Szeptember 8-án Offenbachban mutatkozott be az új Volkswagen Crafter a nemzetközi sajtó mintegy 350 képviselőjének.
Az 5 és fél tonna legnagyobb megengedett legnagyobb össztömeg, az eddiginél nagyobb, 18.4 köbméter legnagyobb raktérfogatával és a hajtásláncok, illetve a változatok kimagasló választékával az új Crafter nagyon praktikus megoldásokat nyújt a mindennapos használatra, amelyek mindenféle felhasználási területen megfelelnek az ügyfelek elvárásainak az egyedi szállítási feladatokhoz.
Az új Crafter alapjaiban újratervezett futóművel, elektromechanikus kormányzással, megbízható, üzemanyag-takarékosabb és hosszú utakra, illetve városi forgalomra egyaránt optimalizált haszonjármű motorokkal, a rakodáshoz jól átgondolt megoldásokkal, felépítménygyártók számára praktikus előkészítésekkel, ergonomikus járművezetői munkahellyel és vezetéstámogató rendszerek rendkívüli sokaságával tűnik ki.
Különleges jellemzői: a jármű egész koncepcióját alapjaiban újratervezték – konkrét ügyféligények alapján. Ezt Dr. Eckhard Scholz, a Volkswagen Haszonjárművek igazgatótanácsának elnöke így magyarázta el az offenbachi rendezvényen: „Az új Crafter kifejlesztése egyedülálló lehetőséget kínált arra, hogy mindenféle kompromisszumot elkerüljünk, miközben az ebben a piaci szegmensben szerzett több évtizedes tapasztalatainkra építhettünk. Az új Crafter fejlesztésekor a terméket és az ügyfeleket egyaránt szem előtt tartottuk. Más szóval ezt a járművet az ügyfelek szemszögéből fejlesztettük ki.”
Ez jól látszik, már az első pillantásra is: a Crafter jó hasznát veszi „kistestvére”, a hatodik generációs Transporter formatervének és példás minőségének: kívülről dinamikus, korszerű és agilis, ugyanakkor olyan masszív belső értékeket kínál, mint például a lehető legnagyobb hasznos teherbírás, az ideális, akár 18,4 m3 raktérfogat és a raktér 2196 mm legnagyobb belső magassága.
Az új Crafter a modellváltozatok rendkívül széles választékát kínálja, beleértve a nagy teherbírású kiviteleket is. Zárt furgonként és kombiként az új Crafter különböző hosszúságú (5986 mm, 6836 mm vagy, zárt furgonként, 7391 mm is) és magasságú (2355 mm, 2590 mm vagy, zárt furgonként, 2798 mm is) változatokban áll rendelkezésre. Ezeket egészítik ki a fülke-alvázas kivitelek rövid- vagy duplafülkével, különböző hosszúságokkal és felépítményekkel vagy azok nélkül, például platóval, dobozos felépítménnyel vagy billentő szerkezettel.
Különösen a praktikusság tekintetében, az új Crafter kimagasló funkcionalitásával, a különböző alkalmazásokhoz való jól átgondolt előkészítésével és optimalizált méreteivel tűnik ki: elsőkerék-hajtású változatban 18,4 m3 legnagyobb raktérfogatot nyújt, amelyhez
3,0 – 4,0 t legnagyobb megengedett össztömeg tartozik. A raktér szélessége a kerékjárati ívek között 1380 mm, míg a raktér legnagyobb hosszúsága 4855 mm, ami a kategória legjobb raktérméreteit jelenti. A tolóajtók 1311 mm széles nyílásának, az elsőkerék-hajtású változatok esetében a rakodóperem 570 mm magasságának és a 270 fokos szögig nyitható hátsó raktérajtóknak köszönhetően könnyű az új Crafter rakodása. Az új Crafter egy zseniális megoldást kínál a rakományok rögzítéséhez: a rakomány „minden oldalról” rögzíthető, a szó legszorosabb értelmében. Opcionálisan az oldalfalakba, az elválasztófalba, a tetőbe és a padlóba is a repülőgépiparban szabadalmaztatott profilokból álló rakományrögzítő síneket építenek be.
Az alapjaiban újratervezett és gondosan hangolt futómű elöl kényelmes McPherson felfüggesztést, míg hátul egy merevtengely öt különböző változatát és parabolikus rugókat – bizonyos változatoknál progresszív karakterisztikával – vonultat fel. Az ebben a kategóriában elsőként bevezetett elektromechanikus kormánymű kiváló irányíthatóságról, optimális manőverezhetőségről és mindenféle terhelési állapotban biztonságos menettulajdonságokról gondoskodik. A kormányzás nagyobb pontossága és kifinomultabb visszajelzései a CO2-kibocsátást is jelentősen csökkentik az adaptív energiafogyasztás révén.
