A BMW Group kulcsfontosságú tényezőként tekint az elektromos járművek közösségi megosztására a hosszú távon fenntartható nagyvárosi mobilitás, a forgalom módszeres csökkentése és a nagyvárosi életvitel minőségbéli javulása szempontjából.
Annak érdekében, hogy úttörő elképzeléseit minél több nagyvárosban sikerre vigye, a BMW Group 2015 elején egy úgynevezett Nagyvárosi Mobilitást Vizsgáló Központ (Centre of Urban Mobility Competence) létrehozását kezdeményezte, amelynek égisze alatt tudósok és mérnökök egy csapata nagyvárosi szakértőkkel közösen a jövő városainak mobilitási lehetőségeit elemzi és gondolja tovább. 2015. július 15-én, szerdán eme BMW Competence Centre elnevezésű vizsgáló központ egy nagyszabású sajtótájékoztató keretein belül hivatalosan is működésbe kezdett.
Ezzel egy időben a DriveNow autómegosztó szolgáltatás németországi járműflottája kereken száz darab BMW i3 modellel gyarapodott, amelyek Berlinben, Hamburgban és Münchenben teljesítenek majd szolgálatot. A DriveNow londoni flottájába már májusban megérkeztek az első BMW i3 modellek, a szerdai németországi bővülést pedig hamarosan további németországi városok és más európai nagyvárosok követik majd.
A DriveNow aktív ügyfeleinek száma az elmúlt négy évben világszerte több mint 470 000 taggal gyarapodott, amelyből 430 000 Németországban, ezen belül is 120 000 csak Berlinben és agglomerációjában használja a szolgáltatást. 2013 óta a DriveNow müncheni és berlini járműflottája hatvan darab tisztán elektromos BMW ActiveE modellt is kínál az ügyfeleknek a WiMobil és az ePlan kutatási projektek részeként. Az innovatív kísérleti autók egytől egyig kiemelkedően jól teljesítettek a hétköznapokban, helyüket azonban most a kiforrott BMW i3 modellek veszik át: Berlinben negyven, Hamburgban és Münchenben pedig egyaránt harminc-harminc darab. „Ügyfeleink éppen annyira elégedettek voltak a tisztán elektromos BMW ActiveE modellekkel, mint a járműflotta bármelyik másik képviselőjével. Ez a kezdeményezés lehetővé tette számunkra, hogy havonta mintegy háromezer embert első alkalommal ültessünk be tisztán elektromos autó volánja mögé – hogy megismertessük és megszerettessük velük az elektromos mobilitást. A következő logikus lépés a BMW i3 modellek flottába érkezése, amely Németország más városaiban, Európa főbb nagyvárosaiban és a világ számos pontján is hamarosan megvalósul” – mondta Nico Gabriel, a DriveNow autómegosztó szolgáltatás ügyvezető igazgatója.
Az elektromos autók közösségi megosztása, mint az elektromos mobilitás katalizátora
A BMW Group kiemelkedő lehetőséget lát az elektromos autók közösségi megosztásában, amelynek elterjedésével Németország-szerte robbanásszerűen megugrana az elektromos mobilitást alkalmazók száma, amely az autótöltő pontokból álló töltési infrastruktúra nagy ütemű fejlődését hozná. A tovább fejlesztett és egyre inkább elterjesztett töltési hálózat minden korábbinál láthatóbbá és kézzelfoghatóbbá tenné az elektromos mobilitást, amely ezáltal egyre népszerűbb és egyre több ember számára elérhető lenne, mígnem rövid távon megjósolható időn belül a nagyvárosi mobilitás szerves részét képezné. Mint ilyen, az elektromos autók közösségi megosztása ledöntheti az elektromos autózás ugrásszerű elterjedését akadályozó korlátokat és világszerte népszerűvé teheti a tisztán elektromos modelleket.
