illetve nem akadályozza a közlekedést a járdán, az úttesten.
•Felfelé nyíló, üvegezett hátfal ablakfűtéssel és ablaktörlővel.
A strapabíró, funkcionális és tágas fülkét úgy alakították ki, hogy a magán- és üzleti felhasználók igényeit egyaránt kielégítse. A műszerfalon letisztult formájú analóg műszerek és ergonomikus kezelőszervek segítik a vezető dolgát. A kiváló kilátást nyújtó PROACE VAN szabadidőjárművekre emlékeztető üléspozíciót kínál. A sebességváltó rövid úton mozgó karja a lehető legközelebb helyezkedik el a kormánykerékhez, így a vezetőnek minimális időre kell csupán elengednie a kormányt.
Felszereltség szintek és tartozékok
Az új PROACE VAN modellcsalád háromféle változatban; Base és Comfort áruszállító, valamint Kombi utasszállító kivitelben vásárolható meg. Ezek a modellek egészítik ki a PROACE VERSO személyszállító modellcsaládot.
Az alapfelszereltségű Kombi a praktikumot és tartósságot kedvező teljes fenntartási költséggel (TCO) kombinálja. A modell 5-9 üléses konfigurációban rendelhető. Előbbi elöl két különálló ülést, valamint második, illetve második és harmadik sori üléspadot kínál; utóbbi két vagy három sornyi, háromszemélyes üléspaddal rendelhető.
A Base és Kombi modellek gondosan összeállított alapfelszereltsége olyan tételeket tartalmaz, mint a háromszemélyes első üléspad, a vezető oldali könyöklő, a vezető- és utasoldali légzsák, a szövet üléskárpit, a központi zár, a sebességtartó és- határoló berendezés, a 12 voltos műszerfali csatlakozó aljzat, valamint a 16 colos acél keréktárcsák dísztárcsával.
A VAN és Duplafülkés kivitelekhez kérhető Comfort felszereltségi szinten a Base kivitelen felül igényesebb zajszigetelés, magasságában állítható vezetőülés, szövet/műbőr üléskárpit, sztereó rádió Bluetooth és USB csatlakozással, kézi szabályozású légkondicionáló, megvilágított, hűthető kesztyűtartó, távirányítós központi zár, a kesztyűtartóban és a raktérben kialakított, további 12 voltos aljzatok, valamint Smart Cargo rendszer áll rendelkezésre.
Az opciós felszereltségek és tartozékok bőséges választékából a tulajdonosok saját igényeikhez alakíthatják járművüket. Megtalálhatók közöttük a kényelmet (kulcs nélküli nyitás, szürkület- és esőérzékelő, első és hátsó parkolóradar, tolatókamera), a praktikumot (megnövelt teherbírás, emelt hasmagasság), az esztétikumot (17 colos könnyűfém keréktárcsák, valamint fényezett kivitelű lökhárítók, oldalsó védőelemek, kilincsek és külső tükrök) és a biztonságot (oldallégzsákok, xenon fényszórók, ködfényszórók) emelő tételek.
Ami az utóbbiakat illeti, a PROACE modellcsalád tagjai kétszintű Toyota Safety Sense aktív biztonsági csomaggal is felszerelhetők. Az egyik csomag sávelhagyásra figyelmeztető rendszert, jelzőtábla-felismerő rendszert, éberség-figyelő rendszert, továbbá automatikus távolsági világítást tartalmaz. A másik csomag ezt ráfutásos ütközésre figyelmeztető rendszerrel, adaptív tempomattal, gyalogosfelismerő funkcióval felvértezett autonóm vészfékrendszerrel, valamint kanyarkövető világítással egészíti ki.
A nehezen megközelíthető terepek, például építkezési területek egyszerű elérését segíti elő a PROACE VAN modellcsaládhoz megrendelhető emelt hasmagasság (+25 mm), illetve Toyota Traction Select funkció. Utóbbi a jármű elektronikus menetstabilizáló berendezésének működését módosítva megkönnyíti a laza burkolaton történő közlekedést.