Mindemellett a járművezetői munkahely ergonómiáját is optimalizálták. Opcionálisan az ergonomikus, rugós felfüggesztésű, AGR-címkével ellátott („Egészséges Hátért Kampány”), állítható gerinctámaszú és masszázsfunkciót is kínáló ülés, három különböző változata is rendelhető. Az új Crafter típusban szériafelszerelés az elektromos ablakemelő, a rádiótávirányítású központi zár, valamint a praktikus, ergonomikus tervezésű tárolóhelyek, amelyekben mobiltelefon, laptop, táblagép, colstok, munkavédelmi kesztyű és sok minden más is elhelyezhető.
Az új Crafter típushoz elérhető vezetéstámogató rendszerek még nagyobb kényelmet és ezzel együtt biztonsági előnyöket nyújtanak. Az ebben a kategóriában elsőként alkalmazott elektromechanikus kormányzásnak köszönhetően az új Crafter az aktív vezetéstámogató rendszerek kimagaslóan széles választékát biztosítja, mint például aktív sávtartást segítő rendszert (Lane Assist), parkolást segítő rendszert (Park Assist) és vontatmánnyal manőverezést segítő rendszert (Trailer Assist). A további segédrendszerek – némelyikük extrafelszerelés – között említhető az „ACC Follow to Stop” követési távolságot szabályzó adaptív sebességtartó automatika, a vészfék-funkcióval ellátott Front Assist rendszer, a szériafelszereltséghez tartozó másodlagos ütközésvédelem (Automatic Post-Collision Braking System), a szintén széria oldalszélasszisztens, az éberségfigyelő rendszer, a távfényt automatikusan tompító Light Assist és még sok egyéb. Az elérhető passzív biztonsági rendszerek között megtalálható – a vezető és az első utas számára a front-, oldal- és függönylégzsákokon kívül – a tolatást segítő kamera, a hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztető kitolatás asszisztens (Rear Traffic Alert) és a kifejezetten az új Crafter számára kifejlesztett, érzékelőkön alapuló oldalsó védelmi rendszer.
Az új Crafter különböző jól átgondolt előkészítéseket biztosít a felépítménygyártóknak: az extraként rendelhető univerzális raktérpadlót polcrögzítésekkel látják el, lehetővé téve a lízingautókból vagy az elődmodellekből származó meglévő polcrendszerek beépítését az összes jól ismert, egyedi megoldásokat kínáló beszállítónak. Továbbá az új Crafter a kategóriájában elsőként kínál opcionálisan moduláris mellékhajtásokat. Gyárilag beépített extrafelszerelésként rendelkezésre áll egy második kompresszor hűtött vagy friss áruk szállításához, egy második akkumulátor négyféle változatban, egy második légkondicionáló és egy második hőcserélő az üzemanyaggal működő kiegészítő fűtés számára.
Mindemellett az új Crafter előkészített telematikai funkcionális csatlakozási felületként kínálja az FMS flottairányítási csatlakozási felületet (FMS Fleet Management Interface), amely a piacon általánosan elérhető telematikai megoldások bármelyikével társítható. Ezáltal az új Crafter könnyen integrálható meglévő flottákba.
A továbbfejlesztett Euro 6-os motorok a moduláris dízel platformon (Modular Diesel Platform – MDB) alapulnak, amelyeket kifejezetten az új Crafterhez igazítottak, figyelembe véve a haszonjárművek „kemény” követelményeit. Ezek nagyon megbízható motorok, amelyeket rövid és hosszú távú szállítási feladatokra egyaránt megfelelően terveztek. A Crafter számára továbbfejlesztett 2.0l TDI motor, az „EA 288 Haszon”, elsőkerék-hajtással három különböző teljesítményszinttel áll rendelkezésre az Euro 6-os piacokon: 75 kW (102 LE), 103 kW (140 LE) vagy BiTurbo TDI változatban 130 kW (177 LE) teljesítménnyel. Az 1968 cm3-es TDI motort keresztben építik be, nyolcfokos szögben előrefelé döntve, ami rövidebb beépítési teret igényel, ezáltal nagyobb helyet biztosít a vezetőnek és a rakománynak. Mindegyik motor teljesíti az Euro 6-os károsanyag-kibocsátási normát, és széria felszerelésük a stop-start rendszer. Összességében átlagosan 15 százalékkal csökkent az üzemanyag-fogyasztásuk. Az új Crafter masszívságával és csekély kopási, karbantartási, illetve javítási költségeivel is kitűnik, amelyek mindegyike kedvezően befolyásolja a teljes birtoklási költséget (TCO) a jármű élettartama során.
Az új Crafter előértékesítése 2016. novemberében kezdődik.
Körülbelül 2017 közepétől a hajtásláncok választékát kiegészíti majd a 4MOTION összkerékhajtás keresztben beépített motorral és a hátsókerék-hajtás hosszában beépített motorral.