Főoldal Újdonságok Bemutatkozott a legújabb generációs Lexus RX előfutára

Bemutatkozott a legújabb generációs Lexus RX előfutára

Idén nyáron kerül forgalomba a japán piacon a Toyota Harrier crossover. A típus két generáció óta szoros rokonságban áll a Lexus RX prémium szabadidőjárművel, és ez várhatóan ismét így lesz, ezért érdemes alaposabban megismerkedni az új modellel.

Két-három éven belül érkezik a Lexus RX vadonatúj generációja. Habár erről az ötödik kiadásról ma még semmit nem lehet tudni, számos jellemzőjét tekintve támpontot nyújthat az a Harrier modell, amelyet most mutatott be és hazai piacán júniustól forgalomba is hoz a Toyota.

Amikor a Lexus 1998-ban bevezette első luxus szabadidőjárművét, az RX-et, a márka még nem volt jelen a japán piacon. Hogy a Toyota-csoport hazai vásárlóival is megoszthassa a kategóriateremtő koncepciót, a cégcsoport Toyota Harrier néven a belpiacon is forgalomba hozta a típust, amely a modellciklusok sajátosságai miatt néhány hónappal nagyobb presztízsű testvérmodellje előtt jelent meg.

A következő generációs ikerpár már egyszerre került a vevők látóterébe, 2005-ben azonban Japánban is megjelent a Lexus márka, így a Toyota külön utakra terelte a két modellt. A Toyota Harrier megmaradt annak a középkategóriás szabadidőjárműnek, ami volt, a Lexus RX viszont méretosztályt ugrott – a két típus tengelytávja között jelenleg 13 centiméter a különbség.

Ez a méretkülönbség a jövőben is megmarad. Míg azonban a két típus jelenleg különböző kategóriájú padlólemezekre épül, a generációváltás közös alapokra hozza a két modellt. A most bemutatott, vadonatúj Toyota Harrier a jelenlegi kompakt padló helyett már középkategóriás bázisra épül (ebben követi a 2018-as Toyota RAV4 példáját).

A 2022/23 körül érkező, új Lexus RX vélhetően ugyanezt a modern TNGA-K platformot fogja majd alkalmazni: a rugalmasan variálható padlólemez ugyanis lehetővé teszi a jelentős méretbeli eltéréseket. A most bemutatott Toyota Harrier jellemzőiből tehát jó eséllyel következtethetünk arra, milyen lesz az Európában két-három év múlva debütáló Lexus RX luxus-szabadidőjármű.

Az új padlólemez eredendő erényei (a rendkívül merev karosszéria, a mély tömegközéppont és a fokozott zaj- és rezgéscsillapítás) a sportos vezethetőséget éppúgy előtérbe helyezik, mint a fokozott rugózási kényelmet. Az elöl alkalmazott MacPherson rugóstag és a kettős keresztlengőkaros hátsó futómű ugyanezt a kettős karaktert erősíti, ahogy a homogén kormányreakciókat biztosító, csekély tehetetlenségű lengéscsillapítók is. A modell újdonsága az aktív ívmeneti támogatást nyújtó ACA technológia.

A japán belpiacos Harrier a Toyota RAV4-ből és Camryből ismert erőforrásokat, a 2.0 literes soros benzinmotort és a 2.5 literes hibrid hajtásláncot kapta meg. Az utóbbi ebben a konfigurációban 218 (elsőkerék-hajtású változat), illetve 222 lóerőt (villanymotoros összkerékhajtású kivitel) ad le, ám a szintén platform-rokon Toyota Highlander fedélzetén 299 lóerőre képes, azaz könnyedén kiválthatja a Lexus RX jelenlegi 3.5 literes, 313 lóerős hibrid hajtásláncát (amit egyébként a tavalyi generációváltás előtt a Highlander is használt).
Az új padlólemez a biztonsági és kommunikációs technológiák terén is fontos újdonságokat hoz.

A Harrier komplett Toyota Safety Sense csomagja a gyalogos- és kerékpáros-felismeréstől kezdve a parkolás során előforduló koccanásokat megelőző automatikus fékberendezésig széles körben kínál vezetőtámogató technológiákat. A Lexus ES világújdonsága, a digitális külső visszapillantó tükör ugyan nem jelenik meg a Harrieren (a Lexus RX minden bizonnyal megkapja majd), a belső visszapillantó tükör viszont digitális lesz: nemcsak a hátsó, de az első kamera képét is megjelenítheti itt a vezető.

További fontos újdonság a hibrid modell váltóáramú elektromos csatlakozója: ez Japánban 100 voltos feszültségen szolgálja ki a legfeljebb 1500W-os fogyasztókat, ám az exportpiacokon 220V-os változatban jelenhet meg, lehetővé téve, hogy áramszünet idején áramfejlesztőként használjuk hibrid járművünket. (A jelenlegi Lexus RX 450h észak-amerikai változata is rendelkezik a helyi hálózathoz igazodó, 120 voltos váltóáramú aljzattal, ám az csak 100 Watt teljesítményig használható).

A Toyota Harrier 12,3 colos, széles formátumú érintőképernyője olyan fejlett okostelefonos csatlakoztatási funkciókat kínál, amelyek vélhetően az új Lexus RX fedélzetén is megállják majd a helyüket, ugyanakkor a nagy presztízsű testvérmodell a Harrier 9 hangszórós JBL hifijénél várhatóan jóval nagyobb teljesítményű audiorendszert kínál majd.

Toyota Harrier (2020) műszaki adatok:

 Toyota Harrier Hybrid FWDToyota Harrier Hybrid AWDToyota Harrier benzines FWDToyota Harrier benzines AWD
Hosszúság (mm)4740474047404740
Szélesség (mm)1855185518551855
Magasság (mm)1660166016601660
Tengelytáv (mm)2690269026902690
Szabad hasmagasság (mm)195195195195
Menetkész tömeg (kg)1710177016201680
Fordulókör sugara (m)5,75,75,75,7
Férőhely (fő)5555
ÖsszkerékhajtásE-FourDynamic Torque Control 4WD
Motor típusaA25A-FXSA25A-FXSM20A-FKSM20A-FKS
Hengerek száma4444
Lökettérfogat (cm3)2487248719861986
Max. teljesítmény (LE/ford)178/5700178/5700171/6600171/6600
Max. forgató-nyomaték (Nm/ford)221/3600-5200221/3600-5200207/4800207/4800
Villanymotorelölhátul
Teljesítmény (LE)12054
Forgató-nyomaték (Nm)202121
Rendszer-teljesítmény (LE)218222
ErőátvitelFokozatmentes elektromosFokozatmentes elektromosDirect Shift-CVTDirect Shift-CVT
Futómű elölMacPhersonMacPhersonMacPhersonMacPherson
Futómű hátulkettős keresztlengőkaroskettős keresztlengőkaroskettős keresztlengőkaroskettős keresztlengőkaros
Fékrendszer e/hbelső hűtésű tárcsa/tárcsabelső hűtésű tárcsa/tárcsabelső hűtésű tárcsa/tárcsabelső hűtésű tárcsa/tárcsa
Kerékméret e/h225/55R19225/55R19225/55R19225/55R19