Az alapfelszereltségként kínált, kikapcsolható ESP-n felül a rendszer három speciális üzemmódot kínál, amelyek kifejezetten hóban (max. 50 km/óráig), sárban (max. 80 km/óráig) vagy homokban (max. 120 km/óráig) használhatóak.
Ezen kívül az ügyfelek tartozékok gazdag választékából válogathatnak, személyes igényeikhez igazítva a PROACE VAN-t. Többek között hatékonyabb hang- és hőszigetelés, hátsó létra, rögzített vagy kihajtható vonószemek, tetőcsomagtartó rendszerek (pl. görgők, tetőboxok és csőszállítók), valamint a Würth által kidolgozott, egyedi megoldások sora áll rendelkezésükre.
Hajtásláncok
Az új PROACE VAN összesen ötféle hajtáslánccal rendelhető meg: az 1,6 és 2,0 literes dízelmotorok eltérő teljesítményszinteken és különböző sebességváltókkal érhetők el. A Toyota Stop & Start rendszerével felszerelt motorok az elődmodelleknél kedvezőbb CO2-kibocsátást kínálnak, az emissziós értékek a legkiválóbbak a közepes méretű furgonok (MDV) szegmensében.
Az 1,6 literes motor 70 kW/95 LE teljesítményű változata ötfokozatú kézi (210 Nm nyomatékkal) vagy hatfokozatú robotizált sebességváltóval (240 Nm forgatónyomaték) társítható. Az előbbivel 144-148 g/km a CO2-kibocsátás, az üzemanyag-fogyasztás 5,5-5,6 l/100km, míg az utóbbi Stop & Start funkcióval társítva csupán 135-139 gramm CO2-t bocsát ki kilométerenként, 5,2-5,4 l/100km átlagos üzemanyag-fogyasztás mellett.
Ugyanennek a motornak a nagyobb, 85 kW/115 LE teljesítményű, 300 Nm forgatónyomatékú kiadása hatfokozatú kézi sebességváltóhoz csatlakozik. A Stop & Start funkcióval felszerelt motor átlagos CO2-kibocsátása 133-137 g/km, az üzemanyag-fogyasztás 5,1-5,2 l/100km.
A 2,0 literes turbódízel motor mindkét teljesítményszintű változatához (90 kW/122 LE, illetve 110 kW/150 LE) hatfokozatú kézi sebességváltó csatlakozik. Ezek a motorok kifejezetten alkalmasak nagyobb terhek szállítására, köszönhetően magas, 340 Nm / 370 Nm forgatónyomatékuknak. Stop & Start funkcióval felvértezve a motorok CO2-kibocsátása 139-143 g/km, az átlagos fogyasztás 5,3 – 5,5 l/100 km.
Ugyanez a motor hatfokozatú automata sebességváltóval, 400 Nm nyomatékú, 130 kW/180 LE teljesítményű kivitelben az új PROACE VAN modellcsalád legnagyobb teljesítményű tagja. A Stop & Start funkcióval felszerelt motor átlagos CO2-kibocsátása 151-155 g/km, az üzemanyag-fogyasztás 5,7-5,9 l/100km.
Az összes erőforrás teljesíti az Euro 6 károsanyag-kibocsátási norma előírásait, a motorok NOx-kibocsátását SCR rendszer mérsékli. A 22,5 literes AdBlue-tartály 15 ezer kilométeren át szavatolja a rendszer zavartalan működését. A tartály könnyen feltölthető a B-oszlopon elhelyezett, a vezető oldali ajtó nyitását követően hozzáférhető fedél mögötti töltőnyíláson keresztül.
A 40 000 kilométeres vagy két éves karbantartási periódus (2) szintén hozzájárul a kedvező üzemben tartási költségekhez.