Az eCarsharing szolgáltatás a hosszú távon fenntartható nagyvárosi mobilitás koncepcióinak egyik legfőbb mérföldköve
A BMW Group az elektromos mobilitás és az autómegosztó szolgáltatások egyesítését központi mérföldkőnek tekinti a jövőbe mutató nagyvárosi mobilitási koncepciók kidolgozása és fejlesztése terén. Dr. Bernhard Blättel, a BMW AG mobilitási szolgáltatásokkal foglalkozó részlegének alelnöke így fogalmazott: „Az elektromos mobilitás megjelenésével a BMW Groupnál egy újfajta irányvonal is előtérbe került: globálisan kiegyensúlyozott stratégiai céljainkkal párhuzamosan elhivatottak vagyunk az iránt, hogy a világ vezető prémiumautó-gyártójaként a prémium mobilitási szolgáltatások első számú képviselői legyünk, amelynek a jövőben az elektromos autók közösségi megosztása az egyik kulcspontja. Az új irányvonalnál az ügyfeleink preferenciáit helyezzük előtérbe, és hosszú távon a társadalom egészére kiterjesztjük. Célunk, hogy olyan mobilitási megoldásokat dolgozzunk ki a nagyvárosok számára, amely bőséges helyet hagy a minőségi életvitelnek. Az idei év kezdetétől a Nagyvárosi Mobilitást Vizsgáló Központnak (Centre of Urban Mobility Competence) köszönhetően nagyvárosi szakértőkkel vállvetve fejleszthetjük ki és gondolhatjuk tovább az egyes koncepciókat a jövő nagyvárosi mobilitásának elősegítése érdekében. A BMW Groupnál valljuk, hogy innovatív, okos megoldásokkal még tovább fokozható a nagyvárosokban élő emberek mobilitása. A mobilitás fokozása mindeközben nem zárja ki, hogy minőségi, nagy terekben bővelkedő városi környezetet hozzunk létre azoknak, akik ezekben a metropoliszokban élnek” – mondta Dr. Bernhard Blättel.
A sűrűn lakott nagyvárosokban élő emberek életminősége különféle célokra hasznosítható közösségi terek kialakításával is fokozható. A jelenleg használt közösségi parkolókat egyfelől fel lehet szabadítani a jövőben, ehhez azonban az kell, hogy az elektromos autók közösségi megosztása az emberek körében népszerű és napi szinten elfogadott mobilitási megoldás legyen, a belvárosokban pedig a saját járművek helyett a tömegközlekedési eszközök jussanak központi szerephez. A tömegközlekedési eszközöket tökéletesen kiegészítik a közösségi autómegosztás járművei, több eszközből álló mobilitási koncepciót hozva létre, amellyel az emberek könnyedén eljuthatnak a város bármely pontjára. Eme megoldás jelentősen kevesebb autót, szükséges parkolóhelyet és kisebb forgalmat eredményezne, a levegő minőségének javulásáról és a zajcsökkenésről már nem is beszélve.
Az autómegosztást szabályozó, nemrégiben megjelent németországi rendeletek főbb pontjai alapjaiban támogatják az autómegosztás koncepcióját. A törvény felhatalmazza a városvezetéseket, hogy a belvárosi csomópontok közelében a közösségi autómegosztó flotta járművei számára elsőbbségi parkolóhelyeket biztosítsanak a privát járművekkel szemben. Jóllehet, a jelenlegi szabályozás egyenlő mértékű kedvezményeket biztosít a fix telephellyel üzemelő autókölcsönzők és a telephellyel nem rendelkező autómegosztó szolgáltatások ügyfelei számára, a hosszú távon fenntartható mobilitás előrelépésével azonban az autómegosztó szolgáltatások minden bizonnyal további előjogokhoz jutnak majd.
Németországban már az elektromos mobilitásra is hasonló jogi szabályozás van érvényben, amely többek között felhatalmazza a városvezetéseket, hogy külön parkolóhelyeket jelöljenek ki a tisztán elektromos járművek számára. A rendeletet a jövőben a károsanyag-kibocsátás mértékéhez kötött belvárosi zónák szigorítása egészítheti ki, amely rövid távon ugyancsak az életminőség javulásához vezet.
