Megérkezett Magyarországra is a minden tekintetben megújult Mercedes-Benz Vito kisáruszállító. Persze nem csak haszoncélú irány jelenti a kikövezett utat, hiszen – mint annak és rendje módja szerint – a hagyományokat folytatva számtalan konfigurációban, így többek közt személyszállító kisbuszként is (Tourer).
Mindazonáltal a teljes kishaszonjárműves modellpaletta felsorakozott az egész napos, Budaörsön levezényelt eseményen – a színpadra begördült az idén huszonötödik életévébe lépett Mercedes-Benz Sprinter, valamint a legkisebb célkategóriát képviselő Mercedes-Benz Citan is.
Miután a program lezajlott, csoportos tesztvezetésre invitálták az egybegyűlteket, instruktorral megspékelve. Igaz, a táv rövidke, mindössze hozzávetőlegesen 30 kilométeres volt a közeli Biatorbágy érintésével, de arra tökéletesen elegendőnek bizonyult, hogy alapjaiban megismerkedhessünk az új Mercedes-Benz Vito kettő féle konfigurációjával (zárt árúszállító, Mixto), valamint a tetszetős Mercedes-Benz Citan-nal is, néhány kilométer erejéig. A menetpróba autópálya-szakasszal zárult.
De vissza a cikk fő témájához, a most kiemelten aktuális Mercedes-Benz Vito-hoz – jöjjenek a részletek.
Erőteljes, határozott külső komoly belső értékekkel, maximális használati érték és alacsony költségek – az új Mercedes-Benz Vito egy profi mindenesnek is definiálható a közepes méretű, 2,5-3,2 tonna közötti megengedett össztömegű haszongépjárművek kategóriájában. Az első-, hátsó-, vagy akár összkerékhajtásnak köszönhetően pedig a modell egyedülállóan sokoldalú. A maximum 1369 kg-os hasznos teherbírás kimagasló érték. A zárt áruszállítóból, Mixto kivitelből és Tourer személyszállító változatból álló modellcsalád új mércéket állít fel.
Formaterv: a forma és a funkció szintézise
Az új Mercedes-Benz Vito már a puszta megjelenésével is magabiztos és összetéveszthetetlen hatást kelt – tradicionális módon. A modell egyedi stílusjegyeivel tökéletesen beleolvad a Mercedes-Benz haszongépjárműveinek népes családjába.
Az új fényszórók a forma és a funkció tökéletes szintézisét képezik. A szériában járó, erős fényű halogén fényszórók mellett pedig a Vito kínálatában opcionálisan megtalálható az ILS intelligens világítási rendszer. Ez – a haszonjárművek szegmensében egyedülálló – technológia a LED fénytechnikán alapul. A sebesség függvényében a fényszórók fényeloszlása automatikusan igazodik az autópályák és az országutak követelményeihez.
Az új Mercedes-Benz Vito-ban a vezető és az utas ergonómiailag tervezett, hangsúlyosan kontúrozott ülésekben foglalhat helyet. Az ülőlap hosszabb lett, a kiváló oldaltartást biztosító háttámla pedig magasabbra nyúlik. A zárt áruszállító változatban a válaszfal eltérő kialakítása révén kibővült az ülés állíthatósági tartománya.
A teljesen áttervezett műszerfal a funkcionalitás és az ergonómia iskolapéldája – az összes kezelőszerv közvetlenül a járművezető közelében helyezkedik el. Ezzel egyidejűleg a beltér minőségi érzetet kelt. Külön említést érdemel az átgondolt tárolási koncepció – a bent ülők számos helyre pakolhatnak; a középkonzolban illetve a középkonzolon is találunk tárolókat, az ajtókat pedig osztott zsebek teszik praktikussá.
A manuális váltó gombja tökéletesen kézre áll, ám amennyiben automataváltót rendelnek a Vitohoz, az előválasztó kar a kormányoszlopra kerül.
Egy, mindenkinek: igény szerint első-, hátsó-, és összkerékhajtás
A Mercedes-Benz kínálatának első járműveként a Vito első-, hátsó-, és összkerékhajtással is rendelhető. A kínálatban újdonságként megjelenő elsőkerékhajtás a hozzá társított kompakt dízelmotorral rendkívül könnyű, mindemellett pedig kivételesen kedvező áron vásárolható meg. A hátsókerékhajtás ideális megoldást jelent azon felhasználók számára, akik gyakran szállítanak nehéz terheket, esetleg sokat vontatnak, mivel a klasszikus hajtásképlet kiváló tapadást kínál kiemelkedően jó menetdinamika mellett.
Az összkerékhajtás bizonyos időjárási körülmények illetve útviszonyok között kimagasló fontosságú. Az új, úgynevezett integrált megoldásnak köszönhetően a gépjárműmagasság, és ezáltal a rakodómagasság és a beszállási magasság az új Vito 4×4 modellek esetében szinte megegyezik a kétkerékhajtású modellekével.
Igényre szabott meghajtás: két turbódízel motor, két váltó
Kicsi, ám mégis nagy: a Vito kompakt, OM 622 kódjelű 1,6 literes négyhengeres turbódízel motorja a downsizing jegyében született, és ennek megfelelően alacsony üzemanyag-fogyasztást, kis tömeget és nagy hasznos teherbírást szavatol – attraktív árazás mellett. Az új OM 622 két teljesítményszinttel kérhető a Vitohoz, kizárólag elsőkerékhajtással: a Vito 109 CDI 65 kW-ot (88 lóerőt), a Vito 111 CDI pedig 84 kW-ot (114 lóerő) teljesít.
A Mercedes-Benz Vito különösen erőteljes, OM 651 kódjelű, kettős feltöltésű (egy kisebb és egy nagyobb feltöltővel felszerelt) 2,15 literes Mercedes-Benz erőforrása hátsó- és összkerékhajtással kombinálható. Legerősebb változatában a motor teljesíti az Euro 6-os károsanyag-kibocsátási normákat. Az OM 651 három teljesítményszintben érhető el: a Vito 114 CDI 100 kW-ot (136 lóerőt), a Vito 116 CDI 120 kW-ot (163 lóerőt), a Vito 119 BlueTec pedig 140 kW-ot (190 lóerőt) képes leadni.
Az erőátvitelről alapesetben egy hatfokozatú kézi váltó gondoskodik, amely ugyanúgy a lehető legalacsonyabb fogyasztást szolgálja, mint az opcionális 7G-TRONIC PLUS bolygóműves automataváltó. Az automataváltó az OM 651 motor két alacsonyabb teljesítményű változatához kérhető opcionálisan, és szériában jár a legerősebb kivitelhez, valamint a Vito 4×4 modellekhez.
Az új Mercedes-Benz Vito, mint a gazdaságos üzemeltetés úttörője?
Az új Vito nem csak dinamikus, de rendkívül takarékos is: az elődmodellel összehasonlítva az NEFZ mérési ciklus szerint a típus üzemanyag-fogyasztása kereken 20 százalékkal mérséklődött. A BlueEfficiency hatékonysági csomaggal felszerelve még étvágytalanabb a Vito. A tehergépjárműként vizsgáztatott 120 kW-os (163 lóerős) Vito 116 CDI BlueEfficiency 5,7 l/100 km-es hitelesített értékét például egyetlen modell sem képes alulmúlni ebben a járműosztályban.
Az új Vito a közepes méretű haszonjárművek „gazdasági csodája”. Elsőkerékhajtással kombinálva indulóára lényegesen alacsonyabb az elődmodellénél. Mindezeken felül akár 40.000 km-es vagy 2 éves szervizciklusa segít gazdájának a költségek csökkentésében.
Optimalizált futómű új elektromechanikus kormányzással
A fejlesztők az új Mercedes-Benz Vito futóművét alaposan átdolgozták. A típus például új, elektromechanikus rásegítéssel ellátott szervokormányt kapott, átalakított kinematikával. Az első tengely és a motor pedig merevebben kapcsolódik a segédalvázhoz. A hajtóegység ezzel az elsőkerékhajtású változatoknál hatékonyan el van választva.
Az eddigiekhez hasonlóan a Vito hátul független kerékfelfüggesztéssel, ferde tengelyű hosszlengőkarokkal és tekercsrugókkal büszkélkedhet. A futóműveket viszont a tervezők áthangolták, új a rugó- és csillapítás-beállítás. Alapvetően kétfajta hangolással érkezik a modell: a Vito zárt áruszállító és a Mixto futóműve magas terhelésre van beállítva. A Mixto opcionálisan, a Vito Tourer modell pedig szériában komfort futóművel érkezik.
Magas szintű biztonság – a Vito, mint a kategória új mércéje
A Mercedes-Benz Vito a biztonság tekintetében is új mércét állít fel. Az adaptív ESP menetstabilizáló rendszer szériatartozékként érhető el a modellben. Kategóriájának egyetlen áruszállítójaként már a Vito zárt áruszállítóhoz is szériában járnak a légzsákok és a biztonsági öv bekapcsolására figyelmeztető rendszer – mind a vezető, mind pedig az utas oldalán. A Vito Tourer PRO és Vito Tourer SELECT modellek szériatartozékként függönylégzsákokkal, elöl pedig a mellkast és a medencét védő oldallégzsákokkal vannak felszerelve. Az akár 8 légzsákkal elérhető új Vito Tourer az új mérce az utasbiztonság tekintetében.
Új asszisztens rendszerek szériatartozékként
Az új Mercedes-Benz Vito biztonsági szériafelszereltségeinek részét képezi az Attention Assist fáradtságfigyelő rendszer, továbbá a kategória egyetlen típusaként az alapfelszereltséghez tartozik az oldalszél-asszisztens, amely az oldalirányból érkező széllökések negatív hatásait szinte teljes mértékben kompenzálja. Ugyanúgy szériában jár a Vitohoz a gumiabroncsnyomás csökkenésére figyelmeztető rendszer.
Az áruszállítóknál szintén egyedülálló az opcionálisan választható parkoló asszisztens. A rendszer felismeri a megfelelő méretű parkolóhelyeket, és ha a járművezető elfogadja az asszisztens javaslatát, már csak a megfelelő váltófokozat kiválasztásáról, a gázadásról és a fékezésről kell gondoskodnia, mivel a kormányzást a parkoló asszisztens végzi. Ugyanígy egyedülálló extra a szegmensben a követési távolságra figyelmeztető asszisztens és a Collision Prevention Assist ütközésveszélyre figyelmeztető rendszer – utóbbi a követési távolságra figyelmeztető asszisztenssel és az adaptív fékasszisztenssel dolgozik együtt.
A holttérfigyelő asszisztens közeli érzékelési tartományú radarérzékelőkkel működik, és a vezetőt sávváltások során figyelmezteti, ha a holttérben egy másik jármű tartózkodik. A szintén opcionális, kameraalapú sávtartó asszisztens az akaratlan sávelhagyásokra figyelmeztet.
Két tengelytávolság, három hossz és négy tömegkategória
Az elődmodellhez hasonlóan az új Mercedes-Benz Vito is kétféle tengelytávolsággal, valamint háromféle hosszal érhető el. Az autó hossza 4895 mm, 5140 mm illetve 5370 mm lehet. A zárt áruszállító kivitel raktere nagyjából változatlan az elődmodellel összehasonlítva. A Vito Kompakt raktere 5,5 köbméter, a Vito Lang 6 köbméter nagyságú, a leghosszabb Vito Extralang pedig 6,6 köbméteres értékkel büszkélkedhet.
A modellprogram legnagyobb részének össztömege 2,8 illetve 3,05 tonna, viszont van egy alacsonyabb terhelésű 2,5 tonnás, valamint egy nagyobb terhelésre tervezett 3,2 tonnás változat is. Az elsőkerékhajtásnak és a kompakt dízelmotornak köszönhetően a közepes hosszúságú Vito zárt áruszállító alapváltozatának üres tömege mindössze 1761 kilogramm. A Vito maximális hasznos teherbírása eléri az 1369 kilogrammot, ami rekordértéknek számít a szegmensben.
Mercedes-Benz Vito Tourer BASE, PRO és SELECT: sokkal több, mint egy kombi
Az új Mercedes-Benz Vito Tourer egyedi kialakításával és háromféle felszereltségével szokatlanul széles spektrumát képes kiszolgálni a kereskedelmi utasszállításnak. A Vito Tourer BASE modell egy gazdaságos és funkcionális utasszállító eszköz, amely elsősorban az építőipar, valamint a szolgáltatóipar kiszolgálására termett.
Felszereltsége a funkcionalitásra koncentrál. Amennyiben a komfort és az egyedi kialakítás egyaránt fontos, a Vito Tourer PRO jelenti az ideális megoldást, tökéletesen kiszolgálva például az autókölcsönzők és a különféle egyesületek igényeit, de többek között diákok szállítására is kiválóan alkalmas. A komfortorientált Vito Tourer SELECT többek között taxi vagy hotel-shuttle célokra ideális. A modellsorozat csúcsváltozatát társaitól többek között fényezett lökhárítói, valamint a 205/65 R16 méretű gumiabroncsokkal szerelt könnyűfém keréktárcsái különböztetik meg.
Felépítményközpont – az egyedi igények szerinti Vito
A legkülönfélébb felépítmények a Mercedes-Benz haszongépjármű divíziójánál tradicionálisan jelentős figyelmet kapnak. Ami pedig gyárilag nem rendelhető, az a felépítménygyártók megoldásainak segítségével valósulhat meg. A nyilvánosan hozzáférhető, www.vanpartner.com weboldalon elérhető információs platform több mint 100 partnercég 300-nál is több kialakításába enged betekintést, amelyek között számos, speciálisan a Mercedes-Benz Vitora fejlesztett megoldás ismerhető meg.
Konlúzióként visszatérve a Merdedes-Benz hazai képviselete által levezényelt monstre, igen jól sikerült naphoz: szervezettség és pedantéria jellemezte az eseményt az első perctől fogva, mely a gasztronómia köré próbált építkezni, sikerrel. Máris, nem sokkal az érkezés után kezdetét vette a Mercedes-Benz szinte teljes kishaszonjármű-palettáját felvonultató látványos meglepetés-event, mely kapcsán az autóportfólió, valamint számos jól felkészült pincér mutatta be rátermettségét és ügyességét a meghívottaknak show-elemekkel megtűzdelt performance keretein belül. Majd ezt követően folytatódtak a kulináris élvezetek, immáron élesben, ügyesen összevetve az aktuális Mercedes-Benz modellpaletta domináns résztvevőinek bemutatásával, prezentációkat levezényelve egy-egy ételfogás felszolgálása közt – ebben a folyamatban nem mellesleg közel 60 felszolgálót számoltunk össze, ami önmagában véve is elismerésre ad okot.
Magasra tesszük a mércét! – hirdeti a Mercedes-Benz, mely alapvetően jól tükrözi a releváns elvárásokat jelenlegi kishaszonjárműves portfóliójuk irányába (no és persze a többi vonalról sem szabad elfeledkeznünk). A mottó remek, és hála az égnek, belengte az egész bemutatót is – mi pedig kíváncsian várjuk az első személyes, testre szabottabb tapasztalatainkat a minden ízében megújult Mercedes-Benz Vito kapcsán.
Végül pedig az árazás, belépő szinteken: a Mercedes-Benz Vito zárt árúszállítója kompakt kivitelben, 88 lóerős 1.6 literes dízelmotorral (109 CDi) 5 582 000 nettó ellenérték kifizetése fejében vihető haza – ez 7 089 140 forintot jelent 27 százalék ÁFA-val. A Mercedes-Benz Vito Mixto kialakítással-felszereltséggel, 88 lóerős gázolajos aggregáttal (109 CDI), kompakt kivitellel bruttó 8 088 540 forintba kerül regisztrációs adóval. A Mercedes-Benz Vito Tourer Base csomaggal, 88 lóerővel, dízelmotorral, kompakt karosszériával bruttó 8 228 240 forint regadóval, míg ugyanez PRO opcióval bruttó 8 662 580 forintos vételárat jelent, szintén regisztrációs adóval.
Teljes árlista: IDE kattintva érhető el.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Sony, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: Acer, ASUS