A BMW Group a világ első számú prémium mobilitási szolgáltatója: a Nagyvárosi Mobilitást Vizsgáló Központ kijelöli az utat
A BMW Group idejekorán felismerte a nagyvárosi mobilitás terén jelentkező újabb kihívásokat, és eszerint alakította ki vállalati stratégiáját. A vállalatcsoport globális stratégiája jelenleg 2020-ig tekint előre, céljai pedig egyértelműen meghatározottak: a BMW Group a világ vezető prémiumautó-gyártójaként a prémium mobilitási szolgáltatások első számú képviselője kell, hogy maradjon. Mindez a DriveNow mellett olyan globális méretű szolgáltatások fejlesztését is magába foglalja, mint a ParkNow és a ChargeNow. A belvárosokban parkolóhelyet keresgélő autók a világ minden nagyvárosában problémát jelentenek, hiszen általuk torlódik a forgalom, az emisszió pedig nő. Sőt mi több, a parkolási procedúra az autóvezetők legkellemetlenebb utazási fázisa. A megoldás a ParkNow intelligens szolgáltatása lehet, amely a nyilvános és a privát parkolóhelyeken egyaránt előre meghatározott parkolási segédletet kínál.
A felhasználók rendszerből származó előnye egyértelmű. A ParkNow szolgáltatásnak azonban másfajta előnye is van: a parkolási díj online fizetésével nincs szükség parkolócédulákra, a jegykiadó automaták száma pedig jelentősen csökken. A keresett parkolóhelyektől függően a felhasználók valós idejű információszolgáltatást is kérhetnek egy adott parkolózónáról, a szolgáltatás így az autóban ülve mutatja a kijelölt területen haladó forgalmat és a valószínűsíthetően parkolóhelyet kereső közlekedőket, folyamatosan tanuló algoritmus alapján kiszámolva, hogy hány szabad parkolóhely áll még rendelkezésre. Amennyiben a kijelölt parkolózónában biztosan vagy nagy eséllyel nincs szabad hely, úgy a szolgáltatás a parkolóhelyet keresgélő, torlódó forgalom elkerülése érdekében már a zónába érkezés előtt jelzi ezt a felhasználónak, aki az egyes parkolóhelyeket a díjszabás szerint is rendszerezheti.
A BMW i3 navigációs rendszerébe integrált, több lehetőségből építkező útvonaltervező funkció a navigációs rendszerek új generációját kínálja a felhasználónak. Amennyiben az útvonaltervezés aktív, a rendszer nem csupán az úti célhoz vezető leghatékonyabb autóutat kínálja fel, de a több lehetőségből építkező leghatékonyabb megoldást is. Eszerint például az útvonaltervezés része lehet a tömegközlekedés – a szükséges eszköz pontos menetrendjéhez igazodva – és a kerékpárkölcsönzés is. A több közlekedési eszközre építő útvonal-tervezési funkciót a BMW Group egyre több modellje megörökli a BMW i3 modelltől, az autó mellett alternatív tömegközlekedési lehetőségeket is felkínálva a forgalmi dugók elkerülése és az úti cél hatékony elérése érdekében.
A fentebb ismertetett technológiai és elméleti koncepciók a BMW Group folyamatosan növekvő termék- és szolgáltatás-palettájának részei. Az egyes technológiai innovációk intelligens összehangolása az elkövetkező években megnyithatja az utat a nagyvárosi mobilitás új formája felé. Hosszú távú elképzelésünk szerint a nagyvárosokban élő emberek életminősége jelentős mértékű javulás előtt áll, a hatékony mobilitási szolgáltatások pedig merőben új városképet és környezetet alakítanak majd ki a lakosság számára. A Nagyvárosi Mobilitást Vizsgáló Központ (Centre of Urban Mobility Competence) elsődleges célja, hogy olyan mobilitási megoldásokat fejlesszen ki a jövőre nézve, amelyeket a felhasználók minimum a megszokott kényelemmel és szabadságot élvezve alkalmazhatnak. Az emberek jogaiktól való megfosztása és kényszerítése nem opció. A rendelkezésre álló mobilitási szolgáltatások hatékonyan segítik elő és teszik majd könnyebbé az emberek